Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Un profesor de liceu mi-a mărturisit care e cea mai mare spaimă a cadrelor didactice: nu e nici salariul, nici copilul îndărătnic și obraznic, nici programa școlară stufoasă, ci părintele critic de serviciu

Cancelarie

Foto: Inquam Photos

Nici nu-și începuse fiică-mea bine studiile (grădinița – grupa mică), atunci când am făcut cunoștință cu părinții critici de serviciu. Părinții critici de serviciu sunt o constantă a sistemului de învățământ, de stat mai ales, deși îi întâlnim și în învățământul privat, unde criticile sunt totuși nuanțate în funcție de bugetul alocat pentru școala sau grădinița privată. 

Cu cât suma ce părăsește buzunarul părintelui în direcția învățământului privat este mai mare, cu atât tendința de a critica procesul instructiv-educativ este mai scăzută: fie că școala privată, centrată pe elev, atinge standarde înalte, fie că părintele plătește o sumă piperată, pentru care alege să considere că ar trebui să fie mulțumit pentru serviciile oferite.

Vorbind cu un profesor de liceu, am aflat că spaima cea mai mare a cadrelor didactice nu e nici salariul, nici copilul îndărătnic și obraznic, nici programa școlară stufoasă, ci părintele critic de serviciu, care intervine activ și agresiv în organizarea activității instructive. Acest părinte consideră întotdeauna că elevul are prea multe teme de făcut, că școala începe prea de dimineață, că sportul e o pierdere de timp, că notele se pot negocia (deși notele nu contează). 

Tot părintele critic găsește piedicile din calea performanțelor școlare ale copilului, cum ar fi că profesorul vorbește prea mult, prea puțin sau prea tare sau că în clasele orientate spre sud e prea cald, după cum în clasele orientate spre nord nu e suficientă lumină. De obicei, pentru rezultatele slabe ale copilului nu există decât un singur vinovat: școala, cu profesorii aferenți, care se străduiesc insuficient. Copilul nu citește? Profesorul e vinovat, deși pe noptiera părintelui nu a stat niciodată vreo carte. Copilul nu acordă credit școlii? Școala e vinovată, deși părintele consideră că școala nu e importantă și e gata să-ți exemplifice cu personajul x sau y, care, cu studiile neterminate, au ajuns „oameni de succes". 

Copilul nu învață? Bineînțeles, tot școala e ineficace, deși părintele consideră că trece copilăria și ar fi păcat să treacă la biroul de studiu. Părinții critici de serviciu își doresc, ca toți părinții, binele copiilor lor: performanță școlară, dar scot din ecuație un element important, precum efortul individual de studiu.

Nu există niciun mister: copiii care obțin performanțe școlare sunt copiii care muncesc mult și se joacă mai puțin. Deși părinții critici de serviciu îți vor exemplifica negreșit cum că oarecine, cu oile la păscut, era genial la matematică.

Știu și eu un astfel de caz: micul păstor își trecea timpul pe pajiște răsfoind niște manuale de matematică. Cam zece ore pe zi.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Sunt o bunică critică. Nu critic profesorii care predau. Ci Ministerul educației, învățământului, care au aprobat cărțile de matematică și unele teme de l.româna începând de la cl. 4-a.Materia a devenit din ce în ce mai grea. Fiica mea e divorțată, lucrează, vine acasă și îl ajută pe nepotul meu la teme uneori până la ora 22.Acum nu e postscool la școală lui, ca e prea scump. Altfel școală privată. Uneori încerc să îl ajut eu la teme la matematică. Am terminat secția reală la Liceul Racoviță din Cluj. Dar am făcut facultatea de Stomatologie. Am întrat prima la bursieri. Am avut timp sa uit 80% din matematica învățată în liceu. Nu toată lumea face Politehnică. Dar cărțile de matematică pt.elebii din clasele primare sunt de groază. Dacă eu nu știu rezolva problema după metodele explicate acolo, nu știe mama are a făcut liceu de filologie, cum sa știe un biet copil de cl. 4-a.Din cl. 5-a au nevoie deja de meditator. Nu e normal. N-am avut niciodată meditator. Și în copilărie am avut și timp de joacă în timpul școlii. Dar îmi făceam întâi lecțiile. În liceu e altceva. Dar nici atunci nu erau meditații pe vremea mea. Cei ce scriu cărțile și cei ce le aprobă sunt de vină.
    • Like 3
  • Articolul imi aminteste un episod petrecut in 1990, cand baiatul meu tocmai intrase in clasa a 9-a. La prima sedinta cu parintii am cunoscut acest gen de parinte-critic, care se plangea de severitatea si exigenta profesorului de fizica si a celui de chimie, din cauza carora copilul/copiii se simteau "terorizati". M-am ridicat si am intrebat ce anume, concret, puteau reprosa acestor profesori. Ei au raspuns ca cereau prea multe exercitii pe care copilul/copiii lor nu puteau sa le rezolve (liceul fiind de mate-fizica). Absurdul acestei situatii , in care parintii se plang ca li se cere elevilor sa invete, l-am intalnit apoi atat de des incat am inteles ca devenise fenomen,si ca , intr-adevar, una din marile probleme ale profesorilor este si acest specimen al parintelui-critic. Am mai inteles un lucru,si anume ca cei mai vocali parinti critici era exact aceia care au scoala putina, care nu si-au depasit un anumit prag de pregatire intelectuala si profesionala, frustrati fiind din aceasta pricina , frustrare pe care si-o mascheaza in aceasta atitudine"critica" a profesorului. Din pacate, sunt multi astfel de parinti, iar odraslele lor s-au format/crescut in acest climat de dispret al dascalului care tine mortis sa faca scoala cu elevii sai.
    • Like 4
  • Valentin check icon
    Luaţi un profesor de matematică, un profesor de limba română, un profesor de fizică şi unul de educaţie plastică sau muzicală şi daţi-le un test rapid. Singura regulă: nu din materia pe care fiecare o predă. O lucrare de control, fără pregătire prealabilă, căci vorbim de cultură generală. Lucrarea să fie corectată de profesorul de specialitate. Ca exemplu, un test rapid de educaţie plastică - să zicem aplicarea contrastului de calitate pe o lucrare din perioada barocului - să fie dat în zece minute şi corectat pe loc de profesorul de specialitate.
    Atunci să discutăm puţin despre performanţe, cultură generală, lectură etc.
    • Like 3
    • @ Valentin
      Rezultatul?! Un dezastru. Am descoperit pe perioada ”on line” faptul că marea majoritate a ”dascălilor” nu a fost în stare să scrie 1-2 fraze (mesaje) corecte, din punct de vedere gramatical. Pe lângă asta, cei mai mulți nici nu pot formula o frază logică... Mărturie este (încă) platforma prin intermediul căreia s-au făcut de râs ”dascălii”. Altfel, nu le ajungi cu prăjina la nas acestor unși de partid sau alte forme de corupție. Recunosc, nu este vorba despre toți profesorii, însă marea lor majoritate este mediocră... Atunci, de unde să așteptăm tineri bine pregătiți pentru viață?!
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      E bine ca nu e vorba de toti profesorii, de unde stiti insa ca marea lor majoritate sunt asa?
      • Like 3
    • @ Valentin
      Cat timp nu tragem concluzii aiurea dupa doar un singur astfel de experiment, sigur, de ce nu.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Nici dacă îl facem pe un eşantion de cinci licee de top?
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      Valentin check icon
      Şi consideraţi că un profesor foarte bun pe materia sa, antrenor de olimpici, va reuşi să încropească un comentariu plastic pe o imagine reprezentativă din Renaştere în conformitate cu cerinţele programei? Doar pentru că este bun pe materia pe care o predă?
      • Like 1
    • @ Jonn Jonzz
      De 14 ani, am tot constatat nivelul mediocru al majorității dascălilor întâlniți în școlile/liceele unde au învățat copiii mei. Întotdeauna, unii au cerut bani pentru meditații și au notat pe baza banilor primiți, iar eu am refuzat să-i dau pe copii la meditații cu profesorii de la clasă, preferând să parcurgem materia acasă, împreună.. Așa cum am spus, vorbesc despre majoritatea dascălilor cu care, ”online”, copiii mei au avut de a face în perioada pandemică ...
      Am mai spus asta, pentru că am refuzat să dau bani profesorilor, copilul meu a fost agresat, fizic și psihic; fiind asmuțiți chiar colegii lui, deoarece ar fi fost afectată ”onoarea doamei”.
      La acel moment am făcut public jegul din sistem, iar acum nu-mi iau constatările înapoi.
      Refuz să dau șpagă cerșetorilor din sistem, iar rezultatele copiilor mei sunt consolidate numai după ce împreună învățăm. Și materia, și diminuarea interesului pecuniar al găștilor ce gangrenează sistemul de învățământ politizat și nepregătit profesional, în marea lui majoritate.
      Ce, ați uitat că și Viorica Dăncilă a fost profesor?!
      • Like 2
    • @ Valentin
      Cinci licee de orice fel pare un esantion cam mic.
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      Exemple de rahat evident ca sunt, a generaliza insa de la ele (mai ales la nivel de tara) fara dovezi suficiente este gresit. Foarte bine ca faceti public jegul din sistem cu care v-ati confruntat dvs., sper ca ati incercat si sa vorbiti la directiune, inspectorat, sau politie daca e cazul, pentru ca a conditiona nota de la clasa cu prezenta la meditatii e o forma de a cere spaga.
      • Like 2
    • @ Ion Popescu
      Escu Ana Escu Ana check icon
      "Marea majoritate" nu exista. Unii profesorii sunt asa cum ii descrii, nu neg acest lucru. Te invit sa citesti lectiile pe care le-am scris pe pagina Istorie si adaug ca sunt unul din profesorii umiliti de parinti.
      • Like 1
    • @ Valentin
      Un profesor bun de matematica si-a petrecut probabil copilaria si studentia facand mii de exercitii si probleme. Sansele ca aceasta persoana sa fi acumulat cunostiinte in multe domenii sunt reduse. De aceea se separa destul de repede in scoala partea reala de cea umana. Nu vad relevanta acestui test. Daca puneai un profesor de istorie, era altceva.
      • Like 0
  • "Iară carte-au învăţat Tănase multă, că ştia turceşte, nemţeşte, greceşte, ba şi limba ovreiască-mi pare c-au deprins. Şi, măcar că de pe tată-su, Stane Cobia, au fost boier, s-au băgat dascăl la Academia grecească, fiindu lăudat foarte, numai că cerea el plată prea multă pentru-nvăţătură, după cum s-au şi plîns kir Şofron Ploştina cîndu au mers cu fie-su să-l vîre la carte. Că, mergîndu la dînsul, i-au cerut Tănase taleri doozeci, de s-au şi speriat boierul, zicîndu, pe drept cuvînt, că pe banii-aceia putea să cumpere un bou.
    — Ba că chiar, arhonda, zice să fi zis Tănase. Aşa să faci, c-ai să te-alegi c-o pereche!
    Şi n-au lăsat Tănase nici pentru Vodă mai jos, de l-a şi-ntrebat la ce ia aşa mulţi bani pentru-nvăţătură ? Şi-au zis Tănase că face-aşa ca să-i înveţe pe oameni cum să cheltuiască banii, că lucrurile scumpe sînt de preţ, iară cele fără de preţ nu pot fi scumpe." (Calpuzanii)
    • Like 3
  • Situatie din invatamantul preuniversitar se datoreaza in primul rand parintilor, din urmatoarele motive:
    1. Educatia de comportament a copilului