Sari la continut

Află ce se publică nou în Republica!

În fiecare dimineață, îți scrie unul dintre autorii fondatori ai platformei. Cristian Tudor Popescu, Claudiu Pândaru, Florin Negruțiu și Alex Livadaru sunt cei de la care primești emailul zilnic și cei cărora le poți trimite observațiile, propunerile, ideile tale.

EXCLUSIV. Comisarul european Adina Vălean, despre PNRR-ul României: Nu pot afirma că există proiecte de transporturi care vor fi respinse, spun doar că ele trebuie prioritizate. România trebuie să ajungă aproape de limitele bugetului alocat

Adina Vălean

„Ne aflăm încă în stadiul în care există un dialog între Comisia Europeană și statele membre pentru îmbunătățirea planurilor naționale de redresare și reziliență  Ăsta este adevărul oficial”, spune comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, despre propunerile din cadrul PNRR trimise la Bruxelles de România. Potrivit comisarului, în aceste zile „dialogul are ca principal scop îmbunătățirea planurilor, astfel încât atunci când ele sunt oficial depuse, procedura de analiză a Comisiei să meargă foarte ușor către un rezultat pozitiv”. La un capăt al mesei, se află Directoratul general. La celălalt, miniștrii de resort din statele membre. „Știu că ministrul Ghinea este într-un dialog permanent cu ei și probabil că ceea ce spune domnia să, legat de anumite observații, este adevărat. Știu că una dintre preocupările pe care le avea domnia sa, pentru că am avut două întâlniri săptămâna trecută la Bruxelles, este măsura în care un proiect masiv de construire a unui sistem de irigații poate fi considerat o investiție verde sau nu. Și probabil că merită să aducem aminte cum ar trebui să arate un plan național de redresare și reziliență, astfel încât să răspundă criteriilor Comisiei Europene.”

Într-un interviu pentru Republica, Adina Vălean precizează că, la capitolul Transporturi, nu poate „afirma în acest moment că există proiecte care vor fi respinse”. Însă România trebuie să aducă costurile totale ale Planului Național de Redresare și Reziliență de la 41 de miliarde de euro, cât cere în prezent, aproape de limita bugetului alocat - 29,2 miliarde de euro. 

„Comisia practic împinge guvernele statelor membre să își facă acest exercițiu de gândire strategică în legătură cu ceea ce au de făcut cu banii din fondul de redresare și reziliență.

Prin întrebări care cer lămuriri și precizări, de fapt, arată care ar trebui care ar trebui să fie eventualele clarificări și adăugiri astfel încât PNRR să fie cât mai convingător. Eu nu pot afirma în acest moment că există proiecte care vor fi respinse, și vorbesc aici de Transporturi, spun doar că ele trebuie prioritizate, trebuie explicate cu detalii din punct de vedere al maturității, al bornelor de realizare și al oportunității de cost. Per ansamblu, planul național al României solicită un buget mai mare cu mult decât cel care ar reveni României și mă aștept ca această prioritizare să presupună, per ansamblul planului, o aducere în limitele bugetului sau aproape de limita bugetului alocat”, a afirmat Adina Vălean.

Republica publică mai jos interviul integral cu comisarul european pentru Transporturi, în care aceasta vorbește despre situația Planului Național de Redresare și Reziliență propus de România și despre ce criterii trebuie să îndeplinească proiectele pentru a primi finanțare:

Interviu Republica.ro despre PNRR cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi: „Autostrăzile sunt acceptate”/ „Nu e un exercițiu de a lua bani, ci de a face reforme cu bani care vin de la Bruxelles”

Aflați mai mult:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult