Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Unul dintre cele mai plăcute vicii ale omului este, mai nou, o dovadă de sănătate mentală: despre beneficiile lenei

Relaxare

Foto: Guliver/Getty Images

Mai avem oare voie să ne fie lene, să ne trăim lenea? Mai este legitim sau acceptabil social să fii din când în când leneș? În DEX lenea este descrisă ca o predispoziție pentru starea de inactivitate, caracterizată prin lipsa plăcerii, a dorinței sau a voinței de a munci, refuzul de a face un efort fizic sau psihic etc. Proverbele românești despre lene vorbesc toate despre neajunsurile unei astfel de trăsături de caracter: duce la sărăcie, la cerșetorie, cu un om leneș nu poți face casă etc. Știe toată lumea fabula greierului și furnicii, iar Păcală a fost dus la spânzurătoare pentru cât era de leneș și pentru că ar fi putut corupe și pe alții cu năravul acesta al său. 

Religiile sunt și ele de părere că lenea e un păcat de moarte, iar etica protestantă, bază morală pentru începuturile modelului economic capitalist, ridică munca la rangul de practică izbăvitoare care ne poate cumpăra biletul către rai: o muncă austeră și asiduă, cu scop moral ascetic, nu cu scopul huzurului frivol în lumea aceasta. Comunismul a asociat lenea burgheziei și a făcut-o dușman de clasă. Toată lumea trebuie să muncească, iar munca intelectuală nu e muncă adevărată, ci sfidare și pretenție de superioritate. Contează sudoarea frunții și egalitatea.

Fără doar și poate lenea ca o lipsă a voinței sau dorinței de a depune orice fel de efort spre orice direcție, lenea ca stare de infantilizare și dependență de ceilalți, lenea cronicizată ca lipsă a energiei vitale și a dorinței de a trăi pe propriile picioare este o problemă caracterială și psihologică. Dar nu toate experiențele de stări de lene sunt la fel. A trăi din când în când momente de retragere și de inactivitate, a simți nevoia de a sta, de a nu face nimic, de a te relaxa, de a lua o pauză de la tot și toate este normal și sănătos.

Iarna este un anotimp al retragerii în propria matcă, al hibernării și al conservării de resurse, un timp în care ne putem angaja în autocontemplare, funcționând la ralanti în exterior dar dându-ne timp pentru interior. 

Adesea răcelile sau bolile vin ca un mesaj din partea minții și a corpului care ne spune că e momentul să o luăm mai ușor, ca un avertisment, un semnal de alarmă care ne forțează să ne oprim și să ne îngrijim mai mult, să ne dăm voie să trăim retragerea necesară regenerării.

Când ne surprindem în aceste momente e util să reflectăm la starea noastră de dinainte de a ne îmbolnăvi și să învățăm din asemenea experiențe să ne permitem pauze fără a fi nevoie să ne îmbolnăvi. Siesta, un obicei mediteranean, dar și balcanic, e o altă formă de a trăi lenea câte puțin în fiecare zi: o mică fereastră de revigorare și de contemplare, la jumătatea zilei, în care te poți odihni, poți evalua prima jumătate a zilei și te poți pregăti pentru a doua, un moment în care să lași mintea liberă să reflecteze sau să creeze, un timp în care mintea și corpul își încarcă bateriile și se reconectează în armonie. 

Avantajul cel mai mare al lenei periodice mi se pare acela că poate aduce seninătate, prin capacitatea sa de a ne deconecta atenția de la furnicarul cotidian, pentru a putea da proporția cuvenită lucrurilor din viața noastră: dorințe, planuri, împliniri sau dezamăgiri, speranțe.  

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nu e o noutate. Lumea toată care încă nu a citit-o ar trebui să citească lucrarea din anul 1880, dar de maximă actualitate, "Dreptul la lene" de Paul Lafargue.
    • Like 0
  • fc check icon
    lenea este un semnal al întregului corp-minte. este un început de depresie, este o primă reacție a sinelui, o fugă. lenea este reducere a vitezei de pilotare a vieții, a propriei vieți, pentru că nu mai putem. releul stării de bine, al Binelui, dă afară și ne spune clar când suntem atacați. actuala orânduire socială este strâmbă și e imposibil să eviți agresiunea ei asupra eului individului. pot doar reclusivii, asceții, ”stâlpnicii”, călugării. practic, lene nu poate exista în peisajul uman normal. ce auzim că e lene e mai degrabă o așteptare a sufletului rămas undeva-n urmă, pierdut pe drumul spre nimic. un tribut plătit vremilor nebune și exploatatoare foarte. săracii nu-și permit luxul lenii. bogații au inventat ”anul sabatic”, artiștii și l-au putut cere ca drept, realizând că doar starea de bine poate susține actul creator de frumos. top-modelele ori foto-modelele cu atât mai mult! :-) strict aplicat, tehnic de-a dreptul, dogma și logica lui 8-8-8 e crimă curată astăzi. ființa umană nu (mai) poate ține pasul cu acest inutil barem. azi, în acest moment al evoluției omenirii, trebuie schimbată și-ncă-n favoarea individului, pentru că omul e important, nu profitul, nu stăpânii omului. e păcat că va dura mult timp dar trebuie știut că fix acolo se va ajunge: omul nu trebuie să muncească ”opt ore”. e prea mult și nu-i mai ajunge pentru sine. și e inutil. pentru că odată cu evoluția tehnologică apare și dispariția unor (multor) meserii ori locuri de muncă. și aici apare adversarul: sistemul îi vrea totuși, pe sclavi, pe cei mulți (prostimea), ocupați. omul trebuie să se chinuie cu ceva spre-a nu avea timp să gândească. să rămână prost, să rămân-o vită de povară, nu un spirit care poate face alegeri în baza unor criterii și principii. sănătatea publică va produce dovezile statistice la vreme potrivită: 4 ore de muncă reale sunt prea-destul. asta când organizarea socială, social=economică, social-administrativă, vor fi gândite de oameni morali, iubitori de oameni, de ordine și frumos. veritabili ergonomi sociali. și să nu uităm că așa cum savurăm lenea (dolce far niente) tot așa gustăm și-ncă lacom munca cu pasiune, din pasiune. negustorul prost strică marfa, botează calitatea (abjecția numită obsolescence), timp în care negustorul bun face și livrează un bun care durează garantat ”100 de ani”. doar pare suicidar ...dar asta deschide, nu închide. deschide calea spre treapta superioară, inaccesibilă prin jmecherie ori corupție.
    • Like 3
    • @ fc
      Stimate/a fc , mi-a placut și am apreciat comentariul dvs. O singura rugaminte aș avea ; respectați totuși ortografia ( aia care zice ca fraza se incepe cu litera mare) , ca semn de respect pentru cititor : așa am fost invațați sa citim și marturisesc ca eu am fost pe alocuri derutat de inceputul frazei cu litera mica.
      • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult
Text: Suzana Gras/ Voce: Alex Livadaru
sound-bars icon