Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de trei ani. De astăzi vă invităm să ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră, dar și să testați viitorul tehnologiei, implementăm conversația vocală direct în browser, apăsând pe butonul de microfon poți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Elefantul din Educație: 10 măsuri pentru eliminarea sistemului CAP-ist din școala românescă

elevi - scoala - Octav Ganea

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Sistemul educațional așa cum îl știm se va prăbuși complet mai devreme sau mai târziu. Multă lume recunoaște acest adevăr, dar se agață de speranța că trebuie să existe o reformă sau măsură magică de resuscitare.

Astfel, sunt gândite tot felul de pseudo-soluții:

  • poate dacă schimbăm structura anului școlar sau alocarea orelor pe materii;
  • sau materiile însele;
  • dacă introducem tablete și calculatoare încă de la grupa pregătitoare sau grădiniță;
  • sau examene de evaluare în plus;
  • sau să le scoatem și pe cele care există deja;
  • să le dăm copiilor mai puține teme pentru acasă; sau dimpotrivă, să le dăm mai multe teme;
  • sau poate dacă aducem consilieri sau traineri pentru elevi, profesori, și părinți;
  • și apoi niște consilieri pentru… consilieri.

Și așa mai departe… Continuați dumneavoastră și veți vedea că puteți veni cu ziua și programul de reforme.

Toate cele menționate – și altele asemenea - sunt complet deșarte, deoarece nu ating problema principală a educației moderne.

Peter Gray spunea că atunci „când discutăm despre ceea ce este în neregulă cu școlile, noi ne facem că nu vedem elefantul și vorbim doar despre praful care s-a adunat în jurul elefantului”.

Dar care este acest elefant din educație?

Elefantul este reprezentat de sistemul centralizat, comunist, colectivist, CAP-ist din educație. În actualul sistem de învăţământ statul/Comitetul Central decide ce (curriculum), cu cine (mişcarea personalului didactic), când învaţă elevii (structura anului şcolar) şi, de asemenea, hotărăşte cât şi cum să investească în educaţie, iar 95% dintre școli sunt proprietate publică.

Sistemul de învățământ are nevoie urgentă de demonopolizare, descentralizare și liberalizare.

Măsurile luate în această direcție ar fi:

1. Număr de ore mai mare în CDŞ (Curriculum la decizia şcolii);

2. Număr de ore mai mare la decizia elevilor;

3. Desfiinţarea titularizării;

4. Liberalizarea - atât de jure, cât și de facto - a învăţământului privat;

5. Liberalizarea certificărilor;

6. Finanţarea să urmeze elevul prin vouchere şcolare;

7. Deduceri din impozit pentru companiile care: a) construiesc şcoli private în medii defavorizate sau b) investesc în şcoli defavorizate;

8. Externalizarea serviciilor educaționale sociale (ex.: Teach for Romania, OvidiuRo);

9. Legalizarea homeschooling-ului;

10. Eliminarea taxelor şi impozitelor în acest domeniu.

Cine ar trebui să facă reforma?

Este foarte greu ca reforma să vină din interior, orice sistem prost are beneficiarii săi. Desigur, există și oameni de bună credință în sistem, însă (și trag nădejde că mă înșel) nu sunt majoritari.

Ce avem de făcut este:

- să susținem implementarea măsurilor mai sus menționate;

- să ne cerem drepturile: unde sunt cei 1.600 de euro/elev? (bugetul educației/numărul de elevi și studenți);

- să vorbim despre bunele practici.

---

Articol realizat pe baza prezentărilor de la ,,TEDxPiațaUniriiED” ale prietenilor mei, Vlad Topan și Bogdan Glăvan, la care se adaugă contribuția proprie.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Calin check icon
    Felicitări, ați sintetizat direcția reformării sistemului de învățământ. De ce nu sunt implementate aceste măsuri? Nici un partid nu își însușește aceste idei. Acesta trebuie să fie criteriul determinant atunci când mergem la vot. Dacă nu votăm un partid care își propune reforma, atunci nu are cine să o implementeze
    • Like 0
    • @ Calin
      maripos check icon
      Daca s-ar desfinta titularizarea, de unde ar mai curge spagile la inspectorate?
      • Like 1
    • @ Calin
      maripos check icon
      Daca s-ar desfinta titularizarea, de unde ar mai curge spagile la inspectorate?
      • Like 0
  • Este cea mai bună descriere a realităţii: "Este foarte greu ca reforma să vină din interior, orice sistem prost are beneficiarii săi."
    Un punct însă s-a dovedit a fi sursa multor anomalii:
    6. Finanţarea să urmeze elevul prin vouchere şcolare; (este motivul multor compromisuri legate de promovarea elevilor, sau nu, după caz, în funţie de "nevoile" financiare ale multor şcoli. - S-a văzut mai ales în cazul liceelor fără niciun absolvent de bacalaureat. Dar nu numai în aceste cazuri!)
    Încă o sursă de compromisuri ar fi să nu fie dascălii siguri pe locul lor de muncă. Faci cum îţi cere toată lumea. să nu-l pierzi... (locul)
    Parcă n-am văzut pe lista dvs. propunerea cu desfiinţarea inspectoratelor şcolare...
    O propunere: Cooptarea unor oameni afara sistemului pentru predarea anumitor materii (informatică, ecologie, etică..), pro bono. Ar aduce un suflu sănătos în sistem.
    Şi o întrebare: de ce ne cramponăm aşa de mult de normele "pline"? Mulţi chiar ar prefera să ţină mai puţine ore, decât să se plimbe prin trei şcoli!!!
    • Like 4
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      maripos check icon
      Ideea cu vouchere e corecta. Daca vreau sa-mi dau copilul la o scoala privata, platesc partial cu voucherul, iar diferenta din buzunar. Daca ar fi mai multe scoli private, daca ar fi intr-adevar concurenta, profesorii din scolile de stat s-ar stradui mai mult, zic eu.
      • Like 0
    • @ maripos
      Si acum scolile private primesc finantare de la stat, atat cat ar reveni scolarizarii unui elev "la stat"..
      • Like 0
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      maripos check icon
      Nu-mi prea vine sa cred, nu mi se pare normal. Chiar o sa caut informatii in acest sens.
      • Like 0
  • singura ideie viabila imi pare voucherul insotitor, dar ce te faci cu scolile izolate unde nici de o paine nu ar mai ajunge,
    (la scolarizarea la domiciliu sa vina si voucherul ? pai stiu deja o etnie care isi va tine copii acasa!) (ma gandeam la sasi, evident)
    • Like 2
    • @ corneliu apostol
      Din păcate, la noi treaba cu finanţarea urmează elevul a adus la compromisuri şi abuzuri (elevi trecuţi/picaţi în funcţie de nevoile financiare ale şcolii). Cred că ar trebui să fie ultimul lucru introdus, până atunci, o curăţire morală şi etică produndă. Despre locaşităţile izolate aţi spus deja!!!
      • Like 0
    • @ corneliu apostol
      maripos check icon
      Ar fi un alt fel de voucher, care nu poate fi folosit in alt scop decat scolarizarea. Daca nu trimit copiii la scoala, pot sa se stearga cu el ...
      • Like 0
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      pentru "o curăţire morală şi etică produndă" ne trebuie 40 de ani de plimbat prin pustiu ca sa moara genratiile de sclavi! (si asta era pe vremea cand speranta de viata era la jumate fat de astazi)
      nici-o sansa, dupa cum se vede la capatul a a 30 de ani promitatori - la inceputul lor
      ba, asi zice ca pe domeniul pe care il comentam, e chiar mai rau
      • Like 0
  • Ca să fiu foarte sintetic, școala românească e în rahat iar bună parte din cele zece propuneri de reformă doar trag apa după ea.
    • Like 1
    • @ Romeo C.
      Aveți dreptate! Dacă privim Greșelile de ortografie și punctuație și-n aceste comentarii, nu mai avem dubii. Aaaa... și sa nu uit! Înaintea cuvantului ,, iar” era virgula.
      • Like 0
  • Cel mai bine ar fi sa nu își mai dea toată lumea cu părerea. Prea mulți pricepuți, care stau pe margine, ca la stadion, gata sa huleasca. Atâta timp cât la minister se schimba doar ministrul, iar funcționarii care se rotesc între ei pe posturi sunt aceiași de 30-40 de ani, ce îmbunătățiri sa vedem??? Răspunde cineva pentru greșeli? Nuuuu.... Doar ministrul se schimba ... și gata, s-a rezolvat! Elefanții sunt acolo și nu pot fi mișcați. Plictisiți și resemnați, ca merge și așa. Nu le pasa, atâta timp cât știu ca nu pot fi înlăturați. Asta e! Omul sfințește locul. Putem face lucrurile sa meargă, dar avem nevoie de persoane cu viziune, altruiste, cu dragoste de carte si de oameni. Exista, dar sunt ținuți departe. Ministerele sunt pline de oameni de neînlocuit. La fel ca și aleile principale din cimitire....
    • Like 2
  • Nelu M. check icon
    Bună ziua,
    Corecte observațiile cum că sistemul este cel moștenit... greaua moștenire.
    Personal cred că e mult mai simplu. Banal.
    1. Se desființează inspectoratele școlare (nu ca instituții de validare a actului educațional) ca ordonatori de credite. Banii să se ducă DIRECT la unitățile de învățământ.
    2. și desființarea egalitarismului. Avem licee fără absolvenți cu bacalaureat, la care se intră cu note sub 5. De ce???
    • Like 4
    • @ Nelu M.
      O sugestie: validarea poate trece la universităţi, cel puţin o perioadă, până se depolitizează inspectoratele...
      • Like 1
  • Nu se va imbunatati nimic atata timp cat intretinem prosteste din banii nostri sistemele publice perdante, scumpe si baguboase ale statului socialist maximal.
    https://youtu.be/PnQu8iRiVYU
    • Like 1
    • @ Elena Grigore
      Exact! Excelent clipul! Dar na', aici daca spui ceva care nu pune in lumina buna profesorii, automat esti catalogat ca incult si anti stiinta.
      • Like 1
  • Sa spun drept, n-am identificat nici o propunere, printre cele zece, care sa merite citita pana la capat.
    Amator veleitar.
    • Like 7
    • @ Ilarion Irondel
      nicio... vai de noi!
      • Like 1
    • @ Ilarion Irondel
      Normal ca nu! Libertatea de alegere e un moft pentru socialisti si comunisti. In viziuna celor ca dumneavoastra, sistemul se schimba tot de catre "specialisti" destepti care stabilesc de la centru de ce are nevoie fiecare. Libertatea de alegere si competitia imbunatatesc intotdeauna orice sistem!
      • Like 2
  • Ehee... și dăi, si luptă...
    La sfârșitul anului școlar, prin mai multe cereri pentru informații publice, am constatat că, spre exemplu, o gașcă, aflată la conducerea unității școlare, călcând în picioare prevederile legale, a umflat numărul copiilor din clase, ajungând să-i ”gâtuie” pe copii, ajungându-se la 34-35 într-o singură clasă.
    Cum la examenul de admitere în liceu au fost anunțate și ocupate, prin concurs, un număr de 28 de locuri, conducerile școlilor și mafia din inspectoratele școlare ”ajută” și alți candidați care doresc să învețe într-o școală anume, inventând locuri în plus; numai cu încălcarea prevederilor legale.
    Directorul instituției vizate mi-a spus că justificarea pentru care a acceptat creșterea masivă a numărului de elevi, fără concurs, a fost faptul că :” și alți copii doresc să învețe în școala noastră”! Păi, i-am zis: de ce nu învață? de ce nu intră prin concurs? de ce nu măriți numărul de clase? sigur că este vorba despre mafie, sigur că gașca politrucilor a găsit o ”portiță” de a înșela, de a înfige plozii unor gușteri, ori ai unora care plătesc, printre elevii care au ajuns acolo prin muncă...
    Despre elementul esențial, prevăzut în legislație, acela al situațiilor excepționale care pot declanșa admiterea creșterii numărului de elevi din clasă nici directorul, nici inspectoratul nu scot nicio vorbă...
    Problema este că nici organele, alea independente, inamovibile nu se sesizează, fiind vorba despre uneltiri ale partidului ... de hoți!
    Așadar, unii, cei mulți, dau examene ”pe bune”, în timp ce alții, piloșii, ajung în clase bune, fără niciun temei, nici legal, nici al capacităților intelectuale; fiind continuat sistemul viciat al pilelor care vor deveni șefi, și de partid.
    P.S. Dacă nu ați fost atenți, sistemul ședințelor cu părinții, prin care se scot banii din buzunarele părinților, este desființat chiar de către lege: hotărârile ședințelor tovărășești nu sunt obligatorii (și nici nu ar avea cum!), pentru că părinții nu sunt supuși unei găști ce susține hoția, conducerea, interesele patidului... nu există și nu pot exista sancțiuni dacă te opui ”hotărârilor” ... aceste metehne comuniste, sclavagiste, sunt păstrate pentru a consolida peșcheșul printre căței partidului de guvernământ! Părerea mea; verificată în ultimii nouă ani.
    • Like 5
    • @ Ion Popescu
      Teodora check icon
      Numărul de clase nu îl pot mari școlile respective pentru ca nu le permite inspectoratul
      Și deștepții aia care se adaugă celor 28 intrați pe bune se adaugă cu sprijinul direct și condiționat de spaga aferenta oferit de alte sisteme. Cum ar fi sistemul de sănătate. Un medic amabil își pune parafa pe un act care spune ca elevul care vrea sa se transfere e bolnav rau și nu poate sa funcționeze în liceul unde a ajuns.
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      maripos check icon
      Nu exista sanctiuni, dar pot exista. Elevul a carui parinte nu a achitat fondurile (clasei, scolii, bani de coperta, fata de masa, perdele etccccc.) a avut surpriza sa vada cum notele o iau in jos, comparativ cu anul anerior. Si ce le poti face? Profesorii primesc ordin si il executa ca si cateii. Cu cine sa te certi? Mai rau ii faci copilului. Prinde chiorul, scoate-i ochii!
      • Like 1
    • @ maripos
      Poate așa e la scoala dumneavoastră. De ce nu luați măsuri? Va multumiți așa și apoi va plângeți. Nu se face așa ceva.
      • Like 0
    • @ maripos
      Teodora check icon
      Aveți experiență asta dumneavoastră personal? Nu am întâlnit scoala în care profesorii sa se execute așa cum spuneți și sa pună unui elev note sub valoarea lui pentru ca părinții nu plătesc. Dacă ați patit-o dumneavoastră, va cred.
      În scoala mea, mediul rural, nu exista fondul clasei, copiii nu plătesc perdele, zugrăveli, etc. E drept ca nici nu beneficiază de cine știe ce dotare. Nu da primăria bani, nu ai. Dar nu plătesc copiii. Altădată se mai făcea ăsta, dar acum ar fi revolta dacă li s-ar cere bani. Și dacă oamenii din satul meu știu ce drepturi au și se opun fără sa ezite, despre ce scoli vorbiți?
      Cumva despre școlile de top? Doar întreb.
      • Like 3
    • @ Ion Popescu
      Aveți dreptate!
      • Like 0
    • @ Teodora
      Așa este!
      • Like 0
    • @ Teodora
      maripos check icon
      Aici e problema, oamenii se opun, dar in clasa copilului meu nu se opune mai nimeni si daca nu dai banii se uita toti la tine ca la un sarantoc.
      Tuturor li se pare normal sa dea acei bani. Daca intrebi despre bursa
      copilului, iar se uita urat. Copiii nici nu stiu cati bani trebuie sa ia.
      O data la 2-3 luni ii cheama si le da banii, tot timpul alta suma.
      Liceul e, zice-se, cel mai bun dintr-un municipiu de aproximativ 40.000 de locuitori (dintre cele 4 licee existente in localitate).
      • Like 0
    • @ maripos
      Teodora check icon
      Vina pentru ca se strâng bani este în primul rand a dirigintelui care cere, deși știe cu siguranță care sunt problemele în grupul de părinți. Apoi e vina părinților, care fie dau banii pentru a-și "ajuta" copilul, fie pentru a sa mândri ca au bani, fie de teama, fie din lehamitea de a se mai opune unui sistem abuziv. Dar, oricare ar fi cauza, e și vina lor.
      Cu bursele ajungem la celebrele secretare și contabile, atotputernice (reminiscențe ale vremurilor de altadata). Niciodată nu au timp sa iti explice ceva. Sumele de bani în cazul burselor sunt diferite de la o luna la alta în funcție de câte zile libere au avut copiii în luna respectiva. Și nu iau banii lunar pentru ca ministerul nu îi trimite, nu e vina școlilor.
      Dar sunt de acord cu dumneavoastră, pentru părinți și copii este derutant și frustrat ce se întâmplă.
      • Like 0
    • @ Teodora
      maripos check icon
      Vina nu e numai a dirigintelui, daca se fac inclusiv sedinte pe scoala, la care directorul cere si el bani (fondul scolii).
      Cu bursele, asa e, nu-ti explica nimeni nimic. Parerea mea e ca sunt un nimic. Le scoate ochii cu cativa lei.
      Problema se poate rezolva elegant: ca la profesori - ei iau bani si in vacanta, nu? Elevii de ce n-ar lua? Ca sa scoti la liceu o medie peste 9 trebuie sa muncesti putin, nu?
      • Like 0
    • @ maripos
      Teodora check icon
      Bursele astea nu sunt chiar nimic, având în vedere ca singura cerință este sa vina la scoala ( nimeni nu le cere sa învețe, pot rămâne și corigenți și tot primesc banii). Și sa nu aibă media la purtare sub 7.
      • Like 0
    • @ Teodora
      maripos check icon
      Nu stiu despre ce fel de burse vorbiti dv., poate despre cele sociale, dar va spun ca la scoala fiului bursele de merit nu le primesc toti elevii, sunt in functie de medie, inainte de toate.
      • Like 0
    • @ maripos
      Teodora check icon
      Vorbeam despre programul "Bani de liceu", dumneavoastră despre burse de merit.
      Nu spun ca ceea ce se întâmplă în învățământ e firesc și ca părinții și copiii greșesc. Dimpotriva. Încerc doar sa explic din ce cauza se întâmplă diverse. De exemplu, bursele de merit se stabilesc în Consiliul local: de la ce medie se dau și câți bani. Dacă Consiliul local nu vrea sa dea, nu da. Ei sunt reprezentanții comunității locale, aleși de noi, ce-I drept. Și comunitatea locala, a mea, a dumneavoastră, a multor altora, nu da doi bani pe educație. Scoala nu face suficienta presiune, sau directorul scolii are alta culoare politica decât primarul...Și tot așa. Scoala este asemenea societății. Din păcate!
      Succes in viata copilului dumneavoastră!
      • Like 1
    • @ Teodora
      maripos check icon
      Sa fie cat mai mult succes in viata tuturor copiilor! Si a noastra!
      • Like 0
    • @ Teodora
      Pare o excepţie şcoala dvs....
      • Like 1
    • @ maripos
      Profesorii care executa ordinele de partid sunt intr- adevar, “catei”
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      maripos check icon
      Hotararile nu sunt obligatorii, dar daca nu te supui, copilul e cel care are de suferit.
      Apoi, ajung in unele clase si cei care au dat examen, au nota, doar ca la exemen au copiat, cu tot cu camere video - sa fim seriosi, praf in ochi - cine urmareste inregistrarile? Ati ghicit: nimeni. E doar o formalitate.
      • Like 0
    • @ Ioana Andrea Diaconu
      maripos check icon
      Scoala Teodorei e in rai!
      • Like 0
  • Ioan Zah Ioan Zah check icon
    Mai trebuie luptat si eliminata si coruptia la nivelul conducerii scolilor, in sensul ca :
    1) Profesorii care îndeplinesc conditiile de pensionare solicita sa predea in continuare, neeliberând orele pentru alti profesori
    2) Nu se scot orele disponibile pentru a fi evidentiate in sedintele de repartizare, aceste ore dandu-se pe „ochi frumosi„.
    3) Profesorii „binevoitori„ primesc ore in plus ca sa mai castige bani, cu toate ca alti profesori nu pot sa-si completeze orele pentru a se putea titulariza.
    Aceste aspecte conduc ca profesori care au peste 7 la examenele de titularizare si deja au gradele 1 sau 2 sa nu se poata titulariza ani in sir, functionand ca suplinitori.
    Deasemeni ar fi obligatoriu ca ministru al educatiei sa fie pusa o persoana competenta, care a lucrat ani multi in invatamant, cunoaste bine problemele cu care se confrunta invatamantul si are vointa de a discuta despre problemele invatamantului cu profesorii de la sata si orase, cu parintii, cu elevii si cu persoane competente si specializate in comunicare. si nu persoane care nu au nici in clin ici in maneca si nu cunosc cu adevarat problemele invatamantului romanesc, cum au fost toti ministri educatiei numiti din 1990 si pana azi in frunte cu Andronescu si Pop. In anumite domenii sa nu se mai numeasca oameni asa zisi politici, incompetenti, dezinteresati complet in a aduce imbunatatiri, modernizari si dezvoltare in domeniile unde sunt numiti. si neputinciosi cum se intampla in Romania.
    Dar cine si cum sa se i-a aceste masuri ?

    • Like 3
    • @ Ioan Zah
      Aici îi dau dreptate deplină autorului: eu aş pune pe cineva care nu este prea "implicat" în sistem. Ajunge un om curajos, cu viziune, pentru detalii sunt bini consilierii/secretarii!
      • Like 0


Îți recomandăm

Microsoft Envision Forum

Peste 800 de reprezentanți ai mediului de afaceri au luat parte, la București, la cea de-a VII-a ediție a Microsoft Envision Forum. În timpul conferinței, Gerd Leonhard - cunoscut futurist și autor, Raymond Campbell - fondator și CEO al Phulukisa Health Solutions și Cedric Dumont – aventurier și antreprenor au discutat despre transformarea digitală.

Citește mai mult

iancu guda - andreearosca.ro

Iancu trăiește printre cifre. Biroul lui e mic și „decorat” cu o grămadă de lucruri care reflectă și preocupările, și pasiunile, și munca lui: pe un perete e un tricou semnat al echipei Viitorul Constanța și alte memorabilia legate de clubul creat de Gheorghe Hagi. Fotbalul e una dintre pasiunile lui Iancu, alături de înot.

Citește mai mult
sound-bars icon