Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Emisiuni la TVR cu titluri teribiliste, pompoase, stupide: cei care le dau nume

Telecomanda

Foto: Guliver/ Getty Images

Ieșită din chingile ideologice ale limbii de lemn, limba română actuală, performată la nivelul discursului public al televiziunii, se încarcă de noi valențe „lemnoase” într-o frenezie debordantă, populată de o serie de figuri de stil și de asocieri năstrușnice, de oximoroane din cele mai fanteziste.

În căutarea de inedit, de senzațional, de imagini șocante, televiziunea apelează la un repertoriu lexical ce atinge o nouă limbă de lemn, limba democrației și a libertății neîngrădite de a vorbi, de a scrie, de a comunica. Limba de lemn de astăzi nu este certificată prin sensul sau semantica unidirecționată, încarcerată ideologic, ci prin varietatea exprimărilor, dar care în fond trimit spre sensul comun al neschimbării gândirii ostatice în fața tuturor prejudecăților posibile ale trecutului. 

Există o adevărată pandemie de formulări „căutate”, impresive, spre a face rating, spre seducerea sau magnetizarea telespectatorilor un pic mai școliți, și mai ales a acelora care suferă de sindromul lui jupân Dumitrache, admirator al lui Rică Venturiano, „că bine o zice”. Toate acestea fac parte din notele minore sau „gama” minoră a culturii noastre publice, încorporând pe alocuri semidoctism și frivolitate, gestionate de unele vedete televizoriste, apărute de nicăieri și cărora li s-a dat ecranul pentru a-și manifesta frenetic impostura.

La TVR, televiziunea națională, se derulează o serie de emisiuni, reportaje, interviuri, care intră prin titlurile lor în contradicție cu realitatea bunului-simț și cu realitatea însăși a acestei televiziuni, manipulatoare, care are multe și mari schelete fesenisto-pesediste în dulapul său. Această televiziune nu poate depăși, nu poate ieși din păcatele juventuții sale. 

În primul set de emisiuni al acestei televiziuni putem aminti titluri care transmit așa-zisele preocupări majore ale acesteia față de marile probleme naționale, strategice, extra-partinice, precum „Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie”, „Dosar România”, „Descălecați din Carpați”, „Tu votezi România”, „Câștigă România”, „Toți împreună”, „Academia română” etc. Există în aceste emisiuni o derulare de mari proiecte naționale, fiind vorba de o televiziune „atentă” la soarta țării și la destinul nostru colectiv. Este vorba de o televiziune care se încordează la marile probleme publice, naționale, dar în spatele căreia stau umorile nemărturisite, pesedisto-feseniste, aspect ce-i dă o notă falsă în confruntarea cu realitatea. O altă notă de maximă incongruență este emisiunea „Ora Regelui”, când știm cât de republicană și iliesciană a fost TVR, care a transmis cu „sufletul la gură”, în direct, alungarea Regelui Mihai din țară imediat după Revoluția din 1989. Este o emisiune neconvingătoare în acest caz, chiar dacă realizatorii pot fi creditați cu sensibilități monarhiste, sau că s-au convertit la monarhism doar pentru că așa este moda, că așa este de bon ton astăzi. Memoria rușinii republicanismului acestei televiziuni nu poate fi însă cenzurată sau uitată. Tot astfel, emisiunea „Tu votezi România”, care se dorește a fi obiectivă și echidistantă, este marcată de sensibilități umbroase și tăinuite ale realizatorului ei, direcționate dinspre pesedismul permanent și „salvator”. 

Al doilea set sau grupaj de titluri, precum „Drag de România”, „Călătorii interioare”, „Drum de aproape” sau „România, te iubim” de la o altă televiziune, pe lângă faptul că redau o hodologie (drumuri) afectivă și a apartenenței patriotice, transmit și o serie de oximoroane (Drum de aproape, Călătorii interioare), formule neinspirate și căutate de manageri și realizatori insuficient pregătiți. Este vorba de o iubire și afectivitate ieftină și nu una consistentă, reală și autentică. Tot aici poate fi alocată și emisiunea „spiritualistă”, a exercițiului intelectual protocronist și abisal al lui Grigore Leșe, și anume, „Drumul lui Leșe”, un alt neînțeles și un zeu veșnic încruntat și trist al patrimoniului nostru folcloric. Pentru a fi serios, nu trebuie neapărat să fii trist. Toți însă îl privesc cu o atitudine înfricoșată pe maestrul și nemântuitul „gutural” Grigore Leșe. În prelungirea acestui drum al lui Leșe, oare când vom asista la apariția unei alte emisiuni girate de un confrate al acestuia, de asemenea nemântuit și grav sentențios, și anume Dan Puric, cu o emisiune pe măsură, „Autostrada lui Purec”.

Un al treilea set de emisiuni ale TVR stau sub semnul excepționalismului, al teribilismului infatuat și învolburat de realizatori captați de propria persoană în detrimentul „obiectului emisiunii”. Astfel, în aceste emisiuni, este fixat definitiv excepționalismul vieții noastre cotidiene, precum în: „Rețeaua de idoli”, „Destine ca în filme”, „Mic dejun cu un campion”, „Port, valoare și splendoare”. Toate acestea livrează de sub pulpana realizatorului destine exemplare, eroi și semi-eroi. În aceste emisiuni contrastează imaginea eminentă a prezentatoarelor în defavoarea personajelor exemplare invitate, prin întreruperile, intruziunile provocate și negândite, fracturând filonul firesc al dialogului cu invitații și debordează în toate fandoselile lor intelectuale, încercând să se „lustreze pe sine”. Multe dintre aceste jurnaliste stau fixate în televiziunea română de mai mult timp decât toate mandatele prezidențiale ale lui Ion Iliescu. Ele sunt, așadar, răzbătătoare în toate, unele provenind din familii ale noii nomenclaturi fesenisto-pesediste, altele din incubatorul dâmbovițean, altele din desantul feminin moldav care au venit să cucerească Bucureștiul.

Tot din această categorie a excepționalismului și teribilismului face parte o emisiune cu un titlu ciudat, produs al realizatorului emisiunii, și anume, „Piper pe limbă”, formulă ce te preîntâmpină cu un frison gustativ, când în fond emisiunea este una culturală, intelectuală, de critică literară. De unde această asociere între piperul și ... becherul de prezentator? Oare nu putem ieși din fatalitatea metaforei etnice și naționale?

La polul opus al titlurilor amintite mai sus, se așează emisiuni diminutivate care transmit o altă limbă lemnoasă, incluse în programul altor televiziuni, precum „Mămici de pitici cu lipici”, ce au o sonoritate pe măsură, reproductivă și jucăușă. Ne exhibăm în toată splendoarea libertății neîngrădite în planul comunicării, dar de cele mai multe ori, ea este disonantă, este în contradicție cu realitatea, cu confruntarea dintre ceea ce am fost și ceea ce vrem să fim astăzi. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Explozie de titluri bombastice este peste tot pe unde te uiti fie You Tube fie Facebook, toate se fac pentru numarul de likeuri si cresterea audientei care la randul lor maresc numarul reclamelor. Nu conteaza ce si cum spui atata timp cat pot castiga bani.
    • Like 0
  • In lagatura cu emisiunea "Mic dejun cu un campion" sunteti nedrept, chiar rau. O urmaresc cu mult interes si cu multra placere. Verva moderatoarei nu ma deranjeaza deloc, dimpotriva, e o femeie foarte culta, are si carisma, il completeaza corect pe invitat. Este una dintre cele mai reusite emisiuni, alaturi de "Profesionistii".
    • Like 0
  • Dorin check icon
    Dar mai există televiziunea națională?Cine naiba mai suportâ să se uite la clovnii de acolo.Noi suntem buni doar să le plătim salariile alea banane primite de Gradea &Comp.
    • Like 0
  • Corina check icon
    Epitetul „nemântuit” făcut cadou lui Dan Puric și lui Grigore Leșe ar trebui explicat. Ambii pretind că trăiesc credința - și nu la orice standarde. E adevărat, nu sunt senini și par să dea prea multă greutate personalității proprii. Poate de aceea nu simt nevoia să-i ascult. Totuși, ar fi interesant să vă explicați cândva.
    • Like 0
  • In afara de Teleciclopedia nicio alta emisiune nu merita a fi vazuta. Si asta este veche, prea scurta, cu intreruperea expunerilor valoroase si amanarea pana sambata viitore. Asta ar fi singura emisiune ce ar trebui urmarita de toti. Este, partial, de cultura generala. Restul un gunoi. TVR este televiziune de stat, platita de la buget. Si cum statul a fost lunga vreme psd si tvr a devenit psd.
    • Like 3
    • @ Mircea Zugravu
      Dan check icon
      Foarte adevarat spus , subscriu ,
      --Iar ca ,lista sa fie completa ,.trebuie sa mai completez cu ,, imbecilitatea ,facuta de psd-istul cristache ( cu un salar ca-n Germania ,,daa da cu mii de eoro /luna ) cu , emisiunea R9 , care promoveaza si incurajeaza ,vizibil tendentios ,,politica psd-ista , prin trompetele ,,abonate de serviciu ,,, crisoiu -coroiu ,, libidinosul imbuibat dinescu , ,,veninosul de nistorescu si alii ,care nu fac altceva decat sa improaste ,,cu laturi guv, PNL . ca nu este ,condusa de un roman,verde -nmeaos si obligatoriu ORTODOX... ,hot-mioncinos si nimic de bun exemplu, CAM ,ASTA ESTE,, TVR 1,, am sters din grila de progr. pe langa ,alte gunoaie !haznaua 3 ,. guita rtv,, urmaresc ,stirile ,adevarate de la Digi 24, Aleph news, si cam atat ,,mai urmaresc , realitatea plus, Felicit autorul ptr tema articolului , , potrivita momentului ,
      • Like 0
    • @ Dan
      Asta-i venit de la a3. Deci la ce te poti astepta?
      • Like 0
    • @ Dan
      Ailati sunt in solda a3 si rtv. Tvr este din aceeasi tagma.
      • Like 0
    • @ Dan
      Ailati sunt in solda a3 si rtv. Tvr este din aceeasi tagma.
      • Like 0


Îți recomandăm

Tânără la calculator

Academia prietenoasă de IT Wantsome și-a făcut în ultimii patru ani o misiune din a ajuta profesioniști din toate domeniile să facă tranziția spre o carieră de succes în domeniul tehnologiei informației, prin cursuri care urmează atent cerințele companiilor IT, prin sesiuni de practică și printr-o activitate intensă de mentorat calibrată pe nevoile lor. (Foto: Getty Images)

Citește mai mult

Marc Areny

Marc Areny este de origine catalană, este cetățean spaniol și francez și a venit în România în urmă cu 10 ani. Este unul dintre primii din Europa care a identificat o nouă nișă de piață: convertește mașini cu motor termic în mașini electrice.

Citește mai mult