Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, surprins de camere în timp ce gonea cu viteză pe nonsens

Lucian Șova -

(Foto: Facebook/Ministerul Transporturilor România)

Lucian Șova, al treilea ministru al Transporturilor dat de PSD în ultimii 2 ani, (după ce partidul și-a dat jos 2 guverne) a emis săptămâna trecută o frază șocantă.

„Este o rețea de autostrăzi minunată în Occident. De ce au venit multinaționalele aici? Au venit că sunt salarii mici. Când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari. Și tot vor pleca. Către alte zone fără autostrăzi, dar cu salarii mici.”.

Ideea a curs în timpul unei dezbateri de pe urma căreia s-a aflat că Ministerul Transporturilor a decis să rupă înțelegerea dintre statul român și Banca Mondială pentru finanțarea tronsonului Brașov-Comarnic.

Orice om care stă în trafic la Comarnic sau se urcă în tren seara la 18 în Iași și ajunge la Timișoara a doua zi după ora 12 are tot dreptul să se întrebe dacă ministrul Șova are o gândire ticăloasă sau un nivel IQ scăzut.

Dacă domnul ministru Șova ar avea minimum de experiență economică sau măcar o mână de consilieri pregătiți, ar ști că din noiembrie 2012, de la darea în folosință a autostrăzii A2, PIB-ul județului Constanța a crescut cu o viteză dublă față de restul țării.

Aritmetică simplă, cu date seci de la Institutul Național de Statistică, scoase în evidență de ZF, aici. Autorul notează că în perioada 2012-2017 Produsul Intern Brut al României a înregistrat un plus de 29%, în timp ce Constanța a mers în sus cu 56%.

Că România nu a făcut autostrăzi în ultimele 3 decenii este un fapt, e probabil una din marile nerealizări de după 1989, cu atât mai mult cu cât vecinii au atras zeci de miliarde de euro pentru infrastructură. Oricare ar fi lista cu motivele acestei impotențe naționale, unul e evident: numărul extrem de mare al miniștrilor de la Transporturi - cei mai mulți de o incompetență crasă. În toată această incoerență, administrarea României seamănă cu ridicarea unei case la care schimbi echipele de lucru foarte des. Dacă ai alt arhitect sau un șef de șantier nou la fiecare câteva săptămâni, casa nu va fi niciodată gata și nu va trece mai sus de stadiul de fundație, gândită o dată pătrată, o dată rotundă, o dată pentru un etaj, modificată în cele din urmă pentru P+ 2.

În ultimele 3 decenii, România a avut la Ministerul Transporturilor 28 de șefi- media este de un an și puțin. Sunt miniștri care au stat în funcție 63 de zile sau 88 de zile. Imaginați-vă că unii au pierdut săptămâni numai până s-au așezat pe scaun, și-au decorat birourile și și-au adus pe lângă ei amantele și clientela de partid. 

În urma lor, toți au lăsat straturi de indivizi și individe care taie și acum frunză la câini prin CNADNR și Ministerul Transporturilor. Unii au acces la fonduri de sute de milioane de euro, practică niște comisioane grase pentru lucrări de asfaltare pe timp de ploaie și-i vedem deplasându-se de colo-colo în mașini de teren cumpărate din leafă de bugetar. Alții, mai mici, s-au agățat de scaune și-și numără bucuroși creșterile substanțiale de salarii primite de la partid în ultimii ani.

Logica discutabilă a ministrului Șova, care ar fi trebuit să plece din funcție la câteva ore după această declarație, intră în coliziune directă cu zicerile șefului său de partid, Liviu Dragnea. În campania electorală, șeful PSD spunea la un post de televiziune că ''În 26 de ani, s-a furat peste tot. Nu am reuşit să facem o autostradă de la un capăt al ţării la altul, din mai multe motive. În primul rând s-au furat mulţi bani (…) S-au risipit miliarde de euro (…) În România s-au risipit banii, s-au risipit miliarde peste miliarde de euro, din hoţie, prostie, lipsă de strategie şi coerenţă, şi dorinţa de a guverna pentru mâine''.

După OUG 13, liderii majorității guvernamentale aruncă la televizor alte teorii, cum că nu s-a vrut să avem autostrăzi, insinuând că forțe străine ne împiedică să legăm provinciile.

În țară, șefii de municipii și județe, susținuți de organizații civice, se organizează regional și încep să ocolească Executivul. Pentru ei, Guvernul a devenit un mamut care mănâncă bani, taie fondurile din impozite și taxe ce ar trebuie să meargă local și amputează orice șansă de dezvoltare împrumutându-se ca să plătească salarii și pensii speciale. 

Cea mai slabă echipă pe care a dat-o PSD-ul în ultimele decenii devine în fiecare zi Guvernul “Degeaba”. Executivul care încurcă, se contrazice, schimbă regulile din mers de 3 ori pe săptămână, se împiedică și exportă gafele interne în plan extern, în întâlnirile diplomatice.

Asociaţiile civice care militează pentru construirea autostrăzilor în Moldova vor trimite o delegaţie la UE. Reprezentanţii „Moldova Vrea Autostradă“ şi „Împreună pentru A8“, alături de „Pro Infrastructura“ se vor afla la Bruxelles în perioada ce vine, unde vor discuta cu preşedintele Comisiei de Transporturi şi Turism a Parlamentului European, Karima Delli, scrie ziaruldeiasi.ro, pentru a găsi soluții care să nu țină neapărat de încurcă- lume de la Capitală, Guvernul Viorica Dăncilă. În 20-21 mai, peste 1000 de șoferi din zona Moldovei au protestat într-un marș la volan spre București. Ajunși la destinație, au fost împiedicați să intre în zona centrală a orașului să ceară infrastructură care să lege cea mai izolată provincie de București și Târgu Mureș.

Săptămâna trecută, la Brașov, șefi de municipii și județe din Oradea, Sibiu, Mureș, Alba, Covasna, Harghita, s-au întâlnit și au discutat despre prioritățile de infrastructură: finalizarea autostrăzii Transilvania și construcția/ extinderea aeroporturilor Brașov, Mureș, Sibiu. Detalii aveți aici. Cu alte cuvinte, mult dorita descentralizare a României se petrece, dar nu din voia liderilor de la București, ci din nevoia primarilor și șefilor de CJ care trebui să-și salveze obrazul în fața alegătorilor.

Și în timp ce Vestul este preocupat cu autostrăzile, aeroporturile și căile ferate, în București, la ultima ședință de Consiliu Local, a fost respinsă hotărârea cu privire la execuția bugetară la capitolul investiții. În primele 3 luni din 2018, execuția bugetară la dezvoltare a fost de 9,7%, cea de la Mediu de 2%, în timp ce pentru stimulente sociale a trecut de 55% până în 31 martie.

Incompetența, analfabetismul funcțional, numirile pe pile și pe criterii clientelare au pătruns ca metastazele în toate straturile administrației, de la Guvern și ministere în jos și devin chestiuni de securitate națională a României pe termen lung.

Sunt atât de slabi funcționarii sau sunt atât de mari interesele încât până și o amărâtă de licitație pentru dotarea cu aer condiționat a hârburilor din București a fost anulată. Pe rețelele de socializare, oamenii îi mulțumesc primăriței că le oferă saună gratuită în prețul unui bilet de autobuz.

Vice-primărița a dezvăluit jurnaliștilor că au aflat din întâmplare cum că firma care a câștigat licitația pentru a livra 400 de autobuze în Capitală nu le are pe stoc: ”Lăsați-mă să vă spun ce am înțeles eu, chiar dacă nu sunt specialistă în zona asta, dar am fost atentă. Nicio societate de la care cumperi autobuze nu le are în stoc și nu ți le dă imediat. Este vorba de autobuz, de propriul concept, drept care ți le dă pe rând. Noi toți ne-am imaginat că în clipa în care contractezi 200 de autobuze, de pildă, tu le ai în trei luni de zile. Nici poveste, iar asta am aflat-o întâmplător. Și, deci vine prima etapă de 100 de autobuze, vor fi și tramvaie noi…”, spune cu seninătate Tomnița Florescu. Toate aceste gafe ridică mari semne de întrebare cu privire la experiența și capacitatea oamenilor aflați în fruntea orașului de a-l administra.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Cred ca tot ce a fost scris dupa declaratia individului cu pricina este degeaba! Un "no comment" era tot ce trebuia...
    • Like 0
  • Ipochimenu' nu-i nici primul, nici ultimul cretin ajuns ministru
    • Like 2
  • Al Lui Al Lui check icon
    Cea mai buna explicatie, despre cum a ajuns judetul Teleorman pe ultimul loc la capitolul dezvoltare in Ro, o descoperim in zicerile ministrului Sova Lucian despre autostrazi. Dragnea, aplica astazi reteta "succesului de Teleorman" la nivelul intregii tarii, cu scopul unic, de-a se salva pe sine si cativa apropiati (unelte) de-ai domniei sale, de bratul lung al legii. Mai precis : se ia una bucata de incompetent incurabil, incult si arogant peste masura ( in principal din lipsa de educatie) si se "planteaza" intr-o functie de conducere, cat mai sus posibil. Cand incompetentul va primi o astfel de inalt-dregatorie in stat, la care nu ar fi visat in vecii vecilor, el sau familia sa,, va executa fara sa se opuna, comenzile lui Dragnea (doar el l-a facut om MARE). Daca, incompetentul are cumva si dosare penale, pentru Dragnea si Tariceanu acesta este omul ideal, deoarece sunt 100% convinsi de loialitatea si supunerea oarba a personajului respectiv (incompetentului i se promite inclusiv rezolvarea dosarelor penale in care este eventual inculpat).Asa, ne-am ales astazi cu un guvern, care de fapt nu guverneaza Romania, populat cu persoane incompetente, arogante (pana la obscenitate) si inculte ce servesc interesul personal al celor doi lideri PSD-ALDE. Ma intreb, la sfasitul domniei lui Dragnea si Tariceanu, unde se va afla Romania ? Pe ultimul loc in UE, sau pe ultimul loc in lume !
    • Like 0
  • check icon
    Prioritatea numărul unu e Piteşti-Sibiu nu Comarnic - Braşov iar pe locul doi ar fi Iaşi Târgu Mureş dar nu cred că le apuc in viață,poate nepoții dacă vor mai fi in România.
    • Like 0
  • mike mike check icon
    "FSN reloaded" se cheama noul film din a carui distributie facem si noi parte, film care cu siguranta ar putea lua un premiu la Cannes daca ar putea fi produs. Doar nu-si imagineaza cineva ca domnul Sova va fi amendat pentru viteza excesiva si mersul pe "contrasensul nonsensului". "Baietii" destepti si golani ai anilor '90 s-au reintregit astazi sub comanda lui Liviu. Reintregirea FSN-ului.
    • Like 0
  • Cri check icon
    Eu cred ca dl. Alex Livadaru nu are dreptate atunci cand domnia sa intreaba daca, citez, ""ministrul Șova are o gândire ticăloasă sau un nivel IQ scăzut"".
    Mai degraba as spune ca formularea corecta este: ""ministrul Șova are o gândire ticăloasă SI un nivel IQ scăzut"". ( Daca Sova a facut intr-adevar afirmatiile respective.)
    In ceea ce priveste achitionarea autobuzelor turcesti de catre primaria Capitalei, este evident ca niciun fabricant nu produce pe stoc sute de autovehicule, ca nu e nebun sau imbecil ca sa se falimenteze singur, ci isi adapta productia in functie de numarul de comenzi ferme pe care le are.
    Din aceasta perspectiva, functionara din Primarie, Tomnița Florescu are perfecta dreptate.
    Din punctul meu de vedere, problema este ca d-na Firea, in ton cu firea profund orientala a domniei sale, a preferat sa cumpere marfa turceasca in loc de autobuze germane; in urma cu aproape doua secole, cand germanii au inceput sa fabrice motoare, turcii inca umblau in salvari si purtau fesuri.
    Vreau sa spun ca la un contract asa de mare si pe banii publici, ar fi fost de preferat ca afacerea sa fie facuta Mercedes, care este un producator de prestigiu si de mare traditie,
    N-am nimic cu turcii, ei fac halva, baclavale si alte dulciuri foarte bune, insa facand afaceri cu germanii nu am fi adus doar autobuze cu siguranta mult mai mai bune, ci am fi importat si un pic din civilizatia germana, lucru foarte necesar pentru noi ca romani, dar se pare ca nu si pentru doamna Firea.
    • Like 4
    • @ Cri
      check icon
      Autobuzele Mercedes sunt fabricate in Turcia ,asta ca fapt divers .
      • Like 0
    • @
      cox check icon
      Tot ca fapt divers...
      Chiar dacă sunt făcute în Turcia, sunt fabricate la standardele Mercedes. Și IPhone e făcut în China, ori pantofii Adidas în Bangladesh.
      • Like 0
    • @ Cri
      Tare aș vrea să văd contractul firuței cu turcii... și mai ales clauzele. ;)
      • Like 0
    • @ Cri
      Toti ministrii actuali raspund acelorasi cerinte ;) : IQ sub-minim si ticalosie maxima. De preferinta "feminin" !
      • Like 0
  • Mihai check icon
    declaratia ministresului arata pe langa incompetenta si mult dispret la adresa contribuabilior fie ca sunt alegatori sau nu fsn(alias psd)
    • Like 1
  • Ce știți voi, strategia pe termen lung a luminatului guvern VVDragnea e să facă țara extrem de greu de cucerit, cu șosele varză, căi ferate muci și drumuri pulbere... iar dacă adaugi desanturile de tricouri albe gata să lase blindatele invadatorilor pe butuci la orice oră, avem chiar motive să ne mîndrim că sîntem români! :)))))))))))
    • Like 2


Îți recomandăm

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult

Testat e Hot

Vreau să vă arăt azi un program inedit de educație la firul ierbii: el începe chiar pe pajiștea a două festivaluri care atrag în fiecare an zeci de mii de tineri și își propune să fie un fel de curs introductiv într-o materie pe care școala românească se jenează să o predea.

Citește mai mult

BT Go

Într-o eră în care tehnologia avansează rapid, IMM-urile sunt nevoite să adopte rapid inovații digitale pentru a rămâne competitive și a profita de oportunitățile de pe piață. Serviciile care simplifică birocrația permit antreprenorilor să se concentreze pe inovație și dezvoltarea afacerilor lor.

Citește mai mult