
Foto: Lev Dolgachov / Alamy / Alamy / Profimedia
Marian a învățat programare de la zero în 9 luni de zile. Are 21 de ani și este din satul Popești, județul Bihor. Este un tânăr obișnuit, ce nu a avut posibilități deosebite și oportunități picate din cer. Ca de altfel majoritatea tinerilor din România.
Studiază Facultatea de Geografie la Oradea și este absolvent al programului Generația Tech 2019 – 2020, unde a învățat programare de la zero în comunitatea Digital Nation în doar 9 luni, în paralel cu studenția și altele...de-ale tinerilor.
„M-am înscris pentru că voiam ceva nou. Studiez geografia la facultate și nu știam deloc programare. După primele câteva cursuri am văzut că îmi place și am decis să continui.”
În timp ce învață de zor PHP exclusiv online, alături de colegi pe care nu îi știa și mentori aflați la sute de kilometri depărtare, și-a dat seama cum ar putea să arate viitorul lui:
„Mă gândeam să profesez în domeniul sistemelor informatice geografice (crearea de hărți și planuri folosind cod). Acest curs (Re: Learn To Code) a venit în completare. La facultate facem doar hărți, dar fără cod, doar utilizare de tool-uri.”
Marian este un introvertit ambițios și autodidact. Când a terminat liceul, pe diploma de Bac i-au scris numele greșit, în mod repetat...așa că a ajuns la Facultatea de Geografie printr-un concurs de împrejurări. Când în sfârșit a fost scrisă corect și diploma lui, pe ultima sută de metri, s-a dus la Universitatea din Oradea să vadă ce facultăți încă mai primesc înscrieri. Întâmplarea a făcut să se întâlnească în curtea instituției cu decanul care a văzut ceva la el și l-a convins că Geografia este o opțiune foarte bună.
De atunci au trecut 3 ani și între timp a prins drag de acest domeniu și a decis să continue și cu un master pe aceeași filieră: „Faptul că acum știu să codez mă ajută că voi învăța hardware și software la master la sisteme informatice geografice și îmi va fi mai ușor. Coding e prevăzut de studiat la master, dar eu voi avea un avantaj clar.”
Anul acesta și-a dat licența în paralel cu testele de certificare din „Learn to Code”. A pornit cu aceleași temeri ca orice tânăr care nu a studiat informatică și nu a fost nici prea pasionat de matematică în liceu. „La început mă temeam că nu o să pot face față. Nu știam deloc programare. Am făcut liceu pe filiera umană. Am făcut doar suita Office, am făcut liceul la sat. Dacă nu mă descurc cum o să fie?”
Un tip modest, el zice că are „norocul” că este un bun autodidact și astfel a reușit să se organizeze să facă și facultatea și cursul de programare în paralel. Cine nu-l cunoaște ar zice că e un tânăr inteligent care gândește în perspectivă și care a reușit să își dea seama ce contează pentru el și viitorul lui.
“În timpul liber făceam programare. Am întrebat colegii, am căutat, am fost curios, am ascultat sfaturile mentorilor. Timpul meu liber după cursuri de la 5-7 până seara îl dedicam programării. Eram atent la Rushuri și întrebam mentorii.”
Ce descrie Marian se numește „autonomie în învățare”. Este o caracteristică din ce în ce mai rar întâlnită, pentru că învățământul clasic nu a fost construit să o încurajeze. Constă în:
1. Concentrare și atenție pentru a învăța ce ți-ai propus
2. Conștientizarea metodelor de învățare care funcționează pentru tine și folosirea lor cât mai mult (ex: poate înveți mai bine ascultând sau prin “trial and error” etc.)
3. Dorința și capacitatea de a te organiza: materialele, spațiul, timpul
4. Suficientă claritate legat de ce dorești să obții încât, indiferent de cât de timid sau introvertit ești, atunci când te blochezi ceri ajutor și întrebi
5. Răbdarea de a face pași mici, repetat, cu consecvență, fără așteptarea de a obține rezultate spectaculoase peste noapte
Marian a decis că va continuă să învețe IT: „Nu o să mă opresc. Învățarea nu se termină niciodată. Chiar dacă nu o să profesez în domeniul IT.”
Își dorește să profeseze în sisteme informatice geografice și i-ar plăcea să lucreze la Esri - cea mai mare companie spațială care face hărți. Au sediu și în București. „Aș vrea să lucrez remote. Dacă ar fi să mă mut, nu m-aș muta, aș prefera să lucrez ca developer. Mi-ar plăcea să fac front end.”
Despre colegii de generație el zice că „cei care spun că nu au timp, se mint. Poți să ai timp, dacă știi să îl gestionezi. Am motivația să învăț și îmi fac timp pentru asta. Nu dormeam noaptea ca să programez și e gata și licența.”
Practic, a dorit să își mărească plaja de opțiuni profesionale urmând acest curs. Oare câți dintre tinerii de azi gândesc atât de ancorat în realitate la 21 de ani? A făcut acest curs conștient și a gândit pe termen mai lung. A terminat programul Learn to Code alături de alți ambițioși. Mulți au renunțat pe drum, invocând tot felul de motive. Ce îl face deosebit pe Marian de cei care nu au terminat? Eu zic că răbdarea cu sine și cu ceilalți. Deși matematica nu a fost punctul său forte niciodată, nu și-a zis că nu poate, a zis “încerc” și a descoperit o lume nouă.
Oare câți dintre noi își mai dau o șansă azi? Să zici “încerc” atunci când vezi ceva complet nefamiliar, dar care ți-ar putea ajuta în viitor, cum e IT-ul? În loc să dai “scroll” de zor, să dai clic și să îți dai o șansă!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.