Foto: Inquam Photos
Îngăduiți-mi câteva (scurte) considerații cu privire la formularele de feedback date de elevi profesorilor:
1. În lumea reală, aia sănătoasă la cap, feedback-ul este cel mai bun instrument pentru a-ți îmbunătăți calitatea serviciilor oferite.
2. În lumea reală, chiar dacă vor fi unii care îți vor oferi feedback negativ pe motive subiective, întotdeauna dar întotdeauna un profesionist, un om care își face cu responsabilitate meseria, va fi apreciat de mai multă lume decât cei care îl critică.
3. Orice profesionist știe că are nevoie de feedback pentru că nu ai cum să fii perfect. Nu ai cum sa le faci bine pe toate. Un șut în fund, un pas înainte, nu?
4. Dacă spui ca nu ai nevoie de feedback înseamnă că nu ești profesionist, nici nu mai are rost să argumentez de ce, ești un biet diletant înspăimântat de orice ți-ar clătina imaginea aia construită pe hârtii, bibliorafturi și pupincurisme. Doar mediocrii se cred perfecți.
5. Spui ca elevii nu sunt în măsură să-ți aprecieze ție munca pentru că nu au pregătirea ta profesională? Înseamnă că nu ai înțeles încă faptul că ei sunt beneficiarii direcți ai actului educațional.
6. Dacă susții că elevii vor da calificative proaste profesorilor exigenți, iar te înșeli, vezi punctul doi, un profesionist, un profesor bun, exigent dar corect nu se va teme niciodată de așa ceva.
7. In calitate de mediocru, vei găsi întotdeauna scuze să refuzi un feedback dat de cineva. Dacă este elev, nu e calificat, dacă e un coleg, nu e de specialitate, dacă e de specialitate, e invidios pe tine, dacă e director, e numit politic și are ceva cu tine, dacă e inspector, o face pe-a șeful. Nimeni dar nimeni nu are voie să-ți dea ție feedback, cu excepția ta, firește, care te crezi perfect.
8. Dacă faci parte din categoria celor care se cred perfecți, nu-ți face griji, vei deveni irelevant în scurt timp. Lumea merge într-o direcție în care validarea muncii tale va deveni o condiție obligatorie pentru exercitarea ei. Cu sau fără tine, în direcția aia ne îndreptăm.
Și e foarte bine asa.
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
.Trebuie să-i contrapunem acestui feedback o altă masura, in antiteză cu acesta bineinteles, care să dea valoare feedback-ului si nu sa-l transforme intr-un mijloc punitiv, de genul "payback time". Personal, am multe nemultumiri la adresa profesorilor, muuuuuulte, insă nu cred in justetea acestui instrument de feedback aplicat orbeste, doar pentru ca ne-a obisnuit dl Mark Zuckerberg cu "prieteni" si "feedback" intr-o cheie.de formă fără continut. Nu am o solutie clară la aceasta problemă insă nu e jobul meu sa vin cu solutii ci a dinozaurilor din minister. "Democratizarea" relatiei elev-profesor este de dorit, insă aven nevoie de finete in instrumentarea acesteia, ca să nu bastardizăm aceasta relatie. Din păcate 90% dintre profesori (doar o opinie personală) NU au har pedagogic. Isi "bazează" relatia cu elevul pe o fundatie de "putere", adica "eu sunt mare -tu esti mic, deci eu zic X iar tu faci X pentru ca zic eu iar tu nu ai cum să știi dacă este bine sau nu pentru ca esti prea mic". Nu este deloc simplu să gasim un (set de) instrument(e) care să multumească ambele tabere. Absolutizarea nu duce nicăieri.
În al doilea rând, elementul cel mai important din articol și la care ar trebui raportat restul articolului, ar trebui să fie cele scrise de autor la punctul 1:
"În lumea reală, aia sănătoasă la cap...".
Cu lumea "reală" și "sănătoasă la cap" (cu și fără ghilimele, sub toate formele: și ca urmare a educației și grijii din familie și din școală, și ca urmare a anturajului, și ca urmare a mediului în care trăiesc, și ca urmare a legislației care îi diriguiește) avem o problemă. O astfel de lume (citește “elevi”) care este din ce în ce mai numeroasă (aproape 50% dintre elevii cu vârsta în jur de 15 ani sunt analfabeți funcțional) nu poate face un feedback corect.
Aia cu “...că nu ai înțeles ca profesor faptul că ei sunt beneficiarii direcți ai actului educațional” e o zicere falsă (ca să fiu elegant în exprimare). Nu “pentru că nu au pregătirea ta profesională”, ci pentru cele spuse de mine mai sus.