Sari la continut

La 9 ani de Republica, întrebăm: ChatGPT la urne – Ce ar vota inteligența artificială? Dar tu?

De 9 ani, Republica construiește o comunitate în care ideile prind glas și dezbaterile autentice fac diferența. Anul acesta, facem un experiment: l-am întrebat pe ChatGPT cum ar vota la alegerile din România. Însă întrebarea cea mai importantă rămâne pentru tine: cum alegi tu viitorul? Scrie, alătură-te conversației și hai să schimbăm România împreună!

The Dark Dunkirk

Cu toate că Dunkirk 1940 este numele unui „miracol” de primă mărime în istoria WW2, lăsând Angliei, într-un mod rămas greu explicabil și astăzi, șansa de a rezista invaziei naziste, cinemaul nu prea i-a dat atenție. Dunkirk (1958), r. Leslie Norman, cu Richard Attenborough și Weekend la Zuydcoote (1964), r. Henri Verneuil, cu J.P. Belmondo, sunt două lungmetraje având ca subiect sau fundal tragica salvare pe mare a trupelor aliate amenințate cu exterminarea de armatele lui Hitler. Atonement (2007), r. Joe Wright, conține un memorabil cadru-secvență de 5 min în care James McAvoy rătăcește prin nebunia, moartea și „veselia” Dunkirkului. Și cam atât. 

 Christopher Nolan este celebru pentru arta sa de a verosimiliza SF-ul și fantasticul, folosind tehnică cinematografică sofisticată - The Dark Knight, Inception sau Interstellar. În surprinzătorul Dunkirk, el lucrează pentru prima dată pe un scenariu pornind de la fapte cât se poate de reale: incredibila evacuare, în mai-iunie 1940, a peste 300.000 de militari britanici, francezi, belgieni, încercuiți la Dunkerque, în nordul Franței, de forțele germane. Presa relatează că nonagenari veterani ai bătăliei au lăcrimat la premiera filmului, retrăind clipele de atunci. Dar aceiași au spus și că totul se aude mai tare în film decât în realitate – spațiile deschise ale plajelor amortizau zgomotul exploziilor. Pornind de la această observație, putem să înțelegem ce a urmărit Nolan.

În ciuda calității excepționale a efectelor speciale, vizuale și sonore, neegalată într-un film de război de la Saving Private Ryan al lui Spielberg încoace, Nolan nu și-a propus o reconstituire istorică, un documentar. Filmul nu vizează recuperarea adevărului acelor zile (el aparține puținilor supraviețuitori), ci crearea impresiei Dunkirk în spectatorii de azi.

Pentru asta, Nolan folosește tot ce știe mai bine din trepidantele sale creații de cinema al imaginarului.

Spre deosebire de lungul cadru fără tăietură din Atonement, montajul este extrem de alert, secvențe din cele trei medii de acțiune, țărm, mare, aer, precum și planuri generale alternate cu situații individuale, filmate până la gros-plan, împletindu-se la limita oniricului. Ai, de multe ori, o senzație stranie, „imposibilă”, de claustrofobie, de sufocare, în spații largi. 

Personajele sunt „dedramatizate”, nu au un trecut, un profil de viață, pe mulți nici nu aflăm cum îi cheamă – Tom Hardy apare aproape tot filmul cu masca de pilot pe figură. Nu există „eroi principali” ca să ne spunem că, oricât de mare ar fi pericolul în care îi vedem, n-or să moară, căci filmul n-a trecut de jumătate... Dar Nolan pune și un contrapunct: adolescentul plecat voluntar în misiune de salvare pe un mic iaht, sperând să șteargă astfel rezultatele slabe de la școală.

Coexistă eroismul și spiritul de sacrificiu cu cinismul luptei pentru supraviețuire – „Francezii pot să moară, noi, englezii, să scăpăm, și, mai ales, eu!”.

Ritmul este neîncetat dur și vivace, cu contribuția esențială a coloanei sonore, semnată de clasicul „nolanian” Hans Zimmer, care induce tensiune și în secvențele cu mai puțină acțiune. În realitate, cei salvați povesteau că trăiseră pe plajă și ore de așteptare a morții, dilatate enorm, când bombardierele în picaj Stukas ale Luftwaffe nu puteau ataca din pricina cerului noros. Dar acestea nu și-ar fi avut locul în impresia Dunkirk, construită de Nolan pentru spectatorul „accelerat” al prezentului.

În final, cu logica unei structuri simfonice, nu a realului, într-o secvență în surdină, fantomatică, Spitfire-ul pilotului-erou, rămas fără combustibil, planează parcă pentru veșnicie peste pământ și ape...

E bine de știut și că Dunkirk a fost filmat pe peliculă, nu în digital, că Nolan a folosit nu mai puțin de 62 de nave reale pentru filmări și că mulțimea trupelor răspândite pe plajă a fost simulată cu soldați de carton, nu pe computer.

Iată că nu un documentarist, nu un cineast realist, regizează unul dintre cele mai puternice filme despre război, și nu numai, din istoria cinematografiei.

Realitatea cea mai reală trebuie modificată ca să apară reală în sufletul spectatorilor. Stările interioare, sentimentele, ideile și persistența memoriei lor să fie adevărate, nu neapărat mijloacele cu care lucrează artistul pe ecran...

Mânuitorul de fantasme Christopher Nolan știe cum se face asta

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.



Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult