Sari la continut

De șapte ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

În jurul lui Arsenie Boca este o întreagă industrie. De cine este controlată? Răspunsul regizorului Alexandru Solomon, realizator al documentarului „Arsenie. Viața de apoi”

Arsenie. Viața de apoi

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

„În apropiere este o mânăstire foarte mare și frumoasă, unde este un călugăr cu 18 călugărițe. Acolo, orice boală ai avea și mergi unde face slujba călugărul acela pe care îl cheamă Arsenie, te faci bine”. Fragmentul face parte din trailerul documentarului „Arsenie. Viața de apoi”, regizat de Alexandru Solomon. Documentarul, făcut cu pelerini găsiți printr-o agenție de casting, a avut premiera la București pe 29 august, iar din 1 septembrie rulează în cinematografe.

Alexandru Solomon și Ada Solomon la premiera de gală a filmului „Arsenie. Viata de apoi", la Cinema Elvira Popescu/ Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cum de s-a uitat la Arsenie Boca? „E greu să nu te uiți la el, pentru că figura lui e peste tot - în birouri, inclusiv la CNC, la Centrul Cinematografiei, de exemplu, sau în taxiuri, în magazine”, a răspuns regizorul Alexandru Solomon, invitat duminică la emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu.

În România, fenomenul religios a devenit foarte puternic în ultimii 30 de ani. „Nu se întâmplă numai la noi treaba asta, după căderea comunismului și sfârșitul acestei ere, fenomenul religios și gândirea asta magică au căpătat amploare peste tot în lume. Și putem să ne uităm că și în America fenomenul Trump e cumva bazat pe un fel de reviriment al valorilor tradiționale, conservatoare. Așa încât mi s-a părut că figura lui Arsenie Boca oglindește apetitul ăsta pentru gândirea magică și religie și că la scara României e super important de vorbit despre asta”, a explicat regizorul.

Prin documentarul despre cultul Arsenie Boca în România, un fenomen al ultimului deceniu, regizorul spune că și-a propus să creeze o punte de discuție între oameni care au credințe și convingeri diferite, dincolo de polarizarea din societatea românească care e foarte vehementă, cel puțin în online, unde oamenii nu își mai ascultă și tolerează convingerile.

Începând din 2018, regizorul a mers, timp de trei ani, în pelerinaje organizate de diferite asociații pentru a înțelege fenomenul Arsenie Boca: „Mi s-a părut că e imperios necesar să văd cu ochii mei cine sunt pelerinii, de ce merg acolo, ce văd fiecare dintre ei în Arsenie Boca”. Alexandru Solomon a povestit despre prima sa participare la un pelerinaj, fiind surprins să constate că fenomenul Arsenie Boca atrage oameni dintr-o plajă socială diversă: oameni fără bacalaureat, dar și oameni cu studii, „din clasa de mijloc sau chiar mai sus”, fiecare cu propria motivație.

„La primul pelerinaj la care am fost prin vara lui 2018, eu credeam că sunt într-o lume care e complet diferită de lumea mea. La primul popas, când ne-am dat jos din microbuz, a venit un tânăr la mine, cred că era la student, până în 25 de ani, și mi-a zis: Ce îmi plac filmele tale! Felicitări pentru protestul pe care l-ai făcut la Patriarhie. Deci din start stereotipul ăsta al „pupătorilor de moaște” a fost contrazis la prima experiență. Era un om tânăr, cultivat cinefil, care era chiar interesat ce făcusem eu la Patriarhie, un gest împotriva instituției și politizării religiei în România. Și nu vedea în asta un soi de atac la credința lui, pentru că el mergea în pelerinaj evident pentru că era credincios. Și lucrurile au continuat și plaja e foarte diversă, sunt oameni care sunt foarte cultivați, care vin, să zicem, din clasa de mijloc sau chiar mai sus, sunt oameni care nu au bacalaureat și merg acolo. Motivațiile sunt foarte diverse și asta mi s-a părut interesant și am făcut exercițiul ăsta de participare la pelerinaje timp de aproape trei ani, am tot filmat, dar lucrurile nu se adunau, adică nu era ceea ce căutam. Mi s-a părut tot timpul superficială incursiunea asta”, a mărturisit regizorul.

Chiar și așa, el a ajuns la concluzia că „oamenii au un soi de relație directă cu sfântul lor”, o relație care „nu trece prin biserică, prin instituție sau prin dogmă”.

„Au o relație, nu știu, pe unii i-a ajutat - spun acum chestii triviale - au rămas în drum cu mașina și sfântul i-a ajutat, le-a reparat motorul. Dar și în momente mult mai dificile din viață, când au pierdut pe cineva sau au avut o problemă majoră de sănătate. Acestea sunt motivațiile să zicem directe, punctuale, dar peste toate acestea eu cred că societatea românească este într-o depresie gravă, post '89, care s-a accentuat foarte tare și în timpul pandemiei, neîncrederea asta fundamentală deja în democrație, instituțiile politice, rețeaua sanitară, tot suportul social care e făcut praf, totul face ca oamenii să recurgă la ceruri”, consideră regizorul Alexandru Solomon.

În jurul lui Arsenie Boca este o întreagă industrie. De cine este controlată? Este controlată de biserică sau există antreprenori independenți?, a fost întrebat de moderatori.

„Fenomenul marketingului este mai vast și din el trăiesc o grămadă de oameni, zona Hațegului, chiar și o parte din Țara Făgărașului trăiesc din această industrie”, spune regizorul filmului documentar „Arsenie. Viața de apoi”. Sunt magazine, restaurante, pensiuni, hoteluri, florării și un întreg ecosistem legat de produse naturiste, bio, de exemplu miere și alifii – toate care poartă imaginea lui Arsenie Boca. Este un fenomen care merge în paralel cu puterea carismatică a figurii lui Arsenie Boca, sfântul unor oameni, fiecare dintre ei vede în el fiecare altceva. „Sigur că și lor le repugnă comercializarea, dar în același timp lucrurile nu pot fi oprite”, crede regizorul Alexandru Solomon.

captură din documentarul „Arsenie. Viața de apoi”

„Constatarea cea mai sumbră, după experiența asta, e că oamenii se lasă foarte ușor manipulați pe fondul de nevoie intimă religioasă și că ne îndreptăm, cumva și din analfabetism istoric sau din necunoaștere, către valorizarea acestor formule autoritare antioccidentale, antieuropene conspiraționiste care sunt în spațiul public din ce în ce mai puternice. Și asta vom vedea la alegerile de anul viitor cu ce o să se soldeze”, a concluzionat Alexandru Solomon.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Mii de draci mă furnică văzând cum este confundat creștinismul cu prostia, cu un fel de cucernicie tâmpă și lașă, o bigoterie […] Nicăieri și niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim proști. Ne-a chemat să fim buni, blânzi, cinstiți, smeriți cu inima, dar nu tâmpiți." Părintele Nicolae Steinhardt 1912 - 1989

    • Like 1
    • @ Daniela Damian
      Excelent citat! Dar dușmanii creștinismului prezintă lucrurile cum vor ei, tendențios. Se leagă de multe ori de primul verset al Fericirilor, care face referire la cei ”săraci în duh”, atenție! nu ”săraci cu duhul”, cum e tradus inadecvat. Adică smeriți, simpli, modești, dar în niciun caz proști.
      • Like 1
  • Ovidiu check icon
    "...Și putem să ne uităm că și în America fenomenul Trump e cumva bazat pe un fel de reviriment al valorilor tradiționale, conservatoare...." zice dl Solomon. Aiurea! Trump e un infractor, un hoțoman care a păcălit fiscul american ani la rând. Ce valori tradiționale aduce un bufon cu o freză invârtită pe capul chel și cu fața pomădată în portocaliu, ca să poată ascunde petele de pe pielea îmbătrânită? Pe de altă parte, dl Solomon are dreptate pentru că această caricatură, numită Trump, a sedus jumătate de Americă, partea aia mai tradiționalistă și înapoiată. (Da, știu, vor sări conservatorii sa mă combată).

    În ce-l privește pe Boca, într-adevăr, e o industrie care a depășit sfera Bisericii, Multe din kitsch-urile sub care ne apare, azi, preacuviosul Arsenie, (încă nesantificat), sunt produse artizanal și vândute pe la porțile mânăstirilor și în pridvoarele bisericilor, prin târgurile organizate de primăriile orașelor, la cele mai stupide festivaluri sau zile festive inventate tocmai pentru a da o șansă de trai micilor comercianți fabricanți de kitsch. Biserica încurajează afacerea întrucât e lucrativă și mai completează cu bănuți visteria clerului preahulpav.
    Sunt șoferi care cred că dacă le bâțâie o poză cu Boca atârnată de oglinda retrovizoare, ar fi feriți de accidente. Sau bolnavi care cred că mergând în pelerinaj la mormântul lui Boca, vor fi mântuiți de suferință. Nu te poți pune cu ei, fiecare e liber să creadă și să spere...
    Și povestea lui Dracula a generat o întreaga industrie: cărți, filme, parcuri tematice, artizanat sau kitsch-uri, pur și simplu. De ce nu și cea a creștinului Boca?


    • Like 2
    • @ Ovidiu
      ”Mântuiți de suferință”... asta e chiar o expresie de gâgă. Ziceți așa: ”Sunt șoferi care cred că dacă le bâțâie o poză cu Boca atârnată de oglinda retrovizoare, ar fi feriți de accidente. Sau bolnavi care cred că mergând în pelerinaj la mormântul lui Boca, vor fi mântuiți de suferință. Nu te poți pune cu ei, fiecare e liber să creadă și să spere...” Dar vă mai zic eu altele și mai tari: erau odată unii care credeau că Johannis e anti-PSD și că Kovesi chiar acționa pentru stârpirea corupției, pe bune. Nu e cel puțin la fel de ridicol și amuzant? Dar nici cu ăștia nu te poți pune, ”fiecare e liber să creadă și să spere” :-) :-)
      • Like 0
  • Nume check icon
    Ar fi interesanta si o parere a oficialilor Bisericii Ortodoxe Romane referitor la acest fenomen, pentru ca acest fenomen este mult decat un simplu este mai mult decat un simplu pelerinaj. Iar despre profitorii din jurul acestuia care vand tot felul de chinezarii si alte icoane pictate manual automat despre ei numai de bine atata timp daca veniturile obtinute sunt declarate si taxate corespunzator.
    • Like 1
    • @ Nume
      Vladov Vladov check icon
      Deja cred ca avem o problema auxiliara in discutie, am mari dubii ca "veniturile obtinute sunt declarate si taxate corespunzator".
      • Like 2
    • @ Nume
      Dar despre băbuțele care vând pătrunjel în piață ce ziceți, să fie taxate sau nu? Bestiile care fac ele evaziune :-) :-) Păi unde e casa de marcat? Unde e plata cu cardul?
      • Like 0
  • În jurul lui Mahomed este o întreagă industrie care trebuie demitizată, regizorul trebuie să-și asume această demitizare...
    • Like 3
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Și în jurul lui putin este o întreagă industrie care trebuie demitizată. Nu vrea razvanp să-și asume această demitizare? Sau stă la etaj?
      • Like 1
    • @ Dan
      Băi băiatule, nu vezi că ești redus intelectual rău de tot deși te dai rotund? Știi și tu vreo 30-40 de cuvinte și dintre ale unul este Putin. Altul este Rusia și tot așa... Săracul de tine...
      • Like 0
  • Vladov Vladov check icon
    Fenomenul este mai larg raspandit si acceptat decat ne dam seama.

    Si ma duce cu gandul de fiecare data cand aud de acest fenomen, la Petrache Lupu, sfantul de la Maglavit care nu a fost canonizat niciodata.
    Cine stie fenomenul, stie cum plecau CARE INTREGI cu bani stransi de acolo spre casa regala si cum localitatea a prosperat si prospera si in ziua de azi in baza acelui fenomen.

    DAR ASTA NU EXCLUDE ATMOSFERA SPIRITUALA POZITIVA SI PUTERNICA, PE CARE O SIMT PERSONAL DE CATE ORI AJUNG ACOLO !

    Pe plan international, inclusiv in tarile din vestul si sudul Europei exista o gramada de sfinti, sfinte,facatori de minuni + fenomene extraetc. (icoane, biserici, altare) in jurul carora s-a construit o intreaga industrie din care au de castigat comunitatile locale, regionale, bisericile, etc.

    Nimic nou sub soare.

    Mai nou, vad ca toate discutiile se canalizeaza superficial pe afacerile din jurul faimei lui Boca si/sau pe tipurile de oameni care ii acorda credit.

    Mi-as dori sa citesc in presa o analiza cu adevarat serioasa a fenomenului, sub cel putin urmatoarele aspecte:

    1. Care sunt cauzele (complexe) pentru care zeci de mii de oameni simt totusi nevoia sa acorde incredere majora unui sfant in conceptia lor, care nu a fost declarat totusi sfant de Biserica ?

    2. Care sunt concret minunile efectuate de Boca si in ce masura acestea sunt mult mai mari decat binefacerile oamenilor inzestrati cu har divin ( oameni care exista si sunt cu miile, dar nu sunt promovati intensiv in media), astfel incat acesta sa merite canonizat ?

    3. Care este motivul pentru care in acest moment BOR nu are o atitudine mai ferma fata de un fenomen care ia amploare si nu va putea fi ignorat la infinit de catre Biserica, fara a ii afecta imaginea ?

    4. Si multe alte intrebari relevante, pe care toti cei din presa le evita, limitandu-se doar la aspectele de CANCAN FACIL, care le aduce mare audienta din partea mai ales a vulgului.
    • Like 2
    • @ Vladov
      Nume check icon
      Cred ca Biserica Ortodoxa Romana este intr-o situatie delicata datorita curentelor diferite din organizatie. Prin faptul ca nu face nimic de fapt eu cred ca face bine pentru ca pastreaza unitatea care este puternic zdruncinata de anumiti sefi de zona, fosti colaboratori ai securitatii.
      • Like 1
  • RazvanP check icon
    "Documentarul, făcut cu pelerini găsiți printr-o agenție de casting..."
    Mda, cam la fel de "relevant" ca "Woke ca zăpada și cele șapte persoane non-binare"...
    Așa se fac "documentarele" mai nou, cu figuranți? :D
    • Like 5
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Mai figurant decât orcul razvanp nu cred că putem găsi pe „Republica”.
      • Like 1
    • @ Dan
      Ia uite că mai știi un cuvânt: ”orc”. Te-am subestimat :-) :-)
      Or fi și orcii ăștia un fel de ruși, de aia știi de ei, că altfel nu-mi explic :-) :-)
      • Like 0
  • În ultimii ani polarizarea societății românești și mai ales lipsa de toleranță, respingerea cu violență a ideilor ce nu corespund cu cele personale este tot mai evidentă. Așa stau lucrurile și din punct de vedere al religiei- mulți români merg la biserică,sunt convinși că Dumnezeu e alături de ei și îi ajută ,după faptele fiecăruia. De cealaltă parte sunt cei- nu puțini- care atacă uneori cu vehemență, biserica și slujitorii acesteia în primul rând, dar și pe credincioșii ce participă la slujbe , procesiuni religioase sau pelerinaje la moaște. Vorbesc de atacuri verbale, bineînțeles, mai evidente pe rețelele de socializare. La fel se întâmplă și cu fenomenul Arsenie Boca, mulți îl consideră un sfânt ce poate face minuni, alții îl resping cu vehemență,dar sunt și șarlatani ce fac bani din credința primilor menționați.
    E foarte greu să fii complet obiectiv în acest subiect, dar nici nu aș face vreo legătură între figura lui Arsenie Boca și "teoriile conspiraționiste antioccidentale și anti europene " cum spune regizorul. Eu sper, așa cum am scris mai sus, că Dumnezeu o să împartă fiecăruia după faptele sale.
    • Like 4
  • Valentin check icon
    Sanctificarea lui Arsenie Boca e mai dificilă, pentru că nu sunt indeplinite multe cerințe canonice. Omul avea niște idei ale sale, ba chiar a pictat biserici cu extratereștrii și nave spațiale. E posibil să existe și obiecții din partea altor biserici ortodoxe.
    • Like 3
  • Daniel00 check icon
    Românii nu mai au incredere in nimic, nici in Stat (politie, armata, justitie, CFR, invatamant si sistemul public de sanatate) pentru ca e esuat si aservit "baronilor" locali; si nici in Biserica pentru ca e pe interes si complet desprinsa de aceasta realitate. Marea masa incearca sa supravietuiasca pe cont propriu inchinandu-se la moaste, pupand icoane si cruci prin cimitire; sperand ca macar pana maine "sfantul" ii va ajuta si nu-i va calca cu masina un drogat, un interlop sau vreun baron local. Tara merge in deriva.
    • Like 5
  • Nume check icon
    Marea majoritatea a oamenilor doresc sa creada in ceva sau in cineva care este mult peste nivelul lor si care sa le fie un sprijin in caz de necaz dar si de bucurie. Faptul ca se sar anumiti "intermediari" si aici ma refer la preotul "alocat" , biserica si manastirea si mergi direct la "sursa" inseamna ca increderea in ultimele a scazut si continua sa scada.
    • Like 7


Îți recomandăm

Apă de băut

Copil fiind, înainte de 1990, „recrutam” câte un adolescent mai vânjos din cartier ca să cărăm sacoșele cu 10-12 recipiente din sticlă, pe care le dădeam goale și le aduceam acasă pline cu apă minerală. Vecinul se alegea cu o monedă sau un biscuit Poiana. Dacă știa să negocieze mai bine, primea cu împrumut mingea mea de fotbal, câteva ore.

Citește mai mult

Casa Verde Fotovoltaice

„Părinții mei nu au depus absolut nicio presiune pe mine, au zis să încerc, deși nu sunt șanse, dar că am regreta dacă nu vom încerca. Mama este racordată la tehnologie, îmi spunea că poate depune și singură de pe telefon, dar poate că sunt eu mai rapidă”, povestește Aura. (Foto: Profimedia Images)

Citește mai mult