O imagine a cântăreței britanice Adele dintr-un pictorial apărut în revista Vogue, în 2012, în care poartă o bluză inspirată de o ie românească, dintr-o colecţie a lui Tom Ford, a fost declicul pentru startul micii afaceri a Antoanetei Mareș.
Pe atunci avea 26 de ani, lucra într-o agenție media și căuta idei pentru a deschide un magazin online.
„Așa m-am gândit să deschid un magazin dedicat artizanilor. Nici măcar nu mă gândeam să fie un magazin, eu mă gândeam să fie o platformă digitală care să intermedieze relația dintre clienți și artizani, dar cu timpul a trebuit să ne implicăm mai mult de atât”, își amintește Antoaneta Mareș începuturile afacerii sale.
În 2012 a început construcția platformei online Blouse Roumaine Shop care să promoveze și să comercializeze ia autentică.
Alături de o prietenă, a început să contacteze cooperativele meșteșugărești, iar cu ajutorul unei agenții de webdesign site-ul a fost gata în 2013.
Magazinul online Blouse Roumaine Shop funcționează ca un curator de ii autentice. În ultimii doi ani magazinul s-a extins și către tinerii designeri români care se inspiră din motivele tradiționale românești, iar pe site se comercializează și fashion, obiecte de design interior, bijuterii, cadouri.
Prima ie a vândut-o cu 150 de euro unui client din Helsinki.
Articolele nu sunt disponibile pe stoc imediat, ci sunt făcute la comandă în mod individual pentru fiecare dintre clienții online.
La început antreprenoarea a fost deschisă să lucreze cu toate cooperativele meșteșugărești. A început cu cele din Hațeg, Tărgoviște, Topoloveni și Râmnicu Vâlcea. De la fiecare a luat câte 10 ii pe care le-a fotografiat să vadă cum s-ar vinde pe platformă.
Ulterior și-a selectat colaboratorii.
„Am selectat colaboratorii pentru că unii nu puteau să răspundă comenzilor, alții erau foarte reticenți în ce privește colaborările în online și preferau să își vândă produsele pe la târguri. Acum mai colaborez doar cu două cooperative meșteșugărești – Hațeg și Târgoviște - , în rest lucrez cu artizani particulari din Breaza. Acolo se produc niște ii fabuloase, cred că sunt cele mai frumoase ii, din punctul meu de vedere”, spune tânăra antreprenoare.
„Practic, mi-am dat seama că lumea întreagă este o piaţă de desfacere”
Pentru a crește notorietatea magazinului său online întreprinzătoarea a folosit Google AdWords și a setat anumite cuvinte cheie relevante pentru propriul business. Așa Blouse Roumaine Shop a început să primească foarte multe comenzi şi a fost simplu să îşi identifice clienţii foarte precis şi foarte eficient.
„Practic, mi-am dat seama că lumea întreagă este o piaţă de desfacere”, a spus Antoaneta Mareş, fondatoarea Blouse Roumaine Shop, într-un articol apărut pe growthengine.withgoogle.com.
O treime din produsele vândute ajung în afara țării
În prezent aproximativ 30% din produsele vândute online de Blouse Roumaine Shop ajung pe piața externă. Este cam singurul site în limba engleză care comercializează așa ceva, spune ea.
„Am reușit nu neapărat să vindem un produs care era deja cunoscut în țară, dar a fost mult mai greu să facem marketing astfel încât să fie vândut pe piața internațională. Iar noi asta am reușit. Am vândut foarte multe ii în Franța, Danemarca. În SUA am vândut câteva, nu foarte multe, pentru că ne chinuim să găsim cele mai bune costuri de transport”, continuă Antoaneta Mareș.
„Ceea ce s-a întâmplat cu ia este un eșec total. Valoarea ei nu trebuie să fie de 100 de euro bucata, ci trebuia să ajungă la 700 de euro”
Se arată dezamăgită de faptul că ia românească este mai puțin populară, în mediul online, decât cămașa populară din Ucraina, tradiționala visivanka.
„Cămașa populară din Ucraina, tradiționala visivanka, de exemplu, este mult mai bine poziționată decât ia românească. Noi mai mult i-am cântat balade și poeme, dar din punct de vedere marketing și strategic nu a existat o preocupare. Ceea ce s-a întâmplat cu ia este un eșec total. Valoarea ei nu trebuie să fie de 100 de euro bucata, valoarea ei trebuia să ajungă pe piață undeva la 700 de euro. Ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani este o tragicomedie. Ia a fost hipercomercializată, iar valoarea ei s-a diluat foarte mult”, adaugă antreprenoarea.
Marile cooperative meșteșugărești au început să facă rabat de la calitate la realizarea iilor, să cumpere materiale de calitate mai slabă, mai spune fondatoarea Blouse Roumaine Shop, care ia în calcul o nouă triere a artizanilor cu care colaborează. „Cred că vom rămâne doar cu doi-trei artizani, două-trei modele de ii de foarte bună calitate și doar pe acestea să le vindem”, spune Antoaneta.
Cusutul unei ii poate dura o lună
În funcție de model, o ie țesută la război poate fi gata în trei zile, dar este incomparabilă ca frumusețe cu o ie țesută manual, a cărei durată de realizare poate ajunge la o lună sau mai mult, având în vedere că femeile ce țes se ocupă de gospodării, spune antreprenoarea.
Majoritatea artizanilor particulari folosesc bumbac adus din import.
„Din Polonia este importat, din câte știu. Sunt puțini artizani care mai știu să își producă singuri borangicul. Este o doamnă în Vâlcea de care am auzit. Dar majoritatea importă materia primă pentru realizarea bluzelor tradiționale românești. Am sesizat că materia primă este din ce în ce mai scumpă și din ce in ce mai proastă”, spune ea.
În plus, există o mare problemă în ceea ce privește resursa umană. „Cele care mai știu să facă ii au între 60 și 80 de ani. În 5-10 ani de zile, jumătate nu vor mai fi”.
O altă problemă întâmpinată de tânăra întreprinzătoare ține de colaborarea cu fostele cooperative meșteșugărești.
„Nu au colaborat cu noi atât de bine cât ne așteptam. La un moment dat ne-am dus la o cooperativă în Târgoviște – Arta Târgoviștei – unde se țes ii la război. Noi ne-am dat seama că ei nu aveau atât de mulți clienți, în afară de vechile magazine de artizanat. Noi am avut un proiect foarte special pe care trebuia să îl implementăm rapid și aveam nevoie de o comandă foarte mare. Cu două luni înainte, când ne-am dus să negociem cu conducerea cooperativei am întrebat în cazul în care vom avea comenzi de volume mai mari dacă ne vor acorda discounturi, sau dacă ne vor ajuta cumva. Ne-au spus că da, pentru că nu prea aveau comenzi. Când am mers peste două luni la ele și practic am cumpărat tot depozitul nu au vrut să negocieze nici măcar un leu, aproape că și-au închis fabrica să nu cumva să le luăm marfa. Ne certau că nu am ajuns la ora 8 dimineața, parcă erau doamna dirigintă. Parcă eram într-un film românesc. Ne-au certat și pentru că banii nu erau aranjați, puși cap la cap”, își amintește antreprenoarea.
Pe viitor își dorește o reconfigurare a magazinului online. Pentru piața românească intenționează să păstreze doar colaborări de tip corporate. „Mă gândesc și la altceva – o metodă de a crește pe piețele internationale, dar nu neapărat prin intermediul platformei online. Nu vreau să dau mai multe detalii pentru că sunt superstițioasă”, încheie zâmbind fondatoarea Blouse Roumaine Shop.
Articolul face parte din cadrul campaniei Generația B. Generația B este generația românilor care și-au luat destinul în propriile mâini. Ei sunt motorul evoluției, sunt cei care depășesc obstacole și cei care fac lucrurile să se întâmple. Oriunde s-ar afla, în țară sau în afara ei, acești oameni arată imaginea unei Românii care merge înainte.
Îi scoatem în față, le facem portretele, îi prezentăm pentru ca alții să își găsească inspirația în exemplele lor. De la ei vei învăța cum să faci un business, vei vedea ce înseamnă viziune, inovație și dorința de a reuși.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ideea promovarii iei romanesti este veche, legata de structurile dirijiste ale economiei comuniste prin care " productia" comandata si evaluata dupa criteriile specifice etapei se vindea pe piata interna - "artizanate" ori in shopuri pentru straini, respectiv la extern- marfuri "traditionale romanesti"( prin structuri specializate pentru export).
A folosi in prezent ceea ce a mai ramas din aceste structuri in conditiile legii cererii/ ofertei este un demers problematic; dna Antoaneta Mares nu pare pregatita pentru o asemenea situatie!
Se pare ca rezista greu la "confruntarile" cu executantii iilor (unii prefera sa le vanda in targuri, altii au ...reticente fata de vanzarea online...???) ca si la raporturile greoaie cu societatile de arta mestesugareasca.
Nu se intelege din declaratiile tinerei ce inseamna de fapt ie" autentica", criteriile expuse fiind prea generale sau bazate pe opinii personale.
In legatura cu pretul de vanzare, acesta este o rezultanta destul de precisa a unor aspecte simplu determinabile, nu poate fi comentat amatoristic pe o scara intre 100 si 7oo euro !
Toata stima pentru entuziasmul de a incerca promovarea unui produs romanesc interesant cum este ia, insa reusita depinde de multi factori care trebuie avuti in vedere cu profesionalism.
Atunci când nu poate vinde produsul cu prețul pe care îl vrea, problema e la ea și mai indicat ar fi să se apuce de confecționat ii și să lase comercializarea lor în seama altora care se pricep.
Iata un punct de vedera exprimat perfect de dna @ Claudia Olteanu la care tanara intreprinzatoare ar trebui sa reflecteze!!!...
Nu prea ai înțeles articolul...
Aici nu e vorba de promovarea iei, ci de comercializarea ei.
M-am uitat pe site-ul la Blouse Roumaine Shop, si o parte din produse NU sunt ii, dar scriu explicit: bluze traditionale. Ma bucura asta.
Când o să înțelegi că orice ai face tu, se găsesc în lume alți 10, 100, 1000 care să facă exact același lucru și poate mai mult și mai bine pe un preț mult mai mic, poate că vei deveni credibil.
Până atunci încearcă să îți maschezi mai bine frustrarea.