Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de șase ani. Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Spune-mi ce ai făcut de COVID-19, ca să-ți spun ce fel de angajator ești

interviu angajare - Foto: Viktor Allin / Alamy / Profimedia

Foto: Viktor Allin / Alamy / Profimedia

„Dom’le, micii sunt ca angajații: ca să scoți ce-i mai bun din ei, trebuie învârtiți tot timpul”.

N-am aflat niciodată de unde și-a luat diploma de speaker motivațional nea Puiu, CEO-ul celei mai de succes tarabe de mititei din târgul de vechituri al Sibiului, dar vorbele sale găseau întotdeauna ascultători. E drept, nu aveau de ales, pentru că erau obligați să stea minute bune la coada mereu lungă, dar tot ascultători se cheamă că sunt. Cam cum se întâmplă la multe evenimente la care trebuie să stai până la final, pentru că ai plătit un bilet.

Pentru multe companii, criza economică prin care trecem este o șansă nesperată. În lumea asta care gonește spre nicăieri, se întâmplă rar să primești o ocazie să respiri, să vezi ce ai făcut bine, ce poți face mai bine, să te așezi în fața oglinzii, ca să vezi unde ai greșit și cum poți repara ce ai stricat. Să-ți „miști” angajații, ca să afli cine se poate adapta vremurilor noi, cine-și merită slujba și cine nu. 

În ciuda aparențelor, nici din partea cealaltă a baricadei nu ar trebui să se vadă totul într-o notă mai dramatică decât este. Rar ai șansa să vezi cum se comportă angajatorul tău - sau compania pentru care ți-ai fi dorit să lucrezi - într-o situație de criză. Rămâne alături de tine în momentele grele sau te sacrifică, fără jenă, la primul hop important?

Nu-i o vorbă-n vânt: sub presiune, se văd adevăratele caractere. Unele companii au ales să-și concedieze angajații de care n-au mai avut nevoie printr-o conferință pe Zoom, în trei minute, iar apoi le-au blocat accesul.  Altele au găsit rapid soluții pentru a le asigura tot confortul din „biroul” de acasă ori s-au asigurat că sunt în siguranță atunci când se întorc la muncă, și nu puține au sărit, din prima clipă, în ajutorul celor din linia întâi

Când lucrurile se vor liniști, toate astea vor conta. Felul în care ți-ai concediat angajații de care ai fost nevoit să te desparți, atenția pe care ai acordat-o comunității în care activezi, înțelegerea pe care le-ai arătat-o oamenilor care au lucrat de acasă, legătura pe care ai păstrat-o cu candidații pe care a trebuit să-i pui pe linia de așteptare, în ultimele două luni, comunicarea cu cei din companie și din afara ei - toate se vor contabiliza. Brandul de (bun) angajator se construiește greu, în ani, și se poate nărui într-o singură zi.

E adevărat, roata s-a întors peste noapte - nu mai sunt companiile cele care „vânează” candidați. Acum e invers. Totuși, make no mistake about it, cum ar zice omul momentului, Bill Gates: vremurile în care teancul de CV-uri de pe biroul recrutorului se va subția se vor întoarce. Iar atunci, prima întrebare a oricărui candidat s-ar putea să fie: „Tu, angajatorule, cum ți-ai tratat angajații și candidații în timpul crizei?”.

Pesimiștilor le zic că, dacă am învățat ceva, în cei 15 ani de când am pornit pe cont propriu, a fost că nu-i timp de bocit, atunci când te dai cu fundul de pământ - ca antreprenor, sunt șanse mari să descoperi și senzația asta. N-ai de ales: trebuie să te ridici, să te scuturi de praf și s-o iei de la capăt, după cum ideal ar fi să nu te grăbești să deschizi șampania, atunci când drumul pare lin.

M-am luat cu vorba și am uitat de ce am venit. Voiam doar să vă spun că, în limba chineză, există un cuvânt -危机 - care înseamnă, în același timp, criză și oportunitate. Să uităm, o clipă, de criză, și să fim recunoscători că am primit oportunitatea de a fi un angajator mai bun, un angajat mai sârguincios sau un antreprenor mai curajos.

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

UNStudio 1

UNStudio este unul dintre cele mai cunoscute și apreciate birouri de arhitectură din lume, cu filiale în Amsterdam, Frankfurt, Shanghai, Hong Kong, Dubai și Melbourne. are în portofoliu peste 120 de proiecte internaționale, precum clădiri de birouri, rezidențiale, muzee, poduri, dar și masterplanuri urbane. Printre cele mai cunoscute lucrări - Podul Erasmus din Rotterdam, Mercedes-Benz Museum din Stuttgart, Arnhem Central Station, Designul Doha Metro Station.

Citește mai mult

Marius Sava

„La mine pacienții nu vin niciodată singuri, vin cu partenerul”, spune medicul specialist pneumolog Marius Sava, cu competențe în somnologie, de la Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, despre cei care ajung la ușa cabinetului cu simptome de apnee în somn.

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult
sound-bars icon