Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mai mult de un sfert din venitul pe familie, cheltuit pe cadourile de Crăciun - studiu

Decembrie este luna cadourilor, momentul din an în care căutăm să aducem un zâmbet pe fața copiilor apropiaților sau să scurtăm distanțele dintre noi cu ajutorul tehnologiei. Un telefon dat celor dragi și o urare pot uneori să îi facă să simtă farmecul sărbătorilor de iarnă.

Este însă și momentul pentru care ne construim din timp bugetul, alegem cadourile și ne pregătim să jucăm rolul lui Moș Crăciun.

Iată cum arată cifrele care ne spun cum stau românii în comparație cu alți europeni.

Mai întâi vă propun un exercițiu de imaginație. Răspundeți și dumneavoastră la următoarele întrebări.

De câte mașinuțe de plastic are nevoie într-adevăr copilul? Dacă voi cumpăra nepoțelului o nouă trusă de plastilină va fi de ajuns sau ar trebui să îi cumpăr ceva ce nu se va lipi de pantofii tuturor? 

Nouă din zece români intenționează să ofere cadouri celor dragi cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acest an, reiese dintr-un studiu realizat de Mednet Marketing Research Center. 

Cercetarea arată că aproximativ 560 de lei (124 de euro) este bugetul mediu pe care locuitorii de la orașe estimează că îl vor aloca pentru cumpărarea cadourilor de Crăciun. Suma este mai mare în cazul populației din marile orașe.

De la an la an, suma dată pe daruri de românii din orașele cu peste 100.000 de locuitori a crescut, de la 391 de lei în 2012, la 577 de lei în 2016.

În topul celor mai căutate produse pentru a fi oferite de Crăciun se află articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte, alte cadouri populare fiind cosmeticele/ parfumurile, dulciurile și jucăriile. Cei care se vor bucura de aceste cadouri vor fi mai ales membri ai familiei.

Mai mult de un sfert din venitul pe familie, cheltuit pe cadouri

Că românii vor cheltui mai mult pe cadouri anul acesta o arată și Barometrul de Crăciun 2016 realizat de Ferratum Group. La studiu au participat peste 13.000 de gospodării din 20 de state din toată lumea.

Dacă anul trecut România se afla pe locul 8 în rândul țărilor intervievate, cu doar 2 procente mai sus decât media statelor, anul acesta se află pe locul 4, după Germania, Lituania și Estonia, cu aproape 7% mai mult decât media țărilor participante la sondaj, urmând să investească 28,6% din venitul pe familie pe cadouri de Crăciun.

În ceea ce privește cumpărăturile online în perioada sărbătorilor de iarnă, România se află în a doua jumătate a clasamentului, la fel ca și anul trecut, ponderea crescând cu 3 procente, de la 17% la 20%.

„Se pare că goana după cadouri prin magazine în perioada sărbătorilor de iarnă rămâne în topul preferințelor românilor”, menționează barometrul.

Topul cadourilor

Pe primul loc de află articolele vestimentare, cu o pondere de 23%, iar pe locul 2 în topul preferințelor sunt jucăriile, cu un procent de 17%, urmate îndeaproape de electrocasnice - 16%. Românii vor aloca de asemenea o parte din banii cheltuiți de Crăciun pe dulciuri și bunuri generale în casă. Dacă anul trecut cărțile și cosmeticele însumau 23%, ocupând locurile 4, respectiv 5 (12,6% și 11,4%), anul acesta se pare că au fost înlocuite de articolele vestimentare, subliniază barometrul.

Românii preferă îmbrăcămintea, francezii și australienii preferă jucăriile

Pe de altă parte, datele Barometrului de Crăciun 2016 realizat de Ferratum Group arată că românii, bulgarii, spaniolii și canadienii preferă achizițiile de îmbrăcăminte sub formă de cadouri mai mult decât locuitorii altor țări. Mai mult de 20% din consum este alocat pentru piese vestimentare. Ponderea jucăriilor și jocurilor este cea mai mare în Franța (31%), Australia (26%) și Polonia (23%). Alcoolul este în top 5 al cheltuielilor în acest an de Crăciun în Canada.

Pe de altă parte, în Marea Britanie, un sondaj prezentat de The Telegraph, făcut de RetailMeNot, o companie de vouchere, relevă că suma pe care se așteaptă familiile britanice să o cheltuie în acest an pe cadouri este echivalentul a 560 de euro, mult peste cea din Franța, echivalentul a 320 de euro, și 410 euro în Germania. Retalierii britanici estimează că fiecare copil va primi în acest an cadouri, în medie, echivalentul a 120 de euro, în topul darurilor pentru micuți fiind mașinuțele.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Anul acesta am cheltuit cel mai puțin.E adevărat suntem pensionari.Fiica mea a fost surprinsă plăcut.L-a întrebat pe nepotul meu de 6 ani și jumătate (clasa 0 )ce își dorește de Crăciun. "Nimic mama.Am tot ce -mi trebuie."Fiica mea:sa-I spui asta și tatălui tău. E adevărat. Are tot ce-I trebuie.Și dragostea noastră.
    • Like 0


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult