La o conferință care a avut loc recent în cadrul Universității din St. Andrews (printre absolvenţii căreia se numără şi prințul William și ducesa de Cambridge), Rohit Talwar, directorul executiv al companiei Fast Futures a avertizat în faţa a 250 de directori ai celor mai bune licee din Marea Britanie că absolvenţii de azi ar trebui să se aştepte să muncească „până la vârsta de 100 de ani şi să aibă cel puţin 40 de joburi”.
Mai îngrijorător este faptul că, potrivit statisticilor, aproximativ 80% din meseriile existente în 2015 vor dispărea până în 2025, iar cele care vor apărea vor fi diferite față de tot ce am văzut până acum: „vom trăi mai mult şi nu vom mai munci la fel”, a conchis Talwar.
Aşadar, în acest context, cum ar putea România să își pregătească tinerii pentru piața muncii și pentru viitoarele profesii care nu fost inventate încă? Cum va putea economia României să prospere când se va confrunta cu dispariția meseriilor listate în Clasificarea Ocupaţiilor din România (COR).
Se conturează două măsuri imediate și urgente: 1) Renunțarea la redundantul COR, depășit și inutil, conceput în epoca comunistă pentru a servi unei economii planificate, dar care este încă folosit la elaborarea fişelor de post și a contractelor de muncă și care împiedică crearea de noi meserii, creativitatea la locul de muncă, exagerând importanţa diplomelor şi promovând supracalificarea pentru locurile de muncă; 2) Schimbarea atitudinii în ceea ce priveşte învățarea continuă și dezvoltarea profesională pe tot parcursul vieții active. În România, încă vedem educația și procesul de învățare ca fiind limitate la nivel preuniversitar și universitar.
Educația este văzută ca fiind finită – fie ai o educație, fie nu o nu ai. Chiar și „trainingul” în sensul de dezvoltare profesională este văzut ca o povară de angajat, iar pentru el trebuie să plătească întotdeauna angajatorul. Conceptul că o persoană ar trebui să fie responsabilă pentru dezvoltarea sa educațională în afara instituțiilor școlare și a universităților nu este încă foarte răspândit – iar acest lucru trebuie să se schimbe.
Nimeni nu se poate aștepta să aibă o viață profesională de succes schimbând 10 cariere și 40 de locuri de muncă doar pe baza unei diplome de liceu sau uneia de master. De asemenea, economia românească nu se poate aștepta să supraviețuiască bazându-se pe diplomele de ieri şi pe lista oficială a locurilor de muncă din perioada comunistă.
Au trecut deja 25 de ani de la căderea unei societăți și a unei economii centralizate fără să se întâmple nimic semnificativ în ceea ce priveşte reformarea practicilor de pe piaţa muncii.
În general, supraviețuirea economiei Uniunii Europene depinde de conștientizarea acestui lucru. Prin urmare, Cadrul Strategic pentru Cooperare Europeană în Domeniul Educației și Formării Profesionale stabilește o serie de obiective legate de participarea la învățarea continuă care urmează a fi realizate până în anul 2020 pentru grupul țintă cu vârste cuprinse între 25 și 64 de ani. Deloc surprinzător este faptul că țările scandinave s-au evidențiat între cele 28 de state membre UE şi Turcia, ajungând la un procent de 37% în Suedia, în timp ce România a zbate în partea de jos a clasamentului cu un procent de 1,3% din populație implicată în orice tip de educaţie sau formare după terminarea studiilor. Mai grav este faptul că procentul total al persoanelor implicate în orice formă de pregătire profesională în 2014 a fost de doar 8%, din nou cel mai slab dintre cele 28 de țări membre UE. Asta în timp ce în Germania a fost de 50%.
Au trecut deja 25 de ani de la căderea unei societăți și a unei economii centralizate fără să se întâmple nimic semnificativ în ceea ce priveşte reformarea practicilor de pe piaţa muncii.
Tinerii talentaţi ai actualei generaţii de absolvenți de liceu și de facultate nu mai au timp să aştepte astfel de schimbări. Şi nu o vor face. Iar aceasta este cea mai mare amenințare căreia trebuie să-i facă faţa România astăzi.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
https://republica.ro/al-treilea-val-ne-a-purtat-al-patrulea-ne-va-duce-la-fund?utm_source=newsletter&utm_medium=li4623_mi140231&utm_content=articol&utm_campaign=Al+treilea+val+ne-a+purtat.+Al+patrulea+ne+va+duce+la+fund%3F+%7C+CTP%3A+Sf.+Ghita&utm_term=li4623_mi140231_s46199