Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Mai mult de un sfert din venitul pe familie, cheltuit pe cadourile de Crăciun - studiu

Decembrie este luna cadourilor, momentul din an în care căutăm să aducem un zâmbet pe fața copiilor apropiaților sau să scurtăm distanțele dintre noi cu ajutorul tehnologiei. Un telefon dat celor dragi și o urare pot uneori să îi facă să simtă farmecul sărbătorilor de iarnă.

Este însă și momentul pentru care ne construim din timp bugetul, alegem cadourile și ne pregătim să jucăm rolul lui Moș Crăciun.

Iată cum arată cifrele care ne spun cum stau românii în comparație cu alți europeni.

Mai întâi vă propun un exercițiu de imaginație. Răspundeți și dumneavoastră la următoarele întrebări.

De câte mașinuțe de plastic are nevoie într-adevăr copilul? Dacă voi cumpăra nepoțelului o nouă trusă de plastilină va fi de ajuns sau ar trebui să îi cumpăr ceva ce nu se va lipi de pantofii tuturor? 

Nouă din zece români intenționează să ofere cadouri celor dragi cu ocazia Sărbătorilor de iarnă din acest an, reiese dintr-un studiu realizat de Mednet Marketing Research Center. 

Cercetarea arată că aproximativ 560 de lei (124 de euro) este bugetul mediu pe care locuitorii de la orașe estimează că îl vor aloca pentru cumpărarea cadourilor de Crăciun. Suma este mai mare în cazul populației din marile orașe.

De la an la an, suma dată pe daruri de românii din orașele cu peste 100.000 de locuitori a crescut, de la 391 de lei în 2012, la 577 de lei în 2016.

În topul celor mai căutate produse pentru a fi oferite de Crăciun se află articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte, alte cadouri populare fiind cosmeticele/ parfumurile, dulciurile și jucăriile. Cei care se vor bucura de aceste cadouri vor fi mai ales membri ai familiei.

Mai mult de un sfert din venitul pe familie, cheltuit pe cadouri

Că românii vor cheltui mai mult pe cadouri anul acesta o arată și Barometrul de Crăciun 2016 realizat de Ferratum Group. La studiu au participat peste 13.000 de gospodării din 20 de state din toată lumea.

Dacă anul trecut România se afla pe locul 8 în rândul țărilor intervievate, cu doar 2 procente mai sus decât media statelor, anul acesta se află pe locul 4, după Germania, Lituania și Estonia, cu aproape 7% mai mult decât media țărilor participante la sondaj, urmând să investească 28,6% din venitul pe familie pe cadouri de Crăciun.

În ceea ce privește cumpărăturile online în perioada sărbătorilor de iarnă, România se află în a doua jumătate a clasamentului, la fel ca și anul trecut, ponderea crescând cu 3 procente, de la 17% la 20%.

„Se pare că goana după cadouri prin magazine în perioada sărbătorilor de iarnă rămâne în topul preferințelor românilor”, menționează barometrul.

Topul cadourilor

Pe primul loc de află articolele vestimentare, cu o pondere de 23%, iar pe locul 2 în topul preferințelor sunt jucăriile, cu un procent de 17%, urmate îndeaproape de electrocasnice - 16%. Românii vor aloca de asemenea o parte din banii cheltuiți de Crăciun pe dulciuri și bunuri generale în casă. Dacă anul trecut cărțile și cosmeticele însumau 23%, ocupând locurile 4, respectiv 5 (12,6% și 11,4%), anul acesta se pare că au fost înlocuite de articolele vestimentare, subliniază barometrul.

Românii preferă îmbrăcămintea, francezii și australienii preferă jucăriile

Pe de altă parte, datele Barometrului de Crăciun 2016 realizat de Ferratum Group arată că românii, bulgarii, spaniolii și canadienii preferă achizițiile de îmbrăcăminte sub formă de cadouri mai mult decât locuitorii altor țări. Mai mult de 20% din consum este alocat pentru piese vestimentare. Ponderea jucăriilor și jocurilor este cea mai mare în Franța (31%), Australia (26%) și Polonia (23%). Alcoolul este în top 5 al cheltuielilor în acest an de Crăciun în Canada.

Pe de altă parte, în Marea Britanie, un sondaj prezentat de The Telegraph, făcut de RetailMeNot, o companie de vouchere, relevă că suma pe care se așteaptă familiile britanice să o cheltuie în acest an pe cadouri este echivalentul a 560 de euro, mult peste cea din Franța, echivalentul a 320 de euro, și 410 euro în Germania. Retalierii britanici estimează că fiecare copil va primi în acest an cadouri, în medie, echivalentul a 120 de euro, în topul darurilor pentru micuți fiind mașinuțele.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Anul acesta am cheltuit cel mai puțin.E adevărat suntem pensionari.Fiica mea a fost surprinsă plăcut.L-a întrebat pe nepotul meu de 6 ani și jumătate (clasa 0 )ce își dorește de Crăciun. "Nimic mama.Am tot ce -mi trebuie."Fiica mea:sa-I spui asta și tatălui tău. E adevărat. Are tot ce-I trebuie.Și dragostea noastră.
    • Like 0


Îți recomandăm

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Cabana perfectă:

Cine nu s-a visat măcar o dată într-o cabană de munte cu vedere la pădure, cu miros de lemn proaspăt și liniștea aceea curată, ruptă de agitația orașului? Chiar dacă nu trăim permanent la altitudine, putem aduce atmosfera aceea în propriul nostru spațiu- fie că e o casă de vacanță, fie un apartament urban care vrei să respire mai mult aer de natură. Stilul de cabană modernă e o combinație rafinată între confort rustic și funcționalitate contemporană, o invitație de a trăi mai simplu, dar cu gust.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon e-factura

Dacă ne uităm la primele 7 luni din 2025, cheltuielile au fost mai mari cu peste 20% decât veniturile, în condițiile în care acestea au crescut cu aproape 12% față de anul precedent. Cheltuielile de personal și asistență socială reprezintă aproape 67% din venituri. Dacă adăugăm și costul dobânzilor, care a crescut îngrijorător față de 2024, ajungem la peste 75% din total venituri. foto: Profimedia

Citește mai mult