Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Sistemul RO e-TVA: un sistem ce presupune o procedură complicată și un consum semnificativ de resurse. Probabil majoritatea generalizată a contribuabililor plătitori de TVA va face eforturi suplimentare pentru a respecta noile proceduri

ANAF - sector 4

OUG nr. 70 din 2024, publicată zilele trecute în Monitorul Oficial, reglementează o nouă procedură fiscală din perspectiva întocmirii decontului de TVA, Formular 300. Se aplică pentru perioada următoare datei de 1 iulie 2024 și probabil din data de 25 august 2024 vom vedea funcționarea efectivă și folosința practică a acestui sistem.

În esență autoritățile fiscale valorifică datele identificate în diversele sisteme electronice cu precădere celei din sistemul RO e-factură și celelalte baze de date avute și va propune contribuabilului, persoană înregistrată în scopuri de TVA, o propunere de completare a decontului de TVA – Decontul precompletat de TVA.

Actul normativ prevede în mod foarte clar că acest decont precompletat de TVA nu reprezintă un titlu de creanță fiscală, prin urmare contribuabilului nu are obligația acceptării sumelor propuse și își va depune Decontul de TVA așa cum își apreciază situația fiscală.

Ce aduce dificultăți și consum suplimentar de resurse este procedura explicativă pe care trebuie să o dea contribuabilului în situația în care există diferențe semnificative între valorile propuse de autoritatea fiscală prin decontul precompletat și valorile comunicate de contribuabil. 

Astfel procedura efectivă prevăzută de actul normativ este:

1.Autoritățile fiscale trimit decontul precompletat prin SPV până pe data de 20 a lunii următoare celei corespunzătoare perioadei fiscale a TVA (luna sau trimestru).

2.Contribuabilul verifică sumele comunicate de Autoritatea fiscală și depune decontul de TVA, Formular 300, până pe data de 25 a lunii următoare, când de altfel este și termenul de plată a TVA. Acest decont de TVA generează obligația fiscală către bugetul de stat.

3.Autoritatea fiscală identifică diferențele semnificative dintre sumele din decontul precompletat și sumele din Decontul de TVA, Formular 300, depus de contribuabil. O sumă este considerată diferență semnificativă din perspectiva acestui act normativ dacă sunt îndeplinite cumulativ 2 condiții:

a)Are o valoare mai mare de 1.000 lei;

b)Diferă cu cel puțin 20% față de rândurile din decontul de TVA depus, față de decontul de TVA precompletat.

4.Până în data de 05 a lunii următoare autoritatea fiscală comunică prin SPV către contribuabil diferențele identificate în categoria celor semnificative.

5.Contribuabilul are obligația să se conformeze și să explice diferențele semnificative prin depunerea unui nou formular „Notă justificativă”.

Termenul de depunere a acestor obligații/justificări este de 10 zile de la data primirii notificării privind existența diferențelor.

De reținut: dacă contribuabilul nu depune această notă justificativă privind diferențele de TVA există două sancțiuni:

a) O sancțiune de natură fiscală în sensul că pentru respectivul contribuabil crește riscul fiscal – nu înseamnă începerea unei inspecții, ci doar majorarea riscului fiscal;

b) Se pot aplica sancțiuni contravenționale cu amenzi de la 2.000 lei la 10.000 lei.

Probabil majoritatea generalizată a contribuabililor înregistrați în scopuri de TVA vor primi astfel de notificări întrucât autoritățile fiscale nu au toate elementele din care să rezulte TVA colectată sau TVA deductibilă. Cu această ocazie putem reaminti elementele ce conduc la diferențe între sumele din decontul precompletat și decontul de TVA, Formular 300:

- existența sistemului de TVA la încasare utilizat la scara largă de contribuabilii cu cifre de afaceri în domeniul TVA în sumă de 4.500.000 lei. Ca și regulă generală deducerea de TVA de la achiziții se poate face la momentul plății sumelor datorate la furnizori, iar TVA aferentă vânzărilor devine o sumă exigibilă față de buget la momentul încasării creanțelor de la clienți. Autoritățile fiscale nu cunosc aceste date – încasări de la clienți sau plăți către furnizori;

- achizițiile de autoturisme sau achizițiile în legătură cu autoturismele sunt prezumate a se deduce cu o cotă de TVA de 50% în situația cumulativă când nu sunt folosite integral în activitatea economică a contribuabilului sau nu se întocmesc foi de parcurs. Foarte mulți contribuabili și-au asumat deducerea limitată a TVA în procentul de 50% doar ca motiv de a nu mai întocmi foile de parcurs;

- existența diverselor ajustări de TVA atât în favoarea bugetului, cât și a contribuabilului atât prin procedura aplicabilă bunurilor de capital, cât și a altor bunuri decât cele de capital;

- vânzările facturate către persoane neimpozabile (persoane fizice și unele persoane juridice) încă nu sunt declarate obligatoriu prin sistemul RO e-factură.

Alte modificări aduse de actul normativ:

1. Ulterior datei de 1 aprilie 2024, prin ordin al președintelui ANAF se va stabili data depunerii a declarației recapitulative, Formular 390, privind achizițiile și livrările intracomunitare.

Pentru luna iunie termenul de depus rămâne data de 25 iulie, însă pentru Declarațiile 390 aferente lunilor iulie și ulterior termenul de depunere a declarațiilor nu mai este prevăzut de Codul fiscal, ci va fi adoptat prin ordin al președintelui ANAF.

Notă: pentru Declarația 394 privind livrările și achizițiile pe teritoriul național nu se modifică termenul de depunere. Astfel până la noi modificări normative se păstrează data de depunere de 30 a lunii următoare. 

2.Formatul tipizat al notificărilor privind diferențele de TVA și a „Notei justificative” vor fi adoptate prin ordin al președintelui ANAF;

3. Se înființează Comitetul Național pentru Decontul precompletat RO e-TVA ce are atribuții privind monitorizarea și implementarea decontului precompletat de TVA.

Cu această ocazie vă recomandăm ca să depuneți detaliat notele justificative privind eventualele diferențe de TVA, dacă se solicită, iar ulterior într-un termen rezonabil, să solicitați și un răspuns din partea autorităților fiscale asupra modului în care au fost folosite aceste informații.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mhai Nai check icon
    Stimatii domni de la ME si ANAF nu prea se descurca. Cel mai potrivit ar fi un plan de afaceri pe 5 ani si plata in avans a impozitelor si TVA. Daca este erore in minus la analiza, impozitarea cu 75-100% a surplusului.
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult