Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Elefantul din Educație: 10 măsuri pentru eliminarea sistemului CAP-ist din școala românescă

elevi - scoala - Octav Ganea

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Sistemul educațional așa cum îl știm se va prăbuși complet mai devreme sau mai târziu. Multă lume recunoaște acest adevăr, dar se agață de speranța că trebuie să existe o reformă sau măsură magică de resuscitare.

Astfel, sunt gândite tot felul de pseudo-soluții:

  • poate dacă schimbăm structura anului școlar sau alocarea orelor pe materii;
  • sau materiile însele;
  • dacă introducem tablete și calculatoare încă de la grupa pregătitoare sau grădiniță;
  • sau examene de evaluare în plus;
  • sau să le scoatem și pe cele care există deja;
  • să le dăm copiilor mai puține teme pentru acasă; sau dimpotrivă, să le dăm mai multe teme;
  • sau poate dacă aducem consilieri sau traineri pentru elevi, profesori, și părinți;
  • și apoi niște consilieri pentru… consilieri.

Și așa mai departe… Continuați dumneavoastră și veți vedea că puteți veni cu ziua și programul de reforme.

Toate cele menționate – și altele asemenea - sunt complet deșarte, deoarece nu ating problema principală a educației moderne.

Peter Gray spunea că atunci „când discutăm despre ceea ce este în neregulă cu școlile, noi ne facem că nu vedem elefantul și vorbim doar despre praful care s-a adunat în jurul elefantului”.

Dar care este acest elefant din educație?

Elefantul este reprezentat de sistemul centralizat, comunist, colectivist, CAP-ist din educație. În actualul sistem de învăţământ statul/Comitetul Central decide ce (curriculum), cu cine (mişcarea personalului didactic), când învaţă elevii (structura anului şcolar) şi, de asemenea, hotărăşte cât şi cum să investească în educaţie, iar 95% dintre școli sunt proprietate publică.

Sistemul de învățământ are nevoie urgentă de demonopolizare, descentralizare și liberalizare.

Măsurile luate în această direcție ar fi:

1. Număr de ore mai mare în CDŞ (Curriculum la decizia şcolii);

2. Număr de ore mai mare la decizia elevilor;

3. Desfiinţarea titularizării;

4. Liberalizarea - atât de jure, cât și de facto - a învăţământului privat;

5. Liberalizarea certificărilor;

6. Finanţarea să urmeze elevul prin vouchere şcolare;

7. Deduceri din impozit pentru companiile care: a) construiesc şcoli private în medii defavorizate sau b) investesc în şcoli defavorizate;

8. Externalizarea serviciilor educaționale sociale (ex.: Teach for Romania, OvidiuRo);

9. Legalizarea homeschooling-ului;

10. Eliminarea taxelor şi impozitelor în acest domeniu.

Cine ar trebui să facă reforma?

Este foarte greu ca reforma să vină din interior, orice sistem prost are beneficiarii săi. Desigur, există și oameni de bună credință în sistem, însă (și trag nădejde că mă înșel) nu sunt majoritari.

Ce avem de făcut este:

- să susținem implementarea măsurilor mai sus menționate;

- să ne cerem drepturile: unde sunt cei 1.600 de euro/elev? (bugetul educației/numărul de elevi și studenți);

- să vorbim despre bunele practici.

---

Articol realizat pe baza prezentărilor de la ,,TEDxPiațaUniriiED” ale prietenilor mei, Vlad Topan și Bogdan Glăvan, la care se adaugă contribuția proprie.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan check icon
    Ar , fi multe de spus pe aici,,,
    --Dar ,atat doresc sa spun , ;;
    --INVATATI ,,INVATATI,, INVATATI ,,
    --Pentru a nu se ajunge in situatia ,,jenanta ca;;un elev absolvent ,a 8-10 clase ,sa nu stie ,calcula ,,suprafata ,in ari a gradinii din spatele casei ,parintesti ,,Sau ,sa nu stie calcula , cat costa un sac de cartofi de 40 kg ,,cu 2,50 lei /kg !!! etc etc,, Sa nu mai spunem de cultura generala !!
    • Like 0
  • Eu cred că dacă rezultatele verificării elevilor la examen de bacalaureat ar fi BUNE, nu ar mai fi atâtea comentarii (cu și fără rost). Pt.a avea aceste rezultate sugerez reintroducerea examenelor de admitere la liceu și postliceal.Fiecare școala și facultate să-și stabilească media minimă, la materiile importante pt. școala sau facultatea respectiva, cu care elevii au dreptul să se înscrie la examen de ADMITERE. Elevii și studenții ,,merituoși" să fie stimulați cu diferite facilități. La examenele de admitere, că de altfel la toate, examinatorii să verifice CALITATEA cunoștințelor elevilor NU cantitatea (mă rog volumul) acestora. Să ținem cont de o zicere din vechime ,,puțin și bun" (traducere aproximativa)
    • Like 0
  • As vrea sa stiu in ce masura cele preconizate de autor asigura indeplinirea cerintelor prevazute in Constitutie, si anume:
    1. Realizarea OBLIGATIVITATII invatamantului general, astfel incat 99% din copiii de varsta scolara sa frecventeze cursurile;
    2. Asigurarea de conditii egale pentru toti elevii, nivelul invatamantului de la o scoala din capitala sa fie comparabil cu cel dintr- scoala sateasca.
    Se vede clar ca autorul a luat in considerare numai scolile din orase -marile orase-, unde elevii beneficiaza de o educatie in familie, au meditatori la obiectele mai dificile, si nici prin cap nu-i trece sa incerce rezolvarea celor doua cerinte.
    Fatarnicie curata. In ceea ce priveste home schooling-ul, e practicat cu succes de anumite categorii de cetateni, numai ca dupa un alt curricul.
    In concluzie, aceste masuri marginale nu vor revolutiona invatamantul romanesc, probabil ca nu cine stie ce.
    Exista intr-adevar solutii care sa duca la revolutionarea invatamantului, dar nu cele ce cu superficialitate autorul le-a enumerat.
    • Like 0
  • Problema e ca nimeni nu isi asuma sa rupa pisica si cum.in invatamant nu o sa se intample un "Colectiv" sau "Caracal" va mai trece mult timp pana sa se intample cu adevarat ceva. Multi dintre parinti stiu. Multi dintre profesori stiu. Chiar si elevii sunt constienti ca trebuie schimbat ceva. DAR, care parinte isi asuma expunerea copilului, pentru ca a vrut el sa schimbe sistemul? Care profesor isi risca slujba si cariera? Care elev vrea sa iasa in evidenta si sa devina cel putin controversat, daca nu eliminat sau ostracizat?
    • Like 0
  • Calin check icon
    Felicitări, ați sintetizat direcția reformării sistemului de învățământ. De ce nu sunt implementate aceste măsuri? Nici un partid nu își însușește aceste idei. Acesta trebuie să fie criteriul determinant atunci când mergem la vot. Dacă nu votăm un partid care își propune reforma, atunci nu are cine să o implementeze
    • Like 0
    • @ Calin
      maripos check icon
      Daca s-ar desfinta titularizarea, de unde ar mai curge spagile la inspectorate?
      • Like 2
    • @ Calin
      maripos check icon
      Daca s-ar desfinta titularizarea, de unde ar mai curge spagile la inspectorate?
      • Like 0
  • Este cea mai bună descriere a realităţii: "Este foarte greu ca reforma să vină din interior, orice sistem prost are beneficiarii săi."
    Un punct însă s-a dovedit a fi sursa multor anomalii:
    6. Finanţarea să urmeze elevul prin vouchere şcolare; (este motivul multor compromisuri legate de promovarea elevilor, sau nu, după caz, în funţie de "nevoile" financiare ale multor şcoli. - S-a văzut mai ales în cazul liceelor fără niciun absolvent de bacalaureat. Dar nu numai în aceste cazuri!)
    Încă o sursă de compromisuri ar fi să nu fie dascălii siguri pe locul lor de muncă. Faci cum îţi cere toată lumea. să nu-l pierzi... (locul)
    Parcă n-am văzut pe lista dvs. propunerea cu desfiinţarea inspectoratelor şcolare...
    O propunere: Cooptarea unor oameni afara sistemului pentru predarea anumitor materii (informatică, ecologie, etică..), pro bono. Ar aduce un suflu sănătos în sistem.
    Şi o întrebare: de ce ne cramponăm aşa de mult de normele "pline"? Mulţi chiar ar prefera să ţină mai puţine ore, decât să se plimbe prin trei şcoli!!!
    • Like 4
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      maripos check icon
      Ideea cu vouchere e corecta. Daca vreau sa-mi dau copilul la o scoala privata, platesc partial cu voucherul, iar diferenta din buzunar. Daca ar fi mai multe scoli private, daca ar fi intr-adevar concurenta, profesorii din scolile de stat s-ar stradui mai mult, zic eu.
      • Like 0
    • @ maripos
      Si acum scolile private primesc finantare de la stat, atat cat ar reveni scolarizarii unui elev "la stat"..
      • Like 0
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      maripos check icon
      Nu-mi prea vine sa cred, nu mi se pare normal. Chiar o sa caut informatii in acest sens.
      • Like 0
  • singura ideie viabila imi pare voucherul insotitor, dar ce te faci cu scolile izolate unde nici de o paine nu ar mai ajunge,
    (la scolarizarea la domiciliu sa vina si voucherul ? pai stiu deja o etnie care isi va tine copii acasa!) (ma gandeam la sasi, evident)
    • Like 2
    • @ corneliu apostol
      Din păcate, la noi treaba cu finanţarea urmează elevul a adus la compromisuri şi abuzuri (elevi trecuţi/picaţi în funcţie de nevoile financiare ale şcolii). Cred că ar trebui să fie ultimul lucru introdus, până atunci, o curăţire morală şi etică produndă. Despre locaşităţile izolate aţi spus deja!!!
      • Like 0
    • @ corneliu apostol
      maripos check icon
      Ar fi un alt fel de voucher, care nu poate fi folosit in alt scop decat scolarizarea. Daca nu trimit copiii la scoala, pot sa se stearga cu el ...
      • Like 0
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      pentru "o curăţire morală şi etică produndă" ne trebuie 40 de ani de plimbat prin pustiu ca sa moara genratiile de sclavi! (si asta era pe vremea cand speranta de viata era la jumate fat de astazi)
      nici-o sansa, dupa cum se vede la capatul a a 30 de ani promitatori - la inceputul lor
      ba, asi zice ca pe domeniul pe care il comentam, e chiar mai rau
      • Like 0
  • Ca să fiu foarte sintetic, școala românească e în rahat iar bună parte din cele zece propuneri de reformă doar trag apa după ea.
    • Like 1
    • @ Romeo C.
      Aveți dreptate! Dacă privim Greșelile de ortografie și punctuație și-n aceste comentarii, nu mai avem dubii. Aaaa... și sa nu uit! Înaintea cuvantului ,, iar” era virgula.
      • Like 0
  • Cel mai bine ar fi sa nu își mai dea toată lumea cu părerea. Prea mulți pricepuți, care stau pe margine, ca la stadion, gata sa huleasca. Atâta timp cât la minister se schimba doar ministrul, iar funcționarii care se rotesc între ei pe posturi sunt aceiași de 30-40 de ani, ce îmbunătățiri sa vedem??? Răspunde cineva pentru greșeli? Nuuuu.... Doar ministrul se schimba ... și gata, s-a rezolvat! Elefanții sunt acolo și nu pot fi mișcați. Plictisiți și resemnați, ca merge și așa. Nu le pasa, atâta timp cât știu ca nu pot fi înlăturați. Asta e! Omul sfințește locul. Putem face lucrurile sa meargă, dar avem nevoie de persoane cu viziune, altruiste, cu dragoste de carte si de oameni. Exista, dar sunt ținuți departe. Ministerele sunt pline de oameni de neînlocuit. La fel ca și aleile principale din cimitire....
    • Like 2
  • Nelu M. check icon
    Bună ziua,
    Corecte observațiile cum că sistemul este cel moștenit... greaua moștenire.
    Personal cred că e mult mai simplu. Banal.
    1. Se desființează inspectoratele școlare (nu ca instituții de validare a actului educațional) ca ordonatori de credite. Banii să se ducă DIRECT la unitățile de învățământ.
    2. și desființarea egalitarismului. Avem licee fără absolvenți cu bacalaureat, la care se intră cu note sub 5. De ce???
    • Like 4
    • @ Nelu M.
      O sugestie: validarea poate trece la universităţi, cel puţin o perioadă, până se depolitizează inspectoratele...
      • Like 1


Îți recomandăm

Statuie mască

„Primul lucru care contează atunci când faci o donație este ca gestul respectiv să te facă să te simți că ai făcut cu adevărat o faptă bună. Dacă cauza respectivă reușește să te facă să te simți ca un mic erou, te face să te simți bine că ai ajutat, reușește să te facă donezi”, spune Nicoleta Deliu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult
sound-bars icon