Pandemia a schimbat modul de programare a vacanțelor, iar multe rezervări chiar și pentru locuri exotice se fac acum doar cu puțin timp înainte de plecare.
Antreprenorul Răzvan Pascu, consultant în domeniul turismului, a povestit pentru podcastul BCR de inteligență financiară „La bani mărunți”, amplificat de Republica.ro, că sunt destinații unde hotelurile sunt pline de turiști, chiar și în vreme de epidemie.
„Călătoriile în destinații exotice se rezervau cu destul de mult timp în avans. Acum chiar și aceste destinații exotice s-au vândut foarte din scurt. Destinația poate cea mai bună ca exemplu este Maldive, care s-a vândut chiar foarte din scurt. Au fost oameni ce au cumpărat chiar și cu o săptămână înainte de plecare”, spune Răzvan Pascu, care menționează că un studiu recent arată că rezervările last minute au crescut cu 300 la sută.
În această perioadă, majoritatea destinațiilor turistice din lume sunt închise, multor oameni le este teamă să călătorească, iar în puținele destinații care au fost deschise lumea s-a cam bulucit, spune Pascu. Și nu se referă doar la români.
„Eu sunt în Maldive de o lună și jumătate, hotelurile sunt pline, sunt mulți est europeni, ruși, ucraineni, polonezi. Românii sunt a cincea naționalitate aici (...). În Maldive, au fost 7.000 de români de la începutul anului”, a punctat consultantul de turism.
Pascu spune că s-a întâmplat ca persoane care urmau să plece în vacanță cu grupurile pe care el le organizează să descopere, la testul anticovid, că sunt pozitivi la infecția cu coronavirus. Recomandarea consultantului în domeniul turismului pentru cei interesați să plece în vacanțe este să își achiziționeze o asigurare storno, odată cu pachetul turistic.
„Este important să ai și o asigurare de călătorie, o asigurare storno care să îți asigure și pachetul. Dacă tu de exemplu ești depistat înainte de plecare că ești pozitiv poți să îți recuperezi toți banii pe excursie”, spune Pascu.
În actualele condiții, la planificarea bugetului pentru călătorie, turiștii trebuie să ia în calcul apariția unor cheltuieli neprevăzute – de exemplu pentru testarea covid, impusă la întoarcerea din țările din zona galbenă.
„Întotdeauna nu trebuie să mergem pe un buget foarte fix, pentru că realitatea din teren diferă de ce vedem noi acasă, oricât am citi noi pe internet”, subliniază antreprenorul.
Cea mai bună investiție este în amintirile tale
Antreprenorul este de părere că turiștii vor pune din ce în ce mai mult accent pe experiențe, decât pe călătoria în sine, pentru că vor simți că asta „îi face să se simtă fericiți”.
„Cei mai mulți dintre noi am înțeles că cea mai bună investiție este în amintirile noastre. Cred că modul în care vor călători oamenii se va schimba, oamenii vor pune mai mult accent pe calitate decât pe cantitate, era un trend pe care deja îl vedeam”, este de părere consultantul în turism. Asta va deschide foarte mult perspectiva călătoriilor, dar evident nu se va întâmpla peste noapte.
Oamenii sunt încă speriați, iar pe piață nu sunt tot atâtea oferte cum erau înainte de pandemie, din punct de vedere logistic totul este mai complicat.
Cei mai mulți nu sunt speriați de virus în sine acum, ci de restricții, crede Răzvan Pascu, oamenii se tem și că trebuie să intre în carantină, sau că li se poate anula peste noapte cursa aeriană.
Și încă ceva - de când cu rețelele sociale, nu călătorim doar pentru noi, acum călătorim și ca să ne arătăm vanitatea, să le arătăm altora cum facem noi, vede el.
„Pentru un om vanitos cum măsori de exemplu călătoria în bani? Este de neprețuit, dacă tu așa ești și îți dorești să te vadă lumea cum te pozezi tu cu un infinity pool în Maldive, atunci poza asta face toți banii. Ai putea plăti o gramadă pe o excursie numai pentru pozele de pe Facebook”, spune consultantul în turism.
Sunt multiple motive pentru care oamenii călătoresc. Unii călătoresc ca să bifeze, alții își îndeplinească un vis, alții să se relaxeze, altii să cunoască oameni, locuri, obiceiuri, fiecare călătorim din motive diferite. Înainte de pandemie, 1 din 10 oameni la nivel mondial, încadrați în muncă, munceau în turism sau într-un domeniu conex turismului, unul dintre sectoarele cu cei mai mulți angajați la nivel global.
Pandemia a lovit foarte tare în turism, dar lucrurile își vor reveni, spune cu optimism antreprenorul și arată către piața de capital. „Uitați-vă la burse. Bursele cresc și sunt pe plus pe tot ce înseamnă companii de travel, asta și pentru că au scăzut foarte mult. Eu cred că industria călătoriilor este industria care te face să te simți bine, să te bucuri, să îți schimbi mindsetul”, punctează Pascu.
Primii bani câștigați din munca în agricultură, în Marea Britanie, 10.000 de lire, i-a investit la bursă
Răzvan Pascu a povestit pentru podcastul BCR că primii bani „adevărați” i-a făcut între anul 1 și 2 de facultate, când a fost într-un program de tip work and travel, în Marea Britanie.
„Era o perioadă în care aveai nevoie de viză ca să mergi în Marea Britanie, am tremurat de emoții prin ambasadă dacă primesc viza sau nu și am fost la un program de agricultură, 4 luni de zile am muncit acolo ca înecatul câte 12 -16 ore pe zi, pentru că mă plăteau la ora și era interesul meu să lucrez. M-am întors cu 10.000 de lire în țară, foarte mulți bani pentru mine în vremea aceea. Unii se opreau în Germania și își cumpărau o mașină. Eu m-am întors și i-am investit la bursă. Ăștia au fost primii bani. Și am avut noroc că am reușit să îi și înmulțesc. De acolo lucrurile s-au schimbat pentru mine”, a povestit Răzvan Pascu.
Ascultați mai jos discuția integrală „La bani mărunți”, în fișierul audio atașat la acest text, sau accesând acest link.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.