Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Pașii pentru procedura de restituire a taxei de primă înmatriculare

Taxe auto - Getty

(Foto: Guliver/Getty Images)

În ultimele zile ale anului 2017 au fost publicate în Monitorul Oficial mai multe acte normative în domeniul financiar, contabil și fiscal între care cel care stabilește procedura pentru restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.

Prin OUG nr. 52/2017 s-a legiferat restituirea taxelor plătite pentru prima înmatriculare în România a unui mijloc de transport, indiferent de denumirea și modul de percepție a taxei, existent de-a lungul perioadei, pentru care nu se adoptase deja o procedură de restituire. Sumele de restituit se vor acorda din bugetul anului 2018 și al următorilor.

Consultă aici actul normativ

Fac obiectul restituirii următoarele sume plătite bugetului:

a) taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificări ulterioare;

b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule;

c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;

d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule;

e) dobânzile aferente sumelor de restituit;

Restituirea taxei se face ca urmare a unei cereri depuse de contribuabilul interesat la organul fiscal la care este arondat. De reținut: formatul cererii este reglementat de OMFP nr. 1762/2017. Cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente:

* Dovada de achitare a taxei, cum ar fi chitanța fiscală sau extrasul de cont, în original sau în copie.

* Cartea de identitate și certificatul de înmatriculare pentru autoturismul respectiv din care să rezulte calitatea de actual sau fost proprietar al autoturismului. Acestea se anexează în copie.

Notă: Dacă s-a pierdut documentul ce atestă plata, prezentul ordin aduce o procedură de identificare a plăților pe care o urmărește autoritatea fiscală.

În cazul restituirii taxei de primă înmatriculare pentru achizițiile finanțate prin contracte de leasing, dreptul la restituire îl are utilizatorul ce a achiziționat autoturismul și nu societatea de leasing ce a finanțat achiziția.

Dreptul la restituirea taxei s-a născut la data intrării în vigoare a OUG nr. 57/2017 - 07 august 2017, iar cererea se poate depune cel mai târziu în data de 31 august 2018. Acest termen este unul de decădere, orice cerere depusă ulterior, nu mai poate fi soluționată prin restituirea taxei.

Termenul de soluționare a cererii este de 45 de zile, de la depunerea documentației corect întocmită. Acest termen poate fi prelungit conform procedurii din Codul de procedură fiscală.

Restituirea taxei se face fie din Bugetul de stat, fie de la Bugetul fondului pentru mediu, în funcție de unde s-a înregistrat suma percepută inițial, astfel:

a) taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în perioada 1 ianuarie 2018 -31 decembrie 2018;

b) timbrul de mediu pentru autovehicule, în perioada 1 septembrie 2018-31 martie 2019

Contribuabilii au dreptul la dobândă pentru perioada dintre data perceperii taxei și data restituirii. Procentajul dobânzii este de 0,02% pe zi de întârziere, conform art. 174 din Codul de procedură fiscală.

Dobânda nu se acordă din oficiu, ci la solicitarea contribuabilului prin completarea acestei solicitări în formularul cererii depuse.

Restituirea se face într-un cont bancar, după ce se analizează dacă contribuabilul are și alte datorii la buget. În cazul în care există datorii la buget ale contribuabilului, acestea se compensează cu suma de restituit și se achită diferența.

Procedura este dezvoltată și cu alte aspecte tehnice, cum ar fi indicarea unui cont eronat de către contribuabil, procedură de solicitare a unor documente suplimentare, identificarea unor sume plătite la buget în alte conturi decât cele corespunzătoare, etc

Urăm succes tuturor celor îndreptățiți la restituire!

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Buna ziua!In 2008 am platit taxa de prima inmatriculare la admin.financiara sector 4bucuresti.In 2012 m-am mutat in popesti leordeni.Unde ar trebui sa depun cererea de restituire? Multumesc!
    • Like 0
  • Sincer sa fiu,numai am încredere în hotararile de guvern pentru ca m-am,,ars '' de doua ori pana acum:-odata cu fila CEC, pentru cumpararea unei ,,Dacii'' si a doua oara cu restituirea întregii sume platite pentru taxa de prima înmatriculare.
    • Like 0
  • Buna ziua, daca am depus deja cerere la Anaf in 2016 si a fost aprobata si am si primit o transa din cele 5 (cum era dupa legea veche), acum cum trebuie procedat? Alta cerere? Sau se reia plata? Multumesc.
    • Like 2
  • Două observații:
    1. Dacă se folosește acest formular,(link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Cerere_OMFP_1672_2017.pdf), solicitarea de acordare a dobânzii este inclusă în textul care descrie situația pentru care se solicită restituirea, așadar nu implică nicio acțiune separată din partea solicitantului, așa cum pare a se înțelege din articol, și
    2. pentru aceia dintre dvs. care depuneți cererea la punctul de lucru al ANAF din Găești (Dâmbovița), nu uitați să aduceți, pe lângă cele descrise în articol, și un dosar cu șină și un extras de cont (cel puțin asta mi-au cerut mie în momentul depunerii cererii).
    • Like 0
    • @ Mihai Vasile Apetrioaiei
      Buna ziua. Link-ul postat de dumneavoastra genereaza o eroare. Sunt interesat de formular si nu-l gasesc. Puteti, va rog, sa transmiteti calea catre formular? Multumesc
      • Like 0
  • Ia sa vedeti fratilor cum incepe nebunie, procese, litigii, amanari, scuze.
    • Like 0


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult