Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Răzvan Pascu, antreprenor, consultant în turism: Un om vanitos ar putea plăti o gramadă de bani pe o excursie, numai pentru pozele de pe Facebook

Răzvan Pascu

Pandemia a schimbat modul de programare a vacanțelor, iar multe rezervări chiar și pentru locuri exotice se fac acum doar cu puțin timp înainte de plecare.

Antreprenorul Răzvan Pascu, consultant în domeniul turismului, a povestit pentru podcastul BCR de inteligență financiară „La bani mărunți”, amplificat de Republica.ro, că sunt destinații unde hotelurile sunt pline de turiști, chiar și în vreme de epidemie.

„Călătoriile în destinații exotice se rezervau cu destul de mult timp în avans. Acum chiar și aceste destinații exotice s-au vândut foarte din scurt. Destinația poate cea mai bună ca exemplu este Maldive, care s-a vândut chiar foarte din scurt. Au fost oameni ce au cumpărat chiar și cu o săptămână înainte de plecare”, spune Răzvan Pascu, care menționează că un studiu recent arată că rezervările last minute au crescut cu 300 la sută.

În această perioadă, majoritatea destinațiilor turistice din lume sunt închise, multor oameni le este teamă să călătorească, iar în puținele destinații care au fost deschise lumea s-a cam bulucit, spune Pascu. Și nu se referă doar la români.

„Eu sunt în Maldive de o lună și jumătate, hotelurile sunt pline, sunt mulți est europeni, ruși, ucraineni, polonezi. Românii sunt a cincea naționalitate aici (...). În Maldive, au fost 7.000 de români de la începutul anului”, a punctat consultantul de turism.

Pascu spune că s-a întâmplat ca persoane care urmau să plece în vacanță cu grupurile pe care el le organizează să descopere, la testul anticovid, că sunt pozitivi la infecția cu coronavirus. Recomandarea consultantului în domeniul turismului pentru cei interesați să plece în vacanțe este să își achiziționeze o asigurare storno, odată cu pachetul turistic.

„Este important să ai și o asigurare de călătorie, o asigurare storno care să îți asigure și pachetul. Dacă tu de exemplu ești depistat înainte de plecare că ești pozitiv poți să îți recuperezi toți banii pe excursie”, spune Pascu.

În actualele condiții, la planificarea bugetului pentru călătorie, turiștii trebuie să ia în calcul apariția unor cheltuieli neprevăzute – de exemplu pentru testarea covid, impusă la întoarcerea din țările din zona galbenă.

„Întotdeauna nu trebuie să mergem pe un buget foarte fix, pentru că realitatea din teren diferă de ce vedem noi acasă, oricât am citi noi pe internet”, subliniază antreprenorul.

Cea mai bună investiție este în amintirile tale

Antreprenorul este de părere că turiștii vor pune din ce în ce mai mult accent pe experiențe, decât pe călătoria în sine, pentru că vor simți că asta „îi face să se simtă fericiți”.

„Cei mai mulți dintre noi am înțeles că cea mai bună investiție este în amintirile noastre. Cred că modul în care vor călători oamenii se va schimba, oamenii vor pune mai mult accent pe calitate decât pe cantitate, era un trend pe care deja îl vedeam”, este de părere consultantul în turism. Asta va deschide foarte mult perspectiva călătoriilor, dar evident nu se va întâmpla peste noapte.

Oamenii sunt încă speriați, iar pe piață nu sunt tot atâtea oferte cum erau înainte de pandemie, din punct de vedere logistic totul este mai complicat.

Cei mai mulți nu sunt speriați de virus în sine acum, ci de restricții, crede Răzvan Pascu, oamenii se tem și că trebuie să intre în carantină, sau că li se poate anula peste noapte cursa aeriană.

Și încă ceva - de când cu rețelele sociale, nu călătorim doar pentru noi, acum călătorim și ca să ne arătăm vanitatea, să le arătăm altora cum facem noi, vede el.

„Pentru un om vanitos cum măsori de exemplu călătoria în bani? Este de neprețuit, dacă tu așa ești și îți dorești să te vadă lumea cum te pozezi tu cu un infinity pool în Maldive, atunci poza asta face toți banii. Ai putea plăti o gramadă pe o excursie numai pentru pozele de pe Facebook”, spune consultantul în turism.

Sunt multiple motive pentru care oamenii călătoresc. Unii călătoresc ca să bifeze, alții își îndeplinească un vis, alții să se relaxeze, altii să cunoască oameni, locuri, obiceiuri, fiecare călătorim din motive diferite. Înainte de pandemie, 1 din 10 oameni la nivel mondial, încadrați în muncă, munceau în turism sau într-un domeniu conex turismului, unul dintre sectoarele cu cei mai mulți angajați la nivel global.

Pandemia a lovit foarte tare în turism, dar lucrurile își vor reveni, spune cu optimism antreprenorul și arată către piața de capital. „Uitați-vă la burse. Bursele cresc și sunt pe plus pe tot ce înseamnă companii de travel, asta și pentru că au scăzut foarte mult. Eu cred că industria călătoriilor este industria care te face să te simți bine, să te bucuri, să îți schimbi mindsetul”, punctează Pascu.

Primii bani câștigați din munca în agricultură, în Marea Britanie, 10.000 de lire, i-a investit la bursă

Răzvan Pascu a povestit pentru podcastul BCR că primii bani „adevărați” i-a făcut între anul 1 și 2 de facultate, când a fost într-un program de tip work and travel, în Marea Britanie.

„Era o perioadă în care aveai nevoie de viză ca să mergi în Marea Britanie, am tremurat de emoții prin ambasadă dacă primesc viza sau nu și am fost la un program de agricultură, 4 luni de zile am muncit acolo ca înecatul câte 12 -16 ore pe zi, pentru că mă plăteau la ora și era interesul meu să lucrez. M-am întors cu 10.000 de lire în țară, foarte mulți bani pentru mine în vremea aceea. Unii se opreau în Germania și își cumpărau o mașină. Eu m-am întors și i-am investit la bursă. Ăștia au fost primii bani. Și am avut noroc că am reușit să îi și înmulțesc. De acolo lucrurile s-au schimbat pentru mine”, a povestit Răzvan Pascu.

Ascultați mai jos discuția integrală „La bani mărunți”, în fișierul audio atașat la acest text, sau accesând acest link.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult
sound-bars icon