(Foto: Guliver/Getty Images)
În ultimele zile ale anului 2017 au fost publicate în Monitorul Oficial mai multe acte normative în domeniul financiar, contabil și fiscal între care cel care stabilește procedura pentru restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule.
Prin OUG nr. 52/2017 s-a legiferat restituirea taxelor plătite pentru prima înmatriculare în România a unui mijloc de transport, indiferent de denumirea și modul de percepție a taxei, existent de-a lungul perioadei, pentru care nu se adoptase deja o procedură de restituire. Sumele de restituit se vor acorda din bugetul anului 2018 și al următorilor.
Fac obiectul restituirii următoarele sume plătite bugetului:
a) taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificări ulterioare;
b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule;
c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule;
d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule;
e) dobânzile aferente sumelor de restituit;
Restituirea taxei se face ca urmare a unei cereri depuse de contribuabilul interesat la organul fiscal la care este arondat. De reținut: formatul cererii este reglementat de OMFP nr. 1762/2017. Cererea trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
* Dovada de achitare a taxei, cum ar fi chitanța fiscală sau extrasul de cont, în original sau în copie.
* Cartea de identitate și certificatul de înmatriculare pentru autoturismul respectiv din care să rezulte calitatea de actual sau fost proprietar al autoturismului. Acestea se anexează în copie.
Notă: Dacă s-a pierdut documentul ce atestă plata, prezentul ordin aduce o procedură de identificare a plăților pe care o urmărește autoritatea fiscală.
În cazul restituirii taxei de primă înmatriculare pentru achizițiile finanțate prin contracte de leasing, dreptul la restituire îl are utilizatorul ce a achiziționat autoturismul și nu societatea de leasing ce a finanțat achiziția.
Dreptul la restituirea taxei s-a născut la data intrării în vigoare a OUG nr. 57/2017 - 07 august 2017, iar cererea se poate depune cel mai târziu în data de 31 august 2018. Acest termen este unul de decădere, orice cerere depusă ulterior, nu mai poate fi soluționată prin restituirea taxei.
Termenul de soluționare a cererii este de 45 de zile, de la depunerea documentației corect întocmită. Acest termen poate fi prelungit conform procedurii din Codul de procedură fiscală.
Restituirea taxei se face fie din Bugetul de stat, fie de la Bugetul fondului pentru mediu, în funcție de unde s-a înregistrat suma percepută inițial, astfel:
a) taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, în perioada 1 ianuarie 2018 -31 decembrie 2018;
b) timbrul de mediu pentru autovehicule, în perioada 1 septembrie 2018-31 martie 2019
Contribuabilii au dreptul la dobândă pentru perioada dintre data perceperii taxei și data restituirii. Procentajul dobânzii este de 0,02% pe zi de întârziere, conform art. 174 din Codul de procedură fiscală.
Dobânda nu se acordă din oficiu, ci la solicitarea contribuabilului prin completarea acestei solicitări în formularul cererii depuse.
Restituirea se face într-un cont bancar, după ce se analizează dacă contribuabilul are și alte datorii la buget. În cazul în care există datorii la buget ale contribuabilului, acestea se compensează cu suma de restituit și se achită diferența.
Procedura este dezvoltată și cu alte aspecte tehnice, cum ar fi indicarea unui cont eronat de către contribuabil, procedură de solicitare a unor documente suplimentare, identificarea unor sume plătite la buget în alte conturi decât cele corespunzătoare, etc
Urăm succes tuturor celor îndreptățiți la restituire!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. Dacă se folosește acest formular,(link: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/Cerere_OMFP_1672_2017.pdf), solicitarea de acordare a dobânzii este inclusă în textul care descrie situația pentru care se solicită restituirea, așadar nu implică nicio acțiune separată din partea solicitantului, așa cum pare a se înțelege din articol, și
2. pentru aceia dintre dvs. care depuneți cererea la punctul de lucru al ANAF din Găești (Dâmbovița), nu uitați să aduceți, pe lângă cele descrise în articol, și un dosar cu șină și un extras de cont (cel puțin asta mi-au cerut mie în momentul depunerii cererii).