Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

O noutate fiscală în 2023: persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu de Fisc în scopul efectuării unei verificări a situației fiscale personale

Sigla ANAF

Foto: Inquam Photos

OUG nr. 188/2022 modifică substanțial prevederile din Codul de procedură fiscală, când sunt reglementate proceduri de colectare a creanțelor fiscale sau controale și inspecții fiscale.

Actul normativ trebuie analizat din perspectiva termenului de intrare în vigoare în sensul că unele prevederi normative intră în vigoare în data de 29 decembrie 2022, data publicării în Monitoul oficial, alte prevederi normative intră în vigoare în data de 08 ianuarie 2023 – în termen de 10 zile de la publicarea în Monitorul oficial, iar alte prevederi intră în vigoare în data de 01 ianuarie 2026.

În plus, unele prevederi din prezenta ordonanță se aplică inspecțiilor fiscale începute înainte de publicarea în Monitorul oficial a prezentei ordonanțe.

Trebuie să ținem cont și de actualele prevederi normative, din cauza faptului că noile reglementări sunt adoptate în contextul existenței unei proceduri deja aplicabile.

Să analizăm succint principalele prevederi ale actului normativ:

1) Se instituie noțiunea de ”dosar administrativ al acțiunii de control”, respectiv noțiunea de ”dosar fiscal al contribuabilului”, ca fiind un set de documente aferente unei acțiuni de control sau aferente activității de administrare a contribuabilului.

2) La cererea scrisă a contribuabilului, organul fiscal are obligația să pună la dispoziția acestuia dosarul administrativ al acțiunii de control.

Notă: există chiar o hotărâre a Curții de justiție a Uniunii Europene – C430/19/CF, într-un litigiu între un contribuabil din România și autoritatea fiscală, ce stabilește dreptul contribuabilului de a solicita anularea actelor administrative fiscale când contribuabilul nu a avut acces la respectivele documente deținute de organul fiscal.

3) Se elimină procedura de efectuare doar a unor controale tematice, organul fiscal având dreptul să efectueze controale inopinate sau controale antifraudă.

4) Se reiterează situația prin care contribuabilul trebuie să prezinte organului fiscal documente sau informații pentru clarificarea situației fiscale. Se accentuează însă o precizare normativă în sensul că organul fiscal trebuie să indice documentele pe care le solicită contribuabilului și natura informațiilor pe care le solicită.

5) Se reiterează situația în care contribuabilul are obligația să depună documente la sediul organului fiscal, această procedură putându-se realiza atât prin transmiterea cu poșta, prin înregistrarea la registratura organului fiscal sau prin mijloace electronice de comunicare la distanță.

6) Se instituie procedura de notificare a conformării. În situația în care se identifică contribuabili ce ar putea să fie selectați în vederea efectuării unei inspecții fiscale, anterior începerii inspecției, aceștia pot fi notificați de identificarea riscurilor fiscale și de neconformările identificate de organul fiscal.

7) Contribuabilii au un termen de 30 de zile după notificare să depună sau să corecteze declarațiile fiscale. Depunerea și corectarea declarațiilor fiscale nu înseamnă neapărat suspendarea inspecției fiscale, ci diminuarea riscului fiscal.

În cazul în care există contribuabili cu risc fiscal ridicat, ce au fost notificați și nu au remediat riscurile fiscale, aceștia sunt supuși obligatoriu unei inspecții fiscale/verificări documentare.

8) Ca și regulă generală, inspecția fiscală se realizează la sediul organului de inspecție fiscală. 

Notă: până la această modificare, regula generală era ca inspecția să se desfășoare la sediul contribuabilului. Organul fiscal prin decizie motivată sau la solicitarea contribuabilului poate efectua inspecția la sediul contribuabilului. Contribuabilul interesat va depune o cerere ce va fi soluționată în maxim 3 zile de la înregistrare, iar dacă nu este soluționată în acest termen, se consideră acceptată în mod tacit.

9) Se introduce o nouă procedură a controlului Antifraudă, aceasta având ca obiectiv prevenirea și combaterea fraudei și evaziunii fiscale.

10) Se reiterează faptul că dacă în urma unei analize de risc asupra veniturilor persoanelor fizice se va începe o verificare a situației personale, când diferența dintre veniturile estimate prin analiza de risc și veniturile declarate este mai mare de 10%, dar nu mai puțin de 50.000 lei.

Noutatea fiscală constă în faptul că persoanele fizice pot fi selectate în mod aleatoriu în scopul efectuării unei verificări a situației fiscale personale. Legiuitorul stabilește totuși faptul că într-un an nu pot fi selectate mai mult de 10% din totalul persoanelor potențialepentru efectuarea verificării situației personale.Și în această situație se utilizează procedura notificării de conformare voluntară.

După cum se cunoaște, contribuabilul are dreptul să solicite audiere. Acesta poate să prezinte în scris un punct de vedere, în termen de 5 zile lucrătoare de la data audierii. Noutatea constă în faptul că acest termen poate fi prelungit cu cel mult 5 zile lucrătoare din motive justificate, cu acordul conducătorului organului fiscal.

Direcția Generală Antifraudă Fiscală primește noi atribuții și competențe sporite de la efectuarea de investigații până la confiscarea de bunuri și sume în scopul combaterii fraudei și evaziunii fiscale.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult