Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De doi ani, peste 300 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu! La doi ani de Republica, îți mulțumim că ne ești alături!

Propunerea lui Juncker: La Sibiu să se țină, a doua zi după Brexit, un summit care să hotărască viitorul UE

Jean-Claude Juncker-

Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, a propus miercuri ca la o zi după ieșirea Marii Britanii din UE, pe 30 martie 2019, să se țină un summit european la Sibiu, potrivit Reuters, citat de Agerpres.

Propunerea a fost făcută de șeful CE într-un discurs în plenul Parlamentului European la Strasbourg. La reuniune ar urma să se discute despre viitorul blocului comunitar.

„La 30 martie 2019 vom fi o Uniune de 27 de state. Vă sugerez să ne pregătim pentru acest moment bine, cele 27 și în cadrul instituțiilor UE.

Alegerile pentru Parlamentul European vor avea loc doar câteva săptămâni mai târziu, în mai 2019. Europenii au o întâlnire cu democrația. Ei trebuie să meargă la vot cu o înțelegere clară a modului în care Uniunea Europeană se va dezvolta în anii următori.

De aceea, invit pe președintele Tusk (Donald Tusk, președintele Consiliului European -n.n.) și România, țara care deține Președinția în prima jumătate a anului 2019, să organizeze un summit special în România la 30 martie 2019. Dorința mea este ca acest summit să aibă loc în frumosul oraș antic Sibiu, sau Hermannstadt.  Ar trebui să fie momentul în care ne vom reuni pentru a lua deciziile necesare pentru o Europă mai unită, mai puternică și mai democratică”, a spus Jean-Claude Juncker. 

„Trebuie să deschidem imediat spațiul Schengen de liberă circulație pentru Bulgaria și România”

În discursul său președintele Comisiei Europene a vorbit despre consolidarea frontierelor UE și s-a pronunțat pentru intrarea în Schengen a României și Bulgariei. 

„Dacă vrem să consolidăm protecția frontierelor noastre externe, atunci trebuie să deschidem imediat spațiul Schengen de liberă circulație pentru Bulgaria și România. De asemenea, ar trebui să permitem Croației să devină un membru Schengen complet, odată ce îndeplinește toate criteriile”, a subliniat Juncker.

„Statul de drept nu este opțional în Uniunea Europeană. Este obligatoriu” 

Pe de altă parte, în discursul său șeful Comisiei Europene a punctat importanța statului de drept și a subliniat că „statul de drept nu este opțional în Uniunea Europeană, este obligatoriu. 

„Statele membre au dat jurisdicție definitivă Curții Europene de Justiție. Hotărârile Curții trebuie să fie respectate de toți. A le submina sau de a submina independența instanțelor naționale înseamnă a îndepărta cetățenii de drepturile lor fundamentale. Statul de drept nu este opțional în Uniunea Europeană. Este obligatoriu”.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Jean-Clade Juncker, preşedintele Comisiei Europene, vine cu propunerea generoasă, ca România şi Bulgaria să fie acceptate în spaţiul Schengen :
    „Trebuie să deschidem imediat spațiul Schengen de liberă circulație pentru Bulgaria și România”;
    Şi cu o altă propunere tot atât de generoasă, ca după ieșirea Marii Britanii din UE, pe 30 martie 2019, să se țină un summit european la Sibiu, potrivit Reuters, citat de Agerpres.

    Perfect !
    Familia politică PPE a fost forța motrice a integrării europene. După cel de-al Doilea Război Mondial, câțiva lideri politici cum ar fi Robert Schuman, prim-ministrul francez, Konrad Adenauer, cancelarul german, și Alcide de Gasperi, prim-ministrul italian, toți aparținând familiei PPE, s-au numărat printre părinții fondatori care au făcut primul pas spre crearea unei Europe unite, ca modalitate de prevenire a viitoarelor războaie.
    Membrii acestor partide aleși în Parlamentul European și alți deputați care împărtășeau aceleași idei s-au unit pentru a forma Grupul PPE, o fracțiune politică din Parlamentul European.

    Actualul Președinte al Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, este membru al PPE. Aceasta s fost propus în urma alegerilor europene din 2014 și confirmat în post de Parlamentul European și Consiliu în urma victoriei partidelor PPE.

    Principala funcțiune a Partidului Popular European este de a elabora platforme politice pe termen lung, de a reprezenta punctul central de contact pentru politicienii europeni de centru-dreapta și ancora politică pentru partidele din țările europene care nu sunt membre ale UE.

    Spre deosebire de partid, principala activitate a Grupului PPE cadrul Parlamentului European are caracter legislativ. Coordonarea legislativă din cadrul grupului, deși nu este supusă controlului unui organizator politic, respectă orientările generale stabilite de programul politic adoptat în cadrul congreselor PPE.

    Grupul PPE din cadrul Parlamentului European joacă un rol activ în toate activitățile PPE și este reprezentat în principalele sale organisme: Congresul, Adunarea parlamentară și președinția.

    Deci, unii membri ai grupului PPE din (Germania, Austria, Olanda), se opun cu vehemenţă ostilă, ca România să intre în cadrul spaţiului Schengen.

    DE CE ?

    - Păi în primul rând, legislativul din România este aservit politic unui partid de stânga de sorginte mafiotă. Toate legile sunt făcute pentru a proteja inculpaţii politici din PSD şi aliatul lor (o mare ruşine pentru doctrina liberală), ALDE. Însă vin şi întreb :

    - Partidul Socialist European, al doilea ca partid din cadrul Parlamentului European, se simte confortabil când presa (cea ne aservită) din România şi din diaspora (cca patru milioane de români înregistraţi ), înfierează abuzurile PSD-ului ?

    - De ce tace PSE ?

    - De ce acoperă mârşăviile acestui partid mafiot ? Oare toate partidele din acest grup au şi ele câţiva scheleţi în dulapurile lor, de încurajează dezordinea, haosul şi fărădelegerile ca ceva normal ?

    - Revin la opoziţia unor membrii din PPE, ca România să nu facă parte din spaţiu Schengen. Această opoziţie este şi ea motivată de-a pune ţara noastră în cufăr, deoarece Austria membră PPE, a pus mâna pe pădurile ţării noastre, pe petrol şi pe multe alte bogăţii ale ţării. Şi atunci de ce ne mirăm DE CE se opune Austria aderării României? Fiindcă odată cu aderarea, România nu va mai fi "sat fără câini", şi atunci bineînţeles, că se pierde o vacă de muls.

    Imperiul Habsburgic a ținut sub ocupație Transilvania, între anii 1687 și 1918 (adică 231 ani), Banatul între anii 1718 și 1918 (200 ani), Oltenia între anii 1718 și 1739 (21 ani) și Bucovina între anii 1775 și 1918 (143 ani) și a stors din aceste provincii peste 2.450.000.000 lei-aur, sau 857.500 kg aur (respectiv 858 tone);

    - Olanda se opune intrării României în spaţiul Schengen, deoarece Portul Constanta (cu o vechime de 2500 de ani), principala poartă comercială a României şi al doilea port ca mărime din Europa, după Rotterdam, dacă va fi modernizat odată cu intrarea în spaţiul Schengen, brusc, va deveni cel mai important port maritim din Europa. Prin urmare se face lumină dece Olanda este duşmanul de moarte al României " nein Constanţa, nein Schengen.

    - Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, a propus miercuri ca la o zi după ieșirea Marii Britanii din UE, pe 30 martie 2019, să se țină un summit european la Sibiu, potrivit Reuters, citat de Agerpres.

    De ce ? Simplu. Klaus Iohannis trebuie ajutat să mai pună mâna pe un mandat de încă cinci ani ca preşedinte a României.

    PPE, face această mutare de şah, în speranţa ca PSD-ul să fie înlăturat de la guvernare până la anul viitor. Adică să i se scadă puterea, prin fărămţarea partidului pusă la cale de Victor Ponta, ajutat probabil de socrul Ilie Sârbu şi fiica lui Daciana acum europarlamentar şi alţi aliaţi nemulţumiţi de Liviu Dragnea împreună cu gaşca lui de penali.

    !6.09.2017
    Lucia Gargaletus
    • Like 0
  • Desigur,Domnul Juncker fiind luxemburghez are inca amintirea organizarii comune a Caputalei Culturale.E bine asa.Orisice s-ar spune,relatiile private au o greutate mai amre decat toate documentatiile.Junckera promovat ieri la pupitrul Europei integrarea grabnica a Romaniei si Bulgariei in zona Schengen dar si in Zona Euroel sustine o trecere rapida la euro in toate tariile EU.Din pacate mai are inca numai 2 ani si se retrage..cu el si idealistii....
    • Like 0
  • John check icon
    Cu privire la ”fond”, discursul lui Juncker conține într- adevăr idei importante, care probabil izvorăsc din problemele complexe cu care se confruntă Uniunea ( Brexit, ”America first” și tot ce rezultă din trumpismul populist, refugiații și migrația economică în general, țări membre cu apucături iliberale, ca pericol contagios pentru regiune, renegocierea de acorduri comerciale, denunțarea de către SUA a Acordului de la Paris, terorism etc. etc. ). Juncker a ales să ”meargă înainte” anunțând un ”road map” ambițios care în mod sigur va face obiectul unor analize și critici din partea analiștilor politici.
    Mai întâi, pornește de la trei principii de bază : Libertate, Egalitate, Domnia Legii. Nimic nou, cu excepția faptului că din binecunoscutul trio al Revoluției Franceze (liberté, égalité, fraternité ) fraternitatea ( cu ecouri macabre pentru fostele țări frățești ) a fost înlocuită cu mai concretul rule of law ( la care mai au de lucrat în primul rând aceleași țări frățești ). Va constitui probabil obiectul unor vii dezbateri, cum se poate forma o ipoteză de lucru, cum se poate asigura un echilibru între ”libertățile” țărilor membre și regulile de bază din Uniune, astfel ca Uniunea să nu pară totuși a fi o adunătură de recalcitranți. Legat de ”egalitate” Juncker a dat trei exemple grăitoare ( citez ) :
    • Într-o Uniune a egalilor nu pot exista cetățeni de categoria a doua. Este inacceptabil ca in 2017 să moară copii din cauza unor boli care de mult trebuiau să fie eradicate în Europa. Copiii din România sau Italia trebuie să aibă același acces la vaccinuri de rujeolă ca și ceilalți copii din Europa. Fără ”dar” și fără ”dacă”.
    • Într-o Uniune a egalilor nu pot exista muncitori de categoria a doua. Muncitorii trebuie să aibă câștig egal la muncă egală, în același loc. De aceea Comisia ( europeană ) propune noi reguli cu privire la detașarea muncitorilor. Trebuie să asigurăm ca toate reglementările Uniunii referitoare la mobilitatea forței de muncă să fie puse în aplicare într-un mod corect, simplu și efectiv, prin noul corp European de inspecție și implementare. Este absurd să avem o Autoritate Bancară pentru standarde de politici bancare, dar să nu avem o Autoritate a Muncii comună, care să asigure corectitudine pe piața unitară ( a muncii ). Vom crea una.
    • Într-o Uniune a egalilor nu pot exista consumatori de categoria a doua. Nu voi accepta ca în unele părți din Europa să le fie vândute oamenilor alimente de calitate inferioară, decât în alte țări, în ciuda faptului că ambalajul și marca sunt aceleași. Legea EU interzice deja aceste practici. Trebuie să le asigurăm autorităților naționale puteri suplimentare, astfel ca să poată elimina orice practici ilegale, oriunde ar exista.

    Juncker încurajează și vede o singură Uniune monetară pentru care este gata să acorde sprijin financiar și logistic țărilor în care moneda euro încă nu e introdusă. În plus, denunță o Uniune cu mai multe viteze, idee care va crea în mod sigur serioase dureri de cap pentru țările membre cu două viteze ( ”încet” sau ”deloc” ). Oricum, cu toate că se pot formula întrebări, cu privire la modalitățile și instrumentele practice prin care ideile avansate să fie puse în aplicare (am amintit doar câteva din ele - accesul imediat al Romaniei și Bulgariei la zona Schengen a fost amintit pe larg aici ) discursul cu privire la Starea Uniunii Europene conține câteva idei interesante, cu orizont mediu și lung. Idei pe care presa de astăzi din Europa le caracterizează foarte diferit ( Sursa : http://www.politico.eu/article/europes-papers-pick-apart-junckers-state-of-the-union/ )
    • Like 1
  • Oho - pânã-n martie 2019, s-ar putea sã ne pascã și pe noi un Romxit !! Așa cum merg treburile acum...n-ar fi de mirare!
    • Like 0
  • Am sa intervin de cîte ori am ocazia strict si la obiect in masura in care detin informatii ca sa pot comenta
    • Like 0
  • Mike check icon
    Prefer Sibiul Bucureștiului. Un oraș mai mic e și mai ușor de securizat și creează și mai puține probleme oamenilor de rând care vor trebui să-și schimbe activitățile în ziua respectivă (zilele respective) pentru a ocoli zonele securizate.

    Nu mai zic că în Sibiu nu vor vedea haosul și poluarea din București.

    Pe de altă parte, tot vor vedea infrastructura proastă. Mă gândesc că ne trebuie autostradă Otopeni-Sibiu (sau orice alt aeroport mai mare din zonă la care ar putea ateriza).
    • Like 0
    • @ Mike
      Are Sibiu-ul aeroport mare ca sa poata ateriza orice avion la fel ca la Otopeni.
      • Like 0
  • O decizie buna, iar alegerea orasului si mai buna. Nu cred ca administratia inepta din Bucuresti condus de o prompterista de la postul unui securist spre dezastru era in vreun fel de preferat.
    • Like 3
  • John check icon
    Cateva fraze importante pentru noi din discursul lui Juncker, întregul discurs aici :

    http://europa.eu/rapid/press-release_SPEECH-17-3165_en.htm

    ( Din păcate momentan discursul este disponibil numai in engleză, franceză și germană, dar sigur va fi accesibil și romanește. Merită de citit )

    PRESIDENT JEAN-CLAUDE JUNCKER'S State of the Union Address 2017
    Brussels, 13 September 2017

    In a Union of equals, there can be no second class citizens. It is unacceptable that in 2017 there are still children dying of diseases that should long have been eradicated in Europe. Children in Romania or Italy must have the same access to measles vaccines as other children right across Europe. No ifs, no buts. This is why we are working with all Member States to support national vaccination efforts. Avoidable deaths must not occur in Europe.

    In a Union of equals, there can be no second class workers. Workers should earn the same pay for the same work in the same place. This is why the Commission proposed new rules on posting of workers. We should make sure that all EU rules on labour mobility are enforced in a fair, simple and effective way by a new European inspection and enforcement body. It seems absurd to have a Banking Authority to police banking standards, but no common Labour Authority for ensuring fairness in our single market. We will create one.

    In a Union of equals, there can be no second class consumers. I will not accept that in some parts of Europe,people are sold food of lower quality than in other countries, despite the packaging and branding being identical. Slovaks do not deserve less fish in their fish fingers. Hungarians less meat in their meals. Czechs less cacao in their chocolate. EU law outlaws such practices already. We must now equip national authorities with stronger powers to cut out any illegal practices wherever they exist.
    ……………………………………………………………………………………………………….
    If we want to strengthen the protection of our external borders, then we need to open the Schengen area of free movement to Bulgaria and Romania immediately. We should also allow Croatia to become a full Schengen member once it meets all the criteria.
    ………………………………………………………………………………………….
    More democracy means more efficiency. Europe would function better if we were to merge the Presidents of the European Commission and the European Council.
    …………………………………………………………………..
    European Parliament elections will take place just a few weeks later, in May 2019. …………………..
    This is why I call on President Tusk and Romania, the country holding the Presidency in the first half of 2019, to organise a Special Summit in Romania on 30 March 2019. My wish is that this summit be held in the beautiful ancient city of Sibiu, or Hermannstadt as I know it. It should be the moment we come together to take the decisions needed for a more united, stronger and democratic Europe.
    My hope is that on 30 March 2019, Europeans will wake up to a Union where we all stand by our values



    • Like 2
  • Hodoronc-tronc, la Sibiu. Juncker trebuie sa tina cont si de posibilitatile Romaniei de a asigura securitatea participantilor. Pentru ca de asta va depinde locul. Sigur va fi in Romania, care la momentul acela va detine presedintia UE, dar mai degraba la Bucuresti.
    • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      ProBono check icon
      Este foarte bine la Sibiu. Juncker nu ar fi făcut propunerea dacă nu ar fi știut ce spune. "Securitatea participanților" deși nu asta vă ardea pe dv., dar hai să ne facem că e așa, se asigură mult mai eficient în locațiile retrase, nu în mainstream. De ce se numește "grupul Bilderberg" și nu "grupul Paris"?
      • Like 8
    • @ ProBono
      Stimabile, nu stiu de unde stii matale ce ma ardea pe mine. Pentru stiinta dumitale (desi nu cred ca e cazul sa ma explic), nu sunt bucurestean. Banuiesc ca asta e insinuarea. Sunt ardelean. Din Bistrita. Imi place foarte mult Sibiul. Mult mai mult decat Bucurestiul. Chiar despre securitate era vorba.
      • Like 1
    • @
      Unei astfel de exprimari "elevate" n-ar trebui sa-i raspund decat in acelasi mod (singurul pe care ipochimene ca mataluta l-ar pricepe). Dar n-o voi face.
      • Like 2
    • @ Adrian Gabriel
      ProBono check icon
      Domnule, avem o șansă să mutăm jocul în Divizia A politică. De ce insistați să rămânem în divizia sătească? Pentru informarea dv. sunt instituții pe multiple niveluri care au ca obiect asigurarea securității participanților la o astfel de întâlnire, nu cred că e util să abordăm subiectul securității.

      Mesajul politic al organizării acestei întâlniri în România este mult, dar cu mult mai important decât securitatea întâlnirii, în sensul în care susținătorii Brexit au arătat cu degetul românii ca fiind una dintre cauze. Acum avem mingea la punctul de la 11 metri. Cine trage și cum o dă? Asta trebuie să ne preocupe.
      • Like 3
    • @ ProBono
      Domnule, o luam razna. Dupa senzaționala chestie cu grupul care nu-i de la Paris o luam cu divizia care n-ar trebui să fie sătească. Cum un summit în primul semestru din 2019 se va desfășura oricum în România discuția e legată de locul în care se va desfășura. Dacă va fi la Sibiu vom fi in divizia A iar dacă va fi la București e divizie sateasca? Ce naiba de logica e asta? Cu cat e orașul mai mic e mai bine? Sa fie atunci la Faurei. Ei de ce sa n-aiba summit? Cu un summit la Faurei am fi in Champions League, zic eu. Nu?
      • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      ProBono check icon
      Mesajul era să ne preocupăm de fondul problemei, nu de formă. Adică merită analizat în primul rând evenimentul, ce putem câștiga din el, cum putem să ne poziționăm interesele după Brexit și eventual ce "salut" să le trimitem englezilor, mai puțin locația sau securitatea participanților.
      • Like 2
    • @ Adrian Gabriel
      Dupa cum ganditi nu aveti cum sa fiti din Ardeal,mai curand din Faurei! De 28 de ani tot organizam in Bucuresti si uite unde e tara,pe locul 27 din 28 in mai toate domeniile!
      • Like 2
    • @ Mihai Ducu
      Logica dumneavoastra e interesanta. Ghiciti originea cuiva dupa felul in care gandeste. Asta e tare. In Faurei fiind, din cate imi dau seama din ce scrieti aici, persoane cu un nivel de gandire mai scazut decat al celor din Ardeal. Nu m-as fi gandit la asta, dar e bine ca mi-ati spus-o. Ei bine, stimate, fac Ardealul de rusine, chiar din Ardeal sunt. Si e bine si ca ati gasit cauza (si implicit solutia) pentru care suntem pe locul 27 din 28. Faptul ca "tot organizam in Bucuresti", orice-ar fi insemnand sintagma asta. Bravos natiune, halal sa-ti fie, mai venim si la anul!
      • Like 1
    • @ ProBono
      Fondul problemei e viitorul UE dupa Brexit. Eu n-am nimic impotriva sa ne ocupam de fond, numai ca ne cam depaseste. Culmea, chiar si pe oficialii UE. Nici macar de forma nu m-am "ocupat", mi-am dat doar cu parerea, iscand ditamai furtuna.
      • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      Nu este niciun hodoronc-tronc. Ultima întâlnire G 7 a avut loc într-un mare oraș, o altă idee foarte proastă a Angelei Merkel. Întâlnirile astea trebuie făcute în orașe mai mici, mai ușor de controlat, fără trafic imbecil ca în București. Dacă ar veni toți șefii de stat ori de guvern ai UE la București, probabil că ar trebui interzis traficul în zilele alea. Sibiu a fost invocat din abilă politețe, doar de acolo vine președintele României. Poate fi și la Viscri.
      • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      John check icon
      “Juncker trebuie sa tina cont si de posibilitatile Romaniei de a asigura securitatea participantilor.” – spuneați în primul Dvs comentariu. Fraza parcă implică o anume îndoială în ”posibilitățile Romaniei” de asigurare a securității. Dacă e așa, zău nu văd, cu cât cresc aceste posibilități în București. Din punct de vedere logistic, un oraș capitală, cu apropape 10.000 locuitori pe Km2 este cu mult mai greu de securizat, decât un oraș cu ceva peste 1000 / km2. Cred că nu negați faptul că un oraș ca Davos, cu ceva peste 11.000 locuitori, la care se adaugă relieful accidentat, practic nu a avut probleme de fi locul ideal pentru lucrările Forumului Economic Mondial timp de atâția ani. Până la urmă România decide, unde dorește să organizeze acest eveniment, fără îndoială foarte important.
      • Like 1


Îți recomandăm

Diabet

În România, 1.785.300 de persoane milioane de adulți cu vârste între 20 și 79 de ani au diabet, în fiecare an 19.000 de oameni sunt uciși de această afecțiune. Sunt cifrele seci din spatele unui suferințe care afectează viețile a 1 din 10 adulți români și, totodată, viețile familiilor acestora, în contextul în care la nivel mondial 1 din 11 oameni suferă de diabet. (Foto: Guliver Getty Images)

Citește mai mult

Om de afaceri

Să începi și să crești o afacere în România este astăzi un act de curaj sau, poate, de nebunie. Ar fi mult mai simplu să stai, sau să te angajezi la stat, sau să fugi mâncând pământul, îngroșând rândurile celor patru milioane de refugiați economici din România.

Citește mai mult

Copil cu steag

Marea majoritate a celor care au fost complici sau au participat la represiunea participanților la Revoluția din 1989 au ocupat imediat după '90 funcții importante în servicii și structuri ale statului, astfel încât interesul lor ca aceste detalii să nu fie descoperite a fost absolut vital, susține istoricul Mădălin Hodor, cercetător CNSAS, într-un interviu acordat Republica.ro. (Foto Guliver/Getty Images)

Citește mai mult

formulare

În forma publicată în Monitorul Oficial, persoanele fizice ce obțin venituri din activități independente, profesii liberale, PFA, drepturi de proprietate intelectuală nu mai sunt scutite de plata contribuțiilor la CAS și CASS dacă au și venituri din salarii, deși în Nota de fundamentare a ordonanței de urgență erau scutite. (Foto: Guliver/Getty Images)

Citește mai mult