Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Haosul din Greenfield, după ce drumul prin Pădurea Băneasa care ajunge în cartier a fost blocat. 6.000 de locuitori, lăsați cu mâna întinsă la un dezvoltator de rea-credință

Greenfield

Foto Inquam Photos / Octav Ganea

În ultimele săptămâni s-a discutat intens despre problemele de acces ale cartierului limitrof Greenfield. Motivul este închiderea uneia dintre cele două străzi care leagă cartierul de capitală.

Accesul în cartier

Până de curând, accesul se realiza pe două străzi. Una dintre ele se numește Aleea Teișani și are o singură bandă pe sens, aceasta leagă cartierul de DN1. Problema e că strada este legată de sensul de mers care iese din București. Astfel, pentru a merge spre centrul capitalei, un locuitor din Greenfield are două variante. Poate să intre pe DN1, să traverseze podul spre orașul Otopeni, să iasă în șoseaua de centură pentru ca mai apoi să urce din nou pe pod și să-l traverseze în sens invers. De asemenea, poate ieși în șoseaua de centură pentru a face un ocol de 8 km. Evident ambele variante sunt departe de a fi ideale.

Cealaltă rută, strada Vadul Moldovei este doar parțial asfaltată și are un statut „interesant”. Partea asfaltată, aproximativ 80%, este drum forestier, iar restul face parte din fondul forestier național. Altfel spus, 20% din stradă este oficial pădure. Denumită și "drumul prin pădure" această stradă a fost închisă recent de Romsilva. Decizia a dus la cozi interminabile pe Aleea Teișani. În momentul de față, un drum de 2.5 km poate dura și 60 de minute la ore de vârf.

Cine e de vină?

Sunt mai multe entități implicate în această problemă și e greu de găsit un singur vinovat. Primii arătați cu degetul de cetățeni au fost cei de la Romsilva care au închis "drumul prin pădure" peste noapte. Este greu de înțeles de ce un drum intens circulat în ultimii doi ani trebuie închis în astfel de condiții. Romsilva se apără spunând că pe drum se circulă ilegal. Afirmația e complet adevărată conform unei hotărâri judecătorești din anul 2017. Totuși, întrebarea rămâne, de ce acum?

Alt vinovat, în opinia locuitorilor din cartier, este dezvoltatorul care nu face ce a promis și anume acces în cartier din șoseaua de centură. Pentru că discuția ar deveni prea tehnică este bine să ne limităm la câteva precizări. Dezvoltatorul a lăsat mereu impresia în relația cu primăria că dorește o cale de acces din șoseaua de centură. Atât în 2008 cât și în 2019 au fost înaintate PUZ-uri în acest sens. Pe de altă parte, dezvoltatorul s-a luptat neoficial pentru folosirea "drumului prin pădure". 

Conform unui comunicat Eco-civica, dezvoltatorul a spus cu subiect și predicat că nu realizează accesul din șoseaua de centură pentru că este mult prea scump. Informația este ușor nuanțată de unii rezidenți. Ei susțin că într-adevăr varianta de acces ce include un pasaj suprateran ar fi scumpă. Cu toate acestea, există o altă variantă care nu ar fi atât de costisitoare. Aceasta include un drum la nivel cu calea ferată și o trecere pe sub podul hobanat al șoselei de centură. Rezidenții speculează că de aici pleacă neînțelegerea dintre dezvoltator și administrațiile locale care nu ar fi de acord cu un drum de acces care traversează calea ferată. Surse din primăria capitalei confirmă că, în ciuda declarațiilor recente, Nicușor Dan blochează PUZ-urile pentru accesul din șoseaua de centură. Însă nu indică și motivul pentru acest blocaj.

Cel mai mediatizat conflict a fost cel dintre locuitorii din Greenfield și primării. Cartierul este în Sectorul 1, astfel acesta este un nou scandal în care este implicată Clotilde Armand. De la începuturile carierei sale politice, actualul primar al Sectorului 1 a avut poziții contradictorii în legătură cu acest drum. Pe de-o parte susținea că nu e de acord să existe un drum prin pădure, ca să bucure electoratul "verde". Pe de altă parte spunea că o să rezolve problema "drumului prin pădure" pentru a nu pierde voturile celor din Greenfield.

Este important de menționat că în anul 2017 Primăria Capitalei a format un grup de lucru pentru identificarea unei soluții. Astfel, s-a realizat un plan prin care să se facă legal o cale de acces prin pădure. Romsilva urma să cedeze către primărie partea din stradă ce are statut de drum forestier. De asemenea, cealaltă parte din stradă urma să fie scoasă din fondul forestier pentru a fi asfaltată și dată în folosință. În compensare, dezvoltatorul urma să ofere un teren apt pentru împădurire. Oarecum surprinzător, toate părțile și-au făcut datoria. Dezvoltatorul a oferit terenul. Conform propriului comunicat, a fost oferită chiar o suprafață dublă față de cea prevăzută în lege. Romsilva a dat un aviz în 2019 în vederea cedării drumului către administrația locală, iar consiliul local al Sectorului 1 a mandatat primarul să ceară drumul. Problema e că primarul refuză.

Așadar, Romsilva dorește să dea "drumul prin pădure" la administrația locală, întrucât va primi în compensare terenul oferit de dezvoltator și 80.000 lei - taxa de scoatere a terenului din fondul forestier. Clotilde Armand nu vrea să ia drumul în administrare. Apoi, Armand acuză Romsilva că a închis drumul ca o manevră politică, deși acest scandal apare într-un moment fără miză electorală. La prima vedere pare ciudat. De ce nu ia primăria drumul pentru ca apoi să-l deschidă?

Lobby-ul verde

Numele lui Dan Trifu este cunoscut locuitorilor din Greenfield. Dumnealui reprezintă un ONG verde, "Fundația Eco-Civica". Acest ONG este răspunsul la mai multe întrebări legate de scandalul din Greenfield. Spre exemplu, Eco-Civica pune presiune de peste 5 ani de zile pe Romsilva să închidă "drumul prin pădure". Într-un comunicat din 2017 de pe pagina de Facebook a Eco-Civica, organizația explică în detaliu cum „a amenințat cu plângere penală Ministerul Mediului si Directia Silvică” în vedere închiderii „drumului prin pădure”. La momentul respectiv, presiunea a avut efect, iar ministrul de la acea vreme a dispus închiderea accesului. Conform aceluiași comunicat, dezvoltatorul a reacționat imediat și a facilitat accesul prin pădure în mod ilegal. Astfel, Eco-Civica a depus „plângere penală împotriva dezvoltatorului pentru tăieri ilegale, reducere de fond forestier și amenajarea unui drum fără avizele prevăzute de lege”.

Rezidenții speculează că și de această dată în spatele deciziei Romsilva se află presiuni din partea Eco-Civica. Aceștia susțin și că într-adevăr dezvoltatorul întreține ilegal „drumul prin pădure” și că situația a ajuns să fie cunoscută în zonă. Mai mult, rezidenții spun că au fost și cazuri în care Poliția Locală a amendat persoanele care desfășurau activități de întreținere a drumului. Având în vedere situația din teren, este posibil ca Romsilva să fi închis drumul acum pentru a nu risca un proces.

Trebuie menționat faptul că Dan Trifu, reprezentantul Eco-Civica, este perceput și ca un apropiat al lui Nicușor Dan. În ceea ce privește problema „drumului prin pădure”, nu există informații clare care să ateste faptul că Eco-Civica influențează decizia primarilor. Totuși, este de neînțeles de ce Clotilde Armand refuză să ceară în administrare "drumul prin pădure". Întrucât Romsilva este de acord să-l ofere și chiar a făcut demersuri în acest sens. Mai mult, Nicușor Dan a ieșit cu informații neclare, lăsând să se înțeleagă că nu susține ideea un drum prin pădure întrucât există acolo anumite interese imobiliare. Cu toate acestea, până în momentul de față nu a reușit să ofere date și clarificări în acest sens.

În loc de concluzie

Informațiile prezentate arată că dezvoltatorul nu este de bună credință. În 2019 a obținut un nou PUZ pentru a construi și mai multe blocuri în zonă, fără a face alte căi de acces. În momentul de față, dezvoltatorul încearcă să arunce vina pe Romsilva, să peticească un drum ilegal ș.a.m.d. în loc să facă o cale de acces prin șoseaua de centură, așa cum a spus inițial. E bine să menționăm și faptul că tot acest dezastru nu putea fi făcut decât prin complicitatea autorităților locale.

Clotilde Armand refuză sistematic să pună în aplicare mandatele primite de la Consiliul General al Municipiului București și de la Consiliul Local al Sectorului 1 care îi spun să ia în administrare strada Vadul Moldovei. Din acest motiv, Armand s-a confruntat recent cu un protest al locuitorilor din Greenfield. Aceștia au mers în fața primăriei pentru a-i reproșa faptul că „nu a fost în stare să facă un drum de 300 m” conform pancartelor afișate. Mai mult, consilierii PNL Sector 1 o amenință cu un proces pentru abuz în serviciu. Acum primarii și dezvoltatorul se războiesc în declarații futile pe rețelele sociale, dar probabil că nu s-au întâlnit nici măcar o dată în ultimii doi ani pentru a găsi soluții rapide pentru cetățeni.

Pe rezidenți îi interesează mai puțin cine câștigă și cine pierde din necazul lor. Ei nu vor vinovați, vor soluții. Soluțiile pot veni numai de la Clotilde Armand și Nicușor Dan. Totuși, în opinia unor rezidenți, primarii și-au făcut deja calculele electorale în legătură cu "drumul prin pădure". Aceștia aleg să ignore peste 6000 de cetățeni din Greenfield pentru a nu supăra ONG-urile verzi. În plus, nici în cazul unui eventual drum nou de acces, primarii nu doresc să se implice prea mult. În loc să facă drumul și să rezolve problema, Clotilde Armand și Nicușor Dan aleg să-i lase pe cetățeni cu mâna întinsă la un dezvoltator de rea-credință.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sectorul constructii este 90% plin de oameni corupti si care oricum nu au habar de ce fac. Toate aceste cartiere care apar haotic construite. Constructii care nu respecta reguli, normative. Suntem in zona seismica. Coruptie, interlopi care au ajuns asa-zisi dezvoltatori si dorinta oamenilor de a-si cumpara o casa. Toate aceste proiecte te ademenesc cu padurea, lacul, piscina, linistea. Toata lumea vrea in padure, cu vedere la lac, asa ca nimeni nu mai e atent la ´´amanunte´´.
    E o caracatita uriasa pe care nimeni nu o vede, in caz de un cutremur major, Doamne fereste, cine raspunde? De ce continuam sa mergem pe drumul asta? Mai exista DNA? Eu nu am mai auzit nimic. E liniste. Probabil ca lucreaza. Sssst! Sa nu-l deranjam..
    • Like 1
  • Razvan G check icon
    Impact este intr-adevar un dezvoltator de rea-credinta. Si spun asta din propria experienta. Locuiesc intr-un ansamblu Impact in Voluntari si inca avem, dupa 15 ani de locuit, probleme legate de drumuri si utilitati. Procese, bani si timp pierduti.
    Inteleg ca fiecare firma privata lucreaza pentru profit, dar nu pe umerii unor oameni de buna credinta. Aceleasi promisiuni neonorate, fuga de raspundere si la fel, cardasia cu o primarie mai oneroasa decat oricare dintre primariile Bucurestiului.
    Pe "mosia" lui Pandele, platitorii de taxe sunt sclavii firmelor sale care au monopolizat intreg Voluntariul. Nu mai exista concurenta, nu mai exista bun simt.
    Mana in mana cu Nasu Becali, fac si desfac, dupa bunul lor plac. Nimic altceva nu mai conteaza.
    Se construieste haotic, drumurile sunt praf, utilitatile la fel, cu preturi crescute din pix, in urma unor decizii unilaterale si evident neexplicate.
    In asemenea mediu se dezvolta smekeri precum Impact si altii ca ei.
    Si foarte slabe sanse sa se schimbe ceva.
    La fel si in Bucuresti. Prea multe primarii, interese si jocuri politice. Nimeni nu face ADMINISTRATIE. Oamenii au nevoie de solutii, de dezvoltare echilibrata, de o calitate a vietii cel putin onorabila.
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult