Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

GENERAȚIA B. O afacere născută dintr-o pasiune „barocă”: cărți care merg la un vin

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Există cărți care aduc mici bucurii în viața de zi cu zi, care te șlefuiesc, te rafinează. Cărți care spun câte ceva despre lucruri pe care nu le-ai știut, despre lucruri pe care poate că nu ai știut că nu le știi. Cărțile de la Editura Baroque Books & Arts încearcă să facă educație, dar nu în mod declarativ. „Informația este strecurată, împachetată într-o manieră elegantă, cu o grafică elegantă, pe un arton elegant, eleganța după parametrii noștri, pentru alții pot fi lucruri lipsite de importanță”, ne descrie Dana Moroiu, director editorial la editura Baroque Books & Arts.

Dana Moroiu lucrează în industria cărții din anii '90. A lucrat la Editura Enciclopedică, mai întâi ca redactor de enciclopedie, apoi a lucrat în editurile Rao, Nemira. În urmă cu patru ani a înființat, împreună cu doi colegi, editura Baroque Books & Arts. „Nu fost ceva gândit îndelung. La un moment dat am spus gata, hai să încercăm și altceva. Noi suntem o echipă de trei oameni, ne doream să facem ceva mai altfel. Într-o bună zi am rupt-o cu trecutul”, rememorează începuturile cofondatoarea editurii Baroque Books & Arts.

Investiție inițială – ceva „inconștient de comic sau comic de inconștient”

„Mă reține să dau cifre numai pudoarea inconștienței pe care am avut-o.”, răspunde la întrebarea privind investiția inițială.

Fiecare din cei trei, cu ultima leafă în buzunar și cu puține economii pentru concediu - . așa au început. Au urmat apoi împrumuturi de la prieteni, două mici împrumuturi de la bancă și cam asta a fost tot. Investiția valoroasă nu a fost financiară, ci experiența pe care o aveau. 

„Am cunoscut oameni cu foarte mulți bani care își doresc edituri, dar nu le iese. E ceva ce nu se cumpără cu bani. Să nu credeți că suntem poeți. Factura de gaz trebuia plătită, la fel înscrierea firmei, licențele, traducătorii, tipografii. Dar investiția financiară inițială a fost ceva inconștient de comic sau comic de inconștient”, remarcă Dana Moroiu.

Colegii cu care a plecat la drum de la început sunt Andreea Radu și Cornel Alexandrescu. Cu Cornel Alexandrescu lucra atunci de vreo 14 ani. Este tehnoredactor, face machetele, se ocupă de partea de producție, de tipografie. Îl descrie drept o persoană cu multă experiență și foarte multă hotărâre. „Ne plăcea să spunem atunci că avem împreună peste 1.000 -1.500 de cărți și un câine, pentru că el mi-a adus câinele atunci când am avut nevoie de un câine”, continuă Dana Moroiu.

Cu colega lor Andreea Radu lucrau atunci de 3-4 ani. În sarcina ei este toată partea riguroasă - contracte, contabilitate primară, pregătirea diverselor acte. Din luna martie echipa a crescut la patru persoane, cu angajarea unei persoane care se ocupă de partea de distribuție. „Noi trei am făcut absolut totul timp de aproape patru ani, dar volumul de muncă a crescut, numărul cărților și al fanilor Baroque Books & Arts a crescut, totul s-a multiplicat într-o manieră fericită, dar ziua are tot 24 de ore”, explică Dana Moroiu.

Fiecare carte este o piesă în sine

Numele editurii vine de la perioada cu același nume care le place atât de mult - „altora nu, dar ar fi plicticos să fim toți la fel”. Barocco înseamnă perlă de formă neregulată, iar a doua accepțiune este muncă, migală foarte multă.

„Noi la asta ne-am gândit și cam aici am ajuns. Fiecare carte Baroque Books & Arts este o piesă în sine. Am plecat de la ideea că în primul rând trebuie să arate altfel. Dacă luați cărțile Baroque o să vedeți că au o dimensiune atipică pentru cărțile din România – sunt un pic mai înguste, poate un pic mai înalte”, spune Dana Moroiu despre calculul amănunțit pe care l-au făcut astfel încât cărțile Baroque să nu arate ca alte cărți.

Toate copertele sunt lucrate numai cu mari graficieni români.

„Mergem pe formula conținut-carte-copertă totul de o combinație între lucruri foarte adevărate, subtile, imaginație, ironie, poate puțină desuetudine, puțină imperfecțiune, dar o imperfecțiune foarte mult căutată, cât mai departe de perfecțiunea mecanică pe care o regăsim pe cărțile foarte bine lucrate de la multe edituri. Noi mergem pe o imperfecțiune vie, care merge spre un elitism dezinvolt”, continuă cofondatoarea editurii, care vorbește despre o formulă de demnitate decentă, „dar fără pericolul de a degenera în solemnitate, asta niciodată”.

Editura publică enciclopedii, cărți de istorie, cărți de filosofie, de literatură, de bune maniere, care au toate un numitor comun: umor și inteligență.

Cărțile publicate sunt în proporție de 80% de nonficțiune, iar restul de ficțiune.

Dana Moroiu explică proporția spunând că pe piață sunt edituri mari care merg pe segmentul cărților de ficțiune și nu și-au propus niciodată să le facă acestora concurență.

„Am mers strict pe nișa noastră, care s-a format foarte bine, s-a dezvoltat și atrage în continuare foarte mulți cititori. Ideea este că pe noi ne împinge nu dorința de a-i concura pe alții, ci de a ne concura noi pe noi, adică o permanentă creativitate. La fiecare carte mai inventăm ceva, mai facem ceva”, continuă directorul editorial.

„Am reușit și suntem foarte bucuroși că avem o bună colaborare cu cel mai mare distribuitor de hârtie. Cam după un an de când eram pe piață cu cărțile am avut bucuria de a întâlni firma Antalis, cu care lucrăm foarte bine. Toate cărțile noastre au copertele lucrate pe cel mai bun carton care există în lume. Sunt cartoane lucrate în Scoția, în Franța, Italia, pe fibră de bambus, pe fibră de bumbac”

Copertelor nu le este aplicată folia de celofan – proces numit celofanare – tocmai pentru ca cel ce ia o astfel de carte să îi poată simți fibra. „Ai cu totul altă senzație atunci când pui mâna pe o carte Baroque și îi simți cartonul crud”, explică Dana Moroiu.

Atunci când grafica de pe copertă permite, editura folosește mai multe culori de carton la aceeași carte - un carton colorat în masă, nu tipărit -, astfel încât poți să cumperi aceeași carte cu copertă de coloare nisip Sahara, culoarea teracotei, sau brun bambus.

Lumea observă detaliul și întreabă la târgurile de carte.

„ Pentru că este exact ca o camașă. Îți alegi culoarea și o porți fericit. Și lumea se bucură”, vine explicația Danei Moroiu care spune că editura pe care o conduce încearcă să aducă ceva în plus, mai mult decât dorința de a citi, care e vitală.

„Noi spunem că vindem senzație, pui mâna pe o carte, pe o copertă Baroque și simți ceva în plus, și oamenii înțeleg asta. Noi îi vedem la târgul de carte. Vin cu liste făcute, le caută pe site, așteaptă reducerile, iau câte un teanc. <<Pe asta am mai luat-o, dar am făcut-o cadou, pe asta o iau în două exemplare pentru că una o fac cadou>>. Au înțeles și le vezi bucuria”.

„Ce caută cartea aceasta?”

Reacțiile cititorilor le sunt de mare folos.

„Anul trecut am făcut un foarte mic rabat de la concepția noastră și, la o rugăminte fierbinte, am publicat o carte cu un tiraj foarte mic, cu un conținut absolut onorabil, nu asta era problema, dar nu era exact în stilul nostru. Și atunci am primit critici foarte mari: „Ce caută cartea aceasta?” Imediat cititorii au perceput-o ca pe un corp străin. Telefon la redacție: „Am cumpărat, cumpăr toate cărțile de la Baroque, am cumpărat-o pe aceasta în orb, pentru că niciodată nu am avut nici o problemă, ce caută cartea asta?” Asta era prin vara anului trecut. Apoi la târg la Gaudeamus eram în stand și o doamnă foarte drăguță cu multe cărți în mână stătea la coadă la casă să plătească și am auzit când le spunea colegelor mele că a cumpărat o carte astă vară și a fost dezamăgită. Am întrebat-o dacă a dat telefon la redactie. A răspuns afirmativ. Am luat o carte din teanc, i-am spus „uitați, asta e în schimbul cărții care v-a dezmăgit”, povestește Dana Moroiu care admite că cititorii editurii sunt „aprigi”. „Nu este o poveste amoroasă și nu scapă deloc în telenovelă și marmeladă și în alte zone de corazon. Sunt foarte aprigi, dar aveau dreptate”, continuă directorul editorial.

Autorii cărților publicate, de la conți la profesori universitari

Editura publică autori din multe zone, filosofi, istorici, profesori universitari, autori din zone foarte bine alese și foarte rafinate.

Unul din autori este contele Alexander von Schőnburg, un conte de viță veche, rudă cu regina Angliei. „Arta de a scăpăta cu stil” este o carte despre ce s-a întâmplat cu conții în momentul în care li s-au confiscat averile și s-au trezit într-un apartament mobilat Ikea.

Recent la editura Baroque Books & Arts a apărut „Macho Man”, a lui Moritz Netenjakob, unul dintre cei mai apreciați autori germani de comedie.

În pregătire pentru toamnă este „În numele lui Gucci” - o carte scrisă de Patricia Gucci, fiica marelui Gucci.

O autoare din Franța care trăiește de 20 de ani în Japonia - Dominique Laureau, - are foarte multe titluri prezente la Baroque.

„Sunt autori cam de peste tot și din toate zonele, dar cu finețe și cu o discreție a valorii, o mare valoare, dar discret afirmat”, explică Dana Moroiu.

Consumul de carte, în creștere

Consumul de carte Baroque a crescut foarte mult, spune cofondatoarea editurii.

Pentru început editura a pornit cu trei colecții – Savoir Vivre, Noblesse și Cadril –, iar ulterior a intrat pe piață și cu colecția In Vino veritas, o colecție de filozofia vinului, enciclopedie de vinuri. O carte în pregătire în această colecție este „Expert în vin 24/24”, de Jancis Robinson, „un soi de preoteasă mondială a vinului”.

„Și noi venim cu un plus de ofertă, dar plusul de recepție este mult mai mare decât ne așteptam. Noi considerăm că nu e important să faci lucruri neobișnuite, ci este foarte important să faci lucruri obișnuite într-un mod neobișnuit. Chiar dacă noi le facem neobișnuit, lumea se obișnuieste cu ele așa”, completează Dana Moroiu.

„Când vom ajunge și noi să intrăm într-un magazin să ne cumpărăm o sticlă mică de vin, o caserolă de mâncare și o carte?”

Într-un scenariu în care ar fi față în față cu ministrul Culturii, al Educației și cu premierul, Dana Moroiu spune că le-ar vorbi acestora despre normalitate.  

„Mă simt așa ca un copil în față cu scrisoarea de Crăciun. Ce aș putea să le spun la toți trei deodată ar fi extrem de simplu – încercați să ajungeți la o normalitate, să aduceți normalitatea, să cunoaștem normalitatea. Normalitatea înseamnă de fapt totul, începând de la normalitate de taxe, teminând cu o normalitate de trai de zi cu zi. Cum intri în magazin să îți cumperi mâncare, la fel trebuie să intri să îți cumperi cărți. Cărtile nu sunt ceva ce se cumpără atunci când vrei să epatezi sau când vrei să faci un cadou. Mâncarea nu o cumperi atunci când vrei să faci un cadou sau ai invitați. Mâncarea o cumperi pentru că este hrana ta, e stomacul tău. Bun, dar cu creierul ce faci? Cam asta e normalitatea”, crede Dana Moroiu. 

„Eram acum mulți ani la Paris, într-o seară, era târziu, am intrat într-un magazin micuț, cam cu de toate, pe Champs Elysee. În față, la rând la casă, era o doamnă îmbrăcată office, clar venea de la birou, avea în coș o caserolă cu mâncare, o sticlă mică de vin - cam cât încape într-un pahar - și o carte. Când vom ajunge și noi să intrăm într-un magazin, să ne cumpărăm o sticlă mică de vin, o caserolă de mâncare și o carte? Și asta seara tărziu. Era un moment în care începea un alt fel de program pentru doamna aceea. A fost un declic pentru noi, atunci când am văzut-o. Pentru că e vorba de bunăvoința cu care privești lucrurile, de gentilețea cu care accepți ceea ce ți se întâmplă. Bunăvoința și gentilețea nu înseamnă prostie. De multe ori ele sunt tratate ca o naivitate”, spune Dana Moroiu. 

Editura Baroque Books & Arts a publicat în cei patru ani de la înființare aproximativ 100 de titluri, lucrări aparținând a circa 70 de autori.

Cifra de afaceri netă a editurii Baroque Books & Arts a fost în 2015 de aproape 770.000 lei, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor.

Piaţa de carte din România era estimată în 2015 de către Federaţia Editorilor din România la aproximativ 100 de milioane de euro pe an, incluzând manualele, auxiliarele şcolare şi ediţiile de chioşc, potrivit ZF.ro.

Un Eurobarometru din 2013 arăta că doar 51% dintre români au declarat că au citit o carte în ultimul an.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Editura Baroque Books& Arts are succes- cat se poate aprecia succesul de carte in Romania- datorita nisei bine reperate de fondatori: e vorba despre nevoia de informatie/ educatie a unor persoane interesate de mondenitate, cosmopolitism si snobism( ultimele doua cu semnificatie nu neaparat peiorativa pentru publicul nostru, greu de desprins de norme, cutume si convingeri).
    Caracterul popular al cartilor ca si grafica lor deosebita si-au adus , neindoios, contributia.
    Numele editurii este recomandant, insa poate fi un risc daca nu este totusi mai reprezentativ pentru " produsele" editurii.
    A nu se uita ca exista si "traiesc" inca in Romania edituri realmente de arta, asadar concurenta exista, din fericire.
    • Like 0
  • Raul check icon
    Piata de carte de la noi e sufocata de preturile mari. O carte buna pleaca de la 40-50 de lei... iti cam taie cheful.
    • Like 1
    • @ Raul
      marius check icon
      40-50 lei ni se par mult,dar cand umplem masa de sarbatori,scotocim si ultimul coltisor de buzunar
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult