Foto: Hollandse Hoogte / Shutterstock Editorial / Profimedia
În Olanda, publicul a rămas ușor șocat când s-a auzit că premierul Mark Rutte are un nou concurent pentru postul de Secretar General al NATO, în persoana lui Klaus Iohannis. Cine? De unde? Olanda are un complex de tip „calimero” – „suntem mici și nu este corect”! Ca de obicei, este greu pentru o țară cândva puternică (ca Olanda în epoca colonială) să-și accepte noul rol mai puțin important și în umbra puterilor din jur. Mai ales într-o Uniune Europeană care tot crește și unde țările estice se dezvoltă mai repede și se ridică la standardele occidentului, poți să te simți din ce în ce mai puțin semnificativ - din nou trebuie redefinită poziția – „care este valoarea noastră?” Olandezii se cred buni diplomați și se mândresc cu prezența lor în instituțiile internaționale și din cauza asta candidatura lui Klaus Iohannis (cine?) a fost ca un atac frontal la adresa ego-ului național, greu de încasat.
Când am auzit mirarea și disprețul olandezilor cu privire la candidatura președintelui român, nu am putut să mă abțin și am scris o introducere pentru noul candidat în câteva ziare olandeze. Domnul Iohannis a fost profesor, de origine germană, protestant, primar al Sibiului, un oraș istoric bine pus la punct. A fost ales președinte cu speranța că va schimba ceva și pentru țară, dar cumva nu a putut păstra elanul cu care a fost ales – în fine, în România se știe cine este Klaus Iohannis. Am încercat să fac o comparație între cei doi candidați, dar nu este ușor să spui ceva despre abilitățile lor ca lideri. Rutte a condus o țară care a fost deja decenii bine pusă la punct, pe când Iohannis a condus ca președinte ceremonial România, o țară care este condusă de partide care sunt foarte preocupate de interesele lor, nu neapărat de interesul țării. Ambii candidați nu au exprimat mari viziuni, nici Rutte, nici Iohannis, într-adevăr debitul verbal al lui Rutte este mai mare, dar nu neapărat mai profund - ai putea conchide că sunt doi candidați pragmatici, poate e ceva util să fii liderul NATO.
Am menționat în articolul olandez faptul că pentru Mark Rutte mai există o problemă – el a blocat ani de zile intrarea României în Spațiul Schengen. Era de așteptat ca, cu o asemenea atitudine, să nu îți faci prieteni – parcă a venit momentul să fie reglate conturile. Publicul olandez nu știe că Olanda a fost împotriva României; acest aspect a fost un non-issue total în Olanda. Când povestesc că românii reproșează Olandei faptul că abia acum România intră parțial în spațiul Schengen, olandezii mă privesc ciudat – probabil românii nu au îndeplinit cerințele, nu-i așa?
În final am și explicat că nu este un lucru ciudat că România vine cu un contracandidat pentru postul principal la NATO. România se află lângă Ucraina, este implicată în tot ce face NATO în sprijinul ucrainenilor, și ca un partener loial și de mare ajutor România ar merita postul de secretarul general.
Dar bineînțeles procesul de decizie este total sustras ochilor publicului și nu are nimic în comun cu idei democratice. Ce urmează este un proces total neclar plin de power-play, de promisiuni și de manipulare prin fonduri uriașe. Și exact asta slăbește proiectul Europa – cetățeanul se știe exclus din procesele de decizie – se știe ignorat.
Așa că trebuie să ne mulțumim cu postul de spectator și ca să înțelegem un pic mai mult putem să fim atenți la câteva lucruri - care candidat este sprijinit de care țară? Ce face America, nu știu dacă va brusca aliatul lor fidel - România. Ce face Germania, mai are domnul Iohannis sprijinul nemților? Ce face domnul Tusk, iubitor de România, ce face domnul Orban, dușman al occidentului... Oricum, luarea deciziei care candidat o să conducă NATO o să pară Eurovision 2024 în comparație cu un exemplu lucid de democrație transparentă.
Un ultim gând – aș vota pentru un candidat român, dar tot rămân cu o idee – o democrație în mod ideal garantează că excelența ajunge la vârf, ceva care este valabil în cazul lui Mark Rutte. Este unul dintre cei mai inteligenți olandezi. Nu sunt sigur dacă același lucru pot să spun în România – excelența de multe ori este blocată sau exclusă din arena politică, pentru că partidele politice nu se gândesc la interesul țării, ci numai la interesele rețelelor lor. Și ca urmare ei caută oameni mediocri, ca să nu strice ierarhia și organizarea în împărțirea profitului. Așa că aș vota candidatul român, dacă aș putea fi sigur că este cel mai bun candidat român.
În ceea ce privește meciul nord-atlantic între Rutte și Iohannis - să câștige cel mai bun! Să sperăm că politica transparentă nord-atlantică o să rezulte în alegerea celui mai bun candidat! Slavă noului lider!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Olanda comparativ cu România are o tradiție mult mai puternică a discuției și a compromisului (și probabil a excelenței, dar este mai greu de cuantificat). Rutte este un exemplu foarte bun - a rezistat atât pentru că a reușit să jongleze cu atâtea partide/interese. Iohannis a fost ales prin vot direct și nu mi se pare că a făcut atât de mult pentru a unifica.
Mi se pare că în cadrul NATO argumentul național nu ar trebui să joace un rol așa important - ori va funcționa apărarea pentru toți ori pentru nici unul (în alte domenii, cum ar fi cel economic, pot exista preferințe care să influențeze mai multe aspecte). De exemplu nu eram așa conștient de unde e Stoltenberg și nu cred că a influențat mult.
Spre finalul articolului v-ati mai revenit putin.
Despre Iohannis (din Sibiu sunt si eu) am o parere mai buna decat majoritatea. De ce? Pentru ca eu cred ca intr-o societate normala (asta inseamna cu mult, mult mai putina coruptie), intr-o democratie autentica, intr-o administratie centrala si locala alcatuite din oameni competenti, corecti, dedicati muncii lor, potriviti cu functiile si posturile pe care le ocupa fiecare, Klaus si Carmen Iohannis ar fi fost exact ce trebuia.
Iohannis a venit dupa Basescu, cel care a tinut-o intr-un scandal nesfarsit. Nu cred ca mai aveam nevoie de inca doua mandate de tipete, amenintari, conferinte de presa pline de ambitii personale. Publicul roman a ales foarte bine. Entuziasmul a fost mare si asteptarile au fost pe masura, din pacate viata bate toate sperantele, in Romania.
Sa ne reamintim. Atributiile presedintelui:
Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate;
Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament;
Președintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului;
[...] va putea revoca şi numi pe unii membri ai Guvernului numai pe baza aprobării Parlamentului acordată la propunerea primului-ministru;
Preşedintele încheie tratate internaţionale în numele României, negociate de Guvern, şi le supune spre ratificare Parlamentului, într-un termen rezonabil;
[...] la propunerea Guvernului, acreditează şi recheamă reprezentanţii diplomatici ai României;
[...]poate declara, cu aprobarea prealabilă a Parlamentului, mobilizarea parţială sau totală a forţelor armate. Numai în cazuri excepţionale, hotărârea Preşedintelui se supune ulterior apărării Parlamentului, în cel mult 5 zile [...];
[...] conferă decoraţii şi titluri de onoare, acordă gradele de mareşal, de general şi de amiral, numeşte în funcţii publice, în condiţiile prevăzute de lege, acordă graţierea individuală.
Din ce se vede, presedintele nu prea are multe de facut. Totul prin guvern si parlament. Se stie ca avem o constitutie foarte slaba, ca mai toate legile sunt facute pe genunchi de oameni care nu au nicio treaba cu domeniul sau sunt foarte slab pregatiti. Toate legile sunt incalcite, interpretabile si au o gama intreaga de corectii, adaugiri, revizuiri si completari.
Constitutia trebuie schimbata. Trebuie adusa la alte standarde, dar pentru asta e nevoie de o vointa uriasa, de profesionisti in domeniu si de multa constiinta. De unde toate astea?
Eu cred ca in Romania presedintele e prizonierul majoritatii si a oamenilor de forta ce-o compun. Amenintarea permanenta cu revocarea, imposibilitatea de a avea parghii prin care institutia prezidentiala sa poata interveni in anumite situatii, nu doar prin simple vorbe ca: „supravegheaza buna functionare”... etc, asta se datoreaza starii in care e societatea romaneasca: de talmes-balmes, confuza, neprofesionista.
PSD-ul neavand (in afara de Ion Iliescu) presedinte, dar fiind mai mereu la guvernare, cu majoritati prin parlament a stiut sa ingradeasca atributiile presedintelui pana la absurd. Totusi presedintele e ales prin vot direct de o tara intreaga asa ca aceasta functie ar trebui sa fie mai bine aspectata, sa aiba un rol mai important.
Cat despre presedintele Iohannis, imi pare rau ca nu a comunicat si nu a explicat mai bine de-a lungul timpului despre lucrurile importante care priveau tara. Dialogul cu Romania a fost practic inexistent. Il voiam mai implicat in proiecte ale societatii civile, in sustinerea unor cauze pentru care se zbat ONG-uri, mai implicat in probleme de mediu, de educatie, cultura, sanatate. Si-mi mai pare rau ca-si incheie mandatul cu acea vizita africana ce nu-si avea rostul si nici utilitatea. Presa a stiut sa exploateze subiectul si sa-l puna intr-o anumita maniera pe ecranele TV-urilor. Marea majoritate a publicului, care nu sta pe ganduri de doua ori, s-a repezit in a arunca cu vorbe de ocara. Si gata. Obiectiv atins.
Cred ca Iohannis merita un post in administratia Uniunii Europene, nu neaparat la sefia NATO.
prostilor , cat ne magnific /onest este Dmn IOHANIS 7 CASE ,,, Spalat e ca nou - Tot ce a propus in Romania in functia de Presedinte - Programe Gen Romania Educata - vezi rezultate in 8 ANI - Obiectiv atins ! Poate al cumpara de bun -NATO - ps. -sa al atentionati sa nu mai arunce hainele pe capota masinii , cand se enerveaza - ca nu da bine la PR.....
Faptul ca se plimba pe la Brussels sau aiurea prin lume, nu inseamna ca e si eficient. Nu l-am vazut niciodata la tribuna luptandu-se real, cu argumente solide, sa pozitioneze Roamania acolo unde ar trebui sa fie si sa demonstreze ca este o personalitate care reprezinta Europa de Est. Cel mai bun exemplu este Schengen. Nu mai detaliez.
Comparati-l, spre exemplu, cu Tusk si apreciati singuri diferenta.
Mai departe, o mare tara/bila neagra este prestatia sa in politica interna. Cu 10% incredere, cu o populatie puternic divizata, cu o democratie redusa la aroape zero, cu un stat "esuat" asa cum chiar el declara, cu populismul /extremismul in crestere, lasati-ma sa cred ca nu este persoana potrivita. Ca el incearca sa ne convinga de contrariu, este o alta poveste. Nu poti duce la un nivel superior, ceva ce nu ai reusit in interior.
Nu stiu daca Rutte este persoana potrivita, dar asta e o ecuatie pe care NATO o va rezolva.
Deci da, cred că Iohannis la NATO ne-ar ajuta mult, mai ales acum, când avem o Rusie agresivă la graniţe. Olanda este departe iar pentru ea invazia Rusiei este doar un zvon, ca o ştire despre o grevă a acarilor în Hong Kong. Nu cred că Rutte, aflat pe scaunul preşedinte al Alianţei, va vedea situaţia altfel decât până acum. Spre deosebire de el, Stoltenberg, viitorul ex-preşedinte, a simţit în spinare dogoarea „dragostei” sovietice. Şi a acţionat în consecinţă. Nu pentru că ar conta cu ceva, dar îl aplaud din toate puterile.