Foto: Guliver Getty Images
Restructurarea poziției pe care o ocupi este aproape fără excepție o veste proastă pentru oricine. Chiar dacă job-ul tău avea și minusuri, chiar dacă poate nu de puține ori te-ai gândit să-ți dai demisia, totuși să fii anunțat(ă) de la o zi la alta că vei fi nevoit(ă) să parăsești compania, este foarte neplăcut. Dacă nici nu au fost indicii care să te facă să te gândești la această situație, cu atât mai mult există riscul să te panichezi și să simți că îți fuge pamântul de sub picioare.
Dacă treci printr-un astfel de moment când ești foarte tânăr poate gestionezi mai bine situația din punct de vedere psihic, dar atunci când ai pe umeri o familie pe care o întreții și rate lunare, lucrurile se complică.
De obicei, în astfel de situații compania oferă angajaților salarii compensatorii, ceea ce reprezintă un sprijin esențial, însă aceștia au nevoie de susținere și pentru a gestiona la nivel emoțional schimbarea și pentru a beneficia de alte oportunități de carieră.
Laura a ocupat o poziție managerială în cadrul unei companii multinaționale timp de 8 ani. Și-a format o echipă pe care a coordonat-o în tot acest timp, iar rezultatele lor au fost apreciate de către top management. Însă a primit vestea că departamentul său urmează să fie desființat pentru că strategia companiei este să reducă partea de costuri.
Mi-a cerut ajutorul pentru că în cei 8 ani de când lucra în corporație nu a mai fost la interviuri și acum nu știa cum ar fi mai eficient să procedeze.
În situații similare cu cea a Laurei, din cauza sentimentului de nesiguranță, oamenii tind să accepte orice poziție care să le asigure un venit stabil. Însă aceasta nu este cea mai potrivită strategie din mai multe motive, dintre care cele mai importante sunt: dacă aplici la joburi sub nivelul tău de experiență, cel mai probabil nu vei fi selectat(ă) pentru interviu pentru că vei fi considerat(ă) supracalificat(ă); în discuțiile cu angajatorii nu vei analiza lucrurile obiectiv și riști să emiți așteptări financiare sub bugetul alocat; vei accepta aspecte ale jobului cu care în mod normal nu ai fi de acord sau vei accepta o ofertă de la o companie în care nu se regăsesc valorile tale profesionale. Procedând în acest fel, vei accepta un job de care vei fi nemulțumit(ă) în scurt timp și vei ajunge din nou în situația în de a căuta alte oportunități.
Cea mai productivă abordare în contextul în care ți-ai pierdut job-ul este să utilizezi cât mai multe canale de recrutare concomitent: site-uri de job-uri, agenții de recrutare, reviste de carieră, aplicații directe, târguri de job-uri, networking și să participi la cât mai multe discuții cu potențialii angajatori.
După o serie de ședinte de consiliere în carieră, Laura a decis că cea mai potrivită variantă pentru ea este să-și dezvolte propriul business în domeniul în care s-a specializat de-a lungul timpului. Îi trecuse de multe ori prin minte această variantă și a considerat că poate folosi situația în care se află în favoarea ei, facându-și curaj și punându-se pe treabă.
Laura a căutat independent sprijin specializat pentru a gestiona schimbarea prin care trecea, pentru a fi ajutată să ia cele mai bune decizii și pentru a stabili pașii concreți pentru a le implementa.
Însă acest tip de suport poate fi oferit ca beneficiu de către compania în cadrul căreia intervin restructurări de posturi pentru a-i ajuta pe oameni să se reintegreze pe piața muncii.
Unele companii mari oferă servicii de „outplacement”
Outplacement-ul înseamnă că angajații sunt ajutați: să identifice oportunități de job, să-și elaboreze CV-ul și scrisoarea de intenție, să se pregătească pentru interviurile de angajare și poate, mai important decât orice, primesc sprijinul necesar pentru a-și restabili echilibrul emoțional care de multe ori este afectat în astfel de contexte.
Recomandarea mea pentru persoanele care primesc astfel de vești este să aibă convingerea că această situație poate fi transformată și într-o oportunitate, dacă au încredere în ei din punct de vedere profesional.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Sigur că angajatul are sarcina de a se ocupa de activitățile specifice locului de muncă, însă pe parcursul unei zile găsește suficiente momente în care să lucreze pentru propria persoană: leagă relații apropiate cu clienții, cu colegii, cu angajații/managerii altor firme, colaboratorii, furnizorii etc; învață procese care nu țin neapărat de funcția lui, însă sunt legate de activitățile pe care le desfășoară (în felul acesta, dacă prin restructurare se rearanjează și celălalt departament, are o șansă de a ocupa un post acolo; dacă pleacă și deschide o firmă, va ști să facă/să gestioneze mai multe activități); se educă cu privire la schimbările din domeniu (cărți, cursuri, forumuri, statistici cu privire la felul în care evoluează domeniul în state mai dezvoltate decât al nostru etc); se dovedește util firmei.
Toate acestea nu înseamnă că muncește ca să fie sigur că rămâne în cadrul firmei actuale ci că muncește ca să devină un „produs” bun pentru piața forței de muncă (poate negocia astfel salarii mai bune, poate descoperi valențe pentru altă activitate și se poate transfera în departamentul respectiv, poate fi ochit de o firmă mai puternică și poate primi un pachet salarial mai bun decât cel actual, poate fi vizat pentru detașări în filiale pe posturi manageriale etc.
Succes!
Semnat, un angajator care își dorește o piață cât mai educată.