Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

În jurul lui Arsenie Boca este o întreagă industrie. De cine este controlată? Răspunsul regizorului Alexandru Solomon, realizator al documentarului „Arsenie. Viața de apoi”

Arsenie. Viața de apoi

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

„În apropiere este o mânăstire foarte mare și frumoasă, unde este un călugăr cu 18 călugărițe. Acolo, orice boală ai avea și mergi unde face slujba călugărul acela pe care îl cheamă Arsenie, te faci bine”. Fragmentul face parte din trailerul documentarului „Arsenie. Viața de apoi”, regizat de Alexandru Solomon. Documentarul, făcut cu pelerini găsiți printr-o agenție de casting, a avut premiera la București pe 29 august, iar din 1 septembrie rulează în cinematografe.

Alexandru Solomon și Ada Solomon la premiera de gală a filmului „Arsenie. Viata de apoi", la Cinema Elvira Popescu/ Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Cum de s-a uitat la Arsenie Boca? „E greu să nu te uiți la el, pentru că figura lui e peste tot - în birouri, inclusiv la CNC, la Centrul Cinematografiei, de exemplu, sau în taxiuri, în magazine”, a răspuns regizorul Alexandru Solomon, invitat duminică la emisiunea „În fața ta”, de la Digi24, moderată de Claudiu Pândaru și Florin Negruțiu.

În România, fenomenul religios a devenit foarte puternic în ultimii 30 de ani. „Nu se întâmplă numai la noi treaba asta, după căderea comunismului și sfârșitul acestei ere, fenomenul religios și gândirea asta magică au căpătat amploare peste tot în lume. Și putem să ne uităm că și în America fenomenul Trump e cumva bazat pe un fel de reviriment al valorilor tradiționale, conservatoare. Așa încât mi s-a părut că figura lui Arsenie Boca oglindește apetitul ăsta pentru gândirea magică și religie și că la scara României e super important de vorbit despre asta”, a explicat regizorul.

Prin documentarul despre cultul Arsenie Boca în România, un fenomen al ultimului deceniu, regizorul spune că și-a propus să creeze o punte de discuție între oameni care au credințe și convingeri diferite, dincolo de polarizarea din societatea românească care e foarte vehementă, cel puțin în online, unde oamenii nu își mai ascultă și tolerează convingerile.

Începând din 2018, regizorul a mers, timp de trei ani, în pelerinaje organizate de diferite asociații pentru a înțelege fenomenul Arsenie Boca: „Mi s-a părut că e imperios necesar să văd cu ochii mei cine sunt pelerinii, de ce merg acolo, ce văd fiecare dintre ei în Arsenie Boca”. Alexandru Solomon a povestit despre prima sa participare la un pelerinaj, fiind surprins să constate că fenomenul Arsenie Boca atrage oameni dintr-o plajă socială diversă: oameni fără bacalaureat, dar și oameni cu studii, „din clasa de mijloc sau chiar mai sus”, fiecare cu propria motivație.

„La primul pelerinaj la care am fost prin vara lui 2018, eu credeam că sunt într-o lume care e complet diferită de lumea mea. La primul popas, când ne-am dat jos din microbuz, a venit un tânăr la mine, cred că era la student, până în 25 de ani, și mi-a zis: Ce îmi plac filmele tale! Felicitări pentru protestul pe care l-ai făcut la Patriarhie. Deci din start stereotipul ăsta al „pupătorilor de moaște” a fost contrazis la prima experiență. Era un om tânăr, cultivat cinefil, care era chiar interesat ce făcusem eu la Patriarhie, un gest împotriva instituției și politizării religiei în România. Și nu vedea în asta un soi de atac la credința lui, pentru că el mergea în pelerinaj evident pentru că era credincios. Și lucrurile au continuat și plaja e foarte diversă, sunt oameni care sunt foarte cultivați, care vin, să zicem, din clasa de mijloc sau chiar mai sus, sunt oameni care nu au bacalaureat și merg acolo. Motivațiile sunt foarte diverse și asta mi s-a părut interesant și am făcut exercițiul ăsta de participare la pelerinaje timp de aproape trei ani, am tot filmat, dar lucrurile nu se adunau, adică nu era ceea ce căutam. Mi s-a părut tot timpul superficială incursiunea asta”, a mărturisit regizorul.

Chiar și așa, el a ajuns la concluzia că „oamenii au un soi de relație directă cu sfântul lor”, o relație care „nu trece prin biserică, prin instituție sau prin dogmă”.

„Au o relație, nu știu, pe unii i-a ajutat - spun acum chestii triviale - au rămas în drum cu mașina și sfântul i-a ajutat, le-a reparat motorul. Dar și în momente mult mai dificile din viață, când au pierdut pe cineva sau au avut o problemă majoră de sănătate. Acestea sunt motivațiile să zicem directe, punctuale, dar peste toate acestea eu cred că societatea românească este într-o depresie gravă, post '89, care s-a accentuat foarte tare și în timpul pandemiei, neîncrederea asta fundamentală deja în democrație, instituțiile politice, rețeaua sanitară, tot suportul social care e făcut praf, totul face ca oamenii să recurgă la ceruri”, consideră regizorul Alexandru Solomon.

În jurul lui Arsenie Boca este o întreagă industrie. De cine este controlată? Este controlată de biserică sau există antreprenori independenți?, a fost întrebat de moderatori.

„Fenomenul marketingului este mai vast și din el trăiesc o grămadă de oameni, zona Hațegului, chiar și o parte din Țara Făgărașului trăiesc din această industrie”, spune regizorul filmului documentar „Arsenie. Viața de apoi”. Sunt magazine, restaurante, pensiuni, hoteluri, florării și un întreg ecosistem legat de produse naturiste, bio, de exemplu miere și alifii – toate care poartă imaginea lui Arsenie Boca. Este un fenomen care merge în paralel cu puterea carismatică a figurii lui Arsenie Boca, sfântul unor oameni, fiecare dintre ei vede în el fiecare altceva. „Sigur că și lor le repugnă comercializarea, dar în același timp lucrurile nu pot fi oprite”, crede regizorul Alexandru Solomon.

captură din documentarul „Arsenie. Viața de apoi”

„Constatarea cea mai sumbră, după experiența asta, e că oamenii se lasă foarte ușor manipulați pe fondul de nevoie intimă religioasă și că ne îndreptăm, cumva și din analfabetism istoric sau din necunoaștere, către valorizarea acestor formule autoritare antioccidentale, antieuropene conspiraționiste care sunt în spațiul public din ce în ce mai puternice. Și asta vom vedea la alegerile de anul viitor cu ce o să se soldeze”, a concluzionat Alexandru Solomon.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • "Mii de draci mă furnică văzând cum este confundat creștinismul cu prostia, cu un fel de cucernicie tâmpă și lașă, o bigoterie […] Nicăieri și niciodată nu ne-a cerut Hristos să fim proști. Ne-a chemat să fim buni, blânzi, cinstiți, smeriți cu inima, dar nu tâmpiți." Părintele Nicolae Steinhardt 1912 - 1989

    • Like 4
    • @ Daniela Damian
      Excelent citat! Dar dușmanii creștinismului prezintă lucrurile cum vor ei, tendențios. Se leagă de multe ori de primul verset al Fericirilor, care face referire la cei ”săraci în duh”, atenție! nu ”săraci cu duhul”, cum e tradus inadecvat. Adică smeriți, simpli, modești, dar în niciun caz proști.
      • Like 2
    • @ Dan Cojocaru
      As citi cu interes detalii legate de ceea ce postati. Eu sunt ateu, ar ma intereseaza astfel de aspecte.
      • Like 0
  • Ovidiu check icon
    "...Și putem să ne uităm că și în America fenomenul Trump e cumva bazat pe un fel de reviriment al valorilor tradiționale, conservatoare...." zice dl Solomon. Aiurea! Trump e un infractor, un hoțoman care a păcălit fiscul american ani la rând. Ce valori tradiționale aduce un bufon cu o freză invârtită pe capul chel și cu fața pomădată în portocaliu, ca să poată ascunde petele de pe pielea îmbătrânită? Pe de altă parte, dl Solomon are dreptate pentru că această caricatură, numită Trump, a sedus jumătate de Americă, partea aia mai tradiționalistă și înapoiată. (Da, știu, vor sări conservatorii sa mă combată).

    În ce-l privește pe Boca, într-adevăr, e o industrie care a depășit sfera Bisericii, Multe din kitsch-urile sub care ne apare, azi, preacuviosul Arsenie, (încă nesantificat), sunt produse artizanal și vândute pe la porțile mânăstirilor și în pridvoarele bisericilor, prin târgurile organizate de primăriile orașelor, la cele mai stupide festivaluri sau zile festive inventate tocmai pentru a da o șansă de trai micilor comercianți fabricanți de kitsch. Biserica încurajează afacerea întrucât e lucrativă și mai completează cu bănuți visteria clerului preahulpav.
    Sunt șoferi care cred că dacă le bâțâie o poză cu Boca atârnată de oglinda retrovizoare, ar fi feriți de accidente. Sau bolnavi care cred că mergând în pelerinaj la mormântul lui Boca, vor fi mântuiți de suferință. Nu te poți pune cu ei, fiecare e liber să creadă și să spere...
    Și povestea lui Dracula a generat o întreaga industrie: cărți, filme, parcuri tematice, artizanat sau kitsch-uri, pur și simplu. De ce nu și cea a creștinului Boca?


    • Like 3
    • @ Ovidiu
      ”Mântuiți de suferință”... asta e chiar o expresie de gâgă. Ziceți așa: ”Sunt șoferi care cred că dacă le bâțâie o poză cu Boca atârnată de oglinda retrovizoare, ar fi feriți de accidente. Sau bolnavi care cred că mergând în pelerinaj la mormântul lui Boca, vor fi mântuiți de suferință. Nu te poți pune cu ei, fiecare e liber să creadă și să spere...” Dar vă mai zic eu altele și mai tari: erau odată unii care credeau că Johannis e anti-PSD și că Kovesi chiar acționa pentru stârpirea corupției, pe bune. Nu e cel puțin la fel de ridicol și amuzant? Dar nici cu ăștia nu te poți pune, ”fiecare e liber să creadă și să spere” :-) :-)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Ovidiu check icon
      Ca să vă traduc din română în română. Mântuit înseamnă eliberat, salvat, scăpat. Deci, mântuit de suferință se traduce, și pentru dv, tot conform DEX, scăpat de boli, salvat de suferințe. Unde îl vedeți pe Gâgă? Aveți probleme cu înțelegerea textelor și proprietatea cuvintelor. Sau, poate dormiți și cu o poză a lui Boca sub pernă.
      • Like 3
    • @ Ovidiu
      Sigur că, riguros vorbind, sensul popular al cuvântului ”mântuire” este și cel dat de Dvs și în acest sens aveți dreptate. Dar Dvs l-ați folosit într-un context impropriu, acesta fiind unul religios, nu popular, laic. Iar în context religios ”mântuire” înseamnă un singur lucru: iertarea păcatelor de către Dumnezeu, la Judecata de Apoi, deci după terminarea parcursului nostru pământesc. Fără nicio legătură cu vindecarea de bolile din viața noastră întrupată, pământească.
      Iar atitudinea creștinului adevărat (care nu e doar superstițios și atât) este una mai greu de înțeles pentru un necredincios. Anume că Dumnezeu și sfinții îl ocrotesc într-un sens mai larg. Nu că nu i se va întâmpla niciun neajuns, nicio greutate, niciun necaz, ci că ORICE ar fi, el e protejat, ”ținut în brațe”, ajutat să nu dispere, să nu clacheze. De fapt cine citește Biblia și viețile sfinților, observă că și cei mai îndumnezeiți oameni, adică sfinții, nu au avut deloc o viață ușoară, ba am zice chiar dimpotrivă. Ca și când provocările vieții ar fi pe măsura putinței și sfințeniei lor. Însuși IIsus a fost acuzat pe nedrept, chinuit, umilit și ucis în mod barbar. Iar pe vremea imperiului roman creștinii au fost adeseori martiri. Adică numai o viață pe roze n-au avut. Creștinul cel mai pur nu se roagă să nu aibă deloc probleme în viață, ci să-l ajute Dumnezeu să le facă față și să nu-și piardă credința. Iar dacă moare, să moară ca om al lui Dumnezeu, nu ca unul ”pierdut”. Dar cei care nu cred și pe deasupra mai și disprețuiesc credința și pe credincioși, ce să înțeleagă din fenomenul religios pe care-l văd? Ei înțeleg doar că unii țin pozele sau icoanele sfinților aproape, că stau la cozi imense ca să atingă o banală cruce de lemn sau să pupe niște oase oarecare.... Dar fiecare percepe din mediul înconjurător fix cât îi permite nivelul propriu de simțire și înțelegere.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Ovidiu check icon
      Respect opțiunile dv spirituale și nu ma deranjează câtuși de puțin că ați găsit o busolă morală în biserica noastră creștin-ortodoxă. Dar asta nu înseamnă să urecheați de fiecare dată pe cei ce nu au opinii perfect aliniate cu cele ale dv. Lumea e diversă, avem religioși practicanți, bigoți, precum și ipocriți ("farisei"). Există conservatori, care cred într-un Dumnezeu pentru că așa e bine, așa au apucat, așa au pomenit de la părinți. Avem și credincioșii de duminică sau de alte sarbători, atunci când mai calcă și ei în biserică. Sau creștinii de ocazii rele, când mai dă boala în ei și își mai aduc aminte de Domnul sau de cuviosul Boca, ambii chemați în ajutor spre a le tămadui maladiile. Avem pelerinii de moaște, de regulă oameni sărmani și creduli. Nu neg că mai sunt și creștini sinceri, dăruiți lui Hristos, total dezinteresat și care nu îl invocă pentru a aștepta doar minuni, în folosul lor, din partea Lui. Mai sunt ateii, agnosticii etc...etc... și cei de alte o mie și una de credințe. Cred că e loc pentru toți pe lumea asta, și n-ar trebui să vă supere că, uneori, gândim diferit și avem si dumnezei diferiți.
      • Like 2
    • @ Ovidiu
      Nu mă supără că oamenii gândesc în atâtea feluri și își exprimă opiniile; e firesc, mai ales în democrație, deși recunosc că mi-ar plăcea UTOPIA de a fi toți cu aceleași concepții ca și mine. Ce nu îmi place însă este exact ce nu vă place nici Dvs: ”urecherea”, exprimarea disprețului etc față de cei din altă tabără. Cad și eu în păcatul ăsta uneori, ați căzut și Dvs alteori. Una e să ne susținem, chiar cu pasiune, punctul de vedere și alta e să-i persiflăm pe cei care gândesc / simt altfel. E frumos când există o punte de comunicare, bazată pe respect și înțelegere. Până la această ultimă postare a Dvs nu a existat acea punte, din vina amândurora. Acum ați creat-o, e meritul Dvs. Și e un lucru bun pe care îl apreciez. LIKE.
      • Like 1
  • Nume check icon
    Ar fi interesanta si o parere a oficialilor Bisericii Ortodoxe Romane referitor la acest fenomen, pentru ca acest fenomen este mult decat un simplu este mai mult decat un simplu pelerinaj. Iar despre profitorii din jurul acestuia care vand tot felul de chinezarii si alte icoane pictate manual automat despre ei numai de bine atata timp daca veniturile obtinute sunt declarate si taxate corespunzator.
    • Like 2
    • @ Nume
      Vladov Vladov check icon
      Deja cred ca avem o problema auxiliara in discutie, am mari dubii ca "veniturile obtinute sunt declarate si taxate corespunzator".
      • Like 3
    • @ Nume
      Dar despre băbuțele care vând pătrunjel în piață ce ziceți, să fie taxate sau nu? Bestiile care fac ele evaziune :-) :-) Păi unde e casa de marcat? Unde e plata cu cardul?
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Nume check icon
      Stiti foarte bine ca nu la acest lucru m-am referit, dar oricum "frumoasa diversiune" cu babutele...ca Ciolacu cu pensiile private si taxa pe turism in vest...sincer nu ma asteptam de la Dvs.
      Sa inteleg ca Dvs. considerati ca cei care fac comert in jurul asezamintelor mai mult sau mai putin religioase nu trebuie sa plateasca taxe pentru ca ei contribuie la lucrarea Domnului? Interesant punct de vedere...Pai cum ramane cu cinstea si corectitudinea? Spuneati foarte frumos ca saraci in duh inseamna modestie, umilinta, smeriti dar dictonul cu aruncatul pietrei ce inseamna? Nu inseamna ca trebuie fiu in exemplu pentru ceilalti? Prin urmare cei care lucreaza pentru Domnul nu ar trebui in primul rand sa fie un exemplu de cetateni model nu numai in credinta, dar si in viata de zi cu zi? Sau ei sunt scutiti in viata laica si pot sa face ce vor pentru ca se cred credinciosi?
      • Like 2
    • @ Nume
      Eu nu fac diversiuni de niciun fel. Am vrut să spun exact ce am și spus. Într-un mod sarcastic, da, dar am vrut să subliniez că așa cum NU SE PUNE PROBLEMA de a taxa băbuțele amărâte de la piață, tot așa nu ar trebui să se pună problema impozitării amărâților care câștigă și ei câțiva bănuți din vânzarea ”chinezăriilor” respective. Afacerea pe total e mare și prosperă fiindcă sunt mulți din ăștia care vând, dar câștigul fiecăruia dintre ei e modest, n-are cum să fie mare. Poate mulți dintre ei nici nu au vreo legătură cu biserica. Poate nici n-au vreo firmă. Dar dacă ar avea firmă atunci se schimbă treaba și într-adevăr ar trebui să plătească și la stat. Dar așa, fără firmă, echivalența cu băbuțele din piață e absolut corectă. Acum, că e moral sau nu să vinzi și chinezării pe lângă artefacte autentice, asta e altă discuție. Că Biserica își ia și ea sau nu partea, iar e altă discuție. Oricum, din câte știu eu (dar nu sunt foarte sigur), Biserica e scutită de taxe către stat. Și oricum are și Biserica nevoie de venituri iar regimul ei în stat este unul să-i zic ”protejat” și e BINE că e așa. De aceea mi se pare încă o dată o meschinărie să căutăm Biserica în portofel. Ea e cu treburile ei, statul cu treburile lui. Asta de regulă, fiindcă uneori cele două entități se mai ajută una pe alta: statul mai donează pentru construirea de lăcașe de cult, iar Biserica mai ajută anumite categorii de oameni săraci, degrevând implicit statul de asta. Deci de aceea zic, haideți să lăsăm Biserica în pace, fiindcă nu acolo e buba societății românești. Dimpotrivă, de acolo poate veni o speranță și o alinare pentru oameni.
      În legătură cu aruncatul pietrei, scuze, dar n-ați nimerit-o. Ca o paranteză, sigur că un slujitor al Bisericii ar trebui să fie un exemplu pentru ceilalți, din toate punctele de vedere bune. Dar aruncatul pietrei, la care ați făcut referire, se referă la cu totul altceva. Nu e un îndemn pentru a nu fi fără păcat, fiindcă în ochii Domnului, ORICÂT ne-am strădui, tot vom avea păcate. A crede că nu ai păcate înseamnă din start o aroganță mare și deci un păcat în sine. Sigur, noi trebuie să facem tot ce putem pentru a avea CÂT MAI PUȚINE păcate, dar obiectivul ”zero păcate” este o fantezie. Probabil că știți parabola femeii adultere, care conține faza cu piatra, la care faceți referire. Dacă nu o știți puteți să o aflați ușor, nu mai insist eu acum pe asta. Legea iudaică spunea pe atunci că o femeie adulteră trebuie omorâtă cu pietre de către comunitatea din care face parte, Iisus însă a venit să aducă în lume ceva în plus față de legile existente: IERTAREA păcătosului, DACĂ se căiește sincer. În domeniul laic asta e echivalentă cu amnistia și grațierea. Iisus nu le spune furioșilor respectivi să stea cuminți și să n-o lapideze pe femeia adulteră, adică nu-i îndeamnă să încalce legea iudaică și nu propune altă lege în loc, ci spune ca cel care este fără păcat să arunce primul cu piatra în ea. Fiindcă deși există o lege, există și IERTARE. Iar ideea sugerată puternic de Iisus este că dacă noi iertăm, vom fi și noi iertați la Judecata finală. Dacă oferim bunăvoință, vom avea și noi parte de bunăvoință. ”Cu măsura cu care judecați, cu aceea veți fi judecați” spune El în altă parabolă. Deci vorba asta la care faceți referire nu se referă la încercarea de a fi un model fiecare dintre noi, ci de a fi IERTĂTORI cu cei care ne-au greșit, asta fiind calea corectă de urmat. Adică nu noi suntem judecătorul, ci judecătorul e Altul, Același care e și pentru noi.
      PS A nu se înțelege că un bun creștin ar trebui în viața de zi cu zi să nu aplice legile împotriva infarcționalității, a corupției etc. Nu, în iertarea creștină e vorba doar de atitudinea noastră interioară față de cel care ne-a greșit nouă. Deci o chestiune morală, nu juridică. Să-l iertăm pe cel care ne-a greșit nouă, dacă acela se căiește și ne cere iertare. Morala asta nu interferează în niciun fel cu legile laice. Acolo există, cel mult, amnistia și grațierea de care ziceam, dar aia e altă poveste.
      PPS Parabola femeii adultere nu se rezumă la ce am vorbit până acum. Practic are o urmare, ca și când ar fi 2 parabole într-una singură. Despre această parte a doua, cel puțin la fel de interesantă ca și prima dar puțin luată în seamă și comentată, nu o să vorbesc acum, fiindcă s-ar putea practic să nu vă intereseze și mi-ar părea rău să vorbesc în vânt despre niște lucruri chiar deosebite. Dacă însă vă manifestați interesul o să vă răspund cu plăcere.
      • Like 0
  • RazvanP check icon
    În jurul lui Mahomed este o întreagă industrie care trebuie demitizată, regizorul trebuie să-și asume această demitizare...
    • Like 3
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Și în jurul lui putin este o întreagă industrie care trebuie demitizată. Nu vrea razvanp să-și asume această demitizare? Sau stă la etaj?
      • Like 1
    • @ Dan
      Băi băiatule, nu vezi că ești redus intelectual rău de tot deși te dai rotund? Știi și tu vreo 30-40 de cuvinte și dintre ale unul este Putin. Altul este Rusia și tot așa... Săracul de tine...
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      Hai sictir, băbăiatule putinist. Nu cred că e cazul să-mi etalez vocabularul față de un sfertodoct criptocomunist. Mai bine mănâncă-ți pensia nesimțită în liniște și nu mai polua forumul „Republica”.
      • Like 2
    • @ Dan
      Nii-nooo, nii-nooo, păzea că vine peste tine, să te ia și să-ți facă injecția, ambulanța neagră plină cu ruși în halate albe:-) :-)
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      Tot ceea ce scrii, utilule, este în folosul rusiei, chiar dacă-ți închipui că au alții ceva cu tine. Îți verși otrava pe site-ul ăsta, nu-ți pasă de ce scriu autorii și cititorii onești, după care ai tupeul să continui, chiar când ești arătat în văzul lumii. Asta denotă și o mare nesimțire, probabil ești un fan al portbagajiștilor care și ei se dau de ceasul morții cât de credincioși sunt, deși fură banii românilor cu aceeași nesimțire. Vezi-ți de pensie și lasă site-ul „Republica”, că nu e pentru auriști și alții de teapa voastră.
      • Like 2
  • Vladov Vladov check icon
    Fenomenul este mai larg raspandit si acceptat decat ne dam seama.

    Si ma duce cu gandul de fiecare data cand aud de acest fenomen, la Petrache Lupu, sfantul de la Maglavit care nu a fost canonizat niciodata.
    Cine stie fenomenul, stie cum plecau CARE INTREGI cu bani stransi de acolo spre casa regala si cum localitatea a prosperat si prospera si in ziua de azi in baza acelui fenomen.

    DAR ASTA NU EXCLUDE ATMOSFERA SPIRITUALA POZITIVA SI PUTERNICA, PE CARE O SIMT PERSONAL DE CATE ORI AJUNG ACOLO !

    Pe plan international, inclusiv in tarile din vestul si sudul Europei exista o gramada de sfinti, sfinte,facatori de minuni + fenomene extraetc. (icoane, biserici, altare) in jurul carora s-a construit o intreaga industrie din care au de castigat comunitatile locale, regionale, bisericile, etc.

    Nimic nou sub soare.

    Mai nou, vad ca toate discutiile se canalizeaza superficial pe afacerile din jurul faimei lui Boca si/sau pe tipurile de oameni care ii acorda credit.

    Mi-as dori sa citesc in presa o analiza cu adevarat serioasa a fenomenului, sub cel putin urmatoarele aspecte:

    1. Care sunt cauzele (complexe) pentru care zeci de mii de oameni simt totusi nevoia sa acorde incredere majora unui sfant in conceptia lor, care nu a fost declarat totusi sfant de Biserica ?

    2. Care sunt concret minunile efectuate de Boca si in ce masura acestea sunt mult mai mari decat binefacerile oamenilor inzestrati cu har divin ( oameni care exista si sunt cu miile, dar nu sunt promovati intensiv in media), astfel incat acesta sa merite canonizat ?

    3. Care este motivul pentru care in acest moment BOR nu are o atitudine mai ferma fata de un fenomen care ia amploare si nu va putea fi ignorat la infinit de catre Biserica, fara a ii afecta imaginea ?

    4. Si multe alte intrebari relevante, pe care toti cei din presa le evita, limitandu-se doar la aspectele de CANCAN FACIL, care le aduce mare audienta din partea mai ales a vulgului.
    • Like 2
    • @ Vladov
      Daca studiati putin realitatea ,ve-ti vedea ca,in locurile unde nivelul de educatie ,cultura este mare.. pe acolo nu sunt povesti cu pesti si SF . precum nici in tariele civilizate ,nu functioneaza asa ceva . .Dar pe la noi sarlatanii ,smecherii ,nascocesc tot felul de povesti ca sa scoata bani multi de la fraeri
      • Like 0
    • @ Vladov
      Nume check icon
      Cred ca Biserica Ortodoxa Romana este intr-o situatie delicata datorita curentelor diferite din organizatie. Prin faptul ca nu face nimic de fapt eu cred ca face bine pentru ca pastreaza unitatea care este puternic zdruncinata de anumiti sefi de zona, fosti colaboratori ai securitatii.
      • Like 1
  • RazvanP check icon
    "Documentarul, făcut cu pelerini găsiți printr-o agenție de casting..."
    Mda, cam la fel de "relevant" ca "Woke ca zăpada și cele șapte persoane non-binare"...
    Așa se fac "documentarele" mai nou, cu figuranți? :D
    • Like 5
    • @ RazvanP
      Dan check icon
      Mai figurant decât orcul razvanp nu cred că putem găsi pe „Republica”.
      • Like 1
    • @ Dan
      Ia uite că mai știi un cuvânt: ”orc”. Te-am subestimat :-) :-)
      Or fi și orcii ăștia un fel de ruși, de aia știi de ei, că altfel nu-mi explic :-) :-)
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Nu ma-am putut abtine. Ma uimeste "metamorfoza" ta. Ia te uite, ai devenit peste noapte filoputin si filorus. Mai sa fie!
      • Like 2
    • @ Zugravu Mircea
      Și pe mine mă uimește cât de ”inteligent” ai fost la faza asta. Cum le înțelegi tu ”bibicule”, mai rar! Cred că a suflat pe tine personajul ăla caraghios numit Dan, tizul meu din păcate.
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Esti ironic in mod gratuit. Dan a spus doar ca putin trebuie demitizat. De ce atata descosiderare pentru el? Nu esti de acord? Cam asta rezulta din ccomentariul tau lapidar si persiflant.
      • Like 1
    • @ Zugravu Mircea
      Toate ca toate, despre politică noi putem să polemizăm oricât. Dar să spui despre mine acum , după ce am dialogat atâta timp, că aș fi filorus și pro-Putin, asta e prea de tot. De aceea ți-am răspuns așa.
      În legătură cu tizul meu Dan, dacă ii urmărești postările o să vezi că el se referă la toți cei care sunt de altă părere decât el ca fiind adepții lui Putin și ai Rusiei. Asta am persiflat eu la el și o să o fac în continuare. Iar acum dialogul a fost cam așa: RazvanP a fost sarcastic la adresa articolului. Așa cum în articol se vorbește despre demitizarea fenomenului economic din jurul lui Arsenie Boca, el spune că practic același lucru există și în jurul lui Mahomed și deci ar trebui ca regizorul nostru să demitizeze și acel fenomen. Era un sarcasm, evident. La asta numitul Dan răspunde - cum altfel?!?! - că și în jurul lui Putin e o industrie care ar trebui demitizată de către RăzvanP. Deci iar obsesia cu Putin a lui Dan și acuzarea tuturor oponenților săi că ar fi putiniști. La obsesia asta voit provocatoare mereu a lui Dan am răspuns și eu. Deci nu că aș fi eu vreun putinist (ce naiba și tu?!?!?) dar mă calcă pe bombeu tizul ăsta al meu. Probabil că asta și vrea, să provoace și să enerveze pe oricine e din altă tabără de opinii decât el. Un adevărat troll. Dacă asta vrea, fie, să încerce în continuare! Dar să vedem cine se va enerva până la urmă, că eu până acum sunt destul de calm :-) :-)
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      „Dan Cojocaru” nu se poate califica la titlul de orc, după cum a și dedus, pentru că, după toate aparențele, nu e rus. E doar un pensionar comunist în mentalitate, care la articolele despre religie de pe „Republica” și- descoperit și habotnicia (aici ar fi o contradicție cu mentalitatea, dar #darcesășifaci), pe lângă misoginismul, xenofobia, homofobia și antieuropenismul care-l caracterizează.
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      razvanp apare și pe Hotnews, cu comentarii clar proruse, specifice orcilor, atât de flagrante încât e greu de crezut că un român ar putea gândi așa. Poate că „Dan Cojocaru” nu citește comentariile de pe Hotnews, dar genul ăsta de trolli orci se semnează cam la fel pe site-urile de știri neafiliate useleului.
      • Like 1
    • @ Dan
      Tu ești doar un extremist și atât. Iar extermismul este întotdeauna nefast. Nu ești deloc un adept al democrației, fiindcă democrația presupune să accepți ca fiind firești și părerile diferite de ale tale. E simplu: în autocrație, autoritarism, dictatură adică cum e în Rusia, Coreea de Nord, China etc NU se acceptă decât ANUMITE păreri. Nu e vorba care sunt acele păreri, e vorba că sunt doar de o anumită factură. În democrație se acceptă în mod firesc că unii au anumite opinii, alții au alte opinii și nu e normal să se suspecteze și să se acuze unii pe alții de rea credință: Pur și simplu diversitatea umană implică și diversitatea de opinii și asta trebuie acceptat și chiar protejat. Pentru tine, cine nu e cu tine e neapărat cu Putin, ceea ce e o aberație. Există desigur în jurul nostru și agenți de influență proruși, oameni cointeresați în acest sens. Dar pentru tine oricine gândește diferit de tine, gata, face parte din tagma prorușilor ăstora. Asta îl definește pe un om ca tine ca fiind ”bătut în cap”, fără supărare, dar nu pot concluziona altfel. Tu chiar crezi sincer în ideile tale extremiste, iar asta te face nefrecventabil și antipatic. Crede-mă că între noi doi antipatia e reciprocă. Dar fiindcăă eu sunt un democrat, accept că ”mare e grădina lui Dumnezeu” și mulți chiar îi sar gardul, cum ai fi și tu. Deci accept că există și astfel de oameni și opinii și toți / toate au dreptul să existe în democrație. Ion Rațiu spunea în 1990, că democrația înseamnă cam așa ceva: ”mă voi lupta până la ultima picătură de sânge pentru dreptul TĂU de a NU FI DE ACORD cu MINE”. Atâta timp cât nu pricepi asta NU ești deloc un democrat, deci ai TU mai multe în comun cu ideologia lui Putin, decât aș putea avea eu vreodată.
      Oricum așa cum te suport eu pe tine fără să mă enervez deloc, mă vei suporta și tu pe mine că n-ai încotro. ”Republica” nu e clubul tău privat, ci este (sper) un spațiu de comunicare deschis și democratic, adică ceea ce nu poți tu concepe (încă).
      • Like 1
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      Ia comunică tu în siberia, cojocare, dacă tot ești așa de democrat! A, nu poți? Atunci nu mai da lecții de democrație altora, când ești doar un criptocomunist misogin, xenofob, homofob și antieuropean. Ia-te de mână cu trumpanzeii care vor să distrugă America, și ăștia tot cu free speech sunt în gură toată ziua.
      Cât tupeu au boșorogii ăștia care nu lasă România să evolueze, incredibil.
      P.S. La articol, într-adevăr habotnicia ține România în Evul Mediu.
      • Like 1
    • @ Dan
      Rămâne cum am stabilit :-) :-)
      PS Tocmai ce ziceam că în Siberia nu se poate comunica democratic. Dar în România încă se poate, din fericire. Asta dacă nu o să ajungeți la putere tu și alții după chipul și asemănarea ta antidemocratică și extremistă. Dar cred că, din fericire, nu o să se întâmple asta...
      • Like 0
    • @ Dan Cojocaru
      Dan check icon
      Ca să nu-mi mai consum timpul, de câte ori mi se va părea util pentru ceilalți cititori să comentez ceva la aberațiile lui „Dan Cojocaru”, voi scrie doar: „Dan Cojocaru” este un notoriu postac criptocomunist misogin, xenofob, homofob și antieuropean.
      • Like 1
    • @ Dan
      Așa să faci băiete, mi se rupe :-) :-)
      Dar poate eu voi scrie mai multe lucruri decât tine....
      • Like 0
  • În ultimii ani polarizarea societății românești și mai ales lipsa de toleranță, respingerea cu violență a ideilor ce nu corespund cu cele personale este tot mai evidentă. Așa stau lucrurile și din punct de vedere al religiei- mulți români merg la biserică,sunt convinși că Dumnezeu e alături de ei și îi ajută ,după faptele fiecăruia. De cealaltă parte sunt cei- nu puțini- care atacă uneori cu vehemență, biserica și slujitorii acesteia în primul rând, dar și pe credincioșii ce participă la slujbe , procesiuni religioase sau pelerinaje la moaște. Vorbesc de atacuri verbale, bineînțeles, mai evidente pe rețelele de socializare. La fel se întâmplă și cu fenomenul Arsenie Boca, mulți îl consideră un sfânt ce poate face minuni, alții îl resping cu vehemență,dar sunt și șarlatani ce fac bani din credința primilor menționați.
    E foarte greu să fii complet obiectiv în acest subiect, dar nici nu aș face vreo legătură între figura lui Arsenie Boca și "teoriile conspiraționiste antioccidentale și anti europene " cum spune regizorul. Eu sper, așa cum am scris mai sus, că Dumnezeu o să împartă fiecăruia după faptele sale.
    • Like 4
  • Valentin check icon
    Sanctificarea lui Arsenie Boca e mai dificilă, pentru că nu sunt indeplinite multe cerințe canonice. Omul avea niște idei ale sale, ba chiar a pictat biserici cu extratereștrii și nave spațiale. E posibil să existe și obiecții din partea altor biserici ortodoxe.
    • Like 3
  • Daniel00 check icon
    Românii nu mai au incredere in nimic, nici in Stat (politie, armata, justitie, CFR, invatamant si sistemul public de sanatate) pentru ca e esuat si aservit "baronilor" locali; si nici in Biserica pentru ca e pe interes si complet desprinsa de aceasta realitate. Marea masa incearca sa supravietuiasca pe cont propriu inchinandu-se la moaste, pupand icoane si cruci prin cimitire; sperand ca macar pana maine "sfantul" ii va ajuta si nu-i va calca cu masina un drogat, un interlop sau vreun baron local. Tara merge in deriva.
    • Like 5
  • Nume check icon
    Marea majoritatea a oamenilor doresc sa creada in ceva sau in cineva care este mult peste nivelul lor si care sa le fie un sprijin in caz de necaz dar si de bucurie. Faptul ca se sar anumiti "intermediari" si aici ma refer la preotul "alocat" , biserica si manastirea si mergi direct la "sursa" inseamna ca increderea in ultimele a scazut si continua sa scada.
    • Like 7


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult