Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Mi-a fost furat portofelul în care aveam două carduri de tip contactless. Până să le blochez, peste 60 de tranzacții fuseseră efectuate

barbat cu portofel

(Foto: Guliver/Getty Images)

Ți se fură portofelul. Din păcate, nu-ți dai seama imediat și viața se scurge bine mersi. După câteva ore, „resimți” pierderea și acționezi în consecință: suni la Serviciul Clienți al băncii pentru a solicita blocarea cardului. 

După o perioadă lungă de așteptare, în care ajungi să fredonezi melodia de fundal specifică oricărei linii de Call Center, îți răspunde cineva. Începi să discuți, ești identificat și pe baza identificării omul de la celălalt capăt al liniei îți poate accesa detalii din cont și, de asemenea, îți poate bloca dintr-o interfață cardul. Aflând motivul blocării cardului, respectivul te întreabă despre ultima tranzacție. Comunici ultima tranzacție cunoscută și auzi un fel de oftat. Tranzacția cunoscută are indexul 61, pornind într-o ordine descrescătoare, de la ultima tranzacție până la prima. Rămâi stupefiat. Limita de credit a fost atinsă, deși, ca un bun platnic, știai că mai ai foarte mult până acolo.

Menționez că este vorba despre un card de cumpărături, cu o limită de credit - o sumă fixă maximă de care te poți folosi oricând, urmând ca în lunile următoare să achiţi datoria. De asemenea, după ultimele tendințe în materie de banking, cardul este de tip contactless, ceea ce presupune că se pot efectua plăți cu el prin simpla apropiere de un POS. Un alt „beneficiu” îl reprezintă faptul că, în limita a 100 de lei, plata este făcută fără a introduce codul PIN. Practic, cu un asemenea card oricine este capabil să cumpere din magazine cât timp se încadrează în limita a 100 de lei, atâta timp cât există bani pe el sau, în cazul de față, cât timp sunt mai puțini bani cheltuiți decât limita de credit - cam 4300 de lei în cazul de față. 

Persoana de la celălalt capăt observă lipsa de reacție și vine cu o sugestie simplă, existentă în procedura scrisă a băncii: cerere de refuz la plată. Făcută rapid, cererea poate fi procesată de cei de la departamentul de fraudă care au la îndemână un instrument simplu: contactarea poliției sau a comerciantului în vederea furnizării de probe video în perioada în care s-au efectuat tranzacțiile.

O undă de lumină apare din nou pe strada ta. În ultimele zile a plouat cu neîncredere și cu remușcări pentru lipsa de atenție de care ai dat dovadă. Te scuturi puțin și-ți iei avânt până la sucursala cu care colaborezi de la începutul relației cu banca respectivă. Ajuns acolo, aștepți. Mai sunt clienți, dar nu e nicio problemă. Ai sta și ultimul, doar să știi că se rezolvă problema.

Ajungi într-un final să vorbești cu cineva. Explici, cu o voce tremurândă, ce ți s-a întâmplat. Din nou, capeți empatie și încurajări. Lucrurile se rezolvă, scrii niște foi cu tranzacțiile și cererea de refuz la plată e gata. O mică problemă ar fi că nu știi tranzacțiile, ar fi și greu că sunt 60. Suni la Relații cu clienții. De data asta te abții să fredonezi melodia că ești în public. Ai parte și de primul răspuns negativ, persoana din telefon nu poate furniza detalii despre tranzacții și trebuie să se revină cu un telefon din sucursală. Sună persoană din fața mea și, în timp ce i se confirmă că sunt 60 de tranzacții, face puțin ochii mari. Coada din spatele meu se mărește, fapt pe care nu-l observ doar eu. Cu o prezență de spirit impecabilă, lămurește clienții de față că o să mai dureze cel puțin o oră până va termina cu demersul meu. Într-un fel, mă simt eliberat că nu se uită chiar toată lumea la mine. 

Scriem tranzacțiile, ne formăm și un stil de lucru în echipă. Episodul se termină într-un fel amuzant: 

„- Sper să-l prindă pe făptaș, măcar pentru faptul că am pierdut o oră scriind toate astea”. 

Plec împăcat, lucrurile par să se așeze.

Ajung acasă și aștept. Am un termen de primire a răspunsului destul de mare. De altfel, sunt înștiințat că cel puțin pentru o perioadă o să mi se perceapă dobândă dacă aleg să nu plătesc suma. Într-o tentativă de a minimiza costurile, aleg să plătesc aproape integral suma, cam 4200 de lei. Îmi zic că, în eventualitatea în care nu se găsesc înregistrările pe cameră, oricum o să plătesc, măcar să n-am de plătit și dobândă. La urma urmei, o să se soluționeze cumva.  

Primesc în aceeași zi un răspuns clasic. Un clișeu, mai degrabă: „o veste bună și o veste proastă”. 

O mică paranteză înainte de a continua expunerea: în portofel aveam două carduri, de la 2 bănci diferite, unul de salariu și unul de cumpărături, ambele fiind de tip contactless - ghinion! Am primit de la prima bancă înștiințarea că am fost creditat cu toate tranzacțiile contestate, de pe cardul de salariu, și de la o altă bancă un răspuns care aș putea spune că „m-a spart”. Mă uitam, reciteam și nu-mi venea să cred. Am considerat întotdeauna că deși lucrurile merg prost, pot să trec peste și să găsesc o metodă de a rezolva problemele care apar. Răspunsul primit, însă, m-a dezarmat. Nu prea mai înțelegeam nimic. Trebuia să ofer spre identificare numărul cardului, codul PIN și data de expirare a cardului. Da, cardul pierdut (de parcă toata lumea memorează datele de pe card). Și mai fascinant era faptul că menționează că am reușit să blochez cardul, doar că n-am folosit metoda impusă de procedura lor. Nu mai era nicio urmă de energie rămasă din contactele anterioare cu ceilalți reprezentanți ai băncii. De altfel, nici acesta nu era întru totul un răspuns de la un om, întrucât era trimis cu ajutorul unei adrese “do not reply”. N-am observat de la început adresa de email și scriu un răspuns asezonat cu argumente: punctul 1, punctul 2, punctul 3. Dau send și primesc răspuns că această adresă nu există.

De aici începe o întreagă tevatură, vorbesc cu oameni, prieteni, fiecare mă sfătuiește în felul lui și îmi oferă soluții. Unii îmi arată calea amiabilă, alții îmi prezintă oportunitatea acționării în instanță, unii mă îndeamnă să fac plângere la poliție, iar una dintre oportunități o reprezintă prezentarea faptelor în presă, ca o informare pentru publicul larg despre ceea ce ți se poate întâmpla când pățești ca mine. Mă gândesc și eu că implic ANPC-ul, doar trebuie să-și justifice și această instituție rostul pentru mine, plătitor de taxe.

Îmi iau din nou avânt, scriu o reclamație pe site-ul băncii. Le prezint faptele, le prezint atitudinea colegilor lor de la departamentul de fraudă, le prezint posibilitățile de soluționare a situației. Între timp dau o declarație la poliție în care susțin că banca este pentru mine un complice. Domnul polițist, amabil, versat în astfel de situații, notează totuși „solicit sprijin relația cu banca”. 

La două săptămâni după ce am trimis a doua solicitare și la mai puțin de o săptămână după ce am vorbit cu cei de la poliție, primesc răspunsul dorit. Toate tranzacțiile mele au fost creditate. Bucurii, confetti, o bere la băieți. Buturuga mică răstoarnă carul mare. N-am reușit să scot toată suma pe care am depus-o ca un bun platnic, întrucât s-a considerat că trebuie să-mi acopăr datoriile curente - rate în viitor, dar cred că e un amănunt mai puțin important.

Concluzii:

1. Să recapitulăm puțin. Ți se fură portofelul în care ai carduri ce utilizează tehnologia contactless. Cardul este folosit pentru a se efectua tranzacții de până în 100 de lei și, practic, ești furat din contul bancar - chiar și cu 4300 de lei. Suni la bancă să soliciți blocarea cardului și afli că există posibilitatea de a efectua o cerere de refuz la plată. Urmezi procedura, dar în unele cazuri ți se răspunde cu un bluf, un mesaj menit să trieze astfel de solicitări. Pasul următor este să înțelegi situația și să insiști să ți se returneze banii, cu metodele menționate mai sus. Într-un final, reușești să rezolvi situația și ajungi să te gândești că viața ta e îmbogățită cu o experiență intensă.

(Foto: Guliver/Getty Images)

2. Nu orice bancă nu e de încredere, ca să citez un fost premier. Totuși sunt și bănci care au angajați în anumite departamente persoane care oferă răspunsuri de genul celui primit de mine în prima fază. Nu știu dacă reprezintă politica băncii sau așa înțeleg ei să-și facă treabă. De asemenea, sunt și bănci care răspund prompt și proactiv - cazul băncii la care aveam cardul de salariu.

3. Deși am ezitat să merg la poliție, acesta era primul lucru care trebuia făcut în momentul în care am realizat lipsa portofelului. La fel cum la bancă sunt angajați dedicați și mai puțin dedicați, reprezentantul legii cu care am stat de vorbă m-a impresionat într-un sens pozitiv, iar declarația pe care am redactat-o împreună cu el a avut efect.

4. Am scris acest text ca o informare pentru cei care pățesc același lucru. Poate voi ajuta acum sau în viitor niște persoane aflate în aceeași situație ca mine. De altfel, am evitat să menționez numele băncii unde aveam cardul de cumpărături, întrucât consider că într-un final și-au făcut treaba, chiar dacă mai greu.

5. N-am vorbit foarte mult despre faptul că eu sunt într-o oarecare măsură responsabil pentru furtul portofelului. Da, corect, dar eu ar fi trebuit să pierd doar banii din portofel. Cardul e menit să fie folosit cu un cod PIN. Prin faptul că mi se oferă ca opțiune unică un card contactless de pe care se pot face nenumărate tranzacții, consider că banca îşi expune clientul. Un alt fapt pentru care consider banca vinovată este acela că pe cardul de la prima altă bancă s-au efectuat 9 tranzacții (maximum 3 per comerciant datorită unei limitări din soft) și de pe cardul de la a doua bancă 60 (câte 20 la 2 comercianţi și altele izolate). Cum nu există nicio limitare la numărul de tranzacții suma ar fi putut fi mai mare dacă erau mai mulți bani pe card. Prin urmare, ei nu au o modalitate de a preveni folosirea cardului de către alte persoane.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • gata, m-am lamurit, voi republicati articolele vechi din cand in cand.
    • Like 1
  • Nu cred, cardurile contactless cer din nou pinul dupa un numar relativ mic (5-10) operatiuni facute fara pin, tocmai din motivul asta, sa limiteze pierderile in astfel de situatii la cateva sute de lei, maxim 1000. Nu cumva era scris pinul pe vreunul din carduri? :)
    • Like 0
  • Sau setezi limita pentru tranzactii contactless a fiecarui card, egala cu zero, si termini tevatura inainte de a incepe...
    • Like 2
    • @ Andreea Oana
      check icon
      Sau oferi clientului posibilitatea de a-și dezactiva posibilitatea de a efectua plăți contactless (cum face Revolut).
      • Like 4
    • @ Andreea Oana
      La ING am înțeles că ar merge, la Raiffeisen nu se poate, a fost nevoie să dezactivez complet funcția contactless. O pot folosi în schimb de pe telefon, unde beneficiez de protecția oferită de amprentă.
      • Like 0
  • Se pot trage doua concluzii :
    1.. oricum ar fi tot e mai bine acum decât acum 30 de ani. Îmi aduc aminte ca părinții mei veneau direct acasă în ziua în care primeau salariul pentru ca portofelul furat rămânea furat. Azi băncile plătesc asigurări și nu pierd nimic sa îți dea banii înapoi. Asta nu înseamnă că nu vor încerca să nu o facă.
    2. Dacă nu înțelegem tehnologia nu inseamn-a ca ne uitam la informaticieni ca la magicieni. Limita de plata e decizia clientului asa ca 1000 de euro e cîndată. Limita de tranzacții fără contact e dreptul clientului : intre 0 și 15 euro pe ora e de ajuns. Dacă o banca nu ne informeaza înseamnă că oferă un serviciu de slaba calitate.
    • Like 2
  • Vasile check icon
    Dacă tot a fost reluat articolul, vă spun cum e cu cardul revolut. L-am comandat simplu, cu poză de pe buletin și poza frumoasei mele figuri. Totul este pe telefon. Pot bloca cardul, pot activa/ dezactiva : plăți online, retrageri de la bancomat, plăți contactless, tranzacții online. Mai pot activa tranzacții pe bază de locație, dacă nu e tranzacția în zona unde mă aflu, este refuzată plata. Mai pot limita suma maximă care se poate folosi de pe card. Partea bună e că le poți activa simplu, de pe telefon, doar când ai nevoie, după caz. Plus mare avantaj, schimb valutar la curs BNR (diferență la a 3-a zecimală.
    • Like 6
    • @ Vasile
      Merci pentru informatii. N-am stiut...
      • Like 0
    • @ Danescu Cristina
      Vasile check icon
      Găsiți pe net pe site-ul lor, au și în limba română.
      • Like 2
    • @ Vasile
      Cred ca dupa maxim trei cumparaturi ar trebui sa iti ceara codul PIN .
      • Like 5
    • @ Cosmin Moraru
      Vasile check icon
      Cere codul pin după cum setezi cardul. La mine îl cere permanent plus că am sms cu fiecare plată. Găsiți detalii pe site.
      • Like 3
  • Acum ceva ani au inceput incidente de genul asta in jur. Asa ca, pe rand, am dezactivat descoperirea de card, apoi renuntat la cardul de credit (mai fol. pe al sotului :D ) , renuntat la contactless, o parte din salariu o pun in contul de economii in ziua de salariu (okok, asta e o rutina f. veche), apoi am cateva plati automate (ipoteca, asigurare, vreo 2 facturi etc) asa ca daca se intampla nu intru in rahat.
    Altfel activarea validarii prin sms/tel. pt plati mai mari mi se pare o optiune bancara interesanta.
    • Like 1
  • fc check icon
    pentru ”libertatea” (consfințită tacit și legal) băncilor de-a scuipa-n cap și-n gură cetățeanul să-i mulțumiți lui isărescu, ăla cu vinurile.
    • Like 0
    • @ fc
      Poti explica?
      • Like 0
    • @ CommonReader
      Asa a zis daddy. Suficienta explicatia? :)
      • Like 1
    • @ fc
      PROTIP: sistemul cardurilor contacltess NU s-a inventat in Romania
      • Like 2
  • Asta e lumea moderna tehnologizata de azi. Avantaje si dezavantaje. Dar cred ca ar fi utila o standardizare a procedurilor de furt/pierdere/clonare card pentru toate bancile. Cand ti se da cardul sa ai o hartie cu pasii pe care trebuie sa-i faci daca o patesti in vreunul din cele 3 cazuri, cu nr de telefon de urgenta intern/extern etc. Apoi de cand cu contactlessul asta cum zicea bine cineva mai jos ar fi bine sa limitezi tranzactiile sau sumele/zi sau /tranzactie ce se poate face din IB. Apoi n-ar fi rau sa-ti notezi datele cardului undeva ca niste cifre aleatorii fara a da de banuit ca-s date de card. Din ciclul Better safe than sorry. Adica mai trebuie responsabilizat si clientul nu numai banca.
    • Like 1
    • @ Magotu Enigmatic
      Din păcate suntem în România și aici apar nenumărate situații neprevăzute. Caz concret , comand un TV smart cu ecran touch pe net (piesă rară) care costa cam 3800 de lei , am card cu cca 10.000 de lei , stau liniștit că vine curierul cu el în pachet plătesc cu cardul ( am cod PIN) și gata. Ghinion , trăiesc în România vine curierul cu pachetul dorit taman în ziua de sâmbătă la prânz , nu are cititor de carduri trebuie să platesc cash și repede pentru că are și alte livrări de făcut în acea zi în alte orașe. Zic ok așteaptă 5 min să mă duc la bancomat să scot banii, ghinion banca are limite de retragere de cash/zi maxim 3000 de lei. Degeaba suni în weekend la orice bancă că îți răspunde un robot care nu te poate ajuta decât în zilele lucrătoare , totul pentru protecția clientului nu-i așa ? Eu am rezolvat cu ajutorul unui prieten carea acceptat să-mi dea banii împrumut până luni când pot retrage restul de bani cash dar câți pot spune asta ?
      • Like 0
  • Delia MC Delia MC check icon
    Am avut carduri contactless însă am anulat opțiunea exact după prima apariție a acestui articol( ușor, cerere la bancă). Bine, aveam de gând însă amânam... Deși am grijă maximă de geantă (o femeie aproape nu poate uita geanta undeva) totuși paza bună trece primejdia rea. Autorul e bărbat, la ei e mai complicat cu portmoneul. În buzunar deranjează la stat jos și condus, de aceea e mai ușor să uite portmoneul undeva.
    Card de cumpărături nu am și nici descoperire de credit. Cât am cheltuiesc, cât nu, nu. Am avut de amândouă însă am renunțat( un card de cumpărături la care odată am întârziat o zi cu plata și m-am trezit cu penalizare maximă).
    Ce-i totuși ciudat, mi-am dat seama că nu știu deosebirea dintre card de credit și card bancar. Chiar dacă nota bene, cardul de credit funcționează la fel ca unul bancar și nu are nicio descoperire de credit. Deosebirea se vede în anumite țări unde cardul de credit pur și simplu nu-i acceptat. Cel de credit e întotdeauna imprimat in relief( Visa, Mastercard, Amex, etc).
    Concluzia: mai avem multe de învățat....
    • Like 3
    • @ Delia MC
      deosebirea intre *card de credit* si *card de debit*, ca ambele sunt carduri bancare.
      Ci nici nu mai sunt toate cardurile de credit imprimate in relief (embossed), pentru ca au cip-uri, se mai renunta la sistem (https://www.creditcards.com/credit-card-news/glossary/term-embossed.php)
      • Like 3
    • @ Nicu Buculei
      Delia MC Delia MC check icon
      Mulțumesc!
      Mi s-a întâmplat în Germania, am întrebat si acest răspuns am primit, și că aceste carduri de credit vin pe altă filieră. Kredit Karte, Bank Karte, astea sunt sigur cele 2 categorii, m-a încurcat puțin denumirea. N-am mai detaliat după( m-am bucurat doar că aveam și celălalt card la mine) m-a mirat numai ce puțin știu, și nu numai eu. Card de credit, debit, era o nebuloasă pentru mine atâta timp cât au aceeași funcție și culmea, erau pentru același cont! Pentru nemți era clar ce și cum.
      Am vrut și să avertizez, dacă n-ai și card de debit e o problemă....
      • Like 2
  • Raul check icon
    Cateva lucruri bune de stiut:
    - exista banci la care poti modifica limita de plata cu cardul fara folosirea pin-ului.
    - se poate opta pentru alerte sms la orice tranzactie si astfel stii exact ce se intampla cu banii din cont.
    - pentru cei mai exigenti: cardul se poate tine blocat din Internet Banking si se poate debloca numai cand se face o tranzactie.
    - primul lucru de facut in asemenea cazuri este sa mergi la politie, au departament special care se ocupa cu astfeld e cazuri si bancile solicita nr de inregistrare al plangerii facute de pagubit.
    • Like 4


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
sound-bars icon