Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

În următoarea perioadă, președintele Iohannis va ataca din ce în ce mai des Parlamentul

Klaus Iohannis - Foto: Alberto Grosescu / Alamy / Alamy / Profimedia)

Foto: Alberto Grosescu / Alamy / Alamy / Profimedia

Scopul omului politic, principalul scop, este de a candida și de a fi ales. Odată câștigate alegerile, scopul rămâne același, astfel că acțiunile sale vor fi atent selectate pentru a servi acestui obiectiv principal: câștigarea viitoarele alegeri.

Sigur, comportamentul unui om politic depinde într-o măsură importantă și de publicul căruia i se adresează, dar acest aspect nu va modifica obiectivul său principal.

Sună șocant? Poate. Sună diferit față de ce știam? Sigur. Dar vă propun o întrebare: Cine și-ar dori să rămână fără loc de muncă? Nimeni, iar politicienii nu fac excepție.

Klaus Iohannis știe perfect acest lucru și își dorește ca PNL să câștige alegerile locale și parlamentare de anul acesta. Cu siguranță, acesta este unul dintre motivele pentru care domnia sa a avut o abordare total diferită față de primul mandat. Să ne amintim ce val de antipatie publică a stârnit în cazul demiterii Laurei Kovesi.

Dar, cum am menționat și într-un articol trecut, Klaus Iohannis este un nou președinte. Comunică des, uneori dur, vorbește despre pandemie, dar nu ratează nicio ocazie pentru a-și ataca dușmanii.

Am asistat la povestea cu Ținutul Secuiesc, o mișcare politică evidentă și, cred eu, bine gândită. Cum explicam într-un articol trecut, scopul domniei sale este de a mobiliza și de a menține activ votantul de dreapta și cel indecis. Acești oameni, mult mai puțin interesați de politică, au nevoie de o motivație suplimentară pentru a vota. Și Klaus Iohannis știe perfect acest lucru.

Acești oameni au nevoie să fie motivați de posibilitatea ca viața lor bună, construită pe propriile forțe, să fie distrusă de alte forțe sau formațiuni politice. Atenție însă, această tactică nu o aplică doar PNL, ci este extrem de des utilizată. Să ne amintim de Liviu Dragnea și războiul fictiv cu băncile, multinaționalele și George Soros.

Dar, revenind la Președinte, în ultima perioadă Klaus Iohannis nu se mai adresează doar PSD-ului, cât întregului Parlament, pe care îl atacă mai mult sau mai puțin direct. Aș accentua totuși mai mult.

Strategia domniei sale se bazează pe câteva idei simple.

În primul rând…

Imaginea domniei sale este încă bună. Se bucură de o cotă de încredere serioasă, ce a fost construită și întreținută bine pe timpul pandemiei. Mai mult decât atât, românii consideră instituția prezidențială mult mai importantă decât, de exemplu, Parlamentul. De unde știm acest lucru? Prezența la vot! Prezența la vot este mult mai mare în cazul alegerilor prezidențiale, prin comparație cu alegerile locale sau parlamentare. Deși acest lucru este un nonsens, Președintele va profta din plin de această lipsă de înțelegere a Constituției.

Astfel, domnia sa își va utiliza imaginea pentru a interacționa cu electoratul de dreapta în scopul câștigării alegerilor, mai ales că liderii PNL nu pot susține în acest moment o astfel de retorică. 

În al doilea rând…

O prezență scăzută la vot va conduce, aproape sigur, la victoria forțelor de stânga. Toți știm acest lucru, el fiind dovedit clar în alegerile parlamentare trecute.

Teama tuturor partidelor de dreapta este, în primul rând, o prezență scăzută la vot. Mai ales că par a nu reuși să atingă un electorat extrem de important: 18-35 de ani.

Motivele sunt mai puțin importante pentru acest articol. Dar Klaus Iohannis înțelege acest lucru și își dorește un guvern PNL pentru ultima perioadă a mandatului său.

În al treilea rând…

Pornind de la cele două idei de mai sus, domnia sa nu ratează niciun moment în care ne poate transmite că Parlamentul este rău, pentru că majoritatea este deținută de formațiunile de stânga.

Sigur, nu are neapărat o abordare foarte dură, dar mesajul este destul de clar. Cum am explicat mai sus, Klaus Iohannis își dorește un electorat de dreapta și/ sau indecis activ, gata să voteze PNL la următoarele două runde de alegeri. Cred că, în următoarea perioadă, astfel de ieșiri vor fi tot mai dese.

Dincolo de jocurile politice, noi trebuie să înțelegem că ne confruntăm cu un context extrem de delicat. Pandemia încă nu s-a încheiat și deja se discută despre valul 2. Nu avem soluții pentru reînceperea școlilor, încă se dorește prelungirea stării de alertă, iar teama de suprapopulare a spitalelor nu a dispărut. Lucrurile nu sunt deloc simple.

Criza economică bate la ușă și previziunile nu sunt cele mai favorabile.

Vin și alegerile locale și parlamentare, iar noi trebuie să fim foarte atenți cu cine votăm. Mai mult decât atât, o absență evidentă la vot va reprezenta o mare înfrângere pentru democrația românească. Să nu uităm totuși că forța este tot la noi…

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Dan check icon
    Cred ca dupa anii 89 , avem in sfarsit un Presedinte al romanilor,,Fata de alti presdinti , Domnul Joahanis este Presdintele romanilor ,

    • Like 0
  • Suntem facuti dupa chipul si asemanarea Domnului.
    Daca noi sunem tampiti (cuvant drag domnului Rares Bogdan) atunci si Dumnezeu este tampit (If we are dumb, than God is dumb, citat din Frank Zappa)
    • Like 0


Îți recomandăm

Fetiță la laptop

Situația se poate schimba în orice moment și școli aflate acum în scenariul verde sau galben pot trece de pe o zi pe alta în scenariul roșu, dacă în cadrul lor vor fi confirmate 3 cazuri de Covid. (Foto: Guliver/ Getty Images)

Citește mai mult

Scoala din valiza

„Educația digitală nu înseamnă neapărat distanțarea între copil și profesor. Și aici îmi vine în minte un alt exemplu: profesorii dintr-o școală din Ialomița, care au devenit dependenți de copiii pentru a putea să folosească mijloacele digitale și s-au apropiat de copii”.

Citește mai mult

Andreas Lier - BASF

„Mă duc aproape în fiecare dimineață cu bicicleta la birou, pe o distanță de 3-4 km, în timp ce vecinii mei adoră să-și conducă SUV-urile, să stea în ambuteiaje, să polueze aerul, lăsând o amprentă mare de carbon doar pentru a se simți foarte confortabil și a afișa simboluri de statut social”, dezvăluie Andreas Lier, CEO al BASF România, într-un interviu pentru Republica.

Citește mai mult

O afacere cu cânepă

Ionuț a plecat în India în toamna lui 2017 ca să viziteze cele șapte orașe sfinte. A luat această decizie după un an și jumătate în care a lucrat pentru o companie elvețiano-britanică din Praga, unde ajunsese ca proaspăt absolvent al unui masterat în Olanda, care nu și-a găsit nimic de lucru în țară.

Citește mai mult

Andrei Pitis

Andrei Pitiş, unul dintre cei mai cunoscuţi oameni din industria locală de IT, a investit până în prezent în 15 startup-uri, după ce în 2018 a demarat un proiect prin care vrea să ajute 100 de români să ajungă milionari în euro din startup-uri în tehnologie.

Citește mai mult