Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

UBER vs TAXI clasic. Am analizat toate companiile clasice de taximetrie din România, Bulgaria, Ungaria și Cehia, care înregistrează venituri peste un milion de euro

Taxi-

(Foto Guliver/Getty Images)

Pentru că dezbaterea UBER vs TAXI clasic a trezit multe opinii, mai mult sau mai puțin obiective - alimentate, în special, de emoții și modelul diferit promovat de cele două tabere -, m-am gândit să aduc puțină lumină în acest subiect și prin analiza companiilor clasice de taximetrie din România vs cele similare active în principalele țări din regiune (Bulgaria, Ungaria, Cehia).

Astfel, am analizat toate companiile clasice de taximetrie din România, Bulgaria, Ungaria și Cehia care înregistrează venituri peste un milion de euro. Cum se spune, „am comparat mere cu mere”.

Concluziile mele:

  • Companiile clasice de taximetrie din Cehia înregistrează un profit net de 10%, Ungaria 7% și Bulgaria (atenție) 24%, în timp ce firmele similare din România înregistrează o pierdere netă de 2%. Nu cred că explicația constă în diferențele de tarif/kilometru. Vedeți Bulgaria, care raportează un profit enorm, deși tariful este similar, iar salariile sunt mai mici). În Cehia și Ungaria, tariful /kilometru este mai mare decât în România, dar și salariile sunt proporțional mai mari. De asemenea, mașinile costă la fel peste tot (suntem în interiorul Uniunii Europene). Cred că explicația pentru diferențele de profitabilitate la firmele clasice de taximetrie constă în evaziunea fiscală mai mare în România! Recunoașteți întrebarea „Boss, vrei bon?”
  • Venitul/angajat/zi (în euro) este de 3,5 ori mai mare în Cehia, sau cu 15% în Bulgaria, deși diferențele de tarife / kilometru nu justifică aceste deviații ! Din nou, cred că evaziunea fiscală explică aceste diferențe.

Cifrele sunt sintetizate în tabelul de mai jos:

uber vs taxi

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Avantajul final pentru client este ca la UBER cunoaste pretul INAINTEA cursei. Din punctul meu de vedere este un avantaj imbatabil.
    • Like 1
  • Vanu Vanu check icon
    Intrebarea (evidenta) este cum de a putut Republica accepta publicarea acestui boț de articol fara cap si fara coada?
    • Like 0
  • Nu tin partea taximetristilor, dar cred ca o analiza ar fi fost bine sa se inceapa de la pretul combustibilului si pretul pe km.
    • Like 0
  • Articolul pune greșit problema, toată treaba trebuie rezolvată legislativ. Nu cred în tarife fixe administrate de stat ( primării) pentru că la fel ca la orice tarif administrat există tentația majorării permanente. Cred în concurență și deci ar trebui luate următoarele măsuri:
    1. Desființarea licențelor stabilite de primării ( scopul numărului redus de licențe și costul mare al acestora este de a se perpetua tradiția șpăgilor în primărie ( nu văd de ce trebuie limitat nr de taxiuri din urbe dar al farmaciilor sau al Bet-urilor și păcănelelor nu ( Nu mă interesează că prin asta le scade profitul câtorva dintre ei, e problema lor, dacă nu le convine concurența să se apuce de alt job)
    2. Stabilirea prin lege a condițiilor pentru transport persoane ( permis + atestat) pentru toți participanții indiferent dacă ești firma de taxi , firmă de ridesharing sau persoană independentă
    3. Toți șoferii trebuie angajați cu contract de muncă sau persoană fizică autorizată pentru plata impozitelor indiferent de forma de taxi practicată
    4. Neobligativitatea prezenței dispecerului radio sau al aplicațiilor web ( unii vor doar să aștepte clientul în stație , alții vor centralizat pentru a prelua apeluri sau aplicații mobile, clientul alege ce metodă vrea.
    În acest fel nu vor mai fi stabilite tarife , nu se vor mai angaja persoane fizice fără documente doar pe baza de transferuri bancare la aplicații din străinătate iar firmele și persoanele fizice sunt verificate din punct de vedere fiscal.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Povestea cu sharing-ul îmi aminteşte de anii 90-2000, când începuse nebunia sharing-ului de muzică şi a streaming-ului. Americanii luau atitudine speriaţi prin bannere online de tipul: DON'T SHARE, IT'S COMMUNISM!, în care vedeai un cetăţean în faţa unui calculator şi o umbră mare şi roşie în spate.
    • Like 0
  • In loc sa iesiti in strada sa interziceti concurenta, nu mai bine protestati in curtea firmelor voastre conduse de dubiosi cu burta de 30 de ani care nu stiu cum sa scoata profitul fara a plati la stat impozitele ? (tata a fost taximetrist prin anii 2000 inainte sa plece la loc de verdeata, si stiu cum functioneaza treaba). Mai stim cum sunt alea cu statia care costa o gramada de bani, aparatul trebuie omologat la firma cunoscuta de patron, nu ti se face contract de munca ci de colaborare, etc. Doar zone gri aproape de ilegal, totul pentru vilele si S-urile patronilor. De ce nu iesiti in strada sa se reglementeze tarif de 10 lei pt orice distanta scurta ? In tarile cu apa calda asa e, daca mergi 200 de metri sau 1 km, tot 10 lei e (cel putin unde sunt eu) abia dupa 1 km se taxeaza extra. Ce va impiedica sa fiti civilizati si sa aveti masini curate, pretul de 30 de centi pe km, pentru ca nu e 60 ca in alte tari europene ? De ce nu puneti presiune pe patronate, ca sa va primiti banii legal, astfel incat aveti posibilitatea sa luati o masina noua ? De ce patronii daca au influenta si flote, nu va faciliteaza cumpararea unei masini noi in conditii financiare mai bune, astfel fidelizand angajatii ? Pentru asta ar trebui sa protestati, nu pt monopol. Eu unul nu ma mai urc in viata mea in niciun TAXI in Bucuresti de fiecare data cand o sa am nevoie in semn de protest. Daca vreau sa beau o bere, ma duc pe jos la prima bodega disponibila, iar daca nu am masina exista Pony , o deschid cu telefonul si plec cu ea. Poate ii interziceti si pe aia ca fac concurenta ilegala taximetriei, pentru ca, pe langa voi, lumea evolueaza in orice domeniu, doar voi ati ramas incremeniti in timp cu mentalitati de anii '90.
    • Like 5
  • 1. Deși titlul articolului este UBER vs TAXI, conținutul este despre TAXI Romania vs TAXI Bulgaria, Cehia, Ungaria din punct de vedere al profitabilității
    2. Pretul unui produs/mașină (aceeași marcă, același producător, aceleași caracteristici, același loc de fabricație) NU este la fel în toate țările din UE
    • Like 0
  • Bogdan check icon
    Argumentul ca uite dom'le Uber nu plateste taxe si evita legislatie si nu plateste x y... pai stai bo$$ ce ma intereseaza pe mine? Nu am mers cu Uber in Romania, am mers in schimb cu taxi si in Bucuresti si in Iasi. Cu parere de rau pentru Bucuresti, nivelul de civilizatie la soferii de taxi si la calitatea serviciilor in Iasi e la un secol inainte. Am mersu cu taxi peste 20 de ani in Iasi stiu despre ce vorbesc, in Bucuresti nu am mers decat de cateva ori dar nu pot sa zic ca a fost o experienta prea placuta...

    Revenind la discutia despre taxe samd... Parerea mea e ca daca arati cu degetul spre Uber si spui ca uite evita taxe si x si y e o tampenie... Si e o tampenie pentru ca unu la mana, nu fac nimic ilegal, doar profita de niste zone gri din legislatie pe care atentie, nu Uber le-a creat, ci statul, si aici e datoria statului sa reglementeze. Lui Uber daca nu-i convine n-are decat sa plece sau sa dea faliment, din nou nu ma intereseaza, si doi, cum am mai zis, strict din punctul meu de vedere, nu ma intereseaza ce face Uber. Ma intereseaza daca imi da vreo teapa sau ceva, atat, in rest, daca vine ala cu masina curata si noua si cu un sofer politicos, n-am treaba, ia banul meu si du-te. Tarile si orasele unde Uber a fost interzis nu arata nimic altceva decat o lipsa totala de viziune din partea autoritatilor si atat, pe principiul decat sa gasim solutii mai bine interzicem, ce dracu.

    Cei care ies aici in dezavantaj sunt clientii. Monopoul nu-i sanatos. Daca vrei sa faci o concurenta serviciilor de ride-sharing, atunci ridica si serviciile de taxi clasic la un anumit nivel. Asa mi se pare cel mai cinstit, si adapteaza legislatia in asa fel incat Uber sa isi plateasca corect taxele si sa respecte alte obligatii relativ la norme de securitate etc.

    On topic nu am ce comenta pentru ca articolul este sub nivelul marii din punct de vedere al calitatii, se termina brusc ca elefantul fara coada...
    • Like 5
    • @ Bogdan
      "doar profita de niste zone gri din legislatie pe care atentie, nu Uber le-a creat, ci statul, si aici e datoria statului sa reglementeze. Lui Uber daca nu-i convine n-are decat sa plece sau sa dea faliment" - de curand tocmai asta a incercat statul sa faca si ce iures a iesit... ce scandale si proteste.
      • Like 0
    • @ Nicu Buculei
      Bogdan check icon
      Nici o surpriza aici. Normal ca lui Uber, ca oricarei corporatii care se respecta, nu o sa ii convina vreo masura care ii poate potential stirbi veniturile. Nu stiu ce prevad acele masuri, dar din moment ce sunt date de statul roman... sa continui?
      • Like 0
    • @ Bogdan
      Nu sunt prevederi speciale ci doar obligația de a respecta și ei legislația în vigoare. Sunt curios câți ar accepta spășiți ca pe domeniul lor de activitate să apară o corporație ,, inovativă " care să lucreze paralel cu legea ? Din păcate din majoritatea comentariilor de aici trag concluzia că sunt mulți. Spun că nu contează aspectul legal ci să fie ei mulțumiți fără să gândească că o astfel de rețetă se poate aplica și în domeniul lor de activitate. Asta e de fapt marea problemă iar viitorul sună distopic. Astea sunt discuții care se poartă în SUA nu la noi, noi o ardem finutz.
      • Like 1
  • V-au sarit toti taximetristii, rudele si semirudele lor in cap :))))))))))))
    Nu v-ati documentat.
    Dar totusi, dati-le si asta:
    https://www.cars.ro/inedit/uber-a-platit-impozit-pe-profit-cat-primele-opt-companii-de-taximetrie-din-bucuresti-la-un-loc-20200.html

    Cred ca cu asta trebuia sa terminati articolul :D
    • Like 4
    • @ Bogdan Storm
      Ai vrut să te dai deștept dar nu ți-a ieșit. Articolul ăla a fost un fake penibil și a fost demontat de mult dar tu ești printre puținii care nu au aflat. UBER nu are deloc sediu în România, în România au doar o firmă de marketing. Verifică firmele dacă nu crezi, banii din activitatea de transport nu au nici o treabă cu firma din România.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Taximetristule, mergi si plateste-ti taxele pentru cartea de munca si impozitele. Lasa aburelile pe net!
      • Like 2
    • @ Bogdan Storm
      Eu am lucrat cândva pe taxi și știu ce vorbesc dar tu habar nu ai de viața ta și vrei să te dai deștept. Cartea de muncă și impozitele sunt plătite de firmă dacă ești angajat și de tine doar dacă ai o activitate independentă. Tu și alții ca tine ar trebui să vă bucurați pentru că se evită taxele pentru că altfel prețul pe km și la taxi și la UBER ar sări de 3 lei iar unul ca tine ar folosi doar tramvaiul.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Ai vaut ce te-am mirosit? Fraudulosilor! Poate intra astia in "cum s-au platit impozitele" pe firma pana in prezent si va treziti cu cateva sute de milioane datorii la buget.

      Taximetristilor!
      • Like 0
  • Un articol scris fără o minimă documentare și minime noțiuni economice. La noi tariful a fost timp de 10 ani 1,39 lei/km adică 30 de cenți pe km iar la Sofia era în jur de 40 de cenți, Budapesta 1 euro, Praga 1,2 euro și așa cum poți observa diferențele sunt mult mai mari, raportul preț taxi /salariu nu iese, ar fi trebuit să avem un preț de minim 60 de cenți /km și crede-mă că la un astfel de preț lucrurile ar fi arătat diferit și la noi. În țările vestice tariful nu se fixează de băieții deștepți la o cârciumă ci e stabilit de primărie, taxiul în țările civilizate fiind serviciu public nu e lăsat pe mâna unor golani. Dacă chiar ai mers cu taxiul prin altă țară ai să observi că au alt sistem de taxare iar pornirea nu e niciodată doar un km ca la noi și asta din motive economice, la o pornire de doar un km cursele pe distanțe scurte devin nerentabile și de aici refuzul efectuării lor. Adăugăm mafia licențelor și avem tabloul complet, o combinație între prostie și hoție. Dacă vrei să-ți faci o ideea minimă despre tarife și profit mergi pe site-ul PMB și vezi o fișă de fundamentare a tarifului și faci calculele și ai să vezi că un taxi cu șofer angajat nu poate funcționa pe bune sub 3,5 lei/km iar un taximetrist independent sub 2,5 lei /km și asta pentru o Dacie Logan. La tarifele actuale fixate la apelul bocancilor implicit fără un suport economic la angajare vin doar maimuțe iar parcul auto e format în genere din căruțe cu motor. Soluții sunt dar nu vrem și nici nu ne duce capul să le vedem dar vă dau eu un exemplu, acordarea licențelor câte una de căciulă doar șoferilor, tarif fixat de primărie (vrem o țară ca afară nu?) și un examen atestat mai dur, tot pe model vestic. UBER e o altă golănie care lucrează eludând legile, plata taxelor și a contribuțiilor sociale iar pe subiectul ăsta sunt procese și mari discuții în SUA și prin occident dar la noi nu, noi suntem fericiți. Chiar zilele astea uber a fost interzis și în Austria dar la noi nu sescrie nimic în presă, la noi presa e în ultimul hal, o combinație de prostie finutză și foame. Apropo de finutzi, mari amatori de trotinete și biciclete, mari ecologiști dar până la UBER, nu am auzit în toată presa vreun comentariu Eco la propunerea și pretenția uber de a face transport cu mașini de 15 ani, adică până la euro 2, dacă e uber nu poluează, ei scot pe țeavă parfum.
    • Like 5
    • @ Adrian Ionescu
      Bun comentariu. Era suficient ca autorul să se uite pe un site precum Expatistan sau Numbeo și ar fi văzut că în București prețurile la taxi sunt mai mici chiar și decât la Sofia și incomparabil mai mici decât în Budapesta sau Praga. Excelent spus: „combinație de prostie și hoție”. Practic, asta e definiția dumpingului, atât de practicat în România pe o grămadă de piețe.
      • Like 1
    • @ Adrian Ionescu
      Buna ziua. vreti, va rog, sa-mi spuneti cat reprezinta 0,59 - 0,65 leva pe kilometru, cand 1 euro este circa 2 leva? 0,59-0,65 este pretul pe kilometru al taxiului in Sofia din 2006, cand am calcat prima oara acolo, pana astazi. Am ani de zile in care am lucrat in capitala Bulgariei. Iar rata de schimb e fixa, leva fiind legata de marca germana din 1998. Cum Germania nu mai foloseste marca ci euro, leva este legata de euro, politica monetara fiind stabilita de BCE.
      • Like 3
    • @ Adrian Ionescu
      Alien check icon
      O propunere cu adevarat de dreapta, in spiritul pietei libere si a statului minimal. Licente, atestate de membru de partid si mercurial de preturi, suna a propunere de viitor. Ce ar putea sa mearga rau cu asemenea idei "conservatoare".
      Eu inteleg ca acum 50 ani era nevoie de un test sa vezi daca omul cunoaste orasul (cum e la Londra de ex), ca sa nu se rataceasca cu client cu tot , insa contextul s-a schimbat si ar trebui sa se schimbe si optica autoritatilor.
      Nu mai bine ar fi sa desfiinteze sistemul de licente si pentru taximetristi (pe care initial tot ei l-au cerut ca sa-si protejeze casta si acum se plang ca ii costa prea mult) si sa impuna doar norme pentru calitatea serviciilor, iar in rest piata si tehnologia sa-si spuna cuvantul?
      • Like 2
    • @ Alien
      Așa e în vest, e serviciu public și atunci au considerat că are un statut special iar dacă privim cum funcționează sistemul la ei și privim țigănia noastră de dreapta înclin să cred că ei au dreptate. Vrem de afară doar ce ne convine. Tariful impus asigură un anumit standard de calitate (altfel ajungeau ca la noi, pomană dar varză) și feresc și clienții de țepe în numele economiei de piață (vezi tariful dinamic), acolo ieiprimul taxi din rand fără probleme, costă la fel dar e adevărat că nu găsești pomeni
      • Like 0
    • @ Sorin Camner
      Eu am văzut cu 0,8 leva dar s-ar putea să aveți dreptate, noi și bulgarii ciurucurile Europei și nu numai în domeniul ăsta ci în toate. Facem concurs, care e mai prost și mai sărac.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Plateam de la aeroport la hotel Kempinski, in Zlaten Rog, actualul Marinela, 11 leva, acum 12, pana la Hilton 10 leva. Se poate verifica practic.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Pare corect comentariul, mai putin partea cu Uber in Austria, aparent a fost oprit doar doua zile: https://www.reuters.com/article/us-uber-austria/uber-rides-again-in-vienna-after-two-day-suspension-idUSKBN1HY2PW
      • Like 0
    • @ Nicu Buculei
      Ei lucrează acolo pe un fel de licențe de închiriere așa cum lucrează și în Germania dar nu respectau regula de a se întoarce la garaj după fiecare cursă așa cum sunt obligați de lege. Acolo totuși nu au îndrăznit să lucreze fără nici un act ca în Românica dar oricum ar fi uber e o corporație mai degrabă mafiotă ca stil de lucru și au făcut din încălcarea legilor un stil de lucru. Acum o să vină niște finutzi idioți și o să replice că la Viena taximetriștii sunt cocalari cu 50 de euro boss iar uber aduce civilizația, UBER merge în vest pentru că nu au cheltuielile unei companii clasice și atunci vin cu un preț mai mic.
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Evident ca nu au cheltuielile unei companii clasice, nu ai nevoie de dispecerat, sedii si alte tampenii. Traim in 2019 stimabile !!!! Totul se poate face de pe telefon. Mama dracului, pana si pilotii de avioane cand cer clearance sa faca taxi (ce ironie) ca sa ajunga la pista o fac printr-o APLICATIE si turnul de control vede cererea si ii da aprobat sau nu. Mai putina vorbarie pe radio, mai putine sanse de erori umane.


      Nu stiu cand a fost ultima data cand am folosit telefonul ca sa cer un serviciu, sincer sa fiu, in afara de "serviciile" oferite de institutiile statului Roman, care si alea sunt incremenite in timp. Caz clasic: vreau sa imi scot cazierul judiciar, sunt in alta tara. Ghiciti ce? nu se poate, decat daca te prezinti la sectia de politie de pe raza domiciliului. O prostie. Uite acum dadeam 400E pe avion ca sa scot o hartie... Dar, noroc, ca inca suntem in UE, si il poti cere de acolo, online, intr-adevar costa 60 de euro, dar IMI VINE PE MAIL, PDF.

      Hai sa iesim in strada sa interzicem si Revolut si Wirex, ai dracului, fac concurenta bancilor !

      Protestul asta grobian e inca un motiv sa consider serios alt oras decat Bucuresti cand vin in Romania (sunt bucurestean de cateva generatii bune, dar nu credeam ca o sa-mi urasc orasul atat de mult)
      • Like 2
    • @ Radu Andrei Malica
      Ma-ți omorât cu evoluția tehnologică. Chiar nu citiți nimic despre uber ? Grosul cheltuielilor într-o firmă din occident e dat de forța de muncă iar ei au găsit o ,, soluție " de a rezolva asta. Problema lor e că șoferii nu beneficiază de nici un drept, nu au asigurări medicale, pensie, concediu plătit, asta se discută în SUA și de aici ieftineala. Practic e un model economic bazat pe zilieri iar ăsta e un alt model economic găunos introdus de ei? Ne întoarcem în secolul IXX ?
      • Like 0
    • @ Adrian Ionescu
      Gandalf check icon
      Cu evolutia da, cu gramakika ba, stimabile sofer de taxi cu vederi largi si sociale si revoltat pe capitalismul feroce din secolul XIX (asa se scrie corect secolul al 19-lea, ok?)
      Articolul e de doi bani, comentariile dumitale sunt de -2 bani, cred ca daca ma exprimam cum gandesc ma banau astia forever.
      Problema nu e UBER, sunt taximetristii din Bucuresti. Gunoaie conduse de gunoaie cu dume si aere de mari patroni. METROREX si UBER. Punct.
      • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult