Într-o dimineață, la ora 7:30, o profesoară de matematică a primit un mesaj de la un băiat de clasa a șasea: „Doamnă, sunt în tren, nu pot pleca de aici, dar voi intra online fără video - să nu mi se termine bateria” . Copilul, unul dintre elevii Școlii A.E.R. ( „Alianța pentru Educație Remedială), un program dedicat elevilor români din clasele I–VIII, era în trenul „acela despre care se vorbește la tv”. „A intrat la ore și a fost cel mai activ dintre ei. Asta da poftă de mate!”, a concluzionat cu mulțumire profesoara de matematică.
Școala A.E.R., creată de câteva start-up-uri din domeniul educației, împreună cu o mână de oameni senzaționali, are ca scop prioritar recuperarea decalajelor consistente de învățare și preîntâmpinarea deciziei de abandon școlar a elevilor descurajați de lipsa participării la școala online.
Gabi Bartic, Director al Consumer Division și COO al platformei educaționale Brio.ro, cea care ne-a istorisit întâmplarea de mai sus, a explicat că, la o lună după primul curs al Școlii A.E.R, numărul copiilor care participă la orele remediale a depășit 2.000. Iar cel al profesorilor implicați – peste 50, care fac ce au promis: intervenție pe lacunele copiilor rămași în urmă în perioada pandemiei.
Pentru copiii rămași în urmă, din cauza orelor online din pandemie, trebuie făcut ceva acum, nu peste un an, nu peste doi când se vor fi elaborat norme-normative-programe-rapoarte-regulamente, adaugă Gabi Bartic, într-un interviu acordat Republica.ro.
„Pentru că, știm cu toții, lacunele de azi nasc lacune și mai mari mâine și pentru că eu, pentru că noi, cei care am fondat această „Alianță pentru Educație Remedială (A.E.R)” – o alianță informală de 4 entități care pun resurse la comun pentru un scop – credem că niciunui copil nu trebuie să-i fie îngrădit accesul la educație de bună calitate. Și noi aici, la Școala AER despre asta vorbim: despre acces neîngrădit la educație. Acel drept al fiecărui copil, garantat de către Statul Român, dar încă o utopie pentru o parte dintre copii. Noi, așa cum am mai spus, câteva start-up-uri din domeniul educației împreună cu o mână de oameni senzaționali – am reușit asta pentru 2.000 de copii. Imaginați-vă cum ar fi dacă aceste inițiative s-ar replica sau ar fi preluate. Abia atunci am avea aplicată lozinca aceea minunată – încă rămasă o linie pe un program utopic – `No Child Left Behind`”, a punctat Directorul Consumer Division și COO al platformei educaționale Brio.ro,
Cum a apărut ideea Școlii Remediale A.E.R.?
Ideea școlii remediale a venit din nevoie, ca mai toate ideile din lumea asta. Am conștientizat că e mult zgomot și că rostogolim extrem de multe procente în spațiul public: câți copii nu au avut acces la educație pe perioada pandemiei și a mult-hulitei „școli online”, câți copii nu au făcut ore, câte ore a pierdut fiecare copil, apoi multe cifre: cost pe oră remedială, dacă sunt impozabili sau nu, dacă s-au dat banii sau nu – și cam pe acolo ne opream. Și atunci am spus că trebuie făcut ceva, dar eu nu știam să fac o școală. Așa că am pus mâna pe telefon, l-am sunat pe Marcel Bartic (de care mă lega la acel moment doar faptul că împărțim același nume și aceeași mirare în domeniul educației, altfel nu ne-am văzut niciodată față-n față) și i-am spus ce vreau să facem: o școală online de vară cu copii care au rămas în urmă. Cam asta e povestea „de garaj” a școlii noastre. Am sunat-o a doua zi pe Evelina Necula de la Kinderpedia care ne-a spus că ne ajută și ne susține, cumva câteva zile mai târziu am obținut și ok-ul lui Cosmin de la Livresq și am pornit. Cu bugete și cifre am început și noi – ne era foarte clar că munca profesorilor care ne dau o parte din vacanța lor de vară trebuie remunerată, am spus apoi că am vrea să susținem cu burse copiii care fac salturi spectaculoase pe durata cursurilor. Am desenat, împreună cu Marcel un buget, am căutat banii necesari – și i-am și găsit la un vechi și drag prieten și partener al Brio (Asociația Dedeman) și apoi, în doar două săptămâni – am pus pe roate școala. Cu interviuri cu profesorii, cu încadrări, orar, setup tehnic, cu tot ce vine la pachet o școală. Și iată-ne azi, la o lună după primul curs al școlii, cu mai mult de 2000 de copii și mai mult de 50 de clase de gimnaziu care funcționează și fac ce am promis: intervenție pe lacunele copiilor rămași în urmă în perioada pandemiei.
De ce sunt necesare cursurile Școlii Remediale ?
Din două motive mari: primul, pentru că e extrem de simplu să critici de pe margine și extrem de greu să faci ceva. Și doi, pentru că toate procentele acelea despre care vorbeam sunt de fapt nu cifre seci, ci copii rămași în urmă. Pentru care trebuie făcut ceva acum, nu peste un an, nu peste doi când se vor fi elaborat norme-normative-programe-rapoarte-regulamente. Pentru că, știm cu toții, lacunele de azi nasc lacune și mai mari mâine și pentru că eu, pentru că noi, cei care am fondat această „Alianță pentru Educație Remedială (A.E.R)” – o alianță informală de 4 entități care pun resurse la comun pentru un scop – credem că niciunui copil nu trebuie să-i fie îngrădit accesul la educație de bună calitate. Și noi aici, la Școala AER despre asta vorbim: despre acces neîngrădit la educație. Acel drept al fiecărui copil, garantat de către Statul Român, dar încă o utopie pentru o parte dintre copii. Noi, așa cum am mai spus, câteva start-up-uri din domeniul educației împreună cu o mână de oameni senzaționali – am reușit asta pentru 2.000 de copii. Imaginați-vă cum ar fi dacă aceste inițiative s-ar replica sau ar fi preluate. Abia atunci am avea aplicată lozinca aceea minunată – încă rămasă o linie pe un program utopic – `No Child Left Behind`.
Ințial proiectul era gândit pentru o perioadă de câteva luni, ulterior ați decis să prelungiți cursurile pe tot parcursul anului școlar. Ce a stat la baza acestei decizii?
Așa este. Am gândit inițial proiectul ca pe o „școală de vară”. Dar, interacționând cu profesorii și cu elevii (și chiar cu unii părinți), am constatat că nevoia acestor copii excede mult acest moment punctual al recuperării post-pandemie. Mai exact, avem în program copii care nu au acces la un act educațional decent și nu au resurse pentru a-l suplini în modurile în care noi știm – e uzual să suplinești actul educațional în România de azi. La meditații mă refer, ca să nu existe dubii.
Și am spus că dacă le-am întins o mână acum, și ei au luat-o, și le-am arătat că se poate, și că pot înțelege și că pot depăși, cu muncă și răbdare, decalajele, cum am putea să-i abandonăm ulterior? Pentru acei copii care nu-și permit și nu au acces la un act educațional decent și pentru cei care nu au resurse noi va trebui să facem acest lucru până la capăt. Și acesta e gândul nostru de acum – vom vedea cum se va coagula – ca această școală să continue (și poate să se extindă) și după începerea școlii.
Cum au fost selectați profesorii care susțin orele remediale? Ce condiții a trebuit să îndeplinească fiecare profesor care a vrut să participe la proiect? Profesorii sunt remunerați?
Profesorii au fost selectați riguros – doar că am condensat extrem de mult etapele unui proces de selecție: cu un gen de scrisoare de intenție și cu un video în care ei ne-au povestit despre motivația lor de a participa la (încă) un program online, ne-am asigurat că au skill-urile potrivite pentru a lucra cu instrumentele online puse la dispoziție și atitudinea pe care o căutam pentru această „cancelarie online”, ne-am asigurat și că pot gestiona un mediu în care toate regulile se fac cumva pe măsură ce ne lovim de probleme, că pot funcționa într-un mediu în care cerem colaborare și feedback constant. Și da, munca profesorilor este plătită, așa cum ar trebui să fie orice muncă în domeniul educației. Inițial am crezut că va fi simplu, ulterior am înțeles că gestionăm probabil cel mai mare gimnaziu din țară. Dar ne străduim să facem cumva ca toate sinergiile pe care le putem imagina – între profesori, între copii și cele cu părinții (acolo unde se poate și unde există deschidere) să funcționeze corect.
Câteva detalii despre infrastructura Școlii Remediale și resursele educaționale aflate la dispoziția elevilor si profesorilor.
Școala noastră dispune de toată infrastructura de bază pe care ar trebui să o aibă o școală online. Funcționăm pe o platformă profesionistă de gestiune a școlii și de comunicare cu copiii și părinții – Kinderpedia – testăm standardizat atât inițial cât și progres – online – cu teste Brio – și folosim instrumente de creare de conținut interactiv cu Livresq. Am intervenit punctual și prin locurile în care un copil nu avea device-ul de pe care să intre sau nu reușea să depășească probleme tehnologice. Și am făcut training tehnic cu profesorii pentru toate platformele utilizate. Sigur, avem o echipă tehnică mereu la dispoziția lor. Să-i spunem „departament IT” – deși noi spunem că e mult mai mult decât atât.
Cum arată orarul la această școală? Orele cum se desfășoară?
Copiii fac două ore de Română și două de Mate în fiecare săptămână, toate orele sunt dimineața și ne străduim să parcurgem, așa, condensat, întreaga materie a anului școlar trecut. Ne ajută testele inițial date pe Brio pentru a vedea pentru fiecare copil unde anume trebuie intervenit și pentru a comasa cumva, în aceste câteva ședințe, toate nevoile lor. Dacă am progresat și cât de bună a fost școala – vom vedea la final, când vom re-testa și vom vedea progresul.
Copiii primesc teme? Cum sunt motivați cei cu performanțe bune?
Da, există exerciții și teme pentru acasă, atunci când profesorul consideră că sunt necesare exerciții suplimentare. Și da, avem pretenția ca, odată înscriși în program, copiii să respecte niște rigori și să participe la măcar 80% dintre cursuri, altfel – eliberăm locul pentru alți copii. La finalul programului vom avea și 40 de burse pentru elevi – mecanismul de acordare va fi bazat atât pe progresul net înregistrat pe parcursul programului, cât și pe alte criterii – participarea la clasă, implicarea în activități, calitatea interacțiunilor cu profesorii și colegii etc. Să vă spun că avem și o revistă a școlii? Acest lucru l-am aflat cu surprindere și eu chiar ieri. Avem, așadar, o comunitate care generează idei. Și multă energie pozitivă.
Se mai pot înscrie copii/profesori la Școala Remedială? Câți sunt înscriși până acum?
Pentru încărcarea pe care o avem acum – 2000 de copii – schema e completă. Vom vedea câtă creștere putem gestiona și de câți profesori vom mai avea nevoie și vom anunța. Acum avem 53 de profesori în școală. Am aflat că e mai mult decât o cancelarie obișnuită, e chiar o cancelarie mare. Și ce cancelarie, aș adăuga. Aș invita pe oricine spune că școala românească nu are nicio șansă la întâlnirile „de lucru” ale școlii noastre.
Ce feedback ați avut?
Ne-au scris și ne-au sunat mulți părinți care ne-au cerut să continuăm programul. Unii dintre ei ne-au spus și că ar fi dispuși să contribuie – financiar sau în alt fel – la continuarea acestei inițiative. Ne motivează acest feedback, în mod absolut evident – și vom găsi, sunt sigură, modalități în care să continuăm această poveste de care – vedem abia acum, în timp ce o trăim – e atât de mare nevoie.
De ce e gratuită Școala Remedială? Plănuiți să monetizați proiectul, la un moment dat?
Școala remedială e gratuită pentru copii. O vom păstra gratuită, indiferent de dezvoltarea ulterioară a conceptului, pentru toți copiii cărora le-a fost inițial destinată – copiii care vin din medii cu acces îngreunat la educație de bună calitate – și vom găsi metode să îi ajutăm să participe la cursuri. Încă nu ne e clar care poate fi mecanismul în care acest proiect poate fi sustenabil pe termen lung, însă mi-e limpede că acest proiect trebuie să-și continue drumul. Și, sunt de asemenea convinsă, îl vom transforma într-un fel într-o reușită. A noastră e mai puțin importantă, dar a copiilor care vor trece prin ea mai cu seamă. Acesta e scopul nostru și cel mai important liant al acestei comunități de adulți din jurul școlii AER.
Articolul face parte din seria Educație cu Brio, susținută de Brio.ro.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.