Sari la continut

Încearcă noul modul de căutare din Republica

Folosește noul modul inteligent de căutare din Republica. Primești rezultate în timp ce tastezi și descoperi ceea ce te interesează filtrat pe trei categorii: texte publicate, contributori și subiecte. Încearcă-l și spune-ne cum funcționează, părerea ta ne ajută.

Ultima fereastră de oportunitate pentru România

Deschidere sector de drum

Foto: Inquam Photos/ Ovidiu Dumitru Matiu

Cum va arăta sfârșitul războiului din Ucraina nimeni nu poate spune cu exactitate. Însă, poate singurul consens care există este acela că Ucraina va fi reconstruită printr-un program cu finanțare internațională estimată la peste 400 de miliarde de dolari.

În calitate de vecin și suporter al Ucrainei, România are tot dreptul să aspire la a fi parte din acest masiv efort internațional. Trebuie însă îndeplinită o condiție esențială, care nu trebuie de fel subestimată. Singura șansă a României de a fi un actor puternic și credibil într-un astfel de program-mamut este încheierea cu succes a PNRR. Am să explic această relație, care multora s-ar putea să li se pară de neînțeles.

Eroarea pe care cei care au guvernat România au făcut-o în ultimele trei decenii a fost obsesia pentru stimularea unei creșteri economice bazată pe încurajarea consumului autohton și nu a producției autohtone. Creșterea salariilor și pensiilor din sectorul public nu a fost realizată ca o consecință a creșterii economice, ci s-a făcut independent de aceasta, în speranța unui efect de angrenare, care a fost mai degrabă limitat. Expresia acestei discrepanțe dintre ceea ce produce și ceea ce consumă România a fost reflectată permanent de corelația dintre creșterea economică și mărimea deficitelor externe. Practic, stimularea consumului, neputând fi satisfăcută de producția autohtonă, a dus la majorarea importurilor.

Consecința a fost ca creșterea cererii interne, în lipsa unui plan de țară care să ducă la o dezvoltare ordonată, a dus la creșterea spontană, naturală, a PIB-ului potențial, dar doar până la un punct. Depășirea acestui punct nu se poate face fară existența unui plan de țară care să beneficieze de o finanțare adecvată. Și având în vedere structura și mărimea bugetului României, o astfel de finanțare nu poate veni decât din exterior.

De ce depinde creșterea PIB-ului potențial? De dezvoltarea infrastructurii de transport, energetice și logistice, de mărimea și calificarea forței de muncă, de dezvoltarea tehnologică și spiritul antreprenorial. Pe scurt, de creșterea productivității muncii.

Dar care este legătura dintre PIB-ul potențial și reconstrucția Ucrainei?

Din momentul în care România vă decide să fie parte a acestui proiect, ea va fi obligată să furnizeze un volum semnificativ mai mare de bunuri și servicii, în condițiile în care actualul PIB potențial nu este suficient de ridicat nici măcar pentru actuala cerere de bunuri și servicii. Cu cât mai limitat potențialul de ofertă al României, cu atât mai probabil va fi că proiectul de reconstrucție a Ucrainei să treacă prin noi (în importuri) sau pe lângă noi spre țări care au forța economică necesară.

PNRR-ul, cu cei 29 de miliarde de euro ai săi, reprezintă o ocazie uriașă de creștere a PIB-ului potențial și, astfel, o șansă pentru România de a deveni un actor important în proiectul de reconstrucție a Ucrainei. Este o șansă pe care nu o putem rata, mai ales că, cel mai probabil, va fi ultima.

Spun că PNRR este probabil ultima fereastră de oportunitate pe care România o are deoarece, odată demarat proiectul de reconstrucție a Ucrainei, este de anticipat ca finanțările UE să fie redirecționate aproape în exclusivitate spre această țară. În acel moment, țările central și est europene vor fi avut oportunitatea accesării fondurilor din PNRR, iar eventualul lor eșec total sau parțial e puțin probabil să se bucure de clemență Comisiei Europene. Odată cu încheierea ostilităților, prioritățile vor fi cu totul altele. Iar problema României s-ar putea să nu fie doar economică.

Cu o Ucraina pro-occidentală și o Turcie membră NATO, importanța geopolitică a României, prinsă între cele doua mari țări, riscă să scadă. Cine ar putea să atace NATO prin România trecând pe un sector al Mării Neagre flancat la nord și sud de doua mari țări cu forțe armate respectabile?

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Nume check icon
    Din pacate si aceasta ultima fereastra s-a inchis pentru noi. Atata timp cat in continuare gasim justificari absurde pentru situatia pensiilor speciale ca sa pastram intacte si functionale "serviciile" de la "servicii" putem sa uitam ca vom lua intreg PNRR-ul, iar despre constructia Ucrainei nici vorba. Noi nu suntem in stare sa consolidam niste amarate de poduri, daramite lucrari mari de infrastructura. Ca ne place sau nu, ca suntem patrioti sau nu, cu sau fara pensii speciale, ca suntem paradisul IT-istilor sau nu, noi practic ne-am atins maximum de potential pentru EU si cam asta a fost pentru noi din punct de vedere fonduri adevarate care ar fi putut sa schimbe fata acestei Romanii si postura de milogi de serviciu.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Elevi în curtea școlii

Ce (mai) înseamnă săptămâna de „școala altfel” pentru elevii români? Dar „săptămâna verde”? Ce ar trebui să însemne ele în mod ideal, dar și în mod concret? Cum ați organiza dvs, stimați cititori, aceste două programe educative pentru elevi? Cum le văd realmente și decidenții politici de azi, din Educație, care le-au moștenit de la cei de ieri? Iată câteva întrebări, pe care se pare că nu ni le punem suficient de serios și responsabil.

Citește mai mult

Dorin Dobrincu

E nevoie de o igienă a democrației. Și ea nu poate fi gândită în afara cunoașterii istoriei. Pentru că, oricât de des ați auzi asta, ideea e totuși adevărată: cine nu învață lecțiile istoriei e condamnat să le repete. Într-un moment ca acesta, în care regimurile autoritare și discursurile radicale sunt în ascensiune peste tot în lume, predarea lucidă a istoriei recente devine esențială. Coordonarea manualului de „Istoria comunismului din România”, introdus ca disciplină obligatorie în 2025, este mai mult decât un proiect editorial — e o încercare de a-i învăța pe tineri libertatea, prin cunoașterea prețului pierderii ei. Istoricul Dorin Dobrincu explică în acest interviu acordat în exclusivitate platformei Republica de ce memoria nu e doar un exercițiu al trecutului, ci o condiție pentru a nu repeta greșelile care au pus în genunchi o societatea întreagă. Care s-a salvat singură, dar cu prețul sângelui.

Citește mai mult

Vegeterra

Etica muncii e sfântă pentru dl. Szocs Jozsef: „Degeaba ai pământ dacă nu îl muncești”. De altfel, în zonă puține suprafețe de teren zac necultivate. „Pe aici nu prea sunt pământuri lăsate pârloagă”.

Citește mai mult