Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Greutatea ghiozdanului nu poate depăși 10% din greutatea copilului. Copiii de grădiniță, cei din clasele primare și elevii din anii terminali fac ore doar dimineața

Eleva in bancă

Foto: Inquam Photos/ George Călin

Un ordin al ministrului Sănătății publicat în Monitorul Oficial stabilește o serie de noi reguli pentru sănătatea elevilor 

Potrivit documentului,  volumul și greutatea manualelor, ale rechizitelor și ale altor materiale necesare în procesul de învățământ, transportate zilnic de elevi trebuie adaptate capacității de efort fizic corespunzătoare vârstei copiilor și tinerilor. Elevii din ciclul primar si gimnazial folosesc ghiozdane de spate cu fața posterioară întărită, iar greutatea conținutului ghiozdanului la toate ciclurile de învățământ nu trebuie să depășească 10% din greutatea copilului.

În ceea ce privește desfășurarea cursurilor, antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din învățământul primar (clasa pregătitoare și clasele I-IV) și elevii din clasele a VIII-a și a XII-a vor face ore numai dimineața.

Pentru formele de învățământ școlar și universitar, în orarul școlar, numărul zilnic de ore de activitate nu trebuie să depășească următoarele limite, cu excepția celor cu pregătire specială în anumite domenii de activitate:

a) pentru învățământul primar:

– clasa 0 și I = 3-4 ore pe zi;

– de la clasa a II-a = 4 ore pe zi;

b) pentru învățământul gimnazial: 4-5 ore pe zi;

c) pentru învățământul liceal, profesional: 5-6 ore pe zi;

d) pentru învățământul postliceal și universitar: 6-7 ore pe zi.

Ordinul ministrului Sănătății mai prevede că activitatea de scriere nu se desfășoară la clasa pregătitoare și clasele I-II la prima oră, orele de educație fizică nu se efectuează în prima oră a turei de după-amiază, iar orele de desen, mai ales de desen tehnic, se vor efectua în perioadele de timp în care elevii beneficiază de iluminatul natural.

Totodată, se evită situarea a două ore consecutive ale aceluiași obiect de studiu și se evită planificarea unui număr mai mare de două teze pe săptămână, iar pentru clasele la care sunt prevăzute numai două teze se planifică o teză pe săptămână.

