Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Performanță extraordinară a elevilor profesorului de română Cătălin Zaman, într-o școală de țară cu toaleta în fundul curții: 4 note de 10 la Evaluarea Națională, jumătate din clasă a luat peste 9

educatie - scoala buzau

Cătălin Zaman, un profesor de limba şi literatura română, predă la catedră de 14 ani, la aceeaşi şcoală la care a fost şi elev. În fiecare an a avut rezultate excelente. 

Școala din Clondiru, un sat din Buzău, are toaleta în curte, pereții crăpați în unele locuri, ca mai toate școlile din mediul rural, dar copiii vin cu drag, mai ales la orele de limba română. 

4 dintre elevii profesorului Zaman au obţinut în acest an nota zece la Evaluarea Naţională, iar mai bine de jumătate dintre ei au avut note peste nouă, scrie Digi24, care a realizat un reportaj la școala buzoiană. 

Întotdeauna i-a încurajat pe copii să vină cu ideile lor, să îşi folosească imaginaţia şi creativitatea, niciodată să reproducă un șablon, spune profesorul Zaman. 

„Am venit la școală, convins că în anul școlar următor voi pleca. Și la o oră pe care am ținut-o la ei m-am uitat în ochii lor și nu am putut să le spun că nu voi mai fi profesorul lor. Am știut că ceea ce am început cu ei trebuie dus până la capăt. Degeaba încercăm să folosim un limbaj academic dacă ei nu înțeleg. Trebuie să privim materia și cunoștințele pe care le transmitem, prin ochii lor. Abia atunci vom pricepe cum să le transmitem. Dăruire, pasiune, înțelegerea copilului, nevoile lor, problemele lor. Cred că ar trebui să schimbăm puțin și modalitatea de a preda, nu să îi sancționăm de fiecare dată când nu știu câte ceva. Rolul nostru e să îi învățăm, nu să îi sancționăm”, descrie profesorul Zaman.

Copiii provin din familii obişnuite, fără pretenţii financiare. Printre ei se află şi Maia, o elevă crescută doar de bunică. Maia a reuşit să ia zece la cel mai important examen de până acum. „Când a trebuit să adaug codul am băgat de vreo 5 ori ca să fiu sigură că e nota mea", spune cu emoții Maia Mihalache.

Elevii vorbesc cu drag despre profesorul lor de limba română. „Foarte mult a contat că veneam foarte entuziasmat la orele de română, sunt foarte relaxante. Domnul ne-a spus mereu să nu fim încordați, să nu fim dezamăgiți de noi și să fim foarte încrezători în noi", povestește Alexandru Mustețea.

„Dumnealui a încercat să ne ajungă la suflet, să ne fie un om foarte apropiat și chiar a reușit. De aceea ne-am dorit și noi să nu dezamăgim", completează colegul său, Denis Bratu.

„Consider că a fost o muncă în echipă, fără sprijinul domnului diriginte nu aș fi reușit să ajung la asemenea performanță. În primul rând a fost aproape de noi", vede Anamaria Matei.

Școala din Clondiru a avut în acest o rată de promovare de 85 la sută la limba și literatura română. „Chiar dacă avem toaleta afară, spiritul și profesorii sunt deosebiți", spune directorul școlii.

Profesor Clondiru

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Este o regula nescrisa ,
    - Peste tot in zonele sarace , in Moldova , Muntenia ,Ardeal , acolo unde copii traiesc greu , se straduiesc sa invete bine pentru a promova si scapa de nivelul de saracia Asa a fost si va ramane mereu cat timp lumea va exista, Marele Eminescu s-a ,,ridicat dintr-o zona foarte saraca -Botosani , sau Brancusi , etc etc,
    • Like 0
  • Asadar se poate. Iata un profesor bine pregatit care isi face treaba foarte bine. Nu forteaza elevii sa invete pe dinafara sabloane pentru ca nici nu e nevoie de asa ceva, si cu toate astea obtine in mod consistent rezultate foarte bune. Felicitari! Asta desigur nu inseamna ca acea scoala nu ar beneficia de fonduri si renovari. Si acea localitate de o retea moderna de canalizare.
    • Like 4
    • @ Jonn Jonzz
      Corina check icon
      În mod consecvent, ați vrut să spuneți.
      Toată admirația pentru munca acestui profesor și un sfat: păstrați distanța socială! :)
      • Like 1
    • @ Corina
      Corect, aveti dreptate.
      • Like 0
  • În vreme ce toți specialiștii în datul cu părerea în domeniul educației spun că principala problemă a educație din mediul rural constă în existența toaletelor în curtea școlii și pereții crăpați, în unele locuri, profesorii dedicați profesiei își „duc crucea” împreună cu elevii și fac ca educația din mediul urban să fie la același standard de performanță ca și în școlile de prestigiu din mediul urban.
    Cred că principala problemă a școlilor cu performanțe slabe, indiferent de mediu urban sau rural, o reprezintă agresivitatea concertată în a arunca anatema asupra acestor școli și racolarea elevilor cu potențial intelectual și financiar de către școlile considerate prestigioase. Acest lucru nu este urmărit sistematic și cu metodă de nici o autoritate în domeniu, nu există un sistem coerent de testări științifice care să urmărescă progresul elevilor, iar în baza acestora munca educatorilor să fie apreciată pe baza acestui progres.
    Am mai spus pe aici că dacă un colectiv de profesori de la o școală prestigioasă ar prelua pentru un ciclu complet elevii de la o școală considerată neperformantă, rezultatele obținute de către acest colectiv nu ar diferi cu nimic față de rezultatele obținute când la catedră erau ceilalți profesori.
    Felicitări profesorilor de la Clondiru, iar presei îi revine sarcina de a afla și de a informa că sunt mult mai multe școli ca la Clondiru.
    • Like 4
  • Excelent ! Felicitari !
    Imi pare rau ca acest articol nu are nici un comentariu. Oare cititorii Republica.ro nu l-au vazut ?!
    • Like 3


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult