
Foto: Inquam Photos
Îngăduiți-mi câteva (scurte) considerații cu privire la formularele de feedback date de elevi profesorilor:
1. În lumea reală, aia sănătoasă la cap, feedback-ul este cel mai bun instrument pentru a-ți îmbunătăți calitatea serviciilor oferite.
2. În lumea reală, chiar dacă vor fi unii care îți vor oferi feedback negativ pe motive subiective, întotdeauna dar întotdeauna un profesionist, un om care își face cu responsabilitate meseria, va fi apreciat de mai multă lume decât cei care îl critică.
3. Orice profesionist știe că are nevoie de feedback pentru că nu ai cum să fii perfect. Nu ai cum sa le faci bine pe toate. Un șut în fund, un pas înainte, nu?
4. Dacă spui ca nu ai nevoie de feedback înseamnă că nu ești profesionist, nici nu mai are rost să argumentez de ce, ești un biet diletant înspăimântat de orice ți-ar clătina imaginea aia construită pe hârtii, bibliorafturi și pupincurisme. Doar mediocrii se cred perfecți.
5. Spui ca elevii nu sunt în măsură să-ți aprecieze ție munca pentru că nu au pregătirea ta profesională? Înseamnă că nu ai înțeles încă faptul că ei sunt beneficiarii direcți ai actului educațional.
6. Dacă susții că elevii vor da calificative proaste profesorilor exigenți, iar te înșeli, vezi punctul doi, un profesionist, un profesor bun, exigent dar corect nu se va teme niciodată de așa ceva.
7. In calitate de mediocru, vei găsi întotdeauna scuze să refuzi un feedback dat de cineva. Dacă este elev, nu e calificat, dacă e un coleg, nu e de specialitate, dacă e de specialitate, e invidios pe tine, dacă e director, e numit politic și are ceva cu tine, dacă e inspector, o face pe-a șeful. Nimeni dar nimeni nu are voie să-ți dea ție feedback, cu excepția ta, firește, care te crezi perfect.
8. Dacă faci parte din categoria celor care se cred perfecți, nu-ți face griji, vei deveni irelevant în scurt timp. Lumea merge într-o direcție în care validarea muncii tale va deveni o condiție obligatorie pentru exercitarea ei. Cu sau fără tine, în direcția aia ne îndreptăm.
Și e foarte bine asa.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
Ele au fost prezentate public in numeroase articole, comunicari si studii ale mele - publicate in tara si in strainatate DE 3 DECENII dar degeaba - inclusiv in cartea EVALUAREA SATISFACTIEI CLIENTILOR (in 2 editii).
Fiind si profesor universitar de Managementul calitatii consider ca aceste obstacole ar trebui sa fie constientizate si inlaturate cu concursul Legislativului si Executivului dar si al informarii CORECTE/ NEMANIPULATE a celor interesati tinand cont ca:
1. In mediul educational, ca si in mediul de afaceri, furnizorii (de educatie) functioneaza pentru A SATISFACE/ INDEPLINI cerintele/ nevoile/ asteptarile tuturor partenerilor lor ("stakeholders"), inclusiv si mai ales BENEFICIARII (denumiti si CLIENTI - care pentru conationali ar reprezenta, PEIORATIV, doar consumatorii/ cumparatorii din comert) elevii/ studentii/ absolventii/ angajatorii/ societatea, etc.
2. Conform unui "cerc virtuos" al relatiilor client/ beneficiar - furnizor (arhicunoscut si general aplicat in Managementul calitatii) dupa identificarea si satisfacerea acestor cerinte initiale, furnizorii sunt obligati sa colecteze feedback-urile reprezentantilor acestor beneficiari simultan cu colectarea preturilor/ tarifelor achitate de beneficiari - urmand a tine cont in urmatorul ciclu de continutul acestor feedback-uri, pentru a-si fideliza clientii/ beneficiarii si a dobandi noi clienti/ beneficiari.
3. Feedback-urile se prelucreaza si interpreteaza statistic, pe critici (verificate si confirmate), cauze, sugestii si solutii posibile (de preferat optime - deci eficace, eficiente si acceptate social), de multe ori fiind anonime si avand doar scopul imbunatatirii proceselor si nicidecum cel al identificarii si eventualei pedepsiri a persoanelor critice sau a celor considerate vinovate pentru deficientele constatate (asa cum proceda la noi, in Epoca de aur, temuta "Politie a calitatii" denumita IGSCCP, desfiintata in decembrie 1989)
4.In Romania acest cerc virtuos functioneaza doar in mediul de afaceri intrucat in domeniul serviciilor publice (educatie, sanatate, administratie) SATISFACTIA CETATENILOR/ CONTRIBUABILILOR nu este acceptata si evaluata continuu si credibil din multiple cauze, mult mai importante fiind (pentru Curtea de Conturi a Romaniei, Corpurile de control, SGG si alte organisme publice - datorita unor mituri si prejudecati sustinute de unele practici romanesti contraproductive) EXCLUSIV legalitatea si eficienta utilizarii fondurilor publice. 5. Decidentii educatiei in Romania afirma de decenii ca doar profesorii cunosc ceea ce ar trebui sa stie elevii si studentii, ca scolile si universitatile nu pot avea menirea de-a furniza ANGAJATI calificati mediului de afaceri, ca mediul de afaceri nu este un exemplu demn de urmat in educatie (asa cum au sustinut ministrii educatiei din UE 16 in anii 90) intrucat ar fi orientat doar spre maximizarea veniturilor si profiturilor lor, indiferent de strategii/ politici, si ca, in consecinta, evaluarea continua si credibila a satisfactiei beneficiarilor educatiei nu ar avea nicio utilitate!!!! In plus, aceste evaluari includ criterii/ indicatori CALITATIVI ce pot fi usor falsificati/ denaturati (prin manipulari si fake-uri) intrucat doar indicatorii CANTITATIVI sunt si raman obiectivi. Ei ignora total - evident - tehnicile si instrumentele de colectare si de prelucrare/ interpretare statistica a feedback-urilor, precum si cele ale Managementului calitatii.
6. Prin OUG 75/2005 a fost introdus in Romania un asa numit model dambovitean "bazat pe Leviathan" al asigurarii calitatii educatiei - dispretuind total standardele si practicile mondiale in domeniu precum si pe cele din mediul de afaceri - de fapt o colectie de ineptii administrative, manageriale, tehnice si juridice - care au generat in 20 de ani - doar un SIMULACRU de asigurare a calitatii educatiei intretinut (de multi ani) de ARACIP (care nici nu trebuia sa existe (!) pentru invatamantul preuniversitar, conform ministrilor educatiei din UE 16) si ARACIS - pentru invatamantul universitar. Acest simulacru incepe cu SIMULACRUL colectarii cerintelor/ feedback-urilor beneficiarilor educatiei si se incheie cu tone de hartii irelevante colectate din scoli si univeristati pentru a dovdei chipurile birocratilor financiari si judiciari din administratia publica centrala satisfacere celor cca 200 "standarde" impuse scolilor (si cca 100, mai nou cca 50 - impuse universitatilor) prin HGR. Mai nou, pentru scoli, ar fi suficienta o declaratie autentificata la notariat specificand indeplinirea cerintelor ARACIP..pentru a primi finantarea bugetara (nicidecum pentru a satisface cerintele beneficiarilor !!!)... In 2023, noile legi ale invatamantului au SIMULAT abrogarea OUG 75-2005 dar au preluat copy-paste in noile texte, cu o noua renumerotare, mai toate dispozitiile si definitiile aiurea din aceasta!!!....
7. Unele obstacole si argumente evocate in unele comentarii ale acestui articol sunt specifice mentalitatilor si reglementarilor, foste si actuale romanesti, dar sunt INFIRMATE de practicile existente in alte state:
A. Preferintele unor elevi pentru profesorii "clovni"/ ne-exigenti/ indiferenti nu se refera la pregatirea profesionala a acestora ci sunt determinate de modelele oferite in societatea romaneasca, massmedia si social media, dar si de legea sociala a "comoditatii maxime" (sau a "efortului minim") care ne afecteaza pe toti si pe care ar trebui s-o constientizam. B.Angajarea, promovarea si mentinerea in posturi a personalului didactic sunt conditionate in multe state de SATISFACTIA BENEFICIARILOR EDUCATIEI dar si de cea a COLEGILOR si a SEFILOR, nu de indicatori cantitativi birocratici, ca la noi...
C.Valoarea unei universitati pentru societatea in care functioneaza este data (in unele state exclusiv) de RATA ANGAJABILITATII ABSOLVENTILOR in mediul de afaceri - indicator refuzat in Romania inclusiv in Justitie - preferandu-se mai multi indicatori partial relevanti si implicand mari dificultati de colectare, evaluare, prelucrare, etc....In aceste conditii pot fi oare scolile si universitatile noastre MAI BUNE decat societatea noastra?
Comparatiile in clasamentele internationale ne indica de multi ani - din pacate - doar rezultate mediocre si submediocre, cu toate eforturile"decidentilor de-a simula preocuparile pentru imbunatatire, inclusiv prin maretul proiect ultra criticat (abia acum) "Romania Educata"...
Feedbackul ar trebui sa fie introdus in scoli cu tact, in timp, facand experimente, discutand, prin negociere, prin exemple pozitive. Dar cine sa faca toate astea? Directorii care nu au absolvit nicio scoala de management?
Salariul nu depinde de feedback, dar rezistenta la schimbare si lipsa unor imbunatatiri ar trebui sa duca cel putin la neacordarea unui bonus.
.Trebuie să-i contrapunem acestui feedback o altă masura, in antiteză cu acesta bineinteles, care să dea valoare feedback-ului si nu sa-l transforme intr-un mijloc punitiv, de genul "payback time". Personal, am multe nemultumiri la adresa profesorilor, muuuuuulte, insă nu cred in justetea acestui instrument de feedback aplicat orbeste, doar pentru ca ne-a obisnuit dl Mark Zuckerberg cu "prieteni" si "feedback" intr-o cheie.de formă fără continut. Nu am o solutie clară la aceasta problemă insă nu e jobul meu sa vin cu solutii ci a dinozaurilor din minister. "Democratizarea" relatiei elev-profesor este de dorit, insă aven nevoie de finete in instrumentarea acesteia, ca să nu bastardizăm aceasta relatie. Din păcate 90% dintre profesori (doar o opinie personală) NU au har pedagogic. Isi "bazează" relatia cu elevul pe o fundatie de "putere", adica "eu sunt mare -tu esti mic, deci eu zic X iar tu faci X pentru ca zic eu iar tu nu ai cum să știi dacă este bine sau nu pentru ca esti prea mic". Nu este deloc simplu să gasim un (set de) instrument(e) care să multumească ambele tabere. Absolutizarea nu duce nicăieri.
În al doilea rând, elementul cel mai important din articol și la care ar trebui raportat restul articolului, ar trebui să fie cele scrise de autor la punctul 1:
"În lumea reală, aia sănătoasă la cap...".
Cu lumea "reală" și "sănătoasă la cap" (cu și fără ghilimele, sub toate formele: și ca urmare a educației și grijii din familie și din școală, și ca urmare a anturajului, și ca urmare a mediului în care trăiesc, și ca urmare a legislației care îi diriguiește) avem o problemă. O astfel de lume (citește “elevi”) care este din ce în ce mai numeroasă (aproape 50% dintre elevii cu vârsta în jur de 15 ani sunt analfabeți funcțional) nu poate face un feedback corect.
Aia cu “...că nu ai înțeles ca profesor faptul că ei sunt beneficiarii direcți ai actului educațional” e o zicere falsă (ca să fiu elegant în exprimare). Nu “pentru că nu au pregătirea ta profesională”, ci pentru cele spuse de mine mai sus.