Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

GENERAȚIA B. La 27 de ani, Alex a cumpărat o rulotă de la fostul Mic.ro, afacerea lui Dinu Patriciu, și s-a apucat să vândă burgeri

Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Un tânăr de 27 de ani a ajuns să vândă, în două restaurante mobile și un mic bistro în zona centrală a Bucureștiului, aproximativ 3.000 de burgeri pe lună.

În urmă cu mai puțin de doi ani, Alex Manole a deschis Burger Van, despre care spune că a fost primul food truck (camionetă mobilă cu mâncare) din Capitală, după ce a cumpărat cu 17.000 de euro plus TVA o rulotă de la fostul Mic.ro, afacerea defunctului Dinu Patriciu. Cu încă 5.000-6.000 de euro a pus la punct bucătăria și a dat drumul afacerii. Era în vara anului 2014. Tănărul, absolvent al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA), nu avea nici un fel de experiență în domeniul HORECA.

Ideea i-a venit lui Alex pe când era la studii în Amsterdam și a văzut de cât succes se bucură acolo restaurantele pe roți.  

„A fost un pic mai greu atunci să achiziționăm mașina. A fost un litigiu între Mic.ro și firmele cu care a lucrat. Acum sunt disponibile vreo 70 de astfel de mașini”, povestește Alex Manole.

Deși le poți întâlni în multe orașe din lume, unde vând între altele sandvișuri, burgeri, cartofi prăjiți, băuturi răcoritoare, în România legislația este deficitară în ce privește funcționarea restaurantelor mobile.

Parcarea lor pe spațiul public este interzisă.

„Poți să mergi doar la festivaluri târguri, piețe și bâlciuri. Încă se mai păstrează această terminologie în legislația noastră foarte frumoasă. La târguri, bâlciuri și piețe poți să mergi doar cu certificatul, pentru că de obținerea autorizațiilor se ocupă organizatorii. Ideea de bază e că nu ai cum să parchezi pe domeniul public, trebuie să parchezi doar pe spații private. Și nu există o autorizație de comerț ambulant mobil. Există alte coduri CAEN prin care poți să funcționezi, dar nu există o prevedere special gândită pentru food truck-uri”, explică Alex Manole.

Burger Van încheie contracte cu firme fie pentru catering, fie pentru locul din parcare unde își poate desfășura activitatea. Pe contul de Facebook anunță unde pot fi găsite Burger van-urile. 

„Știam de la început că nu există așa ceva în legislația română. Așa cum nu există atâtea lucruri în România, dar care în alte părți există”, spune Alex.

La un an după primul Burger Van, afacerea s-a extins cu un Bistro, ca la câteva luni să urmeze și un al doilea restaurant mobil.

„Le-a dat un punct de întâlnire să colecteze șpăgile”

Alex își amintește cum, anul trecut, la Electric Castle Festival, a venit în control cineva „pus pe șpagă”.

„La Electric Castle, anul trecut, o persoană de la DSV a venit să se uite pe la toate mașinile, la toate standurile. Nici nu s-a uitat foarte bine, a completat el ceva în procesul verbal și le-a zis să se întâlnească cu el a doua zi, în Gherla. Le-a dat un punct de întâlnire să colecteze șpăgile. Și cum nu s-a dus nimeni să îi dea nimic, le-a trimis amenda prin poștă. Problema e că fiind în Cluj, nu aveai cum să contești amenda decât în Cluj. Nu a contestat-o nimeni. Ideea e că pentru el, 20 de comercianți într-un singur loc la un festival era o mană cerească”, arată el, adăugând că „teoretic, controalele trebuie să se facă înainte de începerea vânzărilor”.

„Cine vine în timpul vânzărilor, e clar că e pus pe șpagă. Cine are timp îl poate da în judecată pentru că el perturbă până la urmă activitatea comercială. Controalele se fac la început, când festivalul își ia toate autorizațiile”, susține fondatorul Burger Van.

Cel mai bine vândut este burgerul cu bacon. Prețul este de 18 lei. Meniul, care cuprinde un burger, cartofi prăjiți și salată, costă 23 de lei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • salut! imi place ideea food truck-ului.. care este codul caen pe care poti desfasura preparate precum burgeri ,mici , frigarui( tot ce tine de gratar traditional),shaorma,sendvisuri...sau sunt coduri caen diferite pt fiecare in parte?!)
    • Like 0
  • Buna ! Ma numesc Attila si doresc si eu sa -mi dechid o activitate tip Truck Fast Food si Bike Fast Food in jud Cluj .Am inteles ca autorizatii pentru domeniul public inca nu se dau.Totodata am citit mai sus ca ar fi o posibilitate.Va rog sa ma ajutati cu informati cum as putea face!Va salut si Va multumesc ! PS Nu exista o solutie sa se schimbe legea , ceva tip sa adunam semnaturi,ecc.E rusinos......
    • Like 0
  • 23 lei pe un burger cu o tentativa verde, semifabricate într-un Van, cand de banii aia mănânci o porție de Barilla sănătoase gătite in fata ta de un bucătar cinstit. Unde mai pui si faptul ca iti omenești șezutul cu un loc la masa ca tot omul...
    • Like 0
  • Teodor check icon
    Pentru cei interesati, MIC.RO RETAIL S.R.L. - in faliment detine in prezent un lot de 65 de MICROmobile noi (60 km), utilate complet, scoase la vanzare de catre lichidatorul judiciar.

    http://ionescusava.ro/insolvency
    • Like 0
  • Raul check icon
    Nu sunt cam scumpi burgerii?
    • Like 0
  • Vad ca este o moda intens promovata impartirea pe generatii...x,y,z,a,b... O tampenie maxima. Antreprenori sunt de toate varstele. Bine macar ca ne explica autoarea care e smecheria cu generatia asta B...deci sunt unii de doua zeci si ceva de ani care si-au deschis niste fastfood-uri ambulante. Prin anii 90 cand au aparut primele fastfood-uri ambulante se ocupau unii de ele care ce sa vezi tot patroni erau dar cica faceau parte din alta generatie, probabil nu era B era alta matzocherie. Pe bune chiar trebuie sa inventam tampenii ca sa ne dam originali?
    • Like 0
  • check icon
    Apreciez ideile novatoare ale "pionierilor" care au reusit sa puna pe picioare afaceri in diverse domenii, iar pentru cei care fac acest lucru in deplina legalitate, jos palaria.Insa, nu sunt de acord cu afirmatia intreprinzatorului cu burgeri ca "cine vine sa faca control in timpul vanzari urmareste spaga".Vedem des la tv. in marile piete din capitala sau alte orase din tara cum, persoane lipsite de elementar simt civic si constiinta, pun in vanzare cantitati insemnate de produse alimentare care din punct de vedere organoleptic trebuie urgent oprite de la vanzare.Oare aceste fapte grave sunt oprite tocmai de controalele sanitare care sunt foarte benefice privind sanatatea oamenilor.Acest lucru este valabil si ptr.intreprizatorul nostru care se instaleaza cu masina in balciuri,targuri etc. si a carui marfa este valabila ptr. a fi consumata dimineata, dar, dupa multe ore aceasta "food" isi modifice calitatile datorita factorilor externi(temperatura,insecte,conditii impropri de depozitare) si atunci marfa ii aduce lui castig,iar consumatorilor probleme de sanatate.Iar cand afirm ca rolul controlului sanitar privind produsele alimentare cu risc major de depreciere, si care pot provoca stari de toxiinfectii alimentare cu urmari f. grave uneori,ma gandesc ca aceste organe sunt persoane responsabile, oneste, si ca singura lor menire este de a proteja starea de sanatate a populatiei.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult