Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Magazinul online de ii românești. „Ceea ce s-a întâmplat cu ia este un eșec total. Valoarea ei nu trebuie să fie de 100 de euro bucata”. GENERAȚIA B

O imagine a cântăreței britanice Adele dintr-un pictorial apărut în revista Vogue, în 2012, în care poartă o bluză inspirată de o ie românească, dintr-o colecţie a lui Tom Ford, a fost declicul pentru startul micii afaceri a Antoanetei Mareș.

Pe atunci avea 26 de ani, lucra într-o agenție media și căuta idei pentru a deschide un magazin online.

„Așa m-am gândit să deschid un magazin dedicat artizanilor. Nici măcar nu mă gândeam să fie un magazin, eu mă gândeam să fie o platformă digitală care să intermedieze relația dintre clienți și artizani, dar cu timpul a trebuit să ne implicăm mai mult de atât”, își amintește Antoaneta Mareș începuturile afacerii sale.

În 2012 a început construcția platformei online Blouse Roumaine Shop care să promoveze și să comercializeze ia autentică.

Alături de o prietenă, a început să contacteze cooperativele meșteșugărești, iar cu ajutorul unei agenții de webdesign site-ul a fost gata în 2013.

Magazinul online Blouse Roumaine Shop funcționează ca un curator de ii autentice. În ultimii doi ani magazinul s-a extins și către tinerii designeri români care se inspiră din motivele tradiționale românești, iar pe site se comercializează și fashion, obiecte de design interior, bijuterii, cadouri.

Prima ie a vândut-o cu 150 de euro unui client din Helsinki.

Articolele nu sunt disponibile pe stoc imediat, ci sunt făcute la comandă în mod individual pentru fiecare dintre clienții online.

La început antreprenoarea a fost deschisă să lucreze cu toate cooperativele meșteșugărești. A început cu cele din Hațeg, Tărgoviște, Topoloveni și Râmnicu Vâlcea. De la fiecare a luat câte 10 ii pe care le-a fotografiat să vadă cum s-ar vinde pe platformă.

Ulterior și-a selectat colaboratorii.

„Am selectat colaboratorii pentru că unii nu puteau să răspundă comenzilor, alții erau foarte reticenți în ce privește colaborările în online și preferau să își vândă produsele pe la târguri. Acum mai colaborez doar cu două cooperative meșteșugărești – Hațeg și Târgoviște - , în rest lucrez cu artizani particulari din Breaza. Acolo se produc niște ii fabuloase, cred că sunt cele mai frumoase ii, din punctul meu de vedere”, spune tânăra antreprenoare.

„Practic, mi-am dat seama că lumea întreagă este o piaţă de desfacere”

Pentru a crește notorietatea magazinului său online întreprinzătoarea a folosit Google AdWords și a setat anumite cuvinte cheie relevante pentru propriul business. Așa Blouse Roumaine Shop a început să primească foarte multe comenzi şi a fost simplu să îşi identifice clienţii foarte precis şi foarte eficient.

„Practic, mi-am dat seama că lumea întreagă este o piaţă de desfacere”, a spus Antoaneta Mareş, fondatoarea Blouse Roumaine Shop, într-un articol apărut pe growthengine.withgoogle.com.

O treime din produsele vândute ajung în afara țării

În prezent aproximativ 30% din produsele vândute online de Blouse Roumaine Shop ajung pe piața externă. Este cam singurul site în limba engleză care comercializează așa ceva, spune ea.

„Am reușit nu neapărat să vindem un produs care era deja cunoscut în țară, dar a fost mult mai greu să facem marketing astfel încât să fie vândut pe piața internațională. Iar noi asta am reușit. Am vândut foarte multe ii în Franța, Danemarca. În SUA am vândut câteva, nu foarte multe, pentru că ne chinuim să găsim cele mai bune costuri de transport”, continuă Antoaneta Mareș. 

„Ceea ce s-a întâmplat cu ia este un eșec total. Valoarea ei nu trebuie să fie de 100 de euro bucata, ci trebuia să ajungă la 700 de euro”

Se arată dezamăgită de faptul că ia românească este mai puțin populară, în mediul online, decât cămașa populară din Ucraina, tradiționala visivanka.

„Cămașa populară din Ucraina, tradiționala visivanka, de exemplu, este mult mai bine poziționată decât ia românească. Noi mai mult i-am cântat balade și poeme, dar din punct de vedere marketing și strategic nu a existat o preocupare. Ceea ce s-a întâmplat cu ia este un eșec total. Valoarea ei nu trebuie să fie de 100 de euro bucata, valoarea ei trebuia să ajungă pe piață undeva la 700 de euro. Ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani este o tragicomedie. Ia a fost hipercomercializată, iar valoarea ei s-a diluat foarte mult”, adaugă antreprenoarea.

Marile cooperative meșteșugărești au început să facă rabat de la calitate la realizarea iilor, să cumpere materiale de calitate mai slabă, mai spune fondatoarea Blouse Roumaine Shop, care ia în calcul o nouă triere a artizanilor cu care colaborează. „Cred că vom rămâne doar cu doi-trei artizani, două-trei modele de ii de foarte bună calitate și doar pe acestea să le vindem”, spune Antoaneta.

Cusutul unei ii poate dura o lună

În funcție de model, o ie țesută la război poate fi gata în trei zile, dar este incomparabilă ca frumusețe cu o ie țesută manual, a cărei durată de realizare poate ajunge la o lună sau mai mult, având în vedere că femeile ce țes se ocupă de gospodării, spune antreprenoarea.

Majoritatea artizanilor particulari folosesc bumbac adus din import.

„Din Polonia este importat, din câte știu. Sunt puțini artizani care mai știu să își producă singuri borangicul. Este o doamnă în Vâlcea de care am auzit. Dar majoritatea importă materia primă pentru realizarea bluzelor tradiționale românești. Am sesizat că materia primă este din ce în ce mai scumpă și din ce in ce mai proastă”, spune ea.

În plus, există o mare problemă în ceea ce privește resursa umană. „Cele care mai știu să facă ii au între 60 și 80 de ani. În 5-10 ani de zile, jumătate nu vor mai fi”.

O altă problemă întâmpinată de tânăra întreprinzătoare ține de colaborarea cu fostele cooperative meșteșugărești.

„Nu au colaborat cu noi atât de bine cât ne așteptam. La un moment dat ne-am dus la o cooperativă în Târgoviște – Arta Târgoviștei – unde se țes ii la război. Noi ne-am dat seama că ei nu aveau atât de mulți clienți, în afară de vechile magazine de artizanat. Noi am avut un proiect foarte special pe care trebuia să îl implementăm rapid și aveam nevoie de o comandă foarte mare. Cu două luni înainte, când ne-am dus să negociem cu conducerea cooperativei am întrebat în cazul în care vom avea comenzi de volume mai mari dacă ne vor acorda discounturi, sau dacă ne vor ajuta cumva. Ne-au spus că da, pentru că nu prea aveau comenzi. Când am mers peste două luni la ele și practic am cumpărat tot depozitul nu au vrut să negocieze nici măcar un leu, aproape că și-au închis fabrica să nu cumva să le luăm marfa. Ne certau că nu am ajuns la ora 8 dimineața, parcă erau doamna dirigintă. Parcă eram într-un film românesc. Ne-au certat și pentru că banii nu erau aranjați, puși cap la cap”, își amintește antreprenoarea.

Pe viitor își dorește o reconfigurare a magazinului online. Pentru piața românească intenționează să păstreze doar colaborări de tip corporate. „Mă gândesc și la altceva – o metodă de a crește pe piețele internationale, dar nu neapărat prin intermediul platformei online. Nu vreau să dau mai multe detalii pentru că sunt superstițioasă”, încheie zâmbind fondatoarea Blouse Roumaine Shop.

Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.

Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • @ Loredana Voiculescu
    Ideea promovarii iei romanesti este veche, legata de structurile dirijiste ale economiei comuniste prin care " productia" comandata si evaluata dupa criteriile specifice etapei se vindea pe piata interna - "artizanate" ori in shopuri pentru straini, respectiv la extern- marfuri "traditionale romanesti"( prin structuri specializate pentru export).
    A folosi in prezent ceea ce a mai ramas din aceste structuri in conditiile legii cererii/ ofertei este un demers problematic; dna Antoaneta Mares nu pare pregatita pentru o asemenea situatie!
    Se pare ca rezista greu la "confruntarile" cu executantii iilor (unii prefera sa le vanda in targuri, altii au ...reticente fata de vanzarea online...???) ca si la raporturile greoaie cu societatile de arta mestesugareasca.
    Nu se intelege din declaratiile tinerei ce inseamna de fapt ie" autentica", criteriile expuse fiind prea generale sau bazate pe opinii personale.
    In legatura cu pretul de vanzare, acesta este o rezultanta destul de precisa a unor aspecte simplu determinabile, nu poate fi comentat amatoristic pe o scara intre 100 si 7oo euro !
    Toata stima pentru entuziasmul de a incerca promovarea unui produs romanesc interesant cum este ia, insa reusita depinde de multi factori care trebuie avuti in vedere cu profesionalism.
    • Like 0
    • @ aurora oncescu
      Totul se rezumă la bani de fapt și la nimic altceva !
      Atunci când nu poate vinde produsul cu prețul pe care îl vrea, problema e la ea și mai indicat ar fi să se apuce de confecționat ii și să lase comercializarea lor în seama altora care se pricep.
      • Like 0
  • eu imi cos la ie. Probabil o voi termina in 2-3 ani, ca e munca de mii de ore acolo. Dar nici cu 7 mii de euro nu as vinde-o, ca e ia mea, cu model cules de acum peste 100 de ani.
    • Like 2
    • @ Claudia Olteanu
      @ Autoarei articolului
      Iata un punct de vedera exprimat perfect de dna @ Claudia Olteanu la care tanara intreprinzatoare ar trebui sa reflecteze!!!...
      • Like 0
    • @ aurora oncescu
      N-are ce reflecta, e o nepricepută !
      • Like 0
  • Din fericire, exista un numar mare de persoane tinere care au inceput sa coasa ii si care se reunesc in sezatori, peste tot in tara. Cautati ''Semne cusute in actiune'' pe FB si pe Ioana Corduneanu si veti descoperi cat de frumos renaste IA. De asemenea, pe http://semne-cusute.blogspot.ro (tot Ioana Corduneanu) veti gasi kituri pentru a va coase propria ie. Si nu e reclama! E realitate!
    • Like 1
    • @ Maia Condurache
      Maia, pe bune !
      Nu prea ai înțeles articolul...
      Aici nu e vorba de promovarea iei, ci de comercializarea ei.
      • Like 0
  • Bayard check icon
    Sincer, nu mi-a placut deloc mentalitatea din articolul asta ... deci selecteaza doar iile care le plac, doar producatorii care le plac si pe urma se plang ca dispar traditiile, sau produsele facute cum trebuie. Eu inteleg ca oamenii astia nu sunt adaptati la capitalism, la ce inseamna comertul online... dar nu trebuie renuntat la ei. In plus, se discuta asa de general: ia.... cand ele sunt atat de diferite in functie de zona. Punctul asta de vedere pare sa nu conteze. Aia de la Breaza, care fac iile astea asa frumoase... le fac sa respecte traditia unei anumite zone? sau fac doar ce le trece prin cap in stil traditional??
    • Like 3
    • @ Bayard
      eu prefer sa fie triate. Sunt multe bluze taranesti pe piata acum, de firma sua facute de mana, care nu sunt ii. O ie are o compozitie, are panza tesura de casa de bumbac sau in ( de preferinta, ca acum sunt si industriale ce imita pe cea de casa), are ate cu culori de pamant (care sa nu iasa la spalat !!!), un mod de coasere, modele traditionale ( sunt carti, e si blogul SemneCusute), altita de o anumita proportie, rauri pe piept ( pana sus, la marginea iei si nu pana jos, la poalele iei), are la gat un incret dupa canoane iar manecile sunt obligatoriu lungi si cu anumite proportii. Cusatura e marunta, la fir ( 2-3 fire) si de cateva tipuri, sunt simboluri si armonii decise de sute de ani de catre femei simple. In conditiile astea sunt putine ii pe piata, si cele de vanzare la Breaza/pe la munte la tarabe... nu vazui niciuna sa respecte canonul.
      M-am uitat pe site-ul la Blouse Roumaine Shop, si o parte din produse NU sunt ii, dar scriu explicit: bluze traditionale. Ma bucura asta.
      • Like 0
    • @ Bayard
      Mda, fătuca a pus mâna pe niște bănișori și se visează mare antreprenoare...din ce reiese din articolul ăsta mai are sare de păpat până să ajungă la ce visează.
      • Like 0
  • check icon
    timp de 15 ani am incercat, prin diferite cai si mijloace (nu desconspir institutia si locatia), sa fac un grup de oameni de "afaceri" din romania (nu pomenesc aici numele lor caci sunt inca persoane ce joaca roluri importante in statul roman) sa inteleaga filozofia comertului liber. a fost o misiune IMPOSIBILA ! pt a le exemplifica am incercat o multitudine de experimente si mecanisme. pur si simplu nu intelegeau. in disperare de cauza am inceput un proiect in care un singur om trebuia sa aduca profit de 100.000 euro pe an + plata tuturor costurilor, de la energie la salarii si impozite. am creat un curs (tehnici de tranzactionare), am creat un manual (tiparit si electronic) si am explicat pe viu ce insemana un lector dedicat (fise, scheme, pt retroproiector, apoi pe laptop, si in powerpoin). am lansat invitatiile la nivelul studentilor 100 euro - 5 zile - 4 ore - manual + caiet de seminar - examinare - diploma recunoscta de ministerul invatamantului, explicandu-le oamenilor de "afaceri", ca dupa primele 2-3 serii la curs vor venii parintii acestora 150 euro - 5 zile - 4 ore - manual + caiet de seminar - examinare - diploma recunoscta de ministerul invatamantului. au negat vehement reusita si au regretat adanc :) in fata evidentelor, peste 200.000 euro/an profit curat. apoi s-au gandit sa fure manualul de cursul :) si sa reconstruiasca cursul in alt oras. greseala :) urmatoarea idee a fost sa infiltreze lectori, am permis acest lucru si i-am scolit, caci deja devenisem curios cum gandesc oamenii de "afaceri" :) , dupa ce au sustinut 2-3 cursuri, lectorii amatori mai mult de curvasareala si mita, au incercat sa ma indeparteze si sa preia cursul. esec :). cursantii intrebau de mine si cand ma intalneau i-mi cereau sa le explic din nou ce auzisera la curs :) era penibil, imaginati-va ca dupa un curs de 50 min cu proful, 25 de studenti se ingramadesc intr-un birou unde abia incap 10 persoane si se face o tacere de mormant in timp ce un personaj explica totul in 5 min. apoi toata lumea respira adanc, omul mai spune o poanta si toata lumea rade si parasaste biroul multumind pt explicatie si intreband cum ma pot contacta. cursul murea ! au decis ca mai merit o sansa acum ca l-au facut ei de rahat. ok, am preluat/reluat cursul si l-am adus la 300.000 euro/an :). in final desi cursul avea succes (incasari) continuu, dupa 10 ani l-au inchis, era prea de tot, nu reuseau sa inteleaga cum functioneaza ceva fara pile, relatii, presiuni si santaj, curvasareala si mita. cum un om, un singur om, poate inregistra succes (ma refer la 10.000 euro/saptamana/2 cursuri cu subiecte diferite/zi), in 8 ore, doar vorbind :) evident pretul urcase la 200 euro (venea lume aleasa, din banci, sa-uri, firme private mari si ministere), dar ofeream cafele + apa plata/carbogazoasa + consultanta gratuita post curs :). dupa 2 ani de la inchiderea cursurilor oamenii de "afaceri" au incercat resuscitarea cursurilor la nivelul de 500 euro, evident fara participarea mea. ESEC TOTAL. cei 15 ani mi-au dovedit ca poporul roman (in proportie de 99,8%) nu are insusiri personale si cunostinte insuficient dezvoltate pentru a putea organiza, sustine si pune in opera o afacere. problemele sunt legate de psihologia comuna care defineste instantaneu ca omul din spatele ghiseului este STAPAN si cel din fata ghiseului, SCLAV .... EROARE IMENSA ! de cele mai multe ori omul de la ghiseu este la nivelul unui simplu absolvent de liceu, in timp ce omul din fata ghiseului este un investitor, si mai ales platitor de taxe, taxe din care traieste prostanacul din spatele ghiseului in fata cauia te lasi pe vine ca sa-i ajungi la minte :). aceasta este realitatea romaneasca, nu va opreste nimeni sa ma contraziceti, dar nu aveti dovada concreta in timpul vietii dumneavostra !
    • Like 1
    • @
      Pfff...vanitatea asta !
      Când o să înțelegi că orice ai face tu, se găsesc în lume alți 10, 100, 1000 care să facă exact același lucru și poate mai mult și mai bine pe un preț mult mai mic, poate că vei deveni credibil.
      Până atunci încearcă să îți maschezi mai bine frustrarea.
      • Like 0
    • @ Romulus Roman
      check icon
      exact asta spuneam si eu ! doar ca nu ori cine poate fi pictor, sculptor, muzician, ... dar oricine poate fi vanzatori, creator, antrenor, antreprenor, ... in lume exista alti 10, 100, 1000 ... si atat, daca nu te intalnesti cu el, asta este, te crezi tu cel mai despt, si ramai frustrat :) adica da unul prinde peste si altul nu, frustrat este cel care prinde peste, pt ce celalalt nu stie cum este sa prinzi peste, deci nu are cum sa fie frustrat, el sustine ca invata rama sa intoate :) si mai exsta si frustrarea nealesului, adica concureaza 3 si 2 sunt frustrati ca alesul a fost numai 1, ala mai prost :)
      • Like 0
  • Poate ia aceasta chiar merita mai multi bani, la modul cum este facuta si cit de mult dureaza, cit de laborios este procesul.Nu imi dau seama daca antreprenoarea vrea sa o transforme intr-un produs de lux sau nu, atunci cind face referire la pretul de 700 de euro.Nu sunt la curent cu preturile acestor produse, dar pentru mine un lucru e cert.Noi, romanii, vedem la modul idealist oarecum produsele noastre traditionale si uitam ca acum concuram pe o piata globala, cu reguli foarte dure.
    • Like 4
  • 700 euro o ie? Chiar asa? Cate romance isi vor permite sa isi cumpere? Chiar si pentru cele din diaspora e prea mult. Cam mult vrei sa castigi! Eu am o ie de 100 euro si sunt multumita de calitate!
    • Like 1
    • @ Cristina Iuliana Guler
      Ia-ți una și cu 5 lei, sunt convins că vei fi tot atât de mulțumită.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult