Foto: Inquam Photos/ Octav Ganea
Salarizarea profesorilor după performanță? Am de zis următoarele despre acest subiect:
- dacă am vorbi despre asta, am putea, eventual, să o facem după ce avem o salarizare decentă pentru fiecare profesor, ceea ce nu e cazul în prezent;
- dacă am dori să o facem, cred că NU SUNTEM ÎN STARE, e un subiect controversat la nivel mondial, pentru că este foarte greu să definești reușita unui profesor, nu înseamnă doar rezultate la examene și teste, ci, în primul rând, valoare adăugată, adică ce am adus în plus la evoluția unui copil și urmărirea progresului copiilor de la an al an.
Concluzia OECD pe această temă este că „plata bazată pe performanță poate fi luată în considerare în anumite contexte, dar a o face să funcționeze bine și pe termen lung este o PROVOCARE formidabilă. Modul de plată poate fi doar o parte a măsurilor - țările care au reușit să facă din profesorat o meserie atractivă au făcut-o adesea nu doar prin salarizare, ci prin creșterea statutului profesorilor, oferind perspective reale de carieră și dându-le acestora responsabilitate ca profesioniști și lideri ai reformei. Acest lucru necesită formarea profesorilor, care să îi ajute să devină inovatori și cercetători în educație, nu doar angajați care livrează programe de învățământ.”
Suntem noi, în România, în stare să facem așa ceva? Are ministerul capacitate instituțională, evaluatori pregătiți, standarde de performanță create, mecanisme de monitorizare și măsurare și date disponibile? Nu au fost în stare decât să facă niște legi proaste, au lăsat deoparte priorități, precum sprijinul pentru copiii din zonele dezavantajate, recuperarea pierderilor în învățare, formarea directorilor care au dat concurs, formarea profesorilor pentru inovație didactică, elaborarea standardelor de evaluare pe discipline de studiu, planuri cadru noi pentru liceu și câte altele.
Propun să închidem subiectul, cel puțin pentru moment. Greva este pentru salarizare decentă pentru toți profesorii.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Pe asta să evaluăm? Ce să evaluăm? Învățarea pe de rost a unor materii atât de prost făcute încât soluția e să le îngurgitezi și să le scuipi la examen? Valabil și pentru elevi, și pentru profesori.
Da, în primul rând trebuie salarii normale în învățământ, apoi mai vedem strategia de urmat pe viitor pentru aducerea sistemului pe linia de plutire.
Dacă nu putem evalua performanța profesorilor pentru că ‘NU SUNTEM ÎN STARE’, putem măcar să facem incompatibil și ilegal predatul în sistemul public și în particular în același timp?
Ori în sistemul public pe salariu de la stat, pensie și programe de formare, ori în particular unde să se descurce ca orice freelancer.
Mi se pare nedrept să plătim programe de formare, iar profesorul să-și dea interesul doar pentru copiii cu care lucrează în particular. Mulți profesori ocupă catedrele doar ca să își racoleze clienți pentru meditații, iar restul clasei primește doar plictisul. Asta pe bani publici.