(Foto Guliver/Getty Images)
Pentru că dezbaterea UBER vs TAXI clasic a trezit multe opinii, mai mult sau mai puțin obiective - alimentate, în special, de emoții și modelul diferit promovat de cele două tabere -, m-am gândit să aduc puțină lumină în acest subiect și prin analiza companiilor clasice de taximetrie din România vs cele similare active în principalele țări din regiune (Bulgaria, Ungaria, Cehia).
Astfel, am analizat toate companiile clasice de taximetrie din România, Bulgaria, Ungaria și Cehia care înregistrează venituri peste un milion de euro. Cum se spune, „am comparat mere cu mere”.
Concluziile mele:
- Companiile clasice de taximetrie din Cehia înregistrează un profit net de 10%, Ungaria 7% și Bulgaria (atenție) 24%, în timp ce firmele similare din România înregistrează o pierdere netă de 2%. Nu cred că explicația constă în diferențele de tarif/kilometru. Vedeți Bulgaria, care raportează un profit enorm, deși tariful este similar, iar salariile sunt mai mici). În Cehia și Ungaria, tariful /kilometru este mai mare decât în România, dar și salariile sunt proporțional mai mari. De asemenea, mașinile costă la fel peste tot (suntem în interiorul Uniunii Europene). Cred că explicația pentru diferențele de profitabilitate la firmele clasice de taximetrie constă în evaziunea fiscală mai mare în România! Recunoașteți întrebarea „Boss, vrei bon?”
- Venitul/angajat/zi (în euro) este de 3,5 ori mai mare în Cehia, sau cu 15% în Bulgaria, deși diferențele de tarife / kilometru nu justifică aceste deviații ! Din nou, cred că evaziunea fiscală explică aceste diferențe.
Cifrele sunt sintetizate în tabelul de mai jos:
Urmăriți Republica pe Google News
Urmăriți Republica pe Threads
Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp
Alătură-te comunității noastre. Scrie bine și argumentat și poți fi unul dintre editorialiștii platformei noastre.
1. Desființarea licențelor stabilite de primării ( scopul numărului redus de licențe și costul mare al acestora este de a se perpetua tradiția șpăgilor în primărie ( nu văd de ce trebuie limitat nr de taxiuri din urbe dar al farmaciilor sau al Bet-urilor și păcănelelor nu ( Nu mă interesează că prin asta le scade profitul câtorva dintre ei, e problema lor, dacă nu le convine concurența să se apuce de alt job)
2. Stabilirea prin lege a condițiilor pentru transport persoane ( permis + atestat) pentru toți participanții indiferent dacă ești firma de taxi , firmă de ridesharing sau persoană independentă
3. Toți șoferii trebuie angajați cu contract de muncă sau persoană fizică autorizată pentru plata impozitelor indiferent de forma de taxi practicată
4. Neobligativitatea prezenței dispecerului radio sau al aplicațiilor web ( unii vor doar să aștepte clientul în stație , alții vor centralizat pentru a prelua apeluri sau aplicații mobile, clientul alege ce metodă vrea.
În acest fel nu vor mai fi stabilite tarife , nu se vor mai angaja persoane fizice fără documente doar pe baza de transferuri bancare la aplicații din străinătate iar firmele și persoanele fizice sunt verificate din punct de vedere fiscal.
2. Pretul unui produs/mașină (aceeași marcă, același producător, aceleași caracteristici, același loc de fabricație) NU este la fel în toate țările din UE
Revenind la discutia despre taxe samd... Parerea mea e ca daca arati cu degetul spre Uber si spui ca uite evita taxe si x si y e o tampenie... Si e o tampenie pentru ca unu la mana, nu fac nimic ilegal, doar profita de niste zone gri din legislatie pe care atentie, nu Uber le-a creat, ci statul, si aici e datoria statului sa reglementeze. Lui Uber daca nu-i convine n-are decat sa plece sau sa dea faliment, din nou nu ma intereseaza, si doi, cum am mai zis, strict din punctul meu de vedere, nu ma intereseaza ce face Uber. Ma intereseaza daca imi da vreo teapa sau ceva, atat, in rest, daca vine ala cu masina curata si noua si cu un sofer politicos, n-am treaba, ia banul meu si du-te. Tarile si orasele unde Uber a fost interzis nu arata nimic altceva decat o lipsa totala de viziune din partea autoritatilor si atat, pe principiul decat sa gasim solutii mai bine interzicem, ce dracu.
Cei care ies aici in dezavantaj sunt clientii. Monopoul nu-i sanatos. Daca vrei sa faci o concurenta serviciilor de ride-sharing, atunci ridica si serviciile de taxi clasic la un anumit nivel. Asa mi se pare cel mai cinstit, si adapteaza legislatia in asa fel incat Uber sa isi plateasca corect taxele si sa respecte alte obligatii relativ la norme de securitate etc.
On topic nu am ce comenta pentru ca articolul este sub nivelul marii din punct de vedere al calitatii, se termina brusc ca elefantul fara coada...
Nu v-ati documentat.
Dar totusi, dati-le si asta:
https://www.cars.ro/inedit/uber-a-platit-impozit-pe-profit-cat-primele-opt-companii-de-taximetrie-din-bucuresti-la-un-loc-20200.html
Cred ca cu asta trebuia sa terminati articolul :D
Taximetristilor!
Eu inteleg ca acum 50 ani era nevoie de un test sa vezi daca omul cunoaste orasul (cum e la Londra de ex), ca sa nu se rataceasca cu client cu tot , insa contextul s-a schimbat si ar trebui sa se schimbe si optica autoritatilor.
Nu mai bine ar fi sa desfiinteze sistemul de licente si pentru taximetristi (pe care initial tot ei l-au cerut ca sa-si protejeze casta si acum se plang ca ii costa prea mult) si sa impuna doar norme pentru calitatea serviciilor, iar in rest piata si tehnologia sa-si spuna cuvantul?
Nu stiu cand a fost ultima data cand am folosit telefonul ca sa cer un serviciu, sincer sa fiu, in afara de "serviciile" oferite de institutiile statului Roman, care si alea sunt incremenite in timp. Caz clasic: vreau sa imi scot cazierul judiciar, sunt in alta tara. Ghiciti ce? nu se poate, decat daca te prezinti la sectia de politie de pe raza domiciliului. O prostie. Uite acum dadeam 400E pe avion ca sa scot o hartie... Dar, noroc, ca inca suntem in UE, si il poti cere de acolo, online, intr-adevar costa 60 de euro, dar IMI VINE PE MAIL, PDF.
Hai sa iesim in strada sa interzicem si Revolut si Wirex, ai dracului, fac concurenta bancilor !
Protestul asta grobian e inca un motiv sa consider serios alt oras decat Bucuresti cand vin in Romania (sunt bucurestean de cateva generatii bune, dar nu credeam ca o sa-mi urasc orasul atat de mult)
Articolul e de doi bani, comentariile dumitale sunt de -2 bani, cred ca daca ma exprimam cum gandesc ma banau astia forever.
Problema nu e UBER, sunt taximetristii din Bucuresti. Gunoaie conduse de gunoaie cu dume si aere de mari patroni. METROREX si UBER. Punct.