Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Oltcitul familiei mele și emoția care mă cuprindea întotdeauna: Pleacă sau nu pleacă?

Oltcit gri metalizat

Puțini aveau mașini personale în anii '80. La noi în bloc erau doar două mașini. Când ne-am luat și noi Oltcit, a noastră a fost a treia. Pe strada Hrisovului nu circula aproape nimeni, iar noi, copiii, jucam tenis cu piciorul pe mijlocul străzii.

Cele mai multe mașini erau Dacia, dar mai vedeai și câteva Oltcit-uri sau câte un Aro. Spre sfârșitul anilor '80, apăruse și Lăstunul, o glumă de mașină, deosebit de mică și de proastă, despre care imediat au apărut bancuri. Unul era că trebuie să conduci Lăstunul pe trotuar, să nu te calce mașinile. Sau se zicea că centurile de siguranță sunt de fapt bretele de rucsac și că poți lua Lăstunul în spate dacă nu găsești loc de parcare. De fapt, se spunea că nici nu ai nevoie de un loc de parcare, pentru că Lăstunul se poate lăsa pe trotuar, așezat precum fierul de călcat.

Ca să-ți cumperi Dacie, în anii '80, trebuia mai întâi să plătești 90% din preț, în avans, adică vreo 70.000 de lei, după care să aștepți câțiva ani să îți vină mașina. Nici măcar nu știai cât trebuie să aștepți. "Te sunau ei.". Când auzeai că i-a venit cuiva mașina, îl întrebai imediat "când a comandat-o", ca să înțelegi "cam cât se mai așteaptă la Dacie". În funcție de cererea de export, se aștepta între 2 și 5 ani.

Când erai anunțat că ți-a venit mașina, după ce dădeai de băut la toată lumea, trebuia să mergi să o ridici personal de la fabrica din Pitești. Acolo, trebuia neapărat să-i dai o șpagă agentului, ca să-ți dea o mașină "mai bună." Altfel, te trezeai că primești "un jaf" sau "o rangă". Se știa povestea unui tip din Pajura care nu dăduse șpagă la Pitești și primise o mașină care nu avea vitezele unu și doi. Pur și simplu, schimbătorul "nu intra" în cele două viteze. Era blocat. Iar păjureanul nostru nu a avut ce să facă. A venit până la București "plecând cu a treia de pe loc."

Puteai, bineînțeles, să refuzi mașina care tocmai îți fusese adusă la poarta fabricii. Unora dintre mașini nu li se închideau bine ușile, altele aveau piese deja stricate, care trebuiau înlocuite. Dar era greu să refuzi mașina, așteptaseși deja câțiva ani, împreună cu toată familia, ani în care îți clădiseși atâtea vise și așteptări. Poate voiai să pleci la mare sau la munte. Și știai că, dacă o refuzai, trebuia să mai aștepți câteva luni, până te chemau din nou, "să mai tragi o dată."

Culoarea mașinii pe care urma să o primești era o altă "loterie." Însă, doar în principiu era la noroc, în realitate, și asta se rezolva tot cu șpagă. Când te duceai să ridici mașina, familia te aștepta acasă, cu emoții, curioasă să afle ce culoare "au primit." Neagră nu puteai primi oricum, se știa, numai securiștii primeau mașini negre. Roșie sau albastră ar fi fost excelent, însă pentru culorile astea trebuia "să dai și tu ceva." Până la urmă era bine și verde, măcar să nu fie albă sau, și mai rău, galbenă.

Taică-meu nu a vrut să stea la coadă la Dacie, așadar "s-a riscat" și a fost printre primii care și-au cumpărat una dintre noile mașini Oltcit. A fost un eveniment deosebit atunci când a venit taică-meu cu mașina de la Craiova. Tot cartierul s-a strâns să o vadă. Adevărul e că taică-meu "se învârtise" de o culoare fabuloasă: gri-metalizat. A spălat-o bine, că încă mai avea ceara din fabrică pe ea, iar după ce a lustruit-o, arăta formidabil. În ziua aia, am stat mult timp în parcare, contemplând-o. Nu mai văzusem niciodată o culoare atât de frumoasă.

Se zvonea că Oltciturile sunt foarte proaste și așa era. Românii au fost de la început circumspecți cu ele și așa au rămas, până s-a închis fabrica. În primii ani, s-a aflat că mașina "papă ulei" sau că un idiot de proiectant a pus "delcoul" mult prea jos, astfel încât Oltcitului "îi murea motorul" în orice baltă mai mare. După vreo 10 ani, atunci când am învățat eu să conduc pe el, Oltcitul nostru ajunsese "o căzătură." L-am schimbat pe un telefon mobil. Consuma 30 la sută.

Din toată istoria mea pe patru roți, am rămas cu o emoție profundă, care-mi pare încă foarte proaspătă, deși n-am mai trăit-o din copilărie. Pleacă sau nu pleacă? Afară e iarnă, frig și zăpadă, iar noi trebuie să mergem undeva. Familia m-a încotoșmănat cu căciulă, fular și mănuși. M-au așezat pe bancheta din spate a Oltcitului, taică-meu e la volan și s-au închis ușile. Știu că momentul este decisiv și mă cuprinde emoția. Pleacă sau nu pleacă?

Motorul chițăie prelung, pare că încearcă, dar nu reușește. "E și frig afară!", zice taică-meu. Face o pauză, mai dă niște "șprițuri" la pedală, "să mai bage niște benzină în carburator." Apoi încearcă din nou. De data asta zgomotul s-a precipitat puțin. Nu mai pare o tuse seacă, ci una înecăcioasă, cu flegmă. Motorul nu mai patinează, parcă vrea "să o ia." Asta e un semn optimist. Of, sper "să o ia" de data asta. Dacă "nu pleacă" e complicat, trebuie să ne dăm jos și să rugăm pe cineva să ne ajute să o împingem.

*** Fragment din cartea "Traume Vesele", vol 1

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Marina check icon
    Până în 2007 am mers cu o Dacia 1310. Părinții mei nu au avut mașină, așa că prima mea experiență a fost cu această Dacia a soțului meu. Atât am împins la mașina aia, încât soțul meu se mai trezește uneori și acum, când bagă cheia în contact, zicând "Să vedem dacă o ia", deși nu mai e deloc cazul. Mașina era bătrână, e adevărat.
    • Like 0


Îți recomandăm

blocuri - Bucuresti

Locuiesc într-un bloc de 4 etaje. Unii i-ar spune “bloc comunist”, pentru că e construit înainte de cutremurul din 1977, pe care l-am și prins, de altfel, aici. În urmă cu aproape 20 de ani, la câteva zeci de metri de blocul alăturat, tot de 4 etaje, un dezvoltator străin a construit un complex rezidențial, care include și un turn de 20 de etaje. (Foto: Inquam Photos / George Călin)

Citește mai mult

Alex Livadaru

Cu sau fără referendum propus de Nicușor Dan (altfel discutabil din punct de vedere procedural & legal)- puterea judecătorească trebuie să accepte că e nevoie să fie controlată | verificată | auditată (în sensul de ”checks & balances”) de celelalte 2 puteri (legislativă | executivă). Așa cum puterea legislativă trebuie și poate să le controleze pe celelalte două (legislativă | executivă).

Citește mai mult

Daniel van Soest - Suceava

Totuși, văd o diferență. PNL arată o anumită capacitate de autocurățire — altfel domnul Bolojan nu ar fi devenit prim-ministru. PSD, în schimb, s-a băgat în tranșee ca să lupte până la capăt, transformându-se într-un partid-zombie, pe care pare să-l mai poată îndrăgi doar un alt partid insalubru, precum AUR.(În imagine, Daniel van Soest)

Citește mai mult

Crăciun

Mă gândeam zilele trecute că anul ăsta și anul anterior au fost cei mai răi ani pe care i-am trăit eu vreodată. Și da, nu m-am născut ieri. Am prins și pandemia, și debutul invaziei din Ucraina, și joaca lui Dragnea de-a puterea, și mandatul de premier al lui Adrian Năstase. Am prins cam toate plăgile ultimelor trei decenii și jumătate, dar tot mi se pare că anul ăsta și anul trecut au fost cei mai răi ani ai vieții mele.

Citește mai mult

Revoluția

Stăteam chitiți, cu lumina stinsă, încercând să ghicim la ce distanță se trăgea. Focurile de armă se auzeau surd. Apoi, dintr-odată, o ploaie de metal a căzut peste casă. Tata ne-a apucat pe mine și pe sora mea de câte o aripă și ne-a zvârlit în pivniță. Acolo am stat o vreme, desculțe, învelite într-un preș vechi, în beciul care mirosea a varză murată, până când nu s-au mai auzit nici împușcături, nici maşini.

Citește mai mult
sound-bars icon