Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de patru ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platforma noastră și testați viitorul tehnologiei. Am implementat conversația vocală direct în browser. Apăsând pe butonul de microfon, puteți cere acces. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Lucrare de control pentru profesorii care nu mai au niciun control

Lucrare de control

Foto Guliver/Getty Images

Dacă ar fi să recitim unele texte ale lui Michel Foucault, am afla că relațiile dintr-o societate sunt de fiecare dată, dar în proporții diferite, relații de producție, de comunicare și de putere. Uzina sau firma sunt predominant unități de producție, școala este spațiu de comunicare, cazarma, comisariatul sau închisoarea sunt instituții de putere. În cazul școlii, avem un amestec specific, în care educarea copiilor se petrece sub forma transmiterii de cunoștințe, dar această transmitere este deopotrivă subsumată unei relații de producere (copilul trebuie să devină adult, adică o personalitate completă și educată, după chipul și asemănarea societății) și unei relații de putere.

Profesorul exercită în diferite moduri – prin poziția sa de agent comunicator – o putere permanentă asupra elevilor. De la dispunerea claselor (profesorul în picioare și copiii așezați, profesorul în fața tuturor, aliniați), trecând prin discursul profesorului, tăcerea copiilor și acordarea discreționară a cuvântului, până la capitalul de putere pe care îl reprezintă cunoașterea doctă și ermetică, toate concură la conservarea și dezvoltarea acestei relații de dominație a profesorului asupra elevului.

De ce avem de decenii în șir un model social-școlar neschimbat în condițiile unei dinamici extraordinare a societății și a modurilor de acces la informație și cunoaștere? Pentru că dacă profesorul își pierde acest ascendent de putere prin cunoașterea de tip școlar asupra elevului, el devine insignifiant din punct de vedere social.

Cum a evoluat această relație de putere în ultimele decenii? Profesorul și-a pierdut autoritatea spațială (dispunerea „haotică” a clasei) și prestigiul social („Domnul Trandafir” și „dascălul” au murit...), și-a pierdut și avantajul vestimentar (singurul îmbrăcat bine și altfel odinioară în fața copiilor în uniformă), precum și cel pecuniar (salarii de mizerie). Din autoritatea de odinioară, autoritate a unui model de urmat, s-a scurs azi aproape totul, spre tristețea acestui corp social, cândva un mare aliat al puterii oficiale. Din această autoritate nu a rămas azi decât infima putere blocată în capacitatea de a-i reprima pe elevi, prin constrângerea unei cunoașteri închise cu grijă în programe școlare absurde, accesibilă doar unor inițiați (profesorii) și transmisă cu forța și cu zgârcenie unor copii lipsiți de orice dorință de a cunoaște. Într-un sens foarte precis și negativ, în școala din România vreme de decenii cunoașterea școlară a fost transformată în instrument de dominație și reprimare.

În fața asaltului mediatic, spectacular, comunicațional, moral al societății de consum, profesorii s-au refugiat în reduta acestei cunoașteri osificate, deținută și predată într-un joc de putere, de dominație și de domesticire a copiilor. Dacă renunță la această redută a comentariului literar, a algoritmului și a listei de munți ori de verbe neregulate, dacă se predau în favoarea unei cunoașteri adaptate nevoilor zilei, își pierd ultimul privilegiu social, ultima formă de exercitare a puterii, vor cădea până la baza piramidei sociale, în disprețul și resentimentul general. Profesorii au construit nu doar o redută, ci și o ierarhie proprie a puterii, de la clasă până la minister, pe care nu sunt pregătiți să o cedeze. Ca dovadă subiectele formulate an de an la capacitate sau bacalaureat, dar și exasperarea lor, dusă până la trișare, de a lua concursurile de titularizare.

scoala elev getty

În același timp, această ierarhie a puterii nu se mai întemeiază pe o distribuire sau o stăpânire graduală a cunoașterii, ca și cum profesorii de la un nivel inferior ar deține o cunoaștere redusă, în vreme ce în ministere sau universități puterea ar fi deținută de savanți. Odată cu sosirea primilor semianalfabeți la conducerea ministerului Educației, ultima iluzie a unui proporționalități între cunoaștere și putere s-a risipit. Profesorii (ei înșiși în mare parte deficitar pregătiți în universități deficitare) vor fi înțeles că dacă vor să mai fie ascultați, trebuie să se supună ei înșiși puterii politice și să forțeze supunerea elevilor la programa ministerială, pe care toată lumea o știe ca fiind absurdă, dar pe care nimeni nu vrea cu adevărat să o schimbe. Pentru că ea este cheia puterii. 

Până când relația profesor-elev nu va înceta să fie o relație de putere pentru a deveni o relație de comunicare (învățare și producere de sine), până atunci nu vom ieși, în România, din modelul școlar al societății disciplinare așa cum l-am cunoscut în secolul XIX sau în cea mai mare parte a secolului XX. 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Valentin check icon
    De gândit, şi pe urmă discutăm de lucrări de control: https://www.wall-street.ro/articol/Careers/247592/mircea-dumitru-rectorul-universitatii-bucuresti-programa-scolara-este-extrem-de-incarcata-manualele-abunda-in-informatii-foarte.html
    • Like 0
    • @ Valentin
      Este parerea unui singur om. Cunosc destui profesori care nu sunt de acord cu dumnealui in ceea ce priveste programa scolara. Apropo, dumnealui a predat vreodata la scoala sau liceu? Ca dvs. va plangeati la un moment dat ca programele nu sunt facute de profi care predau la nivelul respectiv.
      Din cate tin minte domnul Mircea Dumitru a fost si ministru al educatiei la un moment dat. Nu am reusit sa vad data la care a fost articolul pe care il citati, dumnealui se plange de programa inainte sau dupa ce a ocupat pozitia de ministru?
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Interesant, în loc să discutaţi ideea de fond dvs. puneţi în discuţie emitentul, nu principiul. Nu ştiu să vă răspund, însă faptul rămâne: programele sunt în continuare încărcate şi decalate ca praguri de maturizare comparativ cu standardele europene. Ce s-a făcut în acest sens sau de ce nu s-a făcut nimic sau destul mi-e greu să înţeleg.
      Cert e că nu s-a făcut. Dacă mai doriţi opinii de acest gen vă pot livra o basculantă.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Dvs. sunteti cel care l-a adus pe emitent in discutie. Este asa cum am spus o parere lipsita de argumente, dar emisa de cineva intr-o pozitie de autoritate. Argumentul din partea autoritatii nu e un argument corect. Am criticat SI ideea SI emitentul.

      "Nu ştiu să vă răspund, însă faptul rămâne: programele sunt în continuare încărcate şi decalate " - pai daca nu stiti sa raspundeti, daca nu stiti sa demonstrati ceea ce sustineti, atunci nu e vorba de un fapt, e vorba cel mult de o impresie personala.

      A, si era sa uit: cand dvs. ii criticati pe cei care alcatuiesc programele scolare ca nu predau la nivelul pentru care fac acele programe, atacati principiul sau emitentul?
      • Like 2
  • Ida Ene Ida Ene check icon
    Intr-o minunata piesa a grupului Genesis sespune astfel:
    "Young man says "you are what you eat" eat well
    Old man says "you are what you wear" wear well"

    Au as completa astfel:
    "You are what you learn, learn well"
    Desigur, daca ai de la cine.
    Ar fi o culme a ridicolului sa acuzam copiii, "noua generatie", de superficialitate, de lipsa de cultura, de... orice.
    Copiii sunt la fel pretutindeti, oricand.
    Ei devin ceea ce familia, societatea, SCOALA si, desigur, ereditatea fiecaruia, fac din ei.
    Scoli care scot pe banda rulanta profesori inculti si ignoranti - nu poate fi o veste buna.
    Acesti profesori, multi din pacate, sunt precum cartierele noi, "moderne" din periferiile oraselor: prost construite din start, vor avea nevoie de decenii de demolari si reconstruiri pentru a deveni adevarate spatii urbane.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Lucrare de control pentru profesorii NOŞTRII, nu pentru cei din Finlanda, Olanda sau Marea Britanie.

    Dar oare de ce se enervează profesorii de la noi? Cumva pentru că programa e decalată cu doi ani faţă de toate sistemele de învăţământ din Europa, adică ce se învaţă la noi în clasa a V-a se învaţă în Olanda sau Marea Britanie în clasa a VII-a? Oare pentru că materia este atât de stufoasă încât e parcursă în grabă? Oare pentru că materia depăşeşte cu mult pragurile de maturizare, astfel încât elevii nu o înţeleg?

    Vrem profesori ca afară cu materie ca în autohtonă. Să ne fie de bine!
    • Like 1
    • @ Valentin
      Nu toti o parcurg in graba (nici nu ai de ce, daca esti suficient de capabil) si nu toti se plang de programa. De fapt nu am vazut pana acum vreo dovada concludenta ca majoritatea s-ar plange de asta. Sunt probleme cu birocratia, lipsa de fonduri etc.
      "Vrem profesori ca afară cu materie ca în România. " - nu stiu exact la cine va referiti aici. Eu unul vreau profesori capabili, bine pregatiti (nu neaparat dupa un sablon extern, sunt profesori foarte buni si azi in Romania) si programa care s-a folosit pana acum, pentru ca n-am vazut pana acum vreo dovada ca ar fi ceva in neregula cu ea.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Aţi putea aduce şi nişte dovezi palpabile? Haideţi să răsfoim câteva opinii:

      https://www.notabn.ro/programe-incarcate-si-scoli-fara-dotari-radiografia-sistemului-de-educatie-realizata-de-fsli/

      https://tribunainvatamantului.ro/2018/11/22/sondaj-fsli-radiografia-sistemului-de-educatie-programe-incarcate-si-scoli-fara-dotari-necesare-desfasurarii-unui-invatamant-modern/

      https://www.portalinvatamant.ro/articole/noutati-97/sindicalistii-din-invatamant-despre-rezultatele-testelor-pisa-siquoteducatia-trebuie-reformata-urgentsiquot-9007.html

      https://www.wall-street.ro/articol/Careers/247592/mircea-dumitru-rectorul-universitatii-bucuresti-programa-scolara-este-extrem-de-incarcata-manualele-abunda-in-informatii-foarte.html

      Şi lista este lungă. Sunt opinii ale unor profesori, rectori, federaţii centrate pe educaţie etc. Sunt articole, nu simple comentarii anonime.
      • Like 1
    • @ Valentin
      3 linkuri despre exact acelasi sondaj. Sondaj care a fost completat si de cadre didactice, si de parinti si de elevi, iar rezultatele ne-au fost prezentate comasat. Genial. Adica avem amestecate pareri ale unor profesionisti din invatamant cu ale unor copii si cu ale unor persoane care nu sunt de specialitate. In plus de asta nu stim cum au fost selectate acele persoane, cine a stiut macar ca se face acel sondaj, si multe alte detalii care apar de obicei in studiile statistice serioase si in lucrarile care se publica in reviste de specialitate. Nu stim de exemplu cati sunt din mediul urban, cati din rural. Faptul ca se cer ore de "public speaking" si insusi faptul ca sondajul s-a facut online sugereaza ca e vorba de urban in mare majoritate daca nu in totalitate. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca e vorba de pareri lipsite de argumente, din cate vad. Nu vad sa motiveze cineva ce mai exact face programa sa fie incarcata, ce mai exact ar trebui taiat si de ce.
      Sondaj online puteam sa fac si eu pe twitter. Probabil ca in jur de 1000 de oameni adunam si eu si din cate ii cunosc pe cei din reteaua mea rezultatele ar fi fost pe dos. De fapt chiar dvs. ati prezentat mai demult un alt sondaj cu rezultate semnificativ diferite.

      Sa aduc eu dovezi palpabile? Profesorii mei din generala si liceu, de exemplu. N-am sa le dau numele aici pentru ca nu am permisiunea lor sa fac asta. Au predat foarte bine, programa nu li se parea si nu ni se parea prea incarcata.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Există numeroase articole, unele chiar pe Republica. Dvs. nu aţi putut aduce niciun link care să dovedească valabilitatea acestor programe. Mă bucur că profesorii dvs. din generală au predat foarte bine. Înseamnă că sunteţi un as în a comenta la cerinţe de clasa a VIII-a o lucrare de artă plastică. Iar când aţi făcut dvs. şcoală programa era şi mai încărcată, Între timp s-a mai îndulcit.

      A, era să uit: aţi demonstrat ce era de demonstrat atunci.

      Profesorii dvs. au predat foarte bine, însă faptul că dvs. nu puteţi face un comentariu plastic - dacă vreţi încercăm - nu se datorează profesorilor, ci faptului că materia era cu mult peste pragul dvs. de maturizare.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Da, articole la fel de lipsite de argumente care spun niste lucruri fara sa le si demonstreze. Exista de asemenea articole care sustin programele in vigoare. V-am mai spus, cazuri particulare nu spun nimic despre ansamblu. Ati putea sa vorbiti si despre comentariile de la articole, sunt la fel de (i)relevante.

      "Iar când aţi făcut dvs. şcoală programa era şi mai încărcată, Între timp s-a mai îndulcit." - programa a ramas in mare aceeasi. Standardele examenelor au mai scazut, dar asta e altceva.

      "însă faptul că dvs. nu puteţi face un comentariu plastic " - o alta afirmatie lipsita de dovezi. Apropo, unde mai exact in programa de educatie plastica scrie ceva de comentariu plastic? Sau ca acel comentariu ar trebui facut la standardele de care vorbiti dvs.?
      "materia era cu mult peste pragul dvs. de maturizare." - de unde rezulta asta?
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      "cazuri particulare nu spun nimic despre ansamblu"
      Exact
      Imaginea de ansamblu se poate vedea în statistici de exemplu. Nu in cazurile particulare. Nici ale lui Valentin, însă nici ale tale.
      Și acum, repeta după mine "O TREIME DIN ABSOLVENȚII DE LICEU PICA BAC-UL".
      • Like 1
    • @ Parerist
      Da, stiu, dar ce legatura are asta cu programa scolara?
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Niciuna. Am mai spus-o, programa e perfecta, profesorii la fel, defecți sunt copii. Nu-și dau seama la ce sistem sofisticat de educație au acces și insista sa rămână analfabeți.
      Ar vrea copii din Olanda sau din Finlanda sa aibă asemena programa, testata de vreo 100 ani, însă retarzii care se ocupa la ei de educație umbla cu tot felul de prostii, pe baza de studii psihologice, pedagogie și alte superstiții. N-au ei olimpici ca ai noștri și nici ministi ca Genunche...
      • Like 1
    • @ Parerist
      Bun, in ce studiu scrie ca programa noastra e naspa si mai important, ce mai exact o face naspa? Ce ar trebui sa taiem, mai exact, si de ce? Probleme in sistemul de invatamant sunt, n-am negat asta, nu vad insa de ce ar fi programa una din ele.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      De exemplu treaba cu număratul pana la 30 la clasa 0 (copy paste, cum altcumva, după cea franceza) a fost documenta ca fiind contraproductiva. Nu mai am studiul la îndeamnă însă nu dat peste el.
      Programa asta pe care o aperi pe ce studii se bazează? Poate fi perfecta, nu zic nu, însă dacă scoala nu-i in stare s-o transmită, degeaba. Sau ajungem la concluzia ca tot copii sunt de vina...
      Cam care ar fi indiciile că-i una buna? Vorbesc măcar de indicii,, nu de demonstrații.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Eu unul as fi de acord sa se renunte la clasa 0, nu am vazut sau auzit vreodata de un motiv bun pentru ea.
      Programa actuala a functionat zeci de ani, pe baza ei s-au format de-a lungul timpului oameni foarte capabili si oameni mai putin capabili, in conditiile in care investitiile in invatamant sunt cum sunt. Faptul ca pe programa asta au iesit din scoala oameni culti sau care chiar au facut si fac performanta mie mi se pare un indiciu suficient de bun. Pe mine unul ma ingrijoreaza cand aud (si de la tine de exemplu) cum din sistemele alea super bune din tarile dezvoltate care investesc masiv in invatamant in comparatie cu noi ies printre cei OK si unii batuti in cap cu diploma, sau care ajung in pragul facultatii fara sa stie sa rezolve probleme banale cu fractii, sau care habar n-au cu ce se mananca materia de baza pentru facultatea pe care vor s-o urmeze.

      Nu stiu exact pe ce studii se bazeaza programa actuala, asta ar fi mai in masura sa raspunda cineva care chiar se ocupa de programele scolare. Ce stiu insa e ca a fost testata mult timp, in niste conditii nu tocmai bune si a dus totusi si la rezultate bune pe langa alea naspa. Corect mi s-ar parea sa se faca o comparatie cu "arme" egale intre programa asta si altele, nu sa inlocuim tot si sa pornim de la 0 doar asa, din principiu. Ori, daca exista o motivare corecta pentru o schimbare sau alta, sa se faca astea punctual. Daca s-a demonstrat ca nu e OK sa se faca numaratoare pana la 30 la clasa 0, nici o problema, schimbam aspectul asta. Dar asa, uite la modul asta vreau sa vad schimbari, daca sunt necesare: schimbam aspectul X pentru ca s-a demonstrat stiintific ca X nu e OK. Nu alandala 70 de chestii din pix ca asa i s-a pardon sculat lu' dom' ministru, ca prin de-astea am mai trecut si eu si stiu cat e de stupid.
      • Like 2
    • @ Parerist
      maripos check icon
      Noi, defectii, nu ne dam seama de cat de geniala e programa aparata cu sarg de John.
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Du-te la Spiru Haret si o sa vezi cate fractii stiu aia. Iesi un pic din bula scolii din centru si a celor 9-10.000 studenti romani din Strainezia, alesi anual pe spranceana, si produsi intr-o masura mai mare sau mai mica de "prega" si de "sistemul paralel" decat de sistemul de educatie obligatoriu (nu ca asta le-ar stirbi cu ceva meritele, ei saracii sunt consecinta, nu cauza). Aia nu reprezinta decat 7-8% din numarul de capete produse anual, multi dintre ei sunt unipolari, si oricum reprezina mai putin de o treime din cati nu-s in stare sa treaca un un barem absolut minim (aka examenul de BAC). Si parca ramasese ca vorbim de "ansamblu, nu de cazuri particulare".
      Sistemul romanesc a functionat (cat de cat) cand am iesit din razboi, cand jumatate din populatie era complet analfabeta si orice sistem era mai bun decat nimic. Probabil ca acum 70 ani eram toti cam la acelasi nivel. (finlandezii erau probabil intr-o situatie si mai maro ca a noastra ca astia inainte de razboi avusesera si unul civil). Insa unii au inceput sa faca schimbari (oare de plictiseala, sau prosti ce sunt ?) in timp ce noi tot la o copie din ce in ce mai proasta de Renault12 am ramas. Cu facelift de doua ori pe an, de cate ori schimbam un ministru corupt cu unul analfabet si invers.
      Cativa oameni valabili am produs si in secolul 18, insa asta nu inseamna ca trebuia sa ramanem incremeniti in perioada aia. Altii produc oameni de valoare mai multi ca noi, trebuie sa ne punem intrebari.
      Bineinteles, banii au rolul lor. Sunt in mod clar necesari, insa nici pe departe si suficienti. Nu-mi spune ca din lipsa de bani nu stiu juma' din parlamentarii nostri cu doctorate sa vorbeasca corect romaneste.
      • Like 1
    • @ maripos
      Parerist check icon
      Eu recunosc ca-s un produs semi-defect. Nici asa defect ca altii, insa nici perfect ca Jonn. Unele chestii le-am invatat bine din scoala (gen mate, fizica, biologie, engleza). Insa greu de spus daca a fost in ciuda, sau datorita programei.
      Altele le-am invatat complet de capul meu, fara ca scoala sa contribuie cu ceva (gen programare). Iar la altele recunosc ca am gauri majore, care poate ca le-as fi invatat daca NU le faceam in scoala - gen poezie, de care in scoala m-am scarbit, sau istorie, care la fel in scoala mi se parea noaptea mintii insa am redescoperit-o la batranete....
      Cand cei care invata ceva sunt mult mai putini decat cei care un invata nimic pentru mine asta e un indiciu ca o fac in ciuda sistemului, si nu datorita lui.
      • Like 0
    • @ Parerist
      Nu prea mai sunt toti alesi pe spranceana, in sensul ca nu mai e cum era acum cativa ani cand plecau doar cei cu medalii la olimpiade internationale. Chiar si asa nu am vazut ceva care sa ma ingrijoreze in ceea ce ii priveste, sunt buni spre foarte buni. Nici unul nu este produs in totalitate de prega, pentru ca si prega aia porneste de la ce se face la clasa.
      Da, sunt in Romania si facultati particulare care vand practic diplome unor idioti cu bani. Problemele pe care le semnalam eu mai sus nu erau consecinta unor facultati proaste cu standarde slabe.
      "oare de plictiseala, sau prosti ce sunt ?" - nu stiu de ce. Putea sa fie si dintr-un fel de inertie: trebuie sa schimbam ceva ca e current year si vai, ia uite de cand n-am mai modernizat. Poate cineva cu niste idei mai mult sau mai putin corect argumentate a stiut sa si le vanda. Poate motivele au fost intemeiate. Cred ca e gresit sa luam de buna a priori ideea ca orice schimbare care s-a facut in afara e neaparat una buna.

      Cand profesori universitari se apuca sa scrie petitii in care se plang de studenti la inginerie care nu stiu sa lucreze cu fractii cred ca nu mai vorbim doar de cateva cazuri particulare. Daca vorbim de mii de romani care au succes in afara iarasi nu stiu daca mai vorbim de cateva cazuri particulare. Nu reprezinta o majoritate, cel putin in al doilea caz, dar nici nu mi se pare corect sa spunem ca nu conteaza si sa ignoram aspectul.

      "Nu-mi spune ca din lipsa de bani nu stiu juma' din parlamentarii nostri cu doctorate sa vorbeasca corect romaneste." - ai sa razi, dar e foarte probabil sa fie si asta un factor important. Cand te p*si pe profesori ani de zile si le conditionezi salariul si asa mizer de numarul de elevi care trec clasa, surpriza-surpriza printre crapaturi incep sa se strecoare idioti cu diploma care nu vorbesc corect romaneste. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca intre parlamentarii de azi sunt fosti nomenclaturisti care mai demult au ocupat pozitii inalte nu pentru ca erau bine pregatiti ci pentru ca pupau dosul cui trebuie. Mentalitate care inca n-a murit, din pacate. Asa ca da, banii vorbesc. Nu sunt singura problema, asa e, dar tot nu vad de ce programa scolara ar fi macar una din ele sau cat de cat sus pe lista de prioritati.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Parerist check icon
      Da, nu mai sunt chiar la fel de alesi pe spranceana. Inainte erau 0.01%, adica doar olimpicii, marele nostru indicator de succes (care apropo, e in scadere, rezultate sunt mai slabe decat acum 30 ani). Acum sunt 7-8%. Adica care sunt bunisori si/sau au si ceva posibilitati materiale, si care provin probabil tot din familii educate. Si care repet, sunt pompati de prega si mult din performanta lor se datoreaza familiei, nu "sistemului". Insa oricum nu-s esantionul reprezentativ. Si oricum, nu-s toti chiar atat de grozavi, sunt o populatie destul de eterogena si astia acum. Ca au succes... posibil. Insa trebuie definit termenul de "succes".
      100 % de acord cu problema de mentalitate. Insa poti sa le dai profilor cati bani si cate onoruri vrei, doar asta nu rezolva nimic. Daca succesul il masori tot metrica de azi (gen promovabilitatea sau numarul de olimpici), nu rezolvi absolut nimic. Metrica trebuie definita prin progresul obtinut. Daca iei un analfabet si il inveti sa scrii e un succes, si trebuie rasplatit, mai mult decat daca dintr-un geniu obtii un premiant. Nu poti da vina pe bani si pentru furt, mentalitate de sluga, forma fara fond samd. Si btw, pupatul in c.r se invata din scoala, e parte din "sistem", chiar daca nu e scris explicit in nicio programa.
      • Like 0
    • @ Parerist
      "Si care repet, sunt pompati de prega si mult din performanta lor se datoreaza familiei, nu "sistemului"." - nu neaparat, tocmai asta zic. Stiu oameni care n-au avut nevoie de prega. Si eu ce am facut am facut strict pentru olimpiade, pentru materia de la clasa nu era cazul, ever. Familii educate da, probabil ca multi vin din astfel de medii, posibilitati materiale ...nu totdeauna. Sunt copii de profesori care se bazeaza pe burse sau imprumuturi pentru ca parintii sunt profi si cum spuneam mai sus salariile au fost cum au fost multi ani.

      " Insa poti sa le dai profilor cati bani si cate onoruri vrei, doar asta nu rezolva nimic." - rezolva. Odata ce le dai bani le si ceri si impui corectitudine. E rezonabil pana la urma.

      "Nu poti da vina pe bani si pentru furt, mentalitate de sluga, forma fara fond samd." - intervin banii si acolo, partial. Saracia duce la o forma de disperare care duce la furt. N-avem destul, n-avem aproape nimic, asa ca trebuie sa "ne descurcam". Mai sunt desigur si reminiscentele comuniste: totul trebuie sa se decida la centru, de acolo trebuie sa "ne dea" si ca sa ne dea trebuie sa ne ducem cu sar'mana si niste cafea. Si acolo intra banii: ne slugarim pe langa partidul de la putere pentru ca ei decid, nu-i asa, bugetul anual pentru educatie, printre altele. Plus cine stie ce reforme, ca doar s-a mai schimbat ministrul a nu stiu cata oara si desigur, trebuie sa mai faca o reforma-doua. Plus posturile (si salariile) de directori.

      "Si btw, pupatul in c.r se invata din scoala, e parte din "sistem", chiar daca nu e scris explicit in nicio programa." - inseamna ca e o problema separata, nu? De ce sa ne legam de programa, atunci? Hai sa ne ocupam de pupatul in c*r, sa rezolvam problema aia, nu sa le amestecam aiurea.
      • Like 2
  • Inca un articol care tot cere profesorilor luna de pe cer dar uita un adevar fundamental: oamenii de valoare fie fug din invatamant fie nu aleg invatamantul in Romania.
    • Like 2
  • Analize, concluzii, intentii, solutii lipsa de realism infioratoare plus o majoritate a populatiei fara unitate in gandire si interese comune, fiecare pentru el, mie sa-mi fie bine. Multi au dormit si tras la aghioase in 30 de ani, iar acum tardiv, par a da semne ca se trezesc. Observ o avalansa de constatari a unei stari de fapt ce dainue de ani buni, asta de parca unii se trezesc din somn abia acum si nu realizeaza cum si cand sa ajuns aici. Pai de, acumularile cantitative duc la salturi calitative, In Romania intotdeauna in rau, la fel si direct proportional cu preturile. Fiecare an se incheie cu o desantata lacomie la vedere a preturilor majorate nejustificat ori preventiv cu ocazia sarbatorilor asta ca referinta pentru noul an. Invatamant, sanate, paduri, economie, infrastructura, crestere demografica negativa, coruptie, hotie la vedere totul urmeaza acelasi trend de la rau la mai rau. Astia santem la atat ne pricepem de la epigonii lui Eminescu mergem la vale cu spor si mandrie păatriotica.
    • Like 0
  • Ce putere au profesorii? Copiii nu vin la ore, în clasă e vacarm, notele nu contează. Ce putere au profesorii? Nu-și cunosc materia, nu-s in stare sa transmită ceva. Ce putere au profesorii? Cine-i admiră pentru eseurile idioate și înălțimile munților reținute? În tara noastră puține lucruri sunt organizate și dirijate. Ne omoară încremenirea generală. Responsabilitatea scolii trece asupra părinților, dacă aceia sunt in stare să și-o asume.
    • Like 3
  • MCC check icon
    Fiica cea mica este clasa a XIIa, la CN Regina Maria (Pedagogic) din Ploiesti. La ultima sedinta cu parintii, profesorul de istorie si diriginta clasei au subliniat incateva randuri ca este de preferat si in interesul CNRM sa ” INTRE IN BAC” doar cei de care sunt SIGURI ca promoveaza. Motivul este simpu: Cresterea popularitati colegiului prin promovare foarte mare. Oentru cei care sunt la Filologie -Istorie se stie ca subiwctul ” romanitate” nu este subiec de bac, totusi acest profesor a gasit ca este util sa ” scape de rebuturi” prin teste fulger din acest subiect predat cred ca in clasa aIXa. Note foarte mici si sanse slabe de promovare. Traiasca istoria romanilor ca inca mai creaza cozi de topor si dupa 30 de ani.
    • Like 2
    • @ MCC
      Teodora check icon
      Și dumneavoastră, părinții, ce ați făcut? V-ați revoltat? I-ați lăsat să facă ce vor, nu? Au vorbit într-o ședință cu părinții, au scris un proces verbal în care sigur nu au consemnat ce spuneți aici, iar părinții au semnat.
      Și așa toate rămân cum sunt.
      Și dacă nu e pentru bac, romanitatea tot trebuie discutată. Nu chiar cu teste fulger, e adevărat.
      • Like 3
    • @ Teodora
      Delia MC Delia MC check icon
      Parinții nu fac multe pentru că se tem: să nu fie persecutat copilul sau când e vorba de bani, să nu fie considerați săraci sau genul gică-contra. Părinții nu sunt uniți, asta e problema.
      • Like 2
    • @ Delia MC
      Teodora check icon
      Părinților ai căror copii nu sunt obiectul persecuției nu le pasă de ceilalți copii. Le e teamă pentru ai lor, prin urmare ii abandonează pe ceilalți, așa cum fac și profesorii și apoi întreaga societate. Ce model oferă acești adulți copiilor?
      Care e aici diferența între profesori și părinții care nu au avut nimic de spus? Adulți fricoși și lipsiți de repere morale.
      • Like 4
    • @ Delia MC
      Așa este.
      • Like 0
  • Pentru autorul articolului: ignorati cu desavirsire cea mai importanta forma de putere: COMPETENTA.
    Competenta eclipseaza si salariile mici, si hanele, si celelalte asa zise forme de exercitare a puterii.
    COMPETENTA IMPUNE RESPECT si aici e de fapt problema principala a scolii romanesti.
    • Like 5
  • Teodora check icon
    Copilul este educat sa ajunga un adult "după chipul și asemănarea societății". Chiar asa si ajunge.
    Cand adulții, fie ca sunt profesori, fie ca sunt părinți, sau politicieni, sau orice altceva vor da un alt exemplu copiilor, aceștia il vor urma.
    Chiar si in familie relația parinte-copil este una de autoritate-supunere. Cei care doresc schimbarea sunt părinții și copiii care nu mai merg pe modelul tradițional. Sunt de acord cu ei. Dar statisticile spun că în România bătaia este încă ruptă din rai.
    Deși imaginea de ansamblu spune altceva, nici în școlile noastre situația nu mai e chiar asa cum o prezinta articolul de față. Se schimba, dar se schimba încet, în ritm cu evoluția generală a societății. Avem nevoie sa evoluam mai rapid. Atunci sa pregatim profesori care sa nu fie dupa chipul si asemanarea societatii. Doar ca nu stiu cine o să-i pregătească.
    Nu inteleg ce sens are expresia " exasperarea profesorilor de a lua concursurile de titularizare". E ceva rău în a vrea sa fii sigur că anul viitor ai de lucru în aceeași scoala? Am observat ca nici părinții nu sunt fericiti cu schimbarea anuală a profesorilor.
    Disciplina este ceva rău? În scoala sau oriunde altundeva. Cum vom invata, de exemplu, sa nu mai aruncam ambalajul pe strada? Daca asteptam pana se trezeste conștiința tuturor, mai avem 100 de ani de așteptat.
    • Like 6
    • @ Teodora
      maripos check icon
      Exasperarea conduce la mita sau alte cai i;icite, asta vroia sa spuna presupun.
      • Like 0
  • In ultimi 25 de ani ministerul educatiei a fost supus si condus politic de acolitii celor de la guvernare.A trebuit sa fie un ministru fidedel jefuitorilor ce furau fara scrupule banii alocati educatiei .Moralitatea lipsa a conducerii a fost copiata fara scrupule si rusine de profesori,educatori etc.Atunci cine sa mai predea normele unei societati cu valori crestine ?Coruptii,hotii dascalii cu studii liceale la seral ?Este foarte normal sa avem acum produsul acestor lichele ce au condus aceasta tara.
    • Like 2


Îți recomandăm

Statuie mască

„Primul lucru care contează atunci când faci o donație este ca gestul respectiv să te facă să te simți că ai făcut cu adevărat o faptă bună. Dacă cauza respectivă reușește să te facă să te simți ca un mic erou, te face să te simți bine că ai ajutat, reușește să te facă donezi”, spune Nicoleta Deliu.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Simona Halep - Foto: Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

„Am crescut cu o mentalitate că eram mică, că nu o să ajung să fiu tenismenă, nu o să ajung să fiu sus în clasament, nu o să ajung să câștig turnee mari. Cum până nu demult, în 2017, mi se spunea « nu ai mental de campion de Grand Slam».” (Foto; Andrew Schwartz / SplashNews.com / Splash / Profimedia)

Citește mai mult
sound-bars icon