Tezele și lucrările de control planificate nu se stabilesc în prima și în ultima zi din săptămâna școlară și nici în două zile școlare consecutive.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Gecaba Gecaba check icon
    1. Interzicerea a doua ore la aceeași materie este o tâmpenie. Am avut de atâtea ori probleme interesante la matematica, ce necesitau peste o ora ptr rezolvare în clasa, asa încât sa fie ptr toti clar. Daca nu legi orele între ele, sigur, cu pauza între ele, distrugi orice s-a făcut pana atunci.
    2.cum socotești greutatea ghiozdanului? Dacă unul este pirpiriu și nu se încadrează, ce faci? Rezolvarea sta în vestiare la școală, unde sa se tina un rand de carti și alt rand acasă.
    3.ar trebui începută o digitalizare masiva și o revizuire a Curriculei, cu o aplicare spre partea practica.
    • Like 1
  • Marga check icon
    Nu se pot pune lucr. planif. pe acelasi plan cu tezele. Lucr. planif. se pot da si dintr-o lectie, si din 2-3. Ce fac prof. care au cate o ora pe saptamana la liceu la clasele la care au luni si vineri? Plus ca supraaglomereaza astfel cele 3 zile ramase, ceea ce nu este in avantajul elevilor. Nu se poate desena la lumina artificiala? S-ar presupune ca iluminatul in scoli trebuie sa respecte niste standarde, astfel incat sa se poata efectua toate activit. la lumina artificiala. Ce facem iarna, cand se intuneca devreme? Niste reguli negandite suficient.
    • Like 2
  • Corina check icon
    Nu sunt rele deciziile. Să vedem cum se va respecta distanțarea și purtarea măștii. Orele n-au prea scăzut ca număr, sper că fiecare curs va fi mai scurt decât înainte, de vreo jumătate de oră, cum se vehicula, și atunci ar fi bine să rezulte un timp total considerabil mai scurt petrecut la școală - vreo 3 ore maxim la cei mici și 5 maxim până la a 12-a. Așa ar fi prudent, câtă vreme persistă pericolul, mai ales că se preconizează și ture de după-masă.
    • Like 1
  • Unele mi se par usor exagerate. De ce ma rog nu ai putea sa ai o teza sau o lucrare lunea sau vinerea? De ce n-ai putea sa ai 2 teze intr-o saptamana? Inteleg sa nu le ai poate in aceeasi zi. As vrea sa stiu pe ce s-au bazat acele decizii. De asemenea as vrea sa stiu cum se va implementa regula cu acel 10% din greutatea copilului - se va masura greutatea fiecarui copil din clasa si se va considera 10% din greutatea copilului cu cea mai mica greutate? Sau cumva masurarea se va face la nivel de scoala? Sau poate de tara? Se va considera o greutate medie pe categorii de varsta? Ordine din pix se pot da foarte usor.
    • Like 4
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      La fel de ușor cum se obține și elevi educați din pix, și licențiați din pix, și doctori din pix.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Delia MC Delia MC check icon
      Psihologie pedagogică: lunea și vinerea au copiii cel mai mic randament, de aia nu este indicat.
      Există tabele cu dezvoltarea copiilor în funcție de vârstă, de acolo se poate calcula o valoare medie.
      Ar cam fi timpul să se termine cu acele trolere pentru copii, pe care le cară cu sârg și cam degeaba. Ori le cară părinții... unii au avut curiozitatea să le cîntărească: 8-10 kg! Nu știu dacă dvs le-ați văzut, eu da; așa ceva nu-i de imaginat!
      • Like 2
    • @ Delia MC
      Teodora check icon
      10 kg? Și părintele a avut doar curiozitatea, nu și inițiativa de a-i cere explicații învățătoarei/învățătorului? Nu-mi spuneți că i-a fost teamă, cunosc branșa asta, doar fac parte din ea, nu sunt cadrele didactice niște zmei de care să te temi, sunt oameni. Unii sunt rezonabili și ascultă argumente, alții nu sunt, dar pot fi convinși dacă îți știi drepturile.
      E bine că e lege, totuși, deși cam ambiguă. Rămâne ca și părinții să nu se mai panicheze că învățătoarea copiilor lor nu a comandat 4 culegeri la română și 4 la matematică așa cum a făcut cea a copilului vecinului.
      • Like 1
    • @ Delia MC
      Cand eram eu la scoala ghiozdanul meu cam 8-9 kg avea. 10 nu stiu daca a avut vreodata, poate da poate nu. Nu era vreo mare problema, si nu eram si nu sunt vreun munte de om.
      Si acum: 1) cand si cum a fost demonstrat ca lunea si vinerea au cel mai mic randament? si 2) Chiar daca il au, si ce daca? In lumea reala omul merge la munca inclusiv lunea si vinerea si cateodata - soc si groaza chiar sunt lucruri destul de complicate de facut in astfel de zile. S-ar putea ca o persoana (copil sau adult) sa aiba randament foarte scazut intr-o zi de miercuri, de exemplu, din cine stie ce motiv. Gata, oprim lumea in loc ca X-ulescu are o zi naspa? Nu, lucrurile merg mai departe si individul se adapteaza mediului, nu invers.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      "individul se adapteaza mediului, nu invers". Chestia asta trebuie s-o explici mai bine, ca altfel risca sa fie prost inteleasa.
      In primul rand, e falsa (nu traim nici in copaci si nici in pestera), si in al doilea rand, e o idee toxica. Adica daca ne-am nascut in epoca lui Ceausescu, sau in capitalismul de tranzitie a lui Nea Nelu trebuie sa ne "adaptam la mediu"?
      • Like 1
    • @ Parerist
      Nu locuim in copaci, dar tot animale suntem, like it or not. Si da, evident ca ne adaptam la mediu, ca sa supravietuim. Dupa ce avem partea cu supravietuirea asigurata ne apucam sa analizam mediul, sa vedem ce e nevoie sa se schimbe si daca sau cum se poate face asta. Posibilitatea, puterea de a face vreo schimbare se castiga, nu ti-o da nimeni pe tava. Aici bat de fapt: mi se pare o prostie sa il inveti pe copil sa astepte sa i se dea, sa i se asigure conditii sa i se, sa i se.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Absolut de acord.
      Pe de alta parte insa fiecare generatie trebuie sa-si traiasca viata ei, si sa isi construiasca lumea ei, nu pe a parintilor sau a bunicilor. Iar teama de esec (indusa de parinti in copii) duce la probleme. Treaba asta - o generatie de papa lapte frustrata de viata intr-o lume care incearca sa o recreeze pe cea a parintilor - e documentata de sociologi si psihologi de cel putin 25 ani. Generatia noastra (cea care acum au copii in scoala) n-a adus nimic nou. Suntem cei mai papa lapte dintre toti. "Succesul" nostru are fix aceeasi definitie (si indicatori) ca cel al parintilor nostri.
      Astia tineri sunt mai indrazneti si au tupeul sa incerce macar altceva. Iar noi devenim treptat dinozaurii care umblam cu zicale de care acum 20 ani faceam mistouri: "pe vremea mea se facea scoala adevarata" "eu la varsta ta pusesem doua paie cruce, nu umblam teleleu prin lume cu pantalonii rupti in c.r" "eu am muncit pe rupte, nu ca tine care schimbi joburile ca pe sosete" si alte cacaturi pe care nici macar nu le-am inventat ci le-am inghitit de la parinti.
      Iar o generatie frustrata si "neadaptata" e mult mai susceptibila sa puna botul la extremism de exemplu (de stanga, de dreapta, religios samd).
      • Like 1
    • @ Parerist
      Sa fii in stare sa raspunzi unei provocari, sa ai o oarecare rezistenta la efort fizic si mental, astea nu sunt chestii care tin de generatia noastra, sau a parintilor, sau a mai stiu eu cui, sunt calitati care au fost utile dintotdeauna. Necesare chiar, as spune.
      Generatia noastra n-a adus nimic nou in... ce? Politica? IT? Sunt oameni si oameni, ca in fiecare generatie. Sunt unii care fac cercetare si/sau lucreaza in Silicon Valley si altii care dau tunuri si sunt jmekeri.
      ""Succesul" nostru are fix aceeasi definitie (si indicatori) ca cel al parintilor nostri." - si crezi ca al generatiei noi nu e tot pe acolo? Poti sa maschezi banii in like-uri si thumbs-up-uri dar pana la urma tot de bani e vorba, eventual de faima, de aprecierea celorlalti in orice caz. De la o generatie la alta se schimba niste lucruri, dar esenta umana ramane aceeasi.
      Nu ii vad nici mai indrazneti, nici mai lasi decat cei din alte generatii. Sunt unii papa-lapte, unii indrazneti si prosti, unii indrazneti si isteti etc. Iar lumea pe care o construiesc nu o fac de la 0, o contruiesc pe o fundatie deja existenta, cu niste elemente chiar bune. Mi se pare de bun simt sa li se atraga atentia (lor si oricui din oricare alta generatie) cand incearca sa strice ceva ca lumea facut de altii inaintea lor.
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Nici IT-ul si nici cercetarea nu-s inventate de generatia noastra ci tot de a parintilor. Ba chiar a strabunicilor, daca ne referim la cercetare. Iar parintii nostri o luau mai in serios decat o luam noi, care beneficiem de pe urma ei...
      Nu ma refer la indivizi, care in toate generatiile sunt mai buni si mai putin buni, ci la ansamblu. In mare, noi nu am venit cu nimic nou fata de parintii nostri, ci doar ne-am adaptat unei "lumi" sau model social, cu valori si moravuri creeate de ei.
      Ca fizician e de datoria ta sa "strici" ce-au cladit Einstein si Planck acum mai bine de 100 ani, altfel intreaga fizica va ajunge drept in gard, iar asta e un fapt deja stabilit, nu o speculatie. Asta nu inseamna sa inlocuiesti fizica cu astrologia sau radiestezia, ci cu una mai buna (care poate n-o sa fie perfecta insa o sa fie suficient de buna inca un timp).
      La fel cum o societate mai buna nu inseamna s-o inlocuim cu comunismul sau cu anarhia, ci cu ceva mai bun. Ce, nu stiu, sunt cam batran ca sa fiu urmatorul Eistein :D Insa trebuie sa rezistam tentatiei sa credem ca lumea a fost dintotdeauna si va fi intotdeauna cam cum e in timpul vietii noastre, si ca experienta nostra poate fi extrapolata in orice perioada a istoriei.
      Orice model e bun intr-un context. Fizica e valabila la cativa TeV insa stim ca crapa la energii mult mai mari, de genul celor epocii Planck.
      Valabil si pentru modelele sociale, s-ar putea sa crape cand anumiti factori (demografici, sociali, de mediu etc) sunt depasiti.
      • Like 2
    • @ Parerist
      Ba chiar a lui Newton, sau a grecilor antici. Nici roata nu s-a inventat in generatia noastra. Si ce daca? Fiecare generatie contruieste pe fundatia facuta de generatia anterioara.
      Da, sigur, niste schimbari sunt necesare. Dar nu orice schimbare e buna. Ce au facut Einstein si Planck e corect si va ramane totdeauna corect in limitele teoriilor respective. Sigur ca incercam sa descoperim ce se intampla peste limitele alea, dar folosim aceeasi metoda stiintifica pe care o foloseau si cei de dinaintea noastra.
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Delia MC Delia MC check icon
      Dle, am lucrat în domeniul medicinii școlare, materie pe care un timp scurt am și predat-o, așa că știu ce vorbesc. Am avut acele cărți pe mână. Pot spune, sunt reguli destul de stricte și în același timp de bun simț, care din păcate nu se respectă. Pedagogia și psihologia școlarului este aceeași fiindcă elevii, copiii sunt pur și simplu aceiași, au aceleași caracteristici și nevoi, nu le-a crescut creierul față de acum 15 ani. O evoluție în acest sens durează mii de ani, nu se face nici în 20 și nici în 50 de ani. Dezvoltarea corectă a copiilor trebuie să îndeplinească aceleași cerințe ca acum 20 de ani: întâi ai grijă să se dezvolte corect, apoi, mai târziu, poți să-i și soliciți. Dar dacă îi supra-soliciți înainte să se fi dezvoltat, vei avea un tânăr cu probleme. Absolut logic, copilul se naște cu creierul format însă tabula rasa, educația aduce cunoștințe, deprinderi și sinapse. Și asta NU e părerea mea, ci e dovedit și cunoscut demult.
      • Like 0
    • @ Teodora
      Delia MC Delia MC check icon
      Recunosc, am mințit un pic, să nu sperii: am auzit și de 12.
      Am propus, cărați culegerile alea cu schimbul. Nuuu, nu vrea Doamna, ne trebuie, fiecare a lui. (????). Și lucrați la fiecare oră din ele? Nu. (!!!!). Adică le cărau și degeaba. Lăsați-le la școală, în dulap. Nuuu, se fură, ne trebuie și acasă. (!!!!) Așa nu, așa nu.
      Discutând cu o colegă cu copil la școală, și îndemnând-o să spună că nu-i de acord cu..., știți ce mi-a spus? " am făcut deja. Cum s-au uitat ceilalți părinți la mine și ce replici am primit, mai bine nu spun. Și mi-am jurat că nu mai deschid gura ". E un exemplu. În realitate am auzit asta de zeci de ori.
      Dvs nu sunteți, însă alții da. Și părintele nu știe pe cine are în față, așa că mai bine tace. Am auzit și de genul super-amabil și conciliant până la... proba contrarie. Mai ales se tem părinții de represalii asupra copilului. Nu-i de mirare că tac și înghit. Și nici nu-i de mirare apariția celuilalt tip de părinți, din punctul meu de vedere mult mai toxici, genul obraznic și cu tupeu, în stare să ia profesorul la bătaie. De aia lucrurile trebuie reglementate prin lege, fără tocmeală.
      • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult