Sari la continut

De opt ani suntem împreună. Vă mulțumim!

Găsim valori comune, sau scriem despre lucruri care ne despart. Ne unesc bunul simț și credința că putem fi mai buni. Suntem Republica, sunteți Republica!

Un jurnalist m-a întrebat asta într-un interviu televizat în direct și pentru câteva secunde mintea mea a fost blocată...

Microfon - Public speaking

„Care sunt trendurile în 2023 și ce schimbări ar trebui să facă antreprenorii pentru a avea afaceri profitabile?” Un jurnalist m-a întrebat asta într-un interviu televizat în direct și recunosc, pentru câteva secunde, mintea mea a fost blocată exact ca atunci când primești eroare de la browser pentru că ai prea multe taburi deschise.

Există trenduri in business? Cu siguranță, da. Nu doar câteva, multe.

Există rețete generale pentru succes? Cu siguranță, nu. Deși unii încă mai speră să urmărească un vlog, să asculte un podcast sau să citească o carte și apoi să aplice „5 principii” sau „3 reguli de aur” și să se îmbogățească.

Când te ocupi cu consultanța în business, te confrunți adesea cu întrebări care vor adevăruri universale, dar realitatea este că fiecare afacere, ca o relație între doi oameni, are multe particularități și trebuie să le înțelegi și să ții cont de ele când iei decizii și când îți propui dezvoltarea. 

Schimbările pe care trebuie să le facem în businessuri ar trebui deci să țină cont și de trenduri, într-o anumită măsură, dar și să fie personalizate în funcție de industrie, cultură, context social și adaptate oamenilor, celor cu care lucrezi și celor către care vinzi.

Afacerile s-au confruntat cu provocări uriașe și au fost supuse multor schimbări în ultimii câțiva ani, iar acest lucru nu va încetini în 2023. Businessurile vor trebui să facă față consecințelor pandemiei globale, invaziei Rusiei în Ucraina, provocărilor economice, precum şi dezvoltării tot mai rapide a tehnologiilor. Tendințele pentru mediul de afaceri în 2023 și în anii următori sunt influențate tocmai de acești factori. Și la ora actuală probabil se conturează un nou trend. În actualul context, nimic nu rămâne la fel mai mult de câteva secunde.

Așadar, lămurind sper cu această introducere faptul că trendurile nu sunt ca rețetele din domeniul gastronomic, cu ingrediente măsurate care garantează un rezultat delicios, să vă spun trendurile pe care le-am identificat și de care le recomand clienților mei să țină cont, bazându-mă pe experiența mea de 10 ani:

1. Comerțul online continuă să crească, fiind o industrie în plină expansiune.

Dacă ești un mic antreprenor cu butic la colț de stradă, fă toate eforturile și mută-te în online, înainte să fie prea târziu. Dacă ai deja un ecommerce dezvoltat, important e să te pui la curent cu toate posibilitățile de dezvoltare și de optimizare ale acestui ecommerce. Pandemia a schimbat complet felul în care consumatorii își făceau cumpărăturile. Dacă înainte de pandemie ecommerce-ul era în creștere, odată ce ea s-a declanșat un boom în industrie. Deși am trecut de acel moment, reeducarea forțată a pieței se resimte și trendul încă se păstrează. Pentru afaceri, în aproape toate domeniile de activitate, acest lucru va însemna digitalizare sau faliment.

2. Colectarea și analiza datelor devin din ce în ce mai importante pentru afaceri.

Acest lucru se datorează faptului că datele oferă o imagine mai clară a pieței și a comportamentului consumatorilor, ceea ce poate ajuta la luarea deciziilor mai bune în afaceri. Deși cu toții avem în minte imaginea romantică a antreprenorului care își ascultă instinctul în ciuda informațiilor pe care le are la dispoziție și dă lovitura, în lumea reală, succesul aparține celor care colectează date și știu să le interpreteze pentru a livra clienților soluții optime. Cum facem acest lucru? Fiecare platformă are acum o parte de tracking unde îți poți analiza rezultatele în urma a orice efort depus. De asemenea, poți lega trackingul din site și trackingul din toate platformele într-un singur loc, găsești pașii aici.

3. Afacerile își extind bugetele de publicitate online și se concentrează tot mai mult pe promovarea prin intermediul social media

Este un lucru firesc, o urmare a creșterii utilizării social media de către consumatori și a eficienței ridicate a acestor canale de marketing în atingerea publicului țintă. Pe lângă colaborarea cu creatorii de conținut, companiile au acum șansa de a comunica direct cu publicul. Dacă un antreprenor dorește să controleze mesajul cât mai mult, chiar 100%, social media, spre deosebire de mass-media, îi dă acest confort: își creează propria voce și distribuie mesaje pe propriile canale.

4. Milenialii și cei din Generația Z au un impact din ce în ce mai mare asupra companiilor. 

Deși există diferențe între cele două generații, studiile continuă să le grupeze sub sintagma de nativi digitali. De ce anume trebuie să țină cont companiile? De preferințele și așteptările acestor generații în ceea ce privește produsele și serviciile oferite, precum și de modul în care sunt ele prezentate, astfel încât să aibă în vedere valori precum respectul pentru mediu, diversitate sau mobilitate. Atât pentru Mileniali, cât și pentru Generația Z, e important ca activismul businessurilor să fie real - nu se mai iartă falsitatea în comunicarea mesajelor. Demascarea „greenwashing-ului” ( formă de publicitate sau de marketing în care PR și marketingul ecologic sunt folosite în mod înșelător) este o prioritate, în special pentru Generația Z. Mai mult, crearea încrederii într-un brand prin comunicarea online este printre prioritățile lor. Sunt atenți la mesaje, la informațiile împărtășite și la apropierea de brand.

5. Companiile experimentează cu tehnologii imersive, cum ar fi realitatea augmentată și realitatea virtuală, pentru a oferi clienților o experiență mai bună. 

Suntem în varianta ‘22 /'23 a cursei spațiale din anii ‘60. Vedem deja o competiție în metaverse: mărcile iconice, cu istorie, concurează să ocupe aceste noi lumi și spații. Am putea crede că pentru businessurile mici este mult mai greu să se adapteze la acest trend, dar țin să spun că ele sunt mai avantajate. Deși nu dispun de bugete mari, orice idee se poate implementa și testa mult mai rapid, creativ și eficient decât într-o companie mare, unde sunt necesare multe aprobări. În acest fel, companiile mici pot ține pasul cu tehnologia mult mai bine. Companiile mari deja creează joburi dedicate. Un exemplu e Adobe, care a angajat un Chief Experience Officer pentru a se asigura că noile tehnologii reprezintă un element fundamental al strategiei de afaceri.

Unde urmează să vedem aplicarea tehnologiilor imersive? Putem testa un parfum în timp ce suntem imersați în natură prin VR, sau să vedem un concert din primul rând, tot prin VR, sau chiar să putem proba haine în cabine de probă virtuală printr-un Avatar.

6. Angajații cer activ opțiuni de lucru remote și hibrid, iar companiile se adaptează. 

În ultimele luni, s-a putut observa că angajații care au avut ocazia să lucreze de la distanță nu s-au grăbit să cedeze insistențelor companiilor care și-ar dori ca ei să se întoarcă la birou. E clar așadar că angajații preferă să demisioneze și să găsească alte companii permisive pentru care să lucreze, decât să se întoarcă full time în birou. Și cum opțiunea de a lucra constant din birou nu e fezabilă, cea mai bună opțiune rămâne lucrul hibrid. Astfel, se respectă și flexibilitatea în program, dar se păstrează și cultura organizațională și apartenența. În opinia mea, companiile trebuie să renunțe la controlul de a avea angajatul în birou și să facă eforturi să se adapteze la nevoi și la spiritul vremurilor.

7. Sustenabilitatea devine tot mai importantă pentru companii, atât din punct de vedere al responsabilității sociale, cât și pentru a răspunde cerințelor pieței și ale clienților. 

Diverse produse din plastic sunt interzise în anumite țări, autovehiculele electrice le vor înlocui pe cele clasice în curând, reciclarea este obligatorie, iar marile branduri au investit mult în schimbări de ambalaje sau pentru a găsi furnizori locali, reducându-și astfel amprenta de carbon. Schimbarea se vede, nicio companie nu o poate ignora.

8. Companiile preferă planurile pe termen scurt și caută să crească antifragilitatea.

Liderii, echipele și organizațiile care pot deveni antifragile au un avantaj competitiv masiv. În actuala perioadă atât de impredictibilă, companiile nu mai pot controla nimic. Singura soluție este să dezvolte antifragilitate în oameni și în procese. Ce înseamnă asta? Să dezvolte o mentalitate aptă să facă față schimbărilor cu oameni care caută să crească, oameni care pot crea strategii constante în plină schimbare, profitând de oportunitățile de moment.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult