Foto: Guliver Getty Images
V-ați fi dorit vreodată să vă puteți transforma temporar într-o insectă pentru a fi martorii unei întâmplări? Mie, da, de mai multe ori chiar. Iar scena pe care urmează să o povestesc e una dintre ele. Mi-aș fi dorit să fi fost acolo, să pot vedea expresia profesorului sau a elevilor din clasă. Și nu, nu e una cu țipete, jigniri sau alte acțiuni de bullying clasic, cum sunt cele care ajung de regulă în presă, ci e o dezbatere de idei al cărei sens duce până la urmă tot acolo. În plus, ridică niște întrebări legitime despre mesajul pe care un profesor ar trebui să îl transmită de la catedră. Dar iată întâmplarea așa cum au povestit-o mai mulți dintre copiii implicați în poveste.
Final de clasa a VIII-a. La catedră profesorul de chimie încheie mediile. În bănci, elevii își fac de lucru fiecare cu câte ceva, în lipsa unei activități solicitate de profesor. Doi elevi își dau unul altuia un CD, în liniște și fără să deranjeze. Dar profesorul ridică chiar atunci privirea din catalog, interceptează schimbul și cere ca CD-ul să fie pus pe catedră. „Iron Maiden, ce-i asta?” ar fi spus profesorul. „E o trupă heavy metal clasică”, a răspuns unul dintre elevi. „Păi și voi ascultați prostii din astea? Se confiscă.” Rockerii clasei i-au povestit că e vorba de un CD cu niște înregistrări celebre ale trupei, un CD rar pe care abia l-au cumpărat. „Vreți să spuneți că ați dat și bani pe asta? Păi chiar sunteți fraieri, măi. Chestiile astea sunt la liber pe net.”
Dacă aș fi fost o muscă, ei bine, acesta e momentul în care aș fi bâzâit probabil foarte tare. Dar din fericire elevii au înțeles și singuri că ceva nu e în regulă în acel discurs. Așa că au început să îi explice profesorului ce înseamnă copyright, ce presupune munca unui artist și de ce e normal ca o creație să fie cumpărată și nu piratată de pe net. Încet-încet, alți elevi s-au alăturat discuției și uite așa o simplă pasare de CD a dus la împărțirea clasei în două tabere: cei pro-piratare și cei anti. Inutil să mai spunem de partea cui a fost profesorul. Cred că s-a înțeles deja până acum.
La finalul orei, elevii și-au recuperat CD-ul. Așa că povestea nu e despre un profesor care nu ascultă rock și nu respectă alegerile elevilor săi, ci despre un profesor care transmite de la catedră următorul mesaj: e OK să furi. Mai mult decât atât, ești fraier dacă nu o faci. De ce să mai dai bani pentru ceva ce se poate găsi la liber? De ce să plătești un bilet la cinema când filmul va fi de găsit oricum și pe net? De ce să cumperi un producție artistică când poți să te servești ca și cum ți se cuvine, ca și cum ar fi vorba de un fruct care-a crescut neudat de nimeni în ograda internetului?
Și ce e așa de grav că un profesor afirmă asta? Este, pentru că relația dintre profesor și elev este sâmburele relației dintre viitorul adult și autoritățile statului – așa cum îmi spunea într-o discuție mai veche Viky Dumitrache, psiholog cu mare experiență de lucru cu copii. Sigur, au mai spus-o și alții înaintea ei, dar încă nu suficient pentru a ajunge și la urechile celor responsabili de stabilirea unui cod de conduită al profesorului. Pentru că cel de la catedră nu transmite doar cunoștințe, ci și un set de valori morale - sau ar trebui să o facă. Și poate că nu degeaba în țările europene care au un cuvânt spus în educație profesorul nu transmite de la catedră propriile lui opinii, ci acel set de învățături sănătoase care formează viitorul adult. Iar profesoratul nu e chiar pentru oricine. ”În Finlanda, țara cu unul dintre cele mai performante sisteme de educație preuniversitară din lume, /.../ doar 8% dintre doritori ajung la catedră.” – povestește Sorana Stănescu, într-un articol publicat în revista DOR.
La fiecare beșteleală părintească, fiul răspunde calm, cu argumente, de ce e important să fie acolo și de ce legalizarea furtului ar arunca în aer statul de drept. Și mai ales care sunt consecințele și cum ne afectează asta pe noi toți.
Iar în selectarea cadrelor didactice contează în primul rând înzestrarea psihologică a viitorului pedagog, talentul de a ține viu interesul elevilor pentru educație, capacitatea lui de a fi un catalizator, dar și calitățile morale ale acestuia. Altfel spus, profesorul trebuie să vină de acasă cu talentul și verticalitatea – de nivelul de instruire profesională se ocupă instituțiile statului.
Dar să revenim pe meleagurile noastre, unde rolurile sunt prea adesea inversate și albul e confundat prea ușor cu negrul. În zilele marilor proteste #rezist din această iarnă, am citit pe un wall următoarea poveste – și îmi pare rău că nu-mi amintesc autorul. În metroul bucureștean, un domn la a doua tinerețe își ceartă fiul adolescent că merge iar la protest.
La fiecare beșteleală părintească, fiul răspunde calm, cu argumente, de ce e important să fie acolo și de ce legalizarea furtului ar arunca în aer statul de drept. Și mai ales care sunt consecințele și cum ne afectează asta pe noi toți. Sigur că, într-un stat în care politicienii aflați la putere încă mai discută de la ce sumă încolo abuzul în serviciu poate deveni prejudiciu, opinia unui profesor poate părea nu doar un lucru inofensiv, ci o continuare firească a acțiunilor statului – și într-un mod complet strâmb și anapoda o manifestarea a însăși legalității. Și sigur că acest lucru e revoltător. Dar de data asta eu aleg să văd jumătatea plină a paharului și să mă bucur că niște elevi de clasa a VIII-a au avut curajul de a-și înfrunta profesorul și de a-și susține punctul de vedere. Și nu pentru că m-ar bucura în vreun fel clătinarea autorității cadrului didactic, ci pentru că punctul de vedere al elevilor chiar e cel al legalității și al normalității.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
- absolut toate programele de pe laptopul de la serviciu pe care il utilizez sunt licentiate
- absolut toate programele de pe laptopul meu personal sunt licentiate
Sper ca nu va stric statistica cu cele expuse mai sus :)))
Inteleg rolul profesorului la catedra , la materia sa. Bineinteles ca si educatia generala este importanta si avem pretentii de la dascali. Dar, ma intreb, unde sunt educati acesti dascali, la sectiunea "general"? Acasa doar, daca au norocul unor parinti care au resusit sa primeasca o educatie aleasa ,atunci cand inca se mai putea, de mult. Ca acum, deschizi tv ul si auzi cum de 27 ani oamenii cei mai de sus sunt si cei mai corupti, au vile nemasurate si limuzine -autobuze pentru ei si toti membrii familiei, auzi ca medicii iau spaga altfel nu te baga in spital, vezi ca functionara de la ghiseu iti rezolva actul daca ii impingi delicat o punga de cafea si o ciocolata,vezi ca daca dai bine din coate ajungi sa ocupi un scaun bine platit chiar daca nu stii sa faci nimic...si lista ar putea continua. Iar dupa ce inveti astea ,plus o facultate, ajungi la salariul tau ,care nu-ti permite macar sa visezi la a avea un trai decent , dus intr-o locuinta a ta, macar cu chirie , ca un copil este un calcul mult prea greu pentru tine (mai ales daca ai ales altceva in afara de matematica, romana sau engleza) deocamdata , chiar imposibil daca parintii tai nu au reusit sa puna deoparte ceva substantial ,sau poate sa plece undeva la tara intr-o casa a bunicilor ,sa-ti cedeze tie locul la oras.... Viata ta e un sir de calcule de dimineata pana seara , care sa ti permita sa mergi printre jaloane de pe -o zi pe alta , si asta inseamna tehnica supravieturii, care , printre altele te invata mici "tips"uri: de ex. ca poti asculta muzica si pe gratis sa-ti mai imbalsamezi si tu sufletul cu ceva, fara sa deschizi portofelul... Ar fi chiar culmea , atata timp cat macar asta se gaseste la liber, fara sa faci tu vreo hotie , pur si simplu exista la un click distanta, deci ar fi culmea sa te trezesti tu in lumea asta putred de corupta, sa te sesizezi din oficiu si sa lupti pentru copyright ! Si cum naiba sa mai stii ca este gresit ? Adica sa faci abstractie ca exista youtube? Oare cat de ipocriti putem deveni? Oare , autorul si-a sters aplicatia de peste tot? O foloseste? asta chiar mi-ar fi util sa stiu! Eu zic sa si canalizeze energiile intr-o lista a prioritatilor, care este atata de lunga si grea incat asta cu ce s-a scris in articol nici in 1000 ani nu ajunge la rand , astfel incat sa fie utila aceasta bazaiala care mie, mi-a furat un timp scump degeaba. Daca nu, ii pot da sugestii si de alte subiecte "pertinente" de dezbatut : "Cum sa ne facem manichiura cu oja ecologica, ca sa nu imbolnavim planeta" sau: "De ce batranii nu reusesc sa si staerga bine noroiul de pe picioare , cand ploua si-l cara pana sus pe scara blocului" . etc...
In general, un film artistic aduce mai mult de 90% din profit in primul an de la lansare. Care ar fi motivele serioase de a oferi copyright protection pentru inca 80 de ani in afara de a imbogati corporatia care a produs filmul prin amenzile/despaguburile usturatoare date celor care "il fura" dupa 10 ani ?
In industria medicamentelor avem aceeasi situatie, in care detinatori de patente isi recupereaza investitia si castiga sa zic asa ... fara numar, profitand de existenta patentului pentru a impune preturi prohibitive bolanvilor si prin aceasta de a lasa sa moara cu buna stiinta o parte din cei care nu isi permit tratamentul.
In restul industriei se practica deasemenea "patent trolling". Adica firme care nu produc nimic. Cumpara drepturile de autor si apoi au grija ca sa blocheze inovatia in acel domeniu cerand sume exorbitante pentru licentiere. Inventatorul initial si-a primit banii si e multumit dar noi continuam sa protejam prin legile curente firme care au ca obiect de activitate datul in judecata.
Intre timp in China, chinezii downloadeaza linistiti ce vor ei atata timp cat nu exista un patent valabil in China pentru produsul respectiv (si nu sunt prea multe) pe cand noi in EU semnam tratate prin care acceptam sa protejam patentele Americane ca si cum ar fi ale noastre.
Ma bucur ca, chiar daca indirect, mai apar discutii din cand in cand si in Romania pe tema asta si poate candva, legile se vor adapta realitatii.
-salariul unui profesor debutant in Romanica: in jur de 2000 de lei/luna = 5900 dolari/an;
-salariul unui profesor debutant in SUA: in jur de 45 000 de dolari/an;
Asta asa ca sa revenim cu picioarele pe pamant; nu uitati ca pentru Romania mai poti folosi ca sinonim expresia "piata de desfacere". Sa o lasam mai moale cu superioritatea morala.
Important e sa nu teoretizezi inutil.
Las-o asa.
Adică să-mi educ copilul să nu descarce filme bune de pe net, să meargă mai bine la cinema, unde să vadă porcăriile spălătoare de creier care se difuzează acolo, și eventual să mai dea banii și pe un popcorn și-o coca-cola la suprapreț, nu?
Să-l învăț să nu folosească Windows și aplicațiile deștepte de pe această platformă, să folosească doar Linux, ca să fie corect, nu?
Aș face asta, dacă mi s-ar vinde licențele la prețuri de România. Atâta timp însă cât în România lucrezi de zece ori mai mult pentru o licență decât în America, n-am s-o fac!
Linux nu-i mai finisat și mai performant, e doar gratis...
Baietii de la Fermilab si CERN or folosi Scientific Linux si CentOS de slabe si nefinisate ce sunt, nu?
Cat despre win...nu stiu cat de bine sta, eu daca las PC-ul deschis vreo 2 ore pe win 10 incepe sa sune a racheta, si asta e o problema pe care am observat-o de la vista incoace. Asta ca sa nu mai vorbim de date personale trimise catre compania-mama (problema pentru care ar trebui sa pierd timp ca sa o rezolv), configurari de securitate resetate la update etc. Pe cam orice distributie de linux pot sa-l las deschis toata ziua si n-am probleme. Windows e rege in ceea ce priveste jocurile de PC, I'll give the devil his due.
Corect, depinde pentru ce vrem sa folosim sistemul. Eu ma gandisem initial la un desktop pentru uz normal de lucru, office + browser. Pentru asa ceva nu am nevoie de sistem cu placa grafica dedicata (cum e nevoie pt. win 10), si probabil nici de un tanc cu virtualizare pe fiecare aplicatie. Am un netbook vechi de vreo 7 ani pe care am pus Debian 8 si pot sa fac treaba linistit de office+ ceva programare (nimic prea dur, dar totusi destul de OK), cu tot cu un browser deschis. In afara de jocuri + sa zic C# si alte cateva produse Microsoft (nu Office), nu prea vad de ce si-ar merita win10 banii.
Pentru servere, da, sunt destul de multe optiuni bazate pe Unix intr-un fel sau altul, fiecare cu ce-i place :)
Later edit: cand vorbeam de CentOS si Scientific Linux ca fiind folosite la CERN si Fermilab, nu ma refeream la uzul lor pentru administrarea de servere.
Ai ceva bani? Vrei sa ai muzica, sau sa vezi filmul? Sau sa utilizezi un software, sau un joc de calculator? Daca vrei intr-adevar, si daca merita scoate un ban din buzunar si plateste. Nu merita banii? Nu cumpara! Astfel se va cerne valoarea!
Vrei sa asculti muzica gratis? Incearca pe Youtube, dar ai grija sa lasi si reclamele sa curga, astfel primesc si autorii cativa centi, si mai castiga si ei ceva de pe urma creatiei lor.
Pe google play (multi avem telefoane cu Android) un album Iron Maiden costa intre 34 si 24 Lei. E mult? Merita? Daca nu cauta-i pe youtube, dar daca iti plac Iron Maiden nu-i fura! Probabil ca sunt un fel de idoli de-ai tai, merita sa ii furi?
Aceeasi problema o au si jocurile pe calculator/consola. Am incetat sa mai folosesc jocuri piratate cand am emigrat. Le gaseam greu si sincer afara mi le permiteam insa foarte putine si-au facut banii. Ultimele doua GTA sunt cateva dintre ele. Idee bestiala, platforma noua de fiecare data, dimensiunea scenei de joc enorma samd. Un joc la care o echipa munceste 8 ani ca sa scoata produsul si calitatea este exceptionala isi merita fiecare banut. Insa seriile COD, FIFA, FIFA Manager sunt o bataie de joc. Folosesc aceeasi platforma ani de zile, refolosesc harti si baze de date, insa ti se percepe pretul pt un produs nou in fiecare an chiar daca tu cumperi unul reesapat. Am cumparat FIFA Manager ani la rand iar intr-un an satul de aceeasi supa reincalzita l-am dus inapoi la magazin. Mi-a zis tipul ca l-ar lua inapoi daca nu era desfacut . Normal ca nu puteam descoperi ca jocul e o farsa fara sa scot DVD-ul din carcasa. Jocurile au aceeasi tactica precum filmele. Nu-ti dau un demo elaborat pe care sa-l incerci ci doar un trailer siropos care sa te prinda in plasa.
Soft-ul ar trebui protejat de programator. Daca nu e in stare sa o faca, nu e sufficient de bun, simplu. Daca ar mai umbla si la costurile de licenta, din ce in ce mai putin ar folosi soft pirat. Dar tu te astepti ca Gigel strungarul sa dea £100 pe MS Office ca sa-si faca CV-ul in word o data la 10 ani cand se uita dupa munca, in timp ce o companie foloseste toate avantajele MS Office la aceeasi bani. Inca n-am auzit o persoana fizica sa aiba MS Office cu licenta, dar sunt inca tanar :)
In ciuda insinuarilor autorului, anecdota nu este despre furt si drepturile de autor.
Este mai degraba despre atitudinea condescendenta a unui profesor, care emite judecati de valoare nesolicitate ("...voi ascultați prostii din astea?" [fraierilor!]) si care intareste stereotipul ca prostii/fraierii sunt si rai/hoti, iar subiectii nostri sunt "dublu fraieri" pentru ca sunt exceptie de la acest stereotip.