Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Proiectul de buget pe 2024 este o ficțiune periculoasă. Iată la ce trebuie să fim atenți

Dezbatere în Parlament pe Legea Bugetului

Dezbatere în Parlament pe Legea Bugetului. Foto - Inquam Photos/ George Călin

Miercuri a fost publicat proiectul pe bugetul public aferent anului 2024. Pe scurt, acest buget poate fi numit ficțiune sau dorință. Veniturile sunt prognozate să crească cu 20%, iar cheltuielile doar cu 6%, creșterea economica reala de 3,4% iar cea nominala 9,4% (deci inflație circa 6%), deficit 5% din PIB. Imposibil. Argumentele mele:

- Veniturile NU au cum să crească cu 20% chiar daca avem creștere nominala a economiei cu 9,5% și se plătesc toate impozitele și taxele majorate (conformare maximă) cu impact de cca. 16 mld lei (+3,5% față de veniturile actuale). Deci, în cel mai bun caz veniturile pot crește cu 13%. Ce depășește acest prag este ficțiune și dorință, nu doar optimist. Veniturile sunt prognozate să reprezinte 34% din PIB, în condițiile în care NU am depășit niciodată 31%. Chiar dacă avem conformare maximă, noile taxe și impozite majorate înseamnă cca. 1% din PIB, care se adaugă la nivelul actual de 28% venituri publice % PIB, deci 29% în total daca toată lumea plătește toate taxele majorate. Care sunt reformele fiscale care ne aduc o îmbunătățire a colectării taxelor și impozitelor până la 34% din PIB, un salt istoric pe care nu l-am înregistrat niciodată!?

- Cheltuielile NU au cum să crească doar cu 6%, în condițiile în care doar majorările de salarii și pensii (care reprezintă 86% din buget) sunt previzionate să crească cumulat peste acest nivel. Mai avem și dobânzi de plătit la o datorie publică istorică care depășește anul acesta 800 mld lei și probabil anul următor ne apropiem de 1 trilion (da, ați auzit bine, 1 TRILION), ceea ce înseamnă dobânzi aferente datoriei publice de cel puțin 60 mld lei (+60% vs anul acesta)

- Nu văd cum putem atinge cuplul de inflație medie de 6% în 2024 (vs 10,9% inflație medie în 2023) și creștere economică de 3,4% (vs cca. 2% în 2023), în condițiile creșterilor de taxe și ritmului extrem de lent de absorbție al fondurilor europene și PNRR. NU anticipez reforme structurale masive în 2024 pentru creșterea capacității administrative, când avem 4 rânduri de alegeri și nimeni nu știe cu ce echipa va lucra în trimestrul următor. Aproape jumătate din jaloanele PNRR scadente în primul semestru sunt în întârziere, deci nu avem tracțiune pe investiții fonduri europene. Investițiile publice pe fonduri naționale NU vor depăși anul acesta 2% din PIB (cheltuieli de capital anualizate de cca. 35 mld lei, nivelul minim al ultimului deceniu), deci NU avem tracțiunea unor proiecte deja demarate cu efect multiplicator în 2024.

- Economia deja frânează de la 6% (2021), 4,5% (2022) și cca. 2% (anul acesta). De ce să accelereze la 3,4% în 2024? NU are cum, când avem majorări de taxe și impozite care aruncă o presiune fiscală asupra sectorului privat de cca. 6%, ceea ce presupune o scădere a puterii de cumpărare, deci a consumului și a investițiilor. Inflația medie de anul acesta este 10,9%, iar guvernatorul BNR atrage atenția că anul viitor putem să ne așteptăm la o creștere cu 2 puncte procentuale din cauza majorărilor de taxe. Bugetul este construit pe o inflație medie de cca. 6%. Cum?

De peste 30 de ani România este singura tara din Europa care înregistrează permanent deficit fiscal (venituri sub cheltuieli), pentru că mereu veniturile publice au fost supraestimate, iar cheltuielile au fost subestimate. În realitate, aproape în fiecare an, veniturile încasate la buget au fost mai mici, cheltuielile mai mari, iar rectificarea a însemnat aproape mereu o reducere de la investiții. Nu învățăm din istorie? Atunci, consecințele se vor repeta, iar nota de plata o va deconta tot poporul și companiile din privat, prin taxe și mai mari. Probabil NU în 2024 deoarece este nevoie mare de voturi … dar deja îmi este teamă de 2025 …

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Noi, ăștia bătrâni, mai tragem targa pe uscat și de voie, de nevoie, o scoatem la capăt.
    Dar ce vor face copiii și nepoții noștri cu datoria care crește și tot crește? La asta se gândește cineva care tot dă mită electorală?
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult
sound-bars icon