Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

Lăsați-vă copiii să dea de greu!

copii - biciclete - Foto: Anna Grigorjeva / Panthermedia / Profimedia

Foto: Profimedia Images

Astăzi m-am gândit și mi-am imaginat viața unei pisici care nu știe să prindă șoareci. Dar nu pentru că s-a născut fară instinct, ci pentru că în jurul ei mediul natural a suferit modificări, omul și-a pus amprenta și a dorit să-i îmbunătățească traiul.

Multe pisici stau în case, au promenada dedicată la geamuri, cu aparate eco special proiectate pentru a detecta orice și mâncare la discreție, dar totuși... Mi-am amintit de pisicile de pe străzile din Ayia Napa din Cipru care sigur mai dau nas în nas cu câte un șoricel sau doi. Urmând această logica, am realizat că și pisicile noastre de la sat pot da nas în nas cu un fel principal pe care s-au născut să-l ucidă.

M-am întrebat și mă întreb pentru ce am fost noi născuți și mai presus de toate de ce i-am născut pe copiii noștri, copiii anului 2022 și nu numai. 

Din câte îmi amintesc eu, echilibrul a fost un laitmotiv al copilăriei mele, iar apoi școala a pledat pentru același echilibru cu care eram obișnuită în sânul familiei. Am fost lăsată să dau de greu, sau cum se spune popular să dau cu capul de pragul de sus pentru a-l vedea pe cel de jos. 

Cu toate că părinții mei m-au iubit și s-au ocupat și preocupat de educația mea și de parcursul meu școlar, m-au lăsat să trăiesc singură într-un oraș departe de orașul în care locuiam și și mai departe de cel natal. M-au lăsat să-mi trăiesc propriul destin în grija unei gazde care s-a tot schimbat la o perioadă, printre străini care mi-au devenit cunoscuți și mai apoi prieteni. M-am format în mediul academic al Liceului Pedagogic Constantin Brătescu din Constanța și în mediul social al aceluiași oraș. Au fost pericole, desigur, am întâmpinat greutăți, unii oameni au vrut să profite de mine, să mă înșele, însă au fost și alții care m-au iubit, protejat și susținut. Bineînțeles că părinții mei erau lângă mine ori de câte ori aveam nevoie, însă au avut curajul, adică lipsa de frică, de a mă lăsa să-mi trăiesc propria viață, să mă descopăr, să mă formez, să mă cunosc, să-mi port de grijă, să-mi fac prieteni, să elimin oameni din viața mea, să mă feresc, să prevăd, să-mi fac propriile strategii, să-mi vindec rănile, să mă distrez. Știu că au strâns din dinți, dar au reușit. 

Ce au reușit de fapt? Au reușit să-mi transmită curajul lor, adică lipsa de frica și apetitul pentru echilibru, iar în acest moment frica nu mă paralizează, iar echilibrul mă caracterizează. Ele îmi permit să-mi văd elevii greșind, suferind cu măsură, încercând de 100 de ori, reușind, învățând, stând în echilibru. Mă pot autoevalua și îmi pot organiza viață astfel încât să-mi mențin echilibrul care îmi asigură un trai frumos.

Au fost pericole, desigur, am întâmpinat greutăți, unii oameni au vrut să profite de mine, să mă înșele, însă au fost și alții care m-au iubit, protejat și susținut. Bineînțeles că părinții mei erau lângă mine ori de câte ori aveam nevoie, însă au avut curajul, adică lipsa de frică, de a mă lăsa să-mi trăiesc propria viață, să mă descopăr, să mă formez, să mă cunosc, să-mi port de grijă, să-mi fac prieteni, să elimin oameni din viața mea, să mă feresc, să prevăd, să-mi fac propriile strategii, să-mi vindec rănile, să mă distrez. Știu că au strâns din dinți, dar au reușit.

Mergând mai departe cu aceasta paralelă, pot spune că la începutul unui nou an școlar trăim un moment excelent pentru a le transmite copiilor noștri dorința de echilibru și pofta de a-și trăi propria viață de școlar în cadrul grupului social din care fac parte. Îi putem premia cu încredere, curaj și dorință. Dorință de a învața, de a-și admira colegii și profesorii, de a experimenta și greși, de a repara, de a fi disciplinați. Exact ca pisicile care ies la vânat, au nevoie să aștepte, să prevadă, să atace, să se bucure sau, dacă nu au reușit, au greșit, să o ia de la capăt, învățând din propriile greșeli.

Să avem un an nou școlar plin de experiențe, oameni dedicați, răbdare și dragoste! 

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
Text: Claudia Chiru/ voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon