Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Doi tineri din Cluj și-au deschis acum un an o minicafenea dedicată pasionaților cafelei de specialitate.
Steam Coffee Shop din zona Aviatorilor, pe strada Uruguay, are doar 12 metri pătrați și se concentrează pe cafeaua „to go”. Cei doi tineri mai au o minicafenea în zona Piața Romană, pe bulevardul Dacia, deshisă la câteva luni după prima. În total au șase angajați.
Pe Vlad Buda, 28 de ani, l-am găsit târziu, într-una din serile trecute, încă la job, făcând curățenie, cot la cot cu angajații, după o zi de muncă. Chiar dacă e patron, vine în fiecare zi la muncă, pentru a-și întâmpina și servi „oaspeții”, așa cum îi place să le spună celor ce îi trec pragul.
„Facem asta pentru că avem niște lucruri de transmis oamenilor, consumatorilor noștri. Nimeni nu poate transmite ceea ce credem noi mai bine decât noi”, spune Vlad Buda, care deține împreună cu prietenul său Dan Ursan, brandul Steam Coffee Shop. Sunt asociați cu prăjitoria Origo, care le furnizează cafea de specialitate.
Amândoi au experiență în domeniul HORECA, lucrând în industria ospitalității din 2006.
Dan a făcut Facultatea de Geografie în Cluj. Vlad a început Facultatea de kinetoterapie din care a făcut aproape 3 ani, dar a abandonat-o și s-a angajat într-un club din Cluj. I-a plăcut mult și a început să se antreneze ca barman, iar ulterior s-a „îndrăgostit” de cafea.
A lucrat în mai multe baruri şi cluburi din Cluj, apoi a început să participe la competiţii pentru barmani. A făcut un training pentru barista, organizat de unul dintre acţionarii Origo.
În 2011 a plecat la Berlin să lucreze în cafenele, să capete experiență. În februarie 2013 a mers acolo și Dan. „Am cunoscut mulți profesoniști de la care am învățat”, povestește Vlad.
Își amintește cum s-a angajat la o cafenea în Berlin.
„Participasem în țară la câteva competiții de barista, am cunoscut niște oameni care mi-au dat recomandări să mă duc în Berlin. Mi-am făcut un portofoliu video, voiam să mă duc să dau probă, voiam să îi rog pe oameni să mă lase să intru la mașină să le fac cafea. Am văzut un coffee shop care mi s-a părut interesant. Am intrat, am comandat o cafea. Mi-am dorit să lucrez la un coffee shop unde aș putea să învăț, iar locul să crească odată cu mine. Dacă ești cel mai bun dintr-un loc nu cred că mai ai pentru ce să tragi. Am intrat în vorbă cu cel de acolo, despre care am aflat ulterior că era proprietarul afacerii. I-am zis că îmi caut un job, l-am rugat să mă lase să fac o cafea, i-a plăcut. M-a angajat și am lucrat acolo doi ani”, povestește Vlad.
Prima cafea
La întoarcerea în țară au închiriat, în aprilie 2014, un spațiu mic, de 12 metri pătrați, în zona Aviatorilor.
Prima cafea au vândut-o în decembrie 2014. Își amintește de dificultățile de la început.
„Ne-am lovit de tot felul de probleme birocratice. Nu știu dacă ți-e comun cuvântul șmen, dar cam de asta s-au ținut și proprietarii clădirii. Credeam că este spațiu comercial, nu a fost, a trebuit să îl transformăm. Nu am avut aprobarea vecinilor, inițial. Nu credeam că vom mai deschide acolo. Dar nu am vrut să ne dăm bătuți, am căutat un alt spațiu, primul era deja amenajat, apoi am primit toate autorizațiile și a trebuit să îl facem și pe al doilea. Acum suntem bucuroși că le avem pe amândouă, chiar dacă ne-a fost mai greu la început”.
Probleme au fost și la amenajarea spațiului pe care îl au pe bulevardul Dacia. „Pentru sediul din zona Piața Romană am depus cerere pentru curent electric, ne-au dat termen 30 de zile. În ziua a 29-a am sunat să vedem ce se întâmplă. Ne-au mai dat un termen de 30 de zile. În general, te amână cât de mult pot”.
40.000 de euro investiți în aparatură
Cea mai mare parte din investiția inițială a mers în aparatură – câte 20.000 de euro pentru fiecare din cele două coffee shop-uri.
Prețuri. Prețurile pentru o cafea la Steam Coffee Shop sunt între 6 și 13 lei.
„Nu adăugăm nimic în cafea, doar lapte. Meniul este foarte sumar. Vrem să prezentăm cafeaua ca un fruct, proaspătă. Avem espresso, espresso cu lapte în trei mărimi și cafea la filtru. Se consumă foarte mult și espresso simplu. Cea medie e cea mai consumată”, spune Vlad.
Unde se văd peste doi ani? „Vrem să aducem cafeaua de specialitate cât mai aproape de oameni. Cu siguranță vrem să mai deschidem încă un coffee shop, dar principala problemă e resursa umană. Până nu găsim pe cineva care să creadă în ce credem și noi, să fim siguri că putem să îl lăsăm în magazin, să ne orientăm noi spre alt shop, nu vom face pasul asta. Acesta este și motivul pentru care nu dăm franciză. Și eu și Dan suntem mereu la shop-uri, nu plătim niște oameni și noi stăm acasă. Nimeni nu poate transmite ceea ce credem noi mai bine decât noi”
Profilul clienților. De la portari la ambasadori
Pe cei care le calcă pragul îi consideră drept „oaspeți” și îi tratează ca atare. „Nu le pun etichete după job sau clasa socială”.
„Cred că sunt oamenii care înțeleg lucrurile, oameni care, în loc să își descarce un film de pe net, merg la cinema, oameni care dacă vor să bea o băutură bună merg într-un cocktail bar, nu în club, oamenii care nu piratează muzică. Oamenii care se respectă pe ei înșiși și vor un lucru bun. Suntem oameni deschiși la minte, oameni care călătoresc mult”, face el un portret al clienților .
„Avem de la portari de instituții, la miniștri sau la ambasadori. Sunt oamenii care apreciază lucrurile bune și bunul simț. Pe lângă cafeaua foarte bună noi tratăm oamenii așa cum am vrea să fim noi tratați. Nu intră nimeni fără să fie întâmpinat, nu iese nimeni fără un mulțumesc și o urare pentru ziua respectivă”.
„Heart in the coffee is the best hello”
Decorarea cafelei, făcută strict din turnarea cremei de lapte - latte art – prinde la mulți dintre clienții Steam Coffee Shop.
„ «Heart in the coffee is the best hello», vorba unui prieten al meu. E cea mai bună formă de a ura o zi bună”, spune Vlad.
Când au timp, fac latte art pentru copii, cu cacao cu lapte. Le fac copiilor iepurași, căței. Shop-ul fiind mic, o inimă sau o floare rapidă sunt foarte eficiente, și ca timp și ca rezultat asupra oaspetelui.
Cum se face o cafea bună acasă. „Trebuie să ai o cafea proaspăt prăjită. Noi folosim cafeaua între ziua a patra și ziua a noua după prăjire. Cafeaua din supermarket cu termen de doi ani e «moartă» demult, nu mai are substanțe aromatice. Este foarte important să nu fiarbă apa, pentru că așa cafeaua poate deveni amară. Între 91-95 de grade Celsius e o temperatură bună de preparat cafeaua”.
Cu râșnița manuală, aeropress-ul și cafeaua în avion. Multă lume îl întreabă câte cafele bea pe zi. De obicei nu trece de șase cafele într-o zi. Când călătorește și stă mai mult prin aeroporturi și nu găsește cafea bună, preferă să nu bea. De obicei călătorește cu o râșniță manuală, cu aeropress-ul (aparat manual de preparat cafea n.n.) și cu cafeaua de acasă. S-a întâmplat să ceară apă fierbinte și să își prepare singur cafeaua în avion.
Sfaturile lui Vlad Buda pentru cei care vor să înceapă o afacere
- „Să fie pasiunea lor domeniul în care își fac afacerea, pentru că așa este foarte ușor. Eu nu simt niciodată că muncesc, o spun cu mâna pe inimă. Nu sunt obosit, nu sunt supărat, vin aici pentru că mă simt bine”
- „Să creadă foarte mult în ceea ce fac. Cu singuranță, la început e mai greu. Nici noi nu ne-am luat salariul câteva luni. Sunt părți la care, în mod normal, nu te gândești când ești angajat. Știi că ai de dat salarii celorlalți și tu să nu îți iei, asta se întâmplă, dar se plătesc pe urmă, nu sunt chestii care durează o viață. Este important să creadă în ceea ce fac”
- „Să nu se lase descurajați. Să facă lucrurile corect, cred că asta este cel mai important”.
Cafea de 420 de milione de euro
Un român consumă în medie, într-un an, 2,3 kilograme de cafea. Topul statelor cu cel mai mare consum mediu anual de cafea cuprinde Danemarca (cu 8,6 kilograme /cap de locuitor), Germania (6,4 kilograme/cap de locuitor) și Italia (5,6 kilograme/cap de locuitor).
Piața cafelei în România a fost în 2014 de 420 de milioane de euro, țara noastră fiind pe locul 26 în Europa la acest capitol, potrivit unui studiu PwC România.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Mai putine felicitari Loredanei Voiculescu care a scris articolul- unde sunt cele doua "cafenele"? Nu reiese din articol. Sigur unii vor spune: e doar o Piata Romana si un Aviatorilor- in Bucuresti. Dar nu toata lumea stie asta, poate mai sunt si in Cluj, caci suntem anuntati ca tinerii sunt din Cluj; poate in Targu Mures, sau de ce nu, in Oradea.
Articolele se scriu pentru toata lumea, nu doar pentru persoane informate.