Sari la continut

Un singur om poate să schimbe cu mintea lui o țară

De patru ani, peste 500 de contributori își scriu ideile pe această platformă, construiesc împreună cu noi o comunitate, un spațiu al celor care știu că România poate să arate altfel. Te invităm să scrii și tu!

Școala ca o tortură, școala ca o plăcere. În Belgia, până la 18 ani, copilul trebuie să învețe să devină un cetățean, nu un geniu

copii la scoala - Foto getty

Foto Guliver/Getty Images

În Belgia, la 12 ani copiii încheie ciclul primar, care a durat șase ani, și trebuie să se înscrie în ciclul secundar, care durează și el 6 ani, până la terminarea liceului. Înscrierea este un proces destul de complex, dar perfect reglementat, după criterii clare și transparente, stabilite de autoritățile francofone și neerlandofone. Dintre aceste criterii fac parte prioritar cele sociale: copiii aflați în situații familiale dificile ori cei care suferă de anumite boli ori deficiențe au prioritate în alegerea școlii. De asemenea, se poate dovedi decisivă și distanța de acasă până la școală: copiii nu trebuie să facă naveta zi după zi, pe distanțe mari, ci ei trebuie să locuiască, pe cât posibil, aproape de școală. 

Spre surpriza mea, ajuns în situația de a pregăti un asemenea dosar de înscriere, printre criteriile de distribuire a copiilor în ciclul secundar nu se regăsește cel al notelor. Nicăieri, până la sfârșitul liceului, notele nu fac parte dintre criteriile de distribuire sau selectare a copiilor în anumite clase sau școli mai bune. Calitatea școlilor nu e dată de notele elevilor, ci de calitatea profesorilor. Mai mult, în niciun moment copiii nu se află în concurență unii cu ceilalți. În schimb, toți copiii sunt evaluați, printr-un anumit număr de teste și examene, în fiecare semestru vreme de șase ani. Adică fiecare copil se află într-o singură competiție, una benefică pe termen lung: aceea cu el însuși.

Toate aceste mi-au permis să înțeleg filosofia socială a școlii belgiene: până la 18 ani, copilul trebuie să învețe, în primul rând, să devină un cetățean. Un cetățean, nu un geniu. Din limbajul educațional și școlar al copilului și adolescentului lipsesc ideile individualiste de competiție și de concurență între colegi, lipsesc șiragurile de FB și de nota 10, rivalitățile, orgoliile și dramele provocate de notele mici, fiind toate înlocuite de idei ale conviețuirii precum solidaritatea, întrajutorarea, toleranța, diversitatea etc.

Interesul suprem al școlii este să formeze cetățeni de nădejde în societate, atașați valorilor vieții în comun și nu rivali, nu lupi care se sfâșie între ei până la depresia lor sau până la isteria părinților lor. Deoarece și copilăria și adolescența sunt perioade de maximă fragilitate emoțională, dar și de maximă disponibilitate pentru învățare, este vital ca în această parte a vieții copiii să se dezvolte ca personalități armonioase, având încredere în ei înșiși, dar și în cei din jur. După ce aceste cărămizi sunt solid puse la temelia vieții, la ieșirea din adolescență copilul poate înfrunta orice competiție: să caute performanța în știință sau în artă ori să-și găsească vocația într-o meserie. Și tot la această vârstă el trebuie să se poată integra societatea ca adult care a interiorizat regulile după care trăiește comunitatea din care face parte.

Îți recomandăm

Dacă însă școala este spațiul în care se promovează falsa concurență între copii, concursuri, teze, olimpiade, examene după examene, toate aceste competiții care suprasolicită mental și emoțional copiii, ei vor ajunge la 18 ani să urască învățarea, să urască școala, profesorii, autoritățile, dar să păstreze din școală singurul lucru cu adevărat nefolositor: individualismul feroce, neîncrederea în ceilalți. Toate pe un fond de blazare și de fragilitate emoțională care aduce în viața adultă niște tineri deja obosiți și triști.

Școala transmite cunoștințe, desigur, dar mai ales transmite valori ale vieții sociale. Valori care nu se deprind prin declarații sforăitoare, ci care sunt topite în betonul din care e construită școala, de care copilul se îmbibă zi de zi, în felul în care sunt organizate clasa și școala, în felul în care interacționează cu colegii, cu profesorii, dar și cu strada, cu trecătorii, cu polițistul, cu medicul, cu pompierul etc. Valori care călăuzesc viața profesorilor, încetând să mai fie ei înșiși modele ale egoismului și blazării și comportându-se cu elevii ca și cu niște cetățeni de încredere, beneficiind de drepturi și libertăți.

Eliminați concurența din clase, eliminați premiile I, II și III și mențiunile de la sfârșit de ani, eliminați examenele, olimpiadele și toate concursurile școlare inutile și puneți fiecare copil în competiție doar cu el însuși. Încetați să pedepsiți copiii cu note proaste, această armă albă rămasă periculos în mâna profesorilor răzbunători. Dați premii la sfârșit de an tuturor copiilor din clasă, pentru că fiecare a făcut cel puțin un lucru bun în acel an pentru care merită lăudat. Și veți vedea atunci că ei vor ști, dragi profesori, să vă răsplătească din plin cu încredere și respect. Nu din frică, ci din reciprocitate.

Și abia din acel moment vom avea în sfârșit cetățeni în societate modelați de școală și nu genii ratate, blestemându-și în permanență soarta distrusă de profesori și de școală.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Am un copil de 9.70 care a trecut in clasa a 8a. Nu stiu cum e scoala in Belgia (am niste prieteni cu un copil de aceeasi varsta cu al meu in Louxembourg) dar imi imaginez ca stiti ce vorbiti. Practic scoala noastra nu creeaza genii le nimic. Ii invata doar, cel mult, sa memoreze. Ii face cinici si individualisti, dar nu genii. In primul rand insa, nu ii cravașează sa invete decat matematica si romana si româna aia inseamna doar gramatica avansata, care insa nu ii invata sa vorbeasca corect si cu sambure.
    Problema e - avand in vedere ca painea si cutitul sunt la profesori, de unde incepem schimbarea? Cine are curaj sa rupă pisica si sa pericliteze traiectul copilului? In cate generatii putem spera ca se va schimba scoala romaneasca?
    • Like 0
  • Sunt foarte revoltat fata de sofismele si gandirea emotionala in spirit pur romanesc de a te uita peste gardul vecinului ce o duce mai bine. In al doilea rand nu mai intreb ce va mandateaza sau daca exista un studiu sau o strategie la baza pentru ca sunt sigur ca nu exista un raspuns pertinent.

    In dispeararea decaderii masive a sistemului educational romanesc, pe care-l cred eu un efect in bloc venit dinspre filiera vestica, cred ca este o mare greseala in a sari la extrema post-modernista cand vine vorba de educatie.

    Nu concurenta este problema ci prea multa sau prea putina concurenta. Spiritul competitiv nu trebuie sa dispara astfel tinerii se vor transforma in ideologi si oratori, un trend ce a aparut de cativa ani in universitatile US, CA si vestul Europei.

    Pentru a pune un copil in competitie cu el insusi el trebuie motivat. Asta nu se invata la scoala ci se invata acasa implicit devenind un factor cultural ce lipseste predominant in Europa de Est. Un alt factor clasic ce lipseste din mediul cultural-educativ romanesc (ce a ramas din el) este dezvoltarea creativitatii. Sistemul a ramas blocat pe sloganul din timpul comunismului "repetitia e mama invataturii'. Vad ca doar institutiile private de tip scoala sau gradinita alternativa au introdus aceasta competenta in agenda lor si au un oarecare succes.

    Mai exista si factorul politic ce determina in principal investitia si strategia in privinta sistemul educational. S-a incercat ceva pe timpul lui Boc1 si Boc2 si mi-a parut bine cand Funeriu a aratat adevarata fata a invatamantului in 2010 (sau 2011 nu mai tin minte). Poate ar fi fost mult mai bine daca ar fi avut continuitate ca Ministru sau acel Guvern. Pe de cealalta parte s-au incercat masuri de stimulare si au fost modernizate 70-80% din scoli prin fonduri europene, din pacate nefiind eficiente.

    Ca sa nu mai deviez de la subiect, in concluzie nu exista progres fara investitie sau competitionism sau stimuli etc. Invatamantul romanesc nu are doar o problema, ci miriade de probleme si este nevoie sa treaca printr-un proces de restructurare pe termen lung sustinut in principal de politic si financiar
    • Like 0
  • "Eliminați concurența din clase, eliminați premiile I, II și III și mențiunile de la sfârșit de ani, eliminați examenele, olimpiadele și toate concursurile școlare inutile și puneți fiecare copil în competiție doar cu el însuși."
    Cred ca aceasta pr0punere e cea mai proasta sa rezolve criza scolii din Romania. Nu pentru ca exista note, examene si concursuri unii copii ajung sa urasca scoala, sa o termine analfabeti (functionali) sau sa o abandoneze.
    Este o idee la fel de rea ca aceea ca scoala face copii sa piarda genialitatea innascuta, deci nu trebuie scoala.
    Concurenta dintre elevi nu poate duce la abandon scolar si nici la rivalitati. Cat despre presiunea exercitata de unii parinti ca notele copiilor lor sa fie mai mari decat le merita odrasla, nu trebuie rezolvata prin renuntarea la concurenta.
    Sunt multe lucruri care ar trebui refacute/schimbate. Predarea in graba, "pe repede inainte" din Romania este cea care face ca elevii sa nu asimileze corect sau deloc materia si sa nu faca fata la scoala decat cu eforturi sustinute din partea parintilor (fie direct, fie platind meditatii). Stiu ca profesorii nu au timp sa faca in clasa problemele date la tema cu elevii lor pentru ca trebuie sa predea materia in continuare. Teoremele sunt adesea asa de abstract enuntate in manuale de gimnaziu, incat elevilor le este greu sa le inteleaga; doar unii profesori "le traduc". La orele de fizica si chimie inteleg ca nu prea este obiceiul sa se faca experiente practice, nu exista instrumentar de laborator. Si altele, multe altele...
    Tendinta de a ingramadi cat mai multa materie in capul elevilor (de ce oare? ca nu toti vor ajunge cercetatori sau IT-isti), nu se va schimba daca dispare concurenta intre elevi si examenele.
    • Like 1
  • Sunt bune si rele in vest. Dar per total investesc mai mult in educatia copiilor. Pun accent mai mult pe copil decat pe materie. Incurajeaza talentele copilului. Dar aici depinde si de scoala , de directori . Am avut si eu niste experiente diferite cu diferite institutii de invatamant din Germania pt copilul meu. Invatamantul din Germania ii mai bine organizat , la final de ciclu de invatamant stii ce ai de facut , nu ramai cu ochii in soare ca in Romania. Invatamantul din Romania a retrogradat in ultimii 30 de ani. Producem analfabeti functionali pe banda rulanta. Dar ce sa ceri cand una ca Dancila ajunge prim-ministru sau una ca Ecaterina Andronescu desfiinteaza scolile profesionale. O sa ajungem sa construim case cu doctori de la ASE .
    • Like 3
  • Nu exista termen de comparatie, am trait-o pe pielea mea! Intr-o tara din vestul Europei, cand m-am dus sa-mi inscriu copilul pe clasa a-I-a toate institutiile de invatamant pe care le-am vizitat mi-au facut turul scolii spunandu-mi ca institutul respectiv ofera X,Y,Z etc pentru ca eu sa-mi duc copilul acolo...... cand ne-am intors in Romania si m-am dus sa-l inscriu pa clasa a-V-a, la Cluj-Napoca, toti directorii de scoli, cu care m-am intalnit au spus: copilul dumneavoastra trebuie sa aiba X,Y,Z, etc sa sa-l primim la noi..... imi venea sa-i iau la palme spunandu-le "DESTEAPTA-TE ROMANE!!!!!!!" Totul este invers si cum se poate mai rau, in tara noastra plina de ignoranti, hoti, etc si din pacate asta nu o sa se schimbe in viitorul apropiat.
    • Like 4
  • frumos scris, doar ca rezultatul dupa cei 12 ani de scoala este altul ... hai sa revenim la realitate si sa nu avem impresia ca scoala belgiana scoate cei mai misto oameni .. eu sunt jalnici si fara valori din adn ...
    • Like 1
    • @ Anna Maria Rusu
      Parerist check icon
      Pe bune? Scot și ei doctori analfabeți? Câți ați cunoscut?
      • Like 1
    • @ Parerist
      Nu imi dau seama cum vezi tu, dar imaginea mea este ca "doctorii analfabeti" nu si-au luat diplomele frecventand scoala...
      • Like 1
    • @ Mircea Ghitulescu
      maripos check icon
      Dar diplomele le-au fost acordate de SCOALA! Deci scoala in Romania e bolnava!
      • Like 0
    • @ Parerist
      O nici nu ai idee cati analfabeti cu diplome sunt si aici in Vest. Sa stiti ca decaderea sistemelor educationale publice a inceput aici in vest, in anii 90, nu in Romania la finele anilor '90. Noi am resimtit un efect de domino
      • Like 0
  • Buna ziua. Sunt profesor in Gura Humorului. Scoala in care lucrez are un parteneriat cu o scoala din Belgia, va scutesc de detalii... Suntem in excursie, am langa mine profesoara belgiana, i-am tradus articolul. Spre surpriza mea, a exclamat cam de 6 ori "C'est faux!". Mai ales cand a fost vorba despre lipsa concurentei intre copii, scoli sau privitor la criteriile de selectie. Oficial nu conteaza notele dar criteriile nu sunt totdeauna transparente. De exemplu scolile bune din marile orase se intereseaza discret despre situatia profesionala, economica si culturala a parintilor. Colega mea spune ca exista ca si la noi situatii in care familia obtine o viza de domiciliu pentru a putea inscrie copilul la o scoala mai buna. Tot ea conchide ca, din pacate, peste tot lucrurile stau mai mult sau mai putin la fel.
    • Like 6
    • @ Calina Dulgheru
      Spune-i acele profesoare ca nici fiica regelui nu a obtinut loc la scoala dorita de ea, si s-au aplicat aceleai reguli ca pentru toti: admitere dupa proximitate de scoala (o formula intre distanta casa- scoala generala, distanta scoala generala - liceu, distanta intre casa actuala -liceu). Poate o fi cate un director ce favorizeaza anumite natii/defavorizeaza pe cei asistati social, dar sunt cazuri atat de rare incat nu e cazul sa le amintim ca standarde obisnuite in scoala belgiana.
      • Like 7
  • Domnule Ciprian Migăli, nu știu câți ani aveți și când v-ați făcut școala, nici unde, dar eu am făcut-o până în 1973, cu bunele și "relele" "epocii". Nu m-am văietat niciodata că " învăț multe și inutile". Când a fost vorba de alfabetizare a trebuit să mă "desprind" de neștiutorii de carte, când a fost vorba de cultură generală am înțeles perfect despre ce este vorba. Nu am comentat. Doar strictețea cu uniforma aceea oribilă, (acum îi vad utilitatea) și interdicția de a avea părul lung, (nici acum nu aprob asta), eu fiind admirator al muzicii rock. Nu am îndrăznit să visăm la "consiliul elevilor" - o aberație, nu am amenințat profesorii. Ce am avut noi, de neprețuit, au fost profesorii. Azi sunt niște simpli salariați, mai mult sau mai puțin calificați. Iar respectul pentru școală, părinți, vrâstnici, semeni în general, educația și culturalizarea au dispărut. S-au creat, în mod intenționat, false modele, tot ce este mai abject este promovat de tv-uri. Toți miniștrii învățământului perindați în ultimii 30 de ani nu au făcut decât să distrugă tot ce era bun în învățământ, pus la punct de către adevărați intelectuali și dascăli ai nației. Nu trebuia umblat la asta. Dar trebuie masa de manevră, votanți imbecili si dependenți.
    • Like 6
  • rcc check icon
    Adica ii invata sa fie buni robotei. Stiu, inca imi fac veacul pe meleagurile astea. Sunt bune si rele, nu trebuie ridicati in slavi si pentru cum "violeaza" sufletele copiilor din varste cat mai fragede.
    • Like 4
  • Zero-Log check icon
    Competitia vine de la sine... e in structura genetica, nu trebuie cultivata prea mult. Dorinta sistemului de invatatmant din Romania de a creea cetateni mai inainte de toate - lipseste cu desavarsire!
    • Like 7


Îți recomandăm

Dan Byron_FB

Se numește Daniel Radu, are 43 de ani și a copilărit într-un bloc lung, aflat lângă un altul, în ruină, de pe Șoseaua Pantelimon din București. În lumea aceea, mulți copii săraci, jefuiți de către soartă de dragoste și siguranță, căutau să recupereze ceva de la viață din buzunare străine și să egaleze scorul lovindu-i pe cei mai slabi decât ei.

Citește mai mult

OnLaptop

Cu o experiență de aproape 15 ani în business-ul IT, Valentin Morlovea a intrat pe nișa reparațiilor de laptop-uri în 2015, o afacere a cărei dezvoltare depinde fundamental de viteza de răspuns în soluționarea problemelor clienților. În prezent, 70% din laptopurile care intră în OnLaptop Service Center&Shop din București, sunt reparate în maxim 24 de ore, lucru care este posibil datorită dezvoltării unui soft dedicat.

Citește mai mult

iziBAC

„Am primit mesaje după ultima sesiune de Bac, pe unul dintre ele chiar l-am postat. Era o fată care nu a putut să se pregătească pentru biologie și a învățat la această materie doar cu iziBAC și în contextul acesta a luat 9.20”, povestește Adrian Stratulat.

Citește mai mult
text: Ciprian MIhali / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon