Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Formularul 088. Fiscul elimină unele documente, dar apar cerințe noi și detaliate despre activitate

Noul formular 088 ar trebui să se aplice cu luna iulie 2016, după cum au anunțat reprezentanții ANAF. Semnalăm două schimbări importante. Numărul de documente care trebuie anexate scade de la 11 la 4. Se renunță la actul de sediu social, actul privind sediul secundar, actul privind domiciliul fiscal, contracte de muncă, adeverință de venit, extras de cont, diplomă de studii.

A doua modificare semnificativă este că desi numarul intrebarilor este redus la 13, apar cerințe/întrebări noi care solicită informații detaliate despre planurile de investiții, active, clienți/furnizori, conturi bancare, natura achizițiilor/livrărilor, țările de destinație sau dacă valoarea estimată a TVA aferentă achizițiilor este mai mare decât cea aferentă livrărilor și de ce.

Care sunt principalele noutăți?

Ce întrebări/cerințe sunt introduse?

- Este introdusă o rubrică care permite reprezentantului legal/împuternicitului persoanei impozabile analizate să declare dacă societatea se află/nu se află în procedura insolvenței. Datele cu privire la asociați și/sau administratori se vor completa pentru asociații și/sau administratorii care îndeplineau această calitate la momentul declanșării procedurii insolvenței.

- Se introduce solicitarea ca activitatea economică să fie descrisă detaliat, precizând, după caz, principalii clienți/furnizori/prestatori.

- Se solicită informații despre planurile de investiții în legătură cu domeniul principal de activitate.

- Se solicită ca asociații și/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declarația care au deținut/dețin calitatea de asociat și/sau administrator în cadrul altor persoane aflate în insolvență sau inactivitate temporară înregistrată la registrul comerțului să precizeze motivul care a condus la aceste situații.

- Apare cerinta de a preciza dacă există deschise în țară/străinătate conturi bancare în numele persoanei impozabile, care sunt beneficiarii reali ai operațiunilor desfășurate prin intermediul conturilor bancare deschise în țară și/sau în străinătate în numele persoanei impozabile. În cazul în care nu există conturi trebuie precizat motivul acestei situații.

- Se solicita mentionarea activelor detinute în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate.

- Se solicita date referitoare la efectuarea sau intenției de a efectua în următoarele 12 luni: operațiuni intracomunitare, achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).

- Se solicită informații legate de tipul operațiunilor intracomunitare respectiv de tipul operațiunilor efectuate în/din afara UE, natura bunurilor/serviciilor, tara de proveniență și cea de destinație a bunurilor/serviciilor livrate/prestate, precum și valoarea estimată a operațiunilor UE/non-UE.

- Se introduce cerința de a estima dacă valoarea TVA aferentă achizițiilor va fi mai mare decăt valoarea TVA aferentă livrărilor și, dacă da, motivul pentru care se înregistrează o asemenea situație.

Ce se elimină?

- obligativitatea anexării oricăror documente, cu excepția:

• celor care trebuie să se justifice tipul activității desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare

• celor are trebuie să ateste tipul de viză și scopul șederii în Romania a administratorilor cetățeni non-UE

• contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabila, cu prestatorul de servicii în domeniul contabilității

• contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziție de personal calificat.

 -  Sunt eliminate precizările referitoare la modul de deținere a spațiului cu destinație de sediu social și dacă domiciliul fiscal declarat este diferit de sediul social, precum și despre deținerea de spații cu destinația de sedii secundare declarate.

 - Este eliminată solicitarea de a preciza dacă persoana impozabilă analizată desfășoară activități exclusiv în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru), respectiv la sediu social și/sau sedii secundare precum și în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare (puncte de lucru).

 - Este eliminată întrebarea referitoare la obligațiile fiscale restante și la faptele de natură contravențională înscrise în cazierul fiscal al asociaților și/sau administratorilor.

 - Nu se mai solicită indicatorii realizați de asociații și administratorii, persoane juridice, în ultimul an fiscal încheiat.

Informațiile din D088 vor fi preluate de ANAF și în alte declarații și formulare obligatorii, modalitatea tehnică fiind analizată în prezent. Prin urmare, conținutul D088 va avea impact și asupra altor declarații fiscale.

De reținut este că D088 nu va mai fi obligatoriu de depus dacă se schimbă sediul, administratorii sau asociații, însă ANAF va scana, periodic, toate companiile și le va cere să depună declarația dacă au risc fiscal. În consecință, ANAF extinde aria de evaluare a riscului, practic, orice companie putând fi notificată pentru a depune formularul.

Informațiile din D088 sunt analizate agregat, potrivit ANAF, printr-un algortim informatic automatizat. Totodată, ANAF va obține electronic informații și documente interinstituțional, prin conectarea bazelor de date (Revisal, Recom etc).

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult