Sari la continut

Republica împlinește 10 ani

Un deceniu în care am ținut deschis un spațiu rar în România: unul al ideilor curate, al argumentelor care nu se tem de lumină și al vocilor care gândesc cu adevărat. Într-o vreme în care zgomotul crește, noi am mizat pe ceea ce contează: conținut de calitate, autentic, fără artificii, libertate de gândire, profunzime în loc de superficialitate. Pentru că doar așa România poate merge înainte. Să rămânem împreună într-un loc al reflecției, al întrebărilor care incomodează și al conversațiilor care schimbă ceva. Scrie, întreabă, contestă, propune. 
Republica îți aparține. De 10 ani și pentru anii care vin.

EXCLUSIV. Comisarul european Adina Vălean, despre PNRR-ul României: Nu pot afirma că există proiecte de transporturi care vor fi respinse, spun doar că ele trebuie prioritizate. România trebuie să ajungă aproape de limitele bugetului alocat

Adina Vălean

„Ne aflăm încă în stadiul în care există un dialog între Comisia Europeană și statele membre pentru îmbunătățirea planurilor naționale de redresare și reziliență  Ăsta este adevărul oficial”, spune comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, despre propunerile din cadrul PNRR trimise la Bruxelles de România. Potrivit comisarului, în aceste zile „dialogul are ca principal scop îmbunătățirea planurilor, astfel încât atunci când ele sunt oficial depuse, procedura de analiză a Comisiei să meargă foarte ușor către un rezultat pozitiv”. La un capăt al mesei, se află Directoratul general. La celălalt, miniștrii de resort din statele membre. „Știu că ministrul Ghinea este într-un dialog permanent cu ei și probabil că ceea ce spune domnia să, legat de anumite observații, este adevărat. Știu că una dintre preocupările pe care le avea domnia sa, pentru că am avut două întâlniri săptămâna trecută la Bruxelles, este măsura în care un proiect masiv de construire a unui sistem de irigații poate fi considerat o investiție verde sau nu. Și probabil că merită să aducem aminte cum ar trebui să arate un plan național de redresare și reziliență, astfel încât să răspundă criteriilor Comisiei Europene.”

Într-un interviu pentru Republica, Adina Vălean precizează că, la capitolul Transporturi, nu poate „afirma în acest moment că există proiecte care vor fi respinse”. Însă România trebuie să aducă costurile totale ale Planului Național de Redresare și Reziliență de la 41 de miliarde de euro, cât cere în prezent, aproape de limita bugetului alocat - 29,2 miliarde de euro. 

„Comisia practic împinge guvernele statelor membre să își facă acest exercițiu de gândire strategică în legătură cu ceea ce au de făcut cu banii din fondul de redresare și reziliență.

Prin întrebări care cer lămuriri și precizări, de fapt, arată care ar trebui care ar trebui să fie eventualele clarificări și adăugiri astfel încât PNRR să fie cât mai convingător. Eu nu pot afirma în acest moment că există proiecte care vor fi respinse, și vorbesc aici de Transporturi, spun doar că ele trebuie prioritizate, trebuie explicate cu detalii din punct de vedere al maturității, al bornelor de realizare și al oportunității de cost. Per ansamblu, planul național al României solicită un buget mai mare cu mult decât cel care ar reveni României și mă aștept ca această prioritizare să presupună, per ansamblul planului, o aducere în limitele bugetului sau aproape de limita bugetului alocat”, a afirmat Adina Vălean.

Republica publică mai jos interviul integral cu comisarul european pentru Transporturi, în care aceasta vorbește despre situația Planului Național de Redresare și Reziliență propus de România și despre ce criterii trebuie să îndeplinească proiectele pentru a primi finanțare:

Interviu Republica.ro despre PNRR cu Adina Vălean, comisarul european pentru Transporturi: „Autostrăzile sunt acceptate”/ „Nu e un exercițiu de a lua bani, ci de a face reforme cu bani care vin de la Bruxelles”

Aflați mai mult:

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult