Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

Stroe, Dacia: „Atenție la mașinile second-hand de 4000 de euro care-ți iau ochii!”

Trei sferturi dintre autovehiculele second hand înmatriculate anual în România sunt aduse de samsari care fentează statul, neplătind dările. Informația a fost confirmată pentru Republica.ro de Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și membru în Consiliul de Administraţie al Automobile Dacia.

„Prima categorie, sfertul acesta, e reprezentată de mașini care vin prin societăți stabile, care se ocupă cu așa ceva. Ele prezintă o garanție, cel puțin partea tehnică nu reprezintă un pericol pentru circulația publică. Pentru că oamenii aceștia au obligația să le facă ITP-ul și așa mai departe. Problema este că celelalte trei sferturi sunt aduse de samsari, persoane fără o identitate fiscală, care nu plătesc niciun fel de taxă. Absolut toată lumea pierde, câștigă doar samsarul care aduce mașina. Statul nu încasează nimic, cumpărătorul e păcălit prin manipularea kilometrajului”, a declarat Constantin Stroe în interviul acordat Republica.ro

Stroe vorbește de mărci auto second hand „care îți iau ochii”, dar care au o stare tehnică discutabilă. „Pentru că ele se cumpără cu 4.000 de euro - 5.000 de euro, nici atât, dar nu respectă nici un fel de normă de poluare, sunt depășite. Sunt costuri foarte lejere la cumpărare, dar costuri dureroase în exploatare, ele necesită înlocuiri de componente, de subansamble care îi „rup” pe cumpărători, dar asta este situația”, spune fostul director general de la Automobile Dacia.

Anual în România se comercializează între 325.000 și 350.000 de autovehicule. Piața este dominată de automobilele second hand. Datele pe 11 luni în 2015 arătau că la o mașină nouă înmatriculată s-au înmatriculat 3,5 mașini second hand. 

Pe primele cinci luni din 2015 raportul era de o mașină nouă înmatriculată la 7,3 mașini second hand înmatriculate.  

Cele mai importante declarații:

• „Pe 11 luni în 2015 la o mașină nouă înmatriculată în România erau înmatriculate 3,5 mașini second hand. Este un nonsens să discutăm despre reîmprospătarea parcului naţional. Sau ar trebui schimbat numele programului, să nu se mai numească program de reîmprospătare a parcului auto național (Programul Rabla n.n.), pentru că este de îmbătrânire”.

• „Vreau să fiu foarte bine înțeles. Nu am absolut nimic împotriva liberului comerț și a liberei opțiuni a fiecărui cetățean. Orice om are dreptul să aleagă. Eu merg puțin mai departe. Eu doresc să crească piața automobilelor noi pentru că acestea asigură o continuitate. Cei doi mari fabricanți auto din România - Dacia Renault și Ford - asigură locuri de muncă și multe alte avantaje”.

• „Din păcate, puterea de cumpărare nu va ajunge, într-un timp relativ scurt, să echilibreze raportul, să se ajungă la 50%-50% (mașini noi înmatriculate, față de mașini second hand înmatriculate).

• „Românii vor fi condamnați în continuare să cumpere mașini second hand. Aici pot fi făcute niște îmbunătățiri ca să ajungem la un echilibru între cele două categorii de mărfuri (mașini noi și second hand)”.

• „Din producția auto totală în cele 11 luni din 2015, un procentaj de 92,4% a mers la export, iar piața internă a acoperit doar 7,6%, total descurajant. În nici o altă parte nu se întâmplă așa ceva”.

• „Păi e posibil? Sunt 33.000 de mașini second hand BMW și Audi înmatriculate în România în 11 luni în 2015. Sunt mărci care îți iau ochii, dar starea tehnică a acestor automobile este discutabilă. Pentru că ele se cumpără cu 4.000 de euro - 5.000 de euro, nici atât, dar nu respectă niciun fel de normă de poluare, sunt depășite. Sunt costuri foarte lejere la cumpărare, dar costuri dureroase în exploatare, ele necesită înlocuiri de componente, de subansamble care îi „rup” pe cumpărători, dar asta este situația”.

• Confirm opinia care v-a fost prezentată (trei sferturi din mașinile second hand înmatriculate în România „nu se știe nimic de ele” din punct de vedere fiscal - n.n.). Și mai adaug că prima categorie, sfertul acesta, e reprezentată de mașini care vin prin societăți stabile, care se ocupă cu așa ceva. Ele prezintă o garanție, cel puțin partea tehnică nu reprezintă un pericol pentru circulația publică. Pentru că oamenii aceștia au obligația să le facă ITP-ul și așa mai departe.

• „ Problema este că celelalte trei sferturi sunt aduse de samsari, persoane fără o identitate fiscală, care nu plătesc niciun fel de taxă. Absolut toată lumea pierde, câștigă doar samsarul care aduce mașina. Statul nu încasează nimic, cumpărătorul e păcălit prin manipularea kilometrajului. Ce s-ar putea face? Repet, nu sunt contra comerțului liber, nu sunt contra circulației libere a mărfurilor. Pot fi găsite soluții, dar este o temă ce ține de alte autorități”.

Interviul acordat Republica.ro de Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și membru în Consiliul de Administraţie al Automobile Dacia:

- Cum a evoluat piața auto din România în anul 2015?

- Piața auto din România pentru automobile noi a cunoscut o creștere în 2015 comparativ cu 2014, dar este departe de potențialul său real. În România avem o piață medie a automobilelor care se comercializează între 325.000 și 350.000 de autovehicule pe an, numai că această piață este ocupată preponderent de automobile second hand. 

- Ați afirmat la un moment dat că „devine un nonsens să discutăm despre reîmprospătarea parcului naţional”, atât timp cât, pe primele cinci luni din 2015, la o mașină nouă înmatriculată erau 7,3 mașini second hand înmatriculate. Vă mențineți opinia?

- Îmi mențin opinia cu această afirmație despre nonsens. Sau ar trebui schimbat numele programului, să nu se mai numească program de reîmprospătare a parcului auto național (Programul Rabla n.n.), pentru că este de îmbătrânire. Vreau să fiu foarte bine înțeles. Nu am absolut nimic împotriva liberului comerț și a liberei opțiuni a fiecărui cetățean. Orice om are dreptul să aleagă. Eu merg puțin mai departe. Eu doresc să crească piața automobilelor noi pentru că acestea asigură o continuitate. Cei doi mari producători din România, Dacia Renault și Ford, asigură locuri de muncă și multe alte avantaje. Din păcate, puterea de cumpărare nu va ajunge, într-un timp relativ scurt, să echilibreze raportul între numărul de mașini noi înmatriculate și numărul de mașini second hand înmatriculate. Pe 11 luni în 2015 era o mașină nouă înmatriculată la 3,5 mașini second hand înmatriculate în România.

Românii vor fi condamnați în continuare să cumpere mașini second hand. Aici pot fi făcute niște îmbunătățiri ca să ajungem la un echilibru între cele două categorii de mărfuri (mașini noi și mașini second hand), dar din păcate nu se întrevede acest lucru într-un viitor foarte apropiat. Probabil ne vom mulțumi tot cu un nou program Rabla, care s-a dovedit a fi avantajos pentru toții actorii, și pentru cumpărători, și pentru producători și pentru stat. Dar e puțin.

Mașini străine de 4.000 de euro care „îți iau ochii”, dar cu stare tehnică „discutabilă”

- Cât din producția auto a mers la export și cât pe piața internă?

- Producția de automobile pe 11 luni - ianuarie-noiembrie 2015 - a fost de 338.908 de unități, similară cu cea din aceeași perioadă din 2014. Exporturile de automobile pe 11 luni au fost de 331.522 de unități, asemănător cu cele din același interval din 2014.

Din producția totală din cele 11 luni din 2015, un procentaj de 92,4% a mers la export, iar piața internă a acoperit doar 7,6%, total descurajant. În nici o altă parte nu se întâmplă așa ceva. Un alt unghi de abordare. Păi e posibil? Sunt 33.000 de mașini second hand BMW și Audi înmatriculate în România în 11 luni în 2015. Sunt mărci care îți iau ochii, dar starea tehnică acestor automobile este discutabilă. Pentru că ele se cumpără cu 4.000 de euro - 5.000 de euro, nici atât, dar nu respectă niciun fel de normă de poluare, sunt depășite. Sunt costuri foarte lejere la cumpărare, dar costuri dureroase în exploatare, ele necesită înlocuiri de componente, de subansamble care îi „rup” pe cumpărători, dar asta este situația.

Explicația de bază are legătură cu puterea scăzută de cumpărare a majorității populației. Pentru că nu îmi închipui că un om cu putere de cumpărare mijlocie să riște .... Asemenea mașini, chiar de mărci de calibru, reprezintă un pericol pentru securitatea rutieră, sunt un pericol public pentru că starea lor tehnică este precară de multe ori. Sunt mașini cu 200.000-300.000 de kilometri parcurși, dar prin tehnica „deșteaptă” de reducere a numărului de kilometri din kilometraj– care se practică pe scară mare în România – cumpărătorii sunt efectiv păcăliți.

- Aproximativ un sfert dintre mașinile second hand înmatriculate în România sunt aduse de dealeri, comercianți și cumpărători persoane fizice care le înmatriculează pe numele lor, potrivit unor informații pe care le deținem. Restul, circa 150.000 - 170.000 de mașini - mai mult decât întreaga piață de mașini noi înmatriculate într-un an -, „nu se știe nimic de ele” din punct de vedere fiscal. Puteți confirma aceste informații ?

- Confirm opinia care v-a fost prezentată (trei sferturi din mașinile second hand înmatriculate în România nu există din punct de vedere fiscal - n.n.). Și mai adaug că prima categorie, sfertul acesta, e reprezentată de mașini care vin prin societăți stabile, care se ocupă cu așa ceva. Ele prezintă o garanție, cel puțin partea tehnică nu reprezintă un pericol pentru circulația publică. Pentru că oamenii aceștia au obligația să le facă ITP-ul și așa mai departe. Problema este că celelalte trei sferturi sunt aduse de samsari, persoane fără o identitate fiscală, care nu plătesc nici un fel de taxă. Absolut toată lumea pierde, câștigă doar samsarul care aduce mașina. Statul nu încasează nimic, cumpărătorul e păcălit prin manipularea kilometrajului și altele. Ce s-ar putea face? Repet, nu sunt contra comerțului liber, nu sunt contra circulației libere a mărfurilor. Pot fi găsite soluții, dar este o temă ce ține de alte autorități”.

Piața auto pe 11 luni (ianuarie-noiembrie 2015) :

• Total automobile noi înmatriculate - 72.423 unități (creștere de 12,5% față de 11 luni din 2014)

• Total automobile second hand înmatriculate - 226.862 de unități ( creștere de 12,95% față de 11 luni din 2014)

• La o mașină nouă înmatriculată în România au fost înmatriculate 3,2 automobile second hand, în perioada ianuarie-noiembrie 2015.

Top 5 înmatriculări automobile noi pe 11 luni din 2015:

1. Dacia - 23.945 de unități

2. Skoda - 6.633 de unități

3. Volkswagen - 6.603 de unități

4. Ford - 5.026 de unități

5. Renault - 4.243 de unități

Top 5 înmatriculări second hand pe 11 luni din 2015:

1. Volkswagen - 64.973 de unități

2. Opel - 39.212 de unități

3. Ford - 26.375 de unități

4. BMW - 16.299 de unități

5. Audi - 15.920 de unități

Sursă: Direcția Regim Permise și Înmatriculări Vehicule

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • enervant de citit articolul. Altfel ideea e corecta. Stroie stie ce zice, dar cine face o strategie adtfel incat sa castige toata lumea? Preferam o concluzie consistenta aici.
    • Like 0
  • "Dacia Renault și Ford - asigură locuri de muncă și multe alte avantaje", tehnic vorbind si alti producatori europeni asigura locuri de munca in Romania, cel mai cunoscut exemplu fiind Daimler.
    • Like 0
  • Poate discutăm într-o zi și despre hoția practicată de comercianții de autoturisme noi, cu ajutorul statului, în România. Unde este piața mașinilor second hand cumpărate de noi în sistem leasing și care la revânzare ar trebui să pornească (preț maxim) de la suma rămasă de plată. Unde sunt dealerii care pe lângă mașini noi vând și second hand în condițiile menționate, nu la bunul plac. Ne lamentăm că se vând mai bine mașinile second hand? Păi fără putere de cumpărare, fără o reglementare reală a pieței second hand (mă refer în primul rând la reglementări la vânzare), cu ITP-ul făcut la mișto și neînregistrate la fisc (treaba statului să-și facă curățenie), cu taxa de primă înmatriculare (indiferent cum îi spune) - o hoție să nu se mire nimeni dacă samsarii au de câștigat. Cumpărătorul va alege întotdeauna cea mai avantajoasă soluție. Dacia nu mai e de mult cea mai avantajoasă soluție.
    • Like 1
  • Dl Stroe are probleme cu "prima mașina"... Da' nu era de așteptat? Nu astea erau predicțiile si in timpul dezbaterilor si acum ne ia din nou cu același "cașcaval" de 4 mii de euro? Pai hai sa vedem.
    Ce mașina oferă Dacia in cuantumul celor 4 mii de euro? Exact! Nada!
    Domnule, in loc sa iau Dacia matale, unde o mașina decenta începe abia cu 12000 euro in sus, o Dacia cât de cât acceptabila si pentru clasa de mijloc, aia putini care mai producem ceva. Pai nu mai bine ne luam Audi A3 in condiții similare ca spațiu însă clasa premium pe confort din 2011 sub 100.000 km, "cu toate cele..., clima bizonică"? Continuam retorica? Cat bani luam la revânzare pe aceleași autoturisme după trei ani de Romania?
    Dacia - Audi / 0 - 1.
    Sau sunteți de alta părere?
    • Like 1
  • Probabil interviu platit, lobby pt cei ce produc/ comercializeaza masini noi autohtone. Se practica si la altii, doar ca in toate tarile producatoare de masini, in primul rand Politia, Guvern, etc... au majoritatea masini locale, ex: in Germania, Franta, Italia, Cehia, Spania, cautati pe google. E greu sa-i vezi pe nesimtitii astia in Logan. Totusi este o ticalosie sa obligi printr-o smecherie legala sa fie cumparate masini noi mult mai slabe calitativ in detrimentul celor SH de buna calitate (nu toata lumea cumpara masini fara frane si date peste cap, nu considerati de la bun inceput ca romanul client e prost si trebuie "ajutat" ) . In fine, povestea e lunga, de mult discutata, fara nici o solutie, poate sa fure nesimtitii astia mai putin, astfel incat romanul va avea mai multi bani incat sa-si permita un auto nou o data la 4 ani.
    • Like 2
  • "4000-5000 euro sunt costuri FOARTE LEJERE la cumpărare", poate pe Lună, sunt curios ce mașină conduce dl. Stroe.
    • Like 2
    • @ Iulian Tabără
      Cristian check icon
      Cat a fost director, conducea o Dacie, dar poate ca sa ii cerea fisa postului...
      • Like 1
  • check icon
    Simplu: sa se elimine portita de a obtine ITP desi nu indeplinesti criteriile. La Poliesti se "stie" cind se "intrerupe" legatura on-line intre service-uri si RAR, timp in care smecherii isi fac ITP-ul. Dupa aia ii vezi in trafic cu tablele curgind, cu faruri chioare. Cit despre poluare ... Seamana tare mult cu incalcarea de catre politisti a legii circulatiei, politisti care desi au recunoscut faptele, nu sunt pedepsiti ca cetateanul de rind pentru ca "imaginile nu au fost luate cu mijloace omologate". Asa si cu RAR, ei sunt primii care incalca reglemetarile pe care tot ei le-au stabilit. Altfel nu se explica existenta pe sosele a atitor "rable" afumatoare. Este dreptul oricui sa-si ia o masina, dar acea masina trebuie sa respecte toate reglementarile legale pentru ca nu circula singur pe sosele si strazi. In ceea ce priveste consumul si poluarea evident ca trebuie sa fie identice cu cele de la data fabricatiei. Asa e in toata lumea civilizata!
    • Like 0
  • Logan MCV a luat 3 stele NCAP in anul 2014, iar Golf a luat 4 stele in 1998.
    Cred ca lucrul asta spune multe.
    • Like 4
    • @ Mihai Neagu
      Testele NCAP s-au schimbat intre timp si au devenit mai dure. 4 stele in 1998 nu sunt neaparat mai bune (probabil dimpotriva) decat 3 stele in 2014.
      • Like 2
    • @ Vlad Stănilescu
      Atunci sa preia si BMW si VW sistemele de protectie si de ramforsare folosite de Dacia.
      • Like 2
    • @ Mihai Neagu
      Din pacate nu avem inca tehnologia sa dam timpul inapoi in 1998 pentru ca VW si BMW sa preia sistemele de protectie si de ramforsare din 2014.
      • Like 0
  • Sper ca nu e platit interviul. Am masina de fix 3450 euro, de circa doi ani.cred ca reparatiile m-au costat inca vreo 300 euro cu tot cu distributie etc. Adica mai puțin decât o revizie la Dacia. Asta ca sa nu mai reaminteasc confortul pe care il am in masina mea sh pe care la Dacia il plateam dublu.
    • Like 5
  • Poate daca domnii de la Dacia ar pune un amarat de aer conditionat la versiunea de baza a automobilului programul Rabla ar creste vanzarile si la ei.
    • Like 3


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult