Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Gâlceava „unicilor” cu „progresiștii” sau de ce schimbarea modului de impozitare nu aduce miraculos bani mai mulți la buget

Oameni pe stradă în București

Foto: Getty Images

Nu cred că reușim să ne punem de acord cei care susținem cota unică și o impozitare mai redusă cu cei care se uită la impozitarea progresivă și cote ridicate. Încercăm să rezolvăm probleme diferite. „Unicii” vor să stimuleze activitatea economică pentru a închide rapid decalajul cu Europa de Vest. „Progresiștii” vor să aplatizeze din inegalități și ca cei cu venituri mari să contribuie și mai mult la cufărul public. Există un punct de întâlnire, dar și o mare capcană pentru „progresiști”: este greu de crezut că poți să crești rapid salariile și să aplici cote progresive în același timp.

Dacă mă uit cu lupa liberală, cota unică este un avantaj competitiv pentru România. Este simplu de administrat într-o țară unde ANAF-ul încă este nereformat și nedigitalizat și unde economia informală este la un nivel îngrijorător, iar frânele pe care politicienii le pun unei justiții independente au și efectul că se plătește la negru, se fură TVA cu nemiluita și se fac multe scheme la limita legii care scad povara fiscală.

Lupa democratică îmi spune că există virtute într-o societate mai egalitară și impozitul progresiv duce în această direcție. Democrației îi este greu să gestioneze societăți pronunțat inegale. Pe de altă parte îi este greu să gestioneze și societăți sărace și dacă punctul în care introduci așa ceva este prost ales sau prost desenat riști să rămână locomotivele fără cărbuni. Nu prea văd nici cum ANAF-ul nostru, într-o țară cu analfabetism funcțional ridicat poate gestiona un sistem cu deductibilități de tot felul. Numărul de fente va crește și cotele mari vor fi doar pentru fraieri. Eu sunt foarte sceptic că vor crește veniturile bugetare.

Unde ne putem întâlni? Vrem să creștem veniturile bugetare ale României. Primul pas ar fi să redevină cota unică, unică. Astăzi e cam ciuruită. Asta ar crește gradul de impozitare în special în rândul celor mai înstăriți și ar aduce destul de repede bani la buget și ar fi și un semnal de echitate. Apoi să nu ne mai furăm căciula. E cam ridicol când aceeași politicieni care vor să țină justiția cumințică se miră că avem evaziune fiscală. Legea nu domnește selectiv. ANAF-ul și ITM-ul să pună mâna și biciul pe șmecheri. După ce vedem cât se strânge din cele două măsuri cred că putem discuta dacă cota ideală este 16% sau 18% sau 19% în funcție de gradul de colectare din PIB la care vrem să ajungem. Altfel punem carul înaintea boilor.

Ce lipsește din toată această dezbatere este o privire aruncată mai atent în viitor. E foarte mult mimetism (ce face Germania, ce face Bulgaria etc.) ceea ce este de înțeles, că n-am inventat noi taxarea, dar mult prea puțină dezbatere despre România următorilor 10 ani, cum va arăta ea și ce ne propunem să taxăm și de ce. Cum schimbă automatizarea ecuația? Ce se automatizează în România? Ce meserii dispar și pe care vrem să le stimulăm să apară? Ce industrii încurajăm și pe care le descurajăm în contextul reașezărilor globale? Cum ne creștem autonomia strategică fără să ne închidem în noi înșine? Dacă dezbaterea rămâne atât de ancorată în trecut și în cum fac alții mi-e că o să ajungem să impozităm o economie pe care nu o avem și în scopuri pe care nimeni nu le înțelege.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Pai asta ii marea problema a bugetului ...prea multe usite de scapare pentru "privilegiati"( a se citi smecheri). Oamenii care chiar au bani multi , scapa fara sa plateasca nimic. ANAF ii oarba la cei care fac bani ilegal. Ii oarba la multe ilegalitati . In piete gasesti tigari , parfumuri , tot ce vrei fara chitanta , fara timbru fiscal, fara nimic. Samsari de masini , apartamente , de orice. Negoita vinde 1000 de apartamente pe persoana fizica sa nu plateasca nimic , ca ex. Si ce impozitare progresiva sa bagi cand jumatate din populatia Romaniei lucreaza pe salariul minim. Impozitarea progresiva inseamna ca la unii cresti impozitarea , iar la altii scazi. Credeti ca PSD o sa scada la cineva ceva? Nimic. Si cu banii care presupun ei ca ii castiga din sistemul progresiv , ce fac cu ei? Care ii planul? Sau prima data sa se vada cu sacii in caruta si apoi ma-i vad ei. Asa au mintit si cu cei 8 eurocenti la carburant ca o sa faca autobenzi. S-au facut miliarde din taxa si drumuri ioc. Asa si cu vinieta . Asa cu orice taxa. De PNRR se mai aude ceva? De absorbtie de fonduri europene? Nimic . Statul nu ii in stare de nimic. Stam pe o infrastructura gata sa cada si nici toti banii din lume nu ar putea sa previna un colaps daca tot aceeasi bugetari avem
    • Like 0
    • @ Natalia Todorov
      Dorin check icon
      Exact,cu aceiași bugetarii pur și simplu Proști si nesimțiți nu putem avea pretenția să se poată schimba ceva cu adevărat.Avem 1400000 de bugetari de stat la stat ???!!!
      • Like 1


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult