Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O noutate fiscală în 2023: persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu de Fisc în scopul efectuării unei verificări a situației fiscale personale

Sigla ANAF

Foto: Inquam Photos

OUG nr. 188/2022 modifică substanțial prevederile din Codul de procedură fiscală, când sunt reglementate proceduri de colectare a creanțelor fiscale sau controale și inspecții fiscale.

Actul normativ trebuie analizat din perspectiva termenului de intrare în vigoare în sensul că unele prevederi normative intră în vigoare în data de 29 decembrie 2022, data publicării în Monitoul oficial, alte prevederi normative intră în vigoare în data de 08 ianuarie 2023 – în termen de 10 zile de la publicarea în Monitorul oficial, iar alte prevederi intră în vigoare în data de 01 ianuarie 2026.

În plus, unele prevederi din prezenta ordonanță se aplică inspecțiilor fiscale începute înainte de publicarea în Monitorul oficial a prezentei ordonanțe.

Trebuie să ținem cont și de actualele prevederi normative, din cauza faptului că noile reglementări sunt adoptate în contextul existenței unei proceduri deja aplicabile.

Să analizăm succint principalele prevederi ale actului normativ:

1) Se instituie noțiunea de ”dosar administrativ al acțiunii de control”, respectiv noțiunea de ”dosar fiscal al contribuabilului”, ca fiind un set de documente aferente unei acțiuni de control sau aferente activității de administrare a contribuabilului.

2) La cererea scrisă a contribuabilului, organul fiscal are obligația să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control.

Notă: există chiar o hotărâre a Curții de justiție a Uniunii Europene – C430/19/CF, într-un litigiu între un contribuabil din România și autoritatea fiscală, ce stabilește dreptul contribuabilului de a solicita anularea actelor administrative fiscale când contribuabilul nu a avut acces la respectivele documente deținute de organul fiscal.

3) Se elimină procedura de efectuare doar a unor controale tematice, organul fiscal având dreptul să efectueze controale inopinate sau controale antifraudă.

4) Se reiterează situația prin care contribuabilul trebuie să prezinte organului fiscal documente sau informații pentru clarificarea situației fiscale. Se accentuează însă o precizare normativă în sensul că organul fiscal trebuie să indice documentele pe care le solicită contribuabilului și natura informațiilor pe care le solicită.

5) Se reiterează situația în care contribuabilul are obligația să depună documente la sediul organului fiscal, această procedură putându-se realiza atât prin transmiterea cu poșta, prin înregistrarea la registratura organului fiscal sau prin mijloace electronice de comunicare la distanță.

6) Se instituie procedura de notificare a conformării. În situația în care se identifică contribuabili ce ar putea să fie selectați în vederea efectuării unei inspecții fiscale, anterior începerii inspecției, aceștia pot fi notificați de identificarea riscurilor fiscale și de neconformările identificate de organul fiscal.

7) Contribuabilii au un termen de 30 de zile după notificare să depună sau să corecteze declarațiile fiscale. Depunerea și corectarea declarațiilor fiscale nu înseamnă neapărat suspendarea inspecției fiscale, ci diminuarea riscului fiscal.

În cazul în care există contribuabili cu risc fiscal ridicat, ce au fost notificați și nu au remediat riscurile fiscale, aceștia sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale/verificări documentare.

8) Ca și regulă generală, inspecția fiscală se realizează la sediul organului de inspecție fiscală. 

Notă: până la această modificare, regula generală era ca inspecția să se desfășoare la sediul contribuabilului. Organul fiscal prin decizie motivată sau la solicitarea contribuabilului poate efectua inspecția la sediul contribuabilului. Contribuabilul interesat va depune o cerere ce va fi soluționată în maxim 3 zile de la înregistrare, iar dacă nu este soluționată în acest termen, se consideră acceptată în mod tacit.

9) Se introduce o nouă procedură a controlului Antifraudă, aceasta având ca obiectiv prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale.

10) Se reiterează faptul că dacă în urma unei analize de risc asupra veniturilor persoanelor fizice se va începe o verificare a situației personale, când diferența dintre veniturile estimate prin analiza de risc și veniturile declarate este mai mare de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 lei.

Noutatea fiscală constă în faptul că persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu în scopul efectuării unei verificări a situației fiscale personale. Legiuitorul stabilește totuși faptul că într-un an nu pot fi selectate mai mult de 10% din totalul persoanelor potențialepentru efectuarea verificării situației personale.Și în această situație se utilizează procedura notificării de conformare voluntară.

După cum se cunoaște, contribuabilul are dreptul să solicite audiere. Acesta poate să prezinte în scris un punct de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Noutatea constă în faptul că acest termen poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare din motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal.

Direcția Generală Antifraudă Fiscală primește noi atribuții și competențe sporite de la efectuarea de investigații până la confiscarea de bunuri și sume în scopul combaterii fraudei și evaziunii fiscale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fady Fady Chreih | Reginamaria.ro

De la etajul 17 al unei clădiri emblematice din Nordul Bucureștiului, orașul pare mai verde și mai ordonat. Fady Chreih, CEO-ul Rețelei private de sănătate Regina Maria, îmi povestește, într-un interviu pentru platforma republica.ro, despre cum s-a transformat o afacere locală lansată în toamna lui 1995 într-un motor al unei schimbări culturale- a redefinit ce înseamnă să fii pacient, medic și angajator într-o Românie care se caută încă pe sine și face eforturi să găsească răspunsuri la întrebări dificile în istoria sa de după 1990. În 20230, Regina Maria vizează afaceri de 1 miliard de euro, dublu față de astăzi.

Citește mai mult

fermierul din Sânbenedic

Într‑o Românie în care încă ne mai întrebăm cum rămâne cu agricultura noastră, poveştile oamenilor care se încăpăţânează să construiască ceva aici, la noi acasă, capătă valoare. La Republica am tot scris despre antreprenori, despre profesori, despre doctori, despre tineri plecaţi şi întorşi, încercând să arătăm că se poate. E și cazul lui Adi Lupean, ne arată tuturor că se poate.

Citește mai mult

 Mândra Chic

Povestea Mândra Chic începe cu un moment aparent banal, dar care a schimbat totul. Alina Zară își amintește scena de acum mai bine de 15 ani: mătușa Cornelia răsfoia un număr al revistei Vogue, unde a văzut „o rochie de dantelă de Miuccia Prada” ...

Citește mai mult

Foto CTP

130 de milioane de accesări, atât fac pe net postările care zic ce bine i-ar fi fost României dacă Ceaușescu ar fi rămas președinte după `89. Blocuri de locuințe fără număr, autostrăzi, hidrocentrale, fabrici de avioane și televizoare românești, metrouri la Cluj, Timișoara și Iași, țară suverană. Nenumărați tineri iau de bune toate astea.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon telefon mobil -

Atunci când achiziționăm anumite bunuri prin intermediul firmei, este important să înțelegem beneficiile fiscale potențiale, dar și limitele legale. Trebuie subliniat de la început că nu orice cheltuială poate fi justificată pe o societate comercială; Codul Fiscal prevede că achizițiile trebuie să fie direct legate de desfășurarea activității și de domeniul de activitate al firmei. foto: Maria Kraynova / imageBROKER / Profimedia

Citește mai mult