Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Șoferi, ni se pregătește ceva! Și nu e neapărat bine

Poliție rutieră

Foto: Bogdan Dănescu/ Inquam Photos

În calitate de șofer, mă deranjează când văd echipaje de poliție dotate cu aparat radar, dosite cumva cu doar 50 de metri înainte de ieșirea din localitate. Este frustrant de-a dreptul să parcurgi 2-3 Km în 40-50 de minute, pentru ca imediat ce depășești zona aglomerată să întâlnești un echipaj radar, stând la pândă pentru a-ți sancționa impulsul, sporit în aceste circumstanțe de trafic, de a apăsa pedala mai mult decât îți permite legea. Cu toate acestea, chiar dacă mi se par totuși niște măsuri forțate, mai ales cea legată de poziționarea radarului cu 50 de metri înainte de ieșirea din localitate, acolo unde nu mai există pericole reale, iar majoritatea șoferilor apasă pedala la vederea indicatorului de ieșire din localitate, chiar și în astfel de cazuri acestea au acoperire legală, singurul aspect care contează.

Aș fi ipocrit să afirm că circul numai cu viteza legală. Dimpotrivă, aș putea spune. Pierzând zilnic aproximativ trei ore din viață la volan, duc o luptă interioară serioasă pentru a-mi tempera piciorul pe pedala de accelerație. 

Infrastrucura precară este un fapt în România, avem foarte puțini kilometri de autostradă, iar starea lor nu este cea mai bună. Nu pot să nu amintesc faptul că cei șase kilometri care ar trebui să lege autostrada A3 de capitală nu sunt gata nici la șase ani de la inaugurarea acesteia. Și dacă și-ar fi propus, guvernul, realizarea unui kilometru pe an și tot ar fi finalizat-o până acum. Însă dacă avem în vedere mentalitatea actualului ministru al transporturilor conform căruia ar trebui să mulțumim guvernului pentru că nu avem autostrăzi, deci nici salarii mari, pentru că altfel ar fi plecat multinaționalele din țară, către destinații fără autostrăzi și deci cu salarii mai mici, atunci este foarte clar motivul pentru care infrastructura nu reprezintă o prioritate în România. Aceeași este situația și în cazul drumurilor naționale, majoritatea au doar o bandă pe sens (90%), sunt peticite sau pline de gropi, prea puține au sensurile separate, despre lipsa marcajelor rutiere și lipsa de vizibilitatea a indicatoarelor nu mai vorbim. Însă, toate acestea reprezintă doar factori de risc în plus, în nici un caz nu reprezintă factori favorizanți implementării unor prevederi ce vor duce la sporirea vitezei de deplasare.

Legea are ca principal rol reglementarea unei stări de fapt în vederea protejării unei valori importante pentru societate. În cazul legislației rutiere, viața umană și integritatea corporală reprezintă principalele valori protejate, pagubele materiale fiind valorile subsidiare.

În aceste condiții, mi se pare iresponsabilă validarea în parlament, pentru moment la nivelul comisiilor juridice și de transporturi, a unui proiect de lege ce prevede presemnalizarea zonelor în care activează aparatul radar cu o distanță cuprinsă între 500 și 1000 de metri, cumulat cu impunerea restricției utilizării doar a autoutilitarelor inscripționate și poziționarea acestora în condiții de vizibilitate. Complementar, înțeleg că va fi mărită, prin lege, limita vitezei maxime de deplasare în localități la 70 de km/oră. Fac mențiunea că și legislația actuală permite, pe anumite segmente de drum din interiorul localităților, stabilirea de limite ale vitezei de până la 80 Km/oră, fiind necesar avizul poliției rutiere, vezi art. 49, alin (2) din OUG 195/2002.

Dacă avem în vedere faptul că România ține topul la nivel european în privința numărului de decese survenite în urma accidentelor rutiere, dar și de faptul că principala cauză a producerii acestora este reprezentată de viteza excesivă, vom constata că măsura este anacronică, inițiatorii și susținătorii proiectului nefiind ancorați realității din teren.

Efectele presemnalizării aparatelor radar sunt ușor previzibile, dacă ținem cont de faptul că tocmai incertitudinea este la momentul de față factorul care-i temperează pe vitezomani. Practic, echipajele auto cu radar și chiar polițiștii dotați cu dispozitive tip pistol radar, vor îmbrăca forma radarelor fixe, a căror prezență este cunoscută de oricine, iar șoferii nu vor mai avea altă grija decât să observe panourile de avertizare. Este ca și cum șoferul autobuzului ar fi obligat să anunțe de cu două stații înainte, prezența controlorilor de bilete.

Mă întreb, ce urmează? Ce proiecte geniale ne mai rezervă membrii actualului legislativ? Poate că spionii și procurorii ar trebui să poarte în piept ecusoane semnificând instituția căreia îi aparțin, raziile poliției ar trebui anunțate în presă cu cel puțin 24 de ore înainte de a avea loc. Sau, poate că flagrantul nu ar mai trebui luat în considerare întrucât făptașul s-ar afla în imposibilitatea de a prevede prezența oamenilor legii la locul și momentul faptei.

Pur și simplu, singura grijă a actualei conduceri este de a le crea celor care încalcă legea niște circumstanțe acceptabile, niște portițe care să le asigure sustragerea răspunderii.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Ionut check icon
    Adevarul este ca foarte multi șoferi folosesc aplicații care ii anunta despre existența echipajelor de poliție. Legea este însă cretina. Statisticile poliției spun insa, ca principala cauza a accidentelor cu victime o reprezintă traversarea prin loc nepermis a pietonilor. Iar unii sunt de-a dreptul inconștienti, ba te si înjură copios dacă ii claxonezi. Cat despre rafalele poliției sunt apa de ploaie. Cel mai bun lucru ar fi montarea de radare fixe cu camere video, cât mai multe. S-ar mai satură idioți care atunci cand mergi.cu viteza maxima legală iti dau flashuri si zboară pe lângă tine
    • Like 0
  • Cristi check icon
    De parca in tarile care au multe autostrazi accidentele rutiere se produc doar pe drumurile nationale.. Sa fie doar transport in comun si biciclete, zic!
    • Like 0
  • Idee de start-up internationala:Se pot monta pe absolut toate categoriile de autovehicule motorizate senzori de limitare automata a vitezei in functie de traseul parcurs.Pentru o echipa mica de programatori ar fi floare la ureche,realizarea acestui deziterat,implementarea lui pe autovehicule nu cred ca ar depasi cateva zeci de euro.Dar ce tara si-ar dori scaderea taxelor la buget din amenzi?E cam si cum ai spune da,este liber la implementarea free energy....Nu-si asuma nimeni asa ceva.
    • Like 0
  • Ion Pop Ion Pop check icon
    (Nu) mai votati psd ;)
    • Like 3
  • si ca sa adaug la umor negru: am ajuns la concluzia ca e mai avantajos pt pieton, sa fie lovit pe trecere de pietoni, pt ca e certa vina soferului fata de accidentul la trecerea de la semafor - pe verde , desigur - pt ca acolo culoarea se schimba pana vine politia
    • Like 0
  • franta tocmai a redus viteza la 80 km/h, in afara localitatilor, pe sosele (adica nu autostrazi) , cred ca de ieri.
    vom fi tara cu "cele mai rapide drumuri" (spre moarte)
    • Like 1
  • Categoric aveti dreptate. Gasesc iresponsabila initiativa. In alta ordine de idei... 3 ore in trafic???? Adica din 40 de ani de activitate va petreceti 15 in trafic??? Va trebui sa va reganditi totusi programul zilnic. Ceva nu functioneaza bine aici, v-ati gandit la asta?
    • Like 1
    • @ Adrian Gabriel
      Ce legatura ia facut intre "3","40" si "15"?De acord ca ceva nu functioneaza bine...rationamentul dumneavoastra,nu?
      • Like 0
    • @ Adrian Gabriel
      asa-i la oras....
      • Like 0
  • alin7777 check icon
    Realitatea din teren este ca oricum soferii vitezomani sau cei care au in atributii de serviciu deplasarea in timp util la diverse interventii sau soferii profesionisti pe masini mari de marfa sau pur si simplu cei care vor sa fie informati de ce este in trafic poseda deja statii radio si nu tin cont de vitezele admise in localitate, linii continue puse aberant in locuri cu vizibilitate buna pentru depasire, etc.
    • Like 1
  • Frustrant?!
    Frustrant este când vezi şoferii, care încă au roşu, turând maşinile pe loc, spre terorizarea pietonilor care au verde.
    Ai limitarea până la marginea satului?
    Atunci nu hotărâ tu că legea nu-i pentru tine, fiindcă ai stabilit tu că nu-i pericol.
    Aşa a hotărât şi Dragnea că tâlhăriile lui nu-s chiar hoţii.
    • Like 1
    • @ Tibi Popescu
      nobody check icon
      Oh, ba da, trebuie să ai şi mintea la tine când eşti la volan. De exemplu, eu hotărăsc dacă o porţiune de drum este sigură pentru depăşire, pentru că în multe locuri marcajele "linie continuă/discontinuă" sunt incorecte (e linie continuă unde vizibilitatea e perfectă sau linia e discontinuă unde nu vezi nimic). Aşa că...
      • Like 0
    • @ nobody
      :))))) Corect, dar nu hotârâşti tu că un semn de interzicere ori limitare, că o lege, sunt caduce.
      Că nu eşti Dragnea.
      • Like 0
  • Comentarii la aceasta chestiune am doua : 1. e adevarat ca politistii nu au alta contributie la securitatea rutiera in afara de statul ascunsi prin boscheti cu aparatele radar ; alceva nu fac , nu urmaresc depasirile iresponsabile , neacordarile de prioritate , hartuirea si agresivitatea in trafic , consumul de alcool de catre cei ce conduc autovehicule ; 2. nu neaparat viteza peste limitele legale este principala cauza a accidentelor grave , ci si consumul de alcool , agresivitatea , neacordarea prioritatii si , nu in ultimul rand , starea jalnica a infrastructurii , lipsa autostrazilor si lipsa variantelor de ocolire a localitatilor !
    • Like 2


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult