Foto: Inquam Photos/Cornel Putan
Nu sunt expert în educație. Nici nu există astfel de diplome... În schimb, sunt profesor de matematică de 35 de ani, din care aproape 12 am fost director de școală. Am predat și la sat, și la oraș, și la gimnaziu și la liceu. Am un master în psihologie organizațională și am participat la numeroase cursuri internaționale având ca obiect educația. Aș vrea să pun și eu aici câteva puncte de vedere referitoare la reluarea cursurilor după ieșirea din starea de urgență:
1. Reluarea cursurilor în unitățile de învățământ nu se poate face mai devreme de luna septembrie, și atunci, cu prudență. Motivul? Protecția elevilor, a familiilor lor și a cadrelor didactice. Școlile pot asigura igiena corespunzătoare a spațiilor, în cele mai multe cazuri. Măști? Zilnic, pentru toată lumea, mă îndoiesc că pot asigura... Și chiar dacă ar fi posibil: copiii, mai ales cei mici, vor să se atingă, vor să te atingă. Aleargă, se joacă împreună. Nu poți să-i strunești, orice ai face! Să nu-mi spuneți că vor alerga cu masca pe figură... Un singur copil transmițător, poate aduce boala în familiile altor câteva sute, la părinți, la bunici. O poate transmite și cadrelor didactice. Astfel, în doar câteva zile, obținem o țară de infectați, cu lucrurile scăpate de sub control!
2. Finalizarea anului școlar se poate face ușor, ca excepție: mediile pe semestrul II se încheie cu o notă, cu două, fără teză. Acolo unde elevul nu are nici o notă, se poate dubla media pe primul semestru sau se poate găsi o formulă viabilă.
3. Examenele de evaluare Națională sau Bacalaureat trebuie suspendate în acest an. Media de admitere se poate lua făcând media ultimilor 4 ani.
4. Predarea conținuturilor.
Școala online este bună. Bună ca să țină copiii ocupați pe timpul pandemiei. Dar este ea, oare, eficientă? Am putut ține lecții digitale cu elevii și înainte. Am creat în acest sens blogul de resurse și pagina de facebook. Ca să poți ține o lecție de calitate online, trebuie să o pregătești 2-3 zile. Și tot nu poți fi sigur că ajunge acolo unde trebuie. Personal, consider că lecțiile digitale sunt doar un adjuvant pentru lecțiile clasice. O completare, pentru mai buna înțelegere a lucrurilor. Blended-learning. Câți dintre profesori pot ține lecții de calitate online? Cu feedback, cu tot? Câți elevi au infrastructura pentru a participa la acestea? Nu cumva există o mare discriminare aici? Câți elevi participă la lecții, chiar dacă au infrastructura necesară? Chiar dacă ordinul de ministru instituie obligații, pentru cadrele didactice, pentru părinți, pentru elevi, nu spune ce se întâmplă în caz contrar! În timpul comunismului, mergeam cu elevii în practică agricolă cam 2 luni. Noi, profesorii, puteam să restructurăm materia în așa fel încât să parcurgem cu bine, eficient, toate conținuturile. Eu însumi sunt produsul unui astfel de învățământ! Iată că putem face și acum asta: în noul an școlar, putem relua conținuturile care nu au fost predate acum! Mai ales că avem 25% ore la dispoziția profesorului. Va fi ceva mai dificil, dar nu imposibil! Am încredere că se poate!
5. Acesta este un punct de vedere personal. Se poate completa și cu alte idei. M-aș bucura să ajungă și la minister și la guvern. Stimați părinți! Sănătatea copiilor e mai presus de orice! Luptați pentru asta. Conținuturile școlare se pot recupera. Viața și sănătatea, nu!
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Subscriu.
(In plus, se transmite elevilor ideea ca se pot rasoli cursurile, cunostintele etc. Examenele devin doar formale.)
Ar trebui anulat tot anul scolar si reinceput la toamna. Inclusiv pentru anii terminali. In fond, daca incep scoala la 6 ani, au timp. Nu-i bai.
Baiu este pentru firmele private din invatamintul superior, care vor ramine un an fara "studenti" si taxe...
In al doilea rand... Nu știu dacă toată lumea, dar marea majoritate chiar nu se joaca de a școală, habar nu aveți cât este de solicitant sa îți desfășori lecțiile online și în afara de cele 5,6 ore în fata calculatorului, sunt încă multe alte ore ptr pregătirea acelor lecții. Asa ca nu mai vorbiți în necunostinta de cauza. M am saturat sa se tot dea cu părerea doar persoane neavizatate... Toate cele bune!
Ce ziceți?
În cel mai bun caz, e o idee creaţă tare. Ca să fie un criteriu de departajare bun, trebuie să fie uniform. Adică un 9 la o şcoală din Bucureşti să fie echivalent cu un 9 la o şcoală din Râmnicelu. Or asta nu se întâmplă; aveam 10 pe linie în gimnaziu în condiţiile în care eram total incompetent la chestii gen fizică, pe când la alte şcoli trebuie să munceşti pentru 9.
Nu stiu profesorii sa tina ore on-line? Haideti sa ii invatam. Nu vreau sa cred ca exista cadre didactice incapabile sa invete metode noi. Si putem eficientiza: putem utiliza ore de predare standardizate (cursuri create deja de cei care stiu sa le faca eficace si eficient - sa nu uitam ca materia e standardizata), iar profesorul de la clasa sa isi aloce timp doar pentru feedback, fixare si exersare a cunostintelor acumulate astfel Sa pui la indoiala eficienta unui sistem de invatare on-line, in conditiile in care chiar tu promovezi unul propriu si in conditiile in care e clar ca aceasta e directia in care mergem, nu e chiar cea mai buna idee. Daca sunt lucruri care nu merg, haideti sa identificam problemele si sa le gadim solutii.
Stimate domn profesor de matematica, daca un elev ar avea o problema la care intampina dificultati sa o rezolve acum, desi ar trebui rezolvata, l-ati sfatui sa amane rezolvarea ei pana le toamna?
Si inca o intrebare care cu siguranta va crea polemici: asa este ca pana la toamna, pe toata vacanta asta prelungita, doriti sa fiti in continuare platit? Daca ati sti ca vi se reduc sau suspenda veniturile pe perioada suspendarii cursurilor, cat de repede ati dori sa reinceapa acestea. Eu tind sa cred ca e mai sanatos sa gasim solutii, nu sa amanam rezolvarea problemelor.