Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Prietenul belgian al fiicei mele e catolic și dă bac-ul la religie. Are parte de aceleași prelegeri despre păcatul divorțului și de aceleași tantrumuri ale profesorilor despre homosexualitate

Crucifix in clasă

Foto: Profimedia Images

Recent am avut o discuție cu fiica mea și prietenul ei, doi tineri de 18 ani, ea româncă, el belgian, despre religie în general și despre religie ca materie la școală. Vin din medii care tratează religia diferit. Ea are bunici religioși și a avut un contact constant cu biserica în copilărie, el vine dintr-o familie care nu practică catolicismul în viața de zi cu zi, dar nici nu resping religia și participă la ritualuri cu cei mai în vârstă din familie.

Amândoi, însă, au făcut 12 ani de religie - ea parțial în școala românească, parțial într-o școală internațională din Belgia; el în școala catolică, de stat. El chiar va da bacul la religie, materie obligatorie de examinare în liceele catolice. Sunt copii OK, cu înclinații spre științele umaniste, cuminți după orice standarde, îmi sunt foarte dragi pentru blândețea lor și seninătatea cu care trec prin viață. Își judecă puțin aproapele sau cum s-ar zice mai pe limba laică, sunt toleranți și respectuoși. 

Cunoștințele lor religioase sunt relativ scăzute, cât să poată răspunde la un concurs de cultură generală. Intrați într-un muzeu, ar recunoaște Cina cea de taină, de pildă. După 12 ani de studiu n-au depășit nivelul de bază, deși nu le lipsește curiozitatea. La alte materii sunt mult mai pricepuți.

În mare, amândoi descriu aceeași atmosferă “cringe” la ora de religie. Prelegeri infinite despre păcatul divorțului, tantrumuri ale profesorilor despre homosexuali și drepturile extinse ale minorităților, povești despre societatea coruptă cu acces la contraceptive, ba chiar, la limita abuzului, proiecții cu filme care arată avorturi.

Fiica mea s-a luptat în liceu constant pentru respectarea programei, cu un oarecare succes, prietenul ei a ales să ignore ce se povestește în clasă și să se cufunde într-o plictiseală înfiorătoare. Se simt jenați de fixațiile sexuale ale educatorilor și nu prea le înțeleg. Lumea lor e diversă și n-au exercițiul ăsta al aruncatului cu pietre sau al bocancilor în viața privată a altora. Deci le e foarte greu să participe la ceva ce nici măcar nu înțeleg - ora de religie nu e un spațiu al dezbaterii intelectuale vii, cu argumente care chiar contravin convingerilor lor. Nu se citează teologi, părinți ai bisericii sau nici măcar nu se deschide Biblia - nici măcar ca exercițiu.

Dar bisericile, ortodoxă și catolică, au avut acești doi copii pe mână 12 ani, la școală. Și în afară de narativul cel mai sărac despre creștinism, aceste biserici n-au fost în stare să le dea nimic, în afară de niște discursuri pe ton înalt și revoltat. Care la ei nu merg. Pur și simplu. 

Bacul pe care prietenul fiicei mele îl va da la religie nu va schimba nimic din atitudinea lui față de biserică. Din ce am înțeles, mai mult sau mai puțin, e o “formalitate”. Un fel de sport de la noi, unde lua toată lumea 10.

Profesorii lor nu sunt niște monștri, ei înșiși recunosc asta. Dar fiica mea a identificat corect tentația de a încerca, în loc să predai complicata istorie a creștinismului sau rolul moralei creștine în societatea europeană, că e mai ușor să ții discursuri apocaliptice. Și să te și cerți bine cu elevii tăi, dacă se ivește ocazia.

Bisericile, dacă mai au un dram de înțelepciune, la acest eșec, cu acești copii ar trebui să mediteze, nu la cum să dea ei examene sau nu la această materie.

P.S. Trebuie să precizez, dar numai ca o notiță de subsol, dată fiind excepționalitatea faptelor. Fiica mea a avut un an, în liceu, un profesor grec, preot, care s-a ținut cu sfințenie și etică profesională de programă și i-a învățat inclusiv despre ierarhiile îngerilor. Era greu și motivant să iei nota 10. Ca la celelalte materii.

Articol publicat inițial pe pagina de Facebook a autoarei, Ana-Maria Caia.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Îți recomandăm
Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ideologia religioasș ca de altfel orice ideologie nu are ce căuta în școli...Altceva e atunci când se studiază din punct de vedere istoric...filozofic...antropologic...etc....

    • Like 2
  • Toate acestea se întâmplă pentru că în şcoală nu se predă religie ci se face catehism.
    • Like 1
  • Gecaba Gecaba check icon
    La o scoala de stat catolica in Belgia, predau in marea majoritate preoti si maici. Restul e gargara siropoasa penibila si comparatie fortata cu scolile laice de stat.
    • Like 2
  • Nici nu pot avea loc discutii intre profesori si elevi, in majoritatea cazurilor copii habar nu au de Vechiul sau Noul Testament. Nu exista asa numita "Scoala de duminica" in care sa se invete despre Biblie. Nu exista in Romania, in strainatate exista, mais ales in localitati mai mici.
    Cum poate un copil (sau chiar si un adult) sa evalueze exemplul lui Abraham, care a fost de acord sa-si sacrifice unicul fiu Isaac pentru ca Cel de Sus i-a cerut-o?
    Cineva trebuie sa fie in stare sa-i explice aceasta cerere facuta de un "Dumnezeu IUBITOR", prin care iti cere sa-ti jertfesti unicul copil? Cum sa accepti faptul ca Abraham nici macar n-a cirtit la aceasta cerere?
    Sau cine este in stare sa explice cum, desi Dumnezeu a spus clar si raspicat ca el este UNIC, bisericile crestine au introdus inca doua personaje, respectiv Sfinta Treime?
    Este greu, iar un POPA nu va face altceva decit sa PROPOVADUIASCA, nu sa explice. Plus ca s-ar putea sa nu cunoasca alte rituri pentru ca sa fie in stare sa le explice.
    Singurii care discuta toate fatetele credintei, singurii care incurajeaza studiul scripturii si discutiile libere - inclusiv punerea sub semnul intrebarii - sunt evreii. Nu degeaba tara lor se numeste Israel - cel care se "lupta" cu Dumnezeu. Nu in sens fizic, ci in sens metaforic.
    • Like 1
  • In Belgia mâncarea nationalà este moules-frites, midii cu cartofi pràjiti. Asta nu înseamnà ca si noi trebuie sà adoptàm obligatoriu asta în locul micilor.
    • Like 1
  • E tare greu să predai religia elevilor. Da fapt cred că această materie încă nu și-a găsit sensul corect și obiectivele niciunde unde este predată. Și asta mă întristează, fiindcă eu sunt creștin ortodox. Nu chiar riguros practicant, dar în schimb suficient de ”prins” și motivat de morala și înțelepciunea creștine. Și tocmai asta aș vrea eu să se predea la ora de religie: morala și înțelepciunea (învățătura) creștine. Adică nu aspecte de suprafață, de ritualuri, de organizare, ci chiar esența creștinismului și relația societății moderne cu acesta. Dar pentru asta ar trebui niște capete foarte luminate care să conceapă programa și mult mai multe alte capete luminate care să predea aceste lucruri copiilor CU HAR. Și dacă anumite lucruri din morala și învățătura creștină intră în contradicție cu morala mondenă, ”progresistă”, sau cu ipotezele științifice la modă dar fragile ca argumentație, atunci.... foarte bine. E chiar bine ca lucrurile să se mai contrabalanseze, fiindcă altfel am avea parte de o veritabilă ÎNDOCTRINARE a copiilor. Iar îndoctrinarea poate fi de mai multe feluri, nu numai religioasă, ci și laică; de exemplu pur materialistă (în domeniile științific și filosofic), sau ”progresistă”, în domeniile moralei și politicii.
    Din păcate am senzația că materia ”religie” se predă la școală doar pentru a se bifa undeva că se face și atât. De multe ori tot ce reușește e să îndepărteze copiii de spiritul creștinismului, sau să-i plictisească, să le alunge interesul. Mare păcat.
    • Like 2
  • Nume check icon
    Cred ca in liceele teologice religia este mai mult decat importanta ca materie pentru bacalaureat si banuiesc ca sunt mai multe "materii" important si necesare sub umbrela religiei.
    Pentru ceilalti nu cred ca este necesar intr-un stat laic cum ne credem, indiferent daca religia este sau nu obligatorie. Poate daca ar exista o materie optionala - nu stiu daca exista sau nu - in care elevul sa poata sa aleaga.
    Acum referitor la continut nu ma mir ca este la fel in toate tarile. Toate religiile se ghideaza pe o carte sfanta scrisa acum sute de ani si neschimbata. Nu cred ca acum sute de ani erau discutii referitor la baieti care se considera fete si invers.
    • Like 1
    • @ Nume
      Adrian S check icon
      Nu este vb despre un liceu teologic in articol. Ci de un liceu care permite teologia a fi studiata. E o segregare care e acceptata in lumea civilizata.
      Scolile de stat probabil nu au religie in programa....sau nu stiu.
      La liceele teologice, elevii se pregatesc pentru a fi teologi- preoti in principal... acolo se studiaza riguros tema religioasa.
      • Like 1
    • @ Adrian S
      Gecaba Gecaba check icon
      E vorba de o scoala catolica belgiana (unde predau maici si preoti), nu o scoala laica. Scolile private pot fi afiliate la o anumita religie. La bacalaureat, una din materii poate fi la alegere etica sau religia, importanta examenului este mica ( 1 punct fata de 5 examenul de matematica). Sistemul este flexibil, se pune accent pe cunoasterea buna a cel putin doua limbi straine, matematica, limba materna. In functie de profil, materiile de examen variaza. Ma mir ca se scrie superficial un articol.pe tema asta , caci informatiile sunt usor accesibile tuturor, orice deformare a realitatii e penibila ptr autor.
      • Like 0
  • La randul meu ma consider ortodox fara a tine insa formalitatile cerute de biserica. Am ramas cu ideea de apartenenta religioasa pentru ca, personal, consider ca avem nevoie de o latura spirituala pentru a ne tine busolele sufletesti pe directia corecta. Asta fara a avea nimic de-a face cu ceea ce spune biserica (partea de copyright divin a retoricii lor).
    Ce imi este insa greu de acceptat este aceasta idee a religiei in scoala, daca ar fi sa compar este ca si cum cineva ti-ar preda Age of Empires cu pretentia ca face parte din viata reala. Nu mai spun ca ceea ce vad la cei mici ai mei miroase mai mult a inutilitate, a timp pierdut si uneori a fanatism si intoleranta decat a religie, a istorie a religiei (sau a religiilor, ca asa ar fi cinstit pana la urma).
    • Like 2


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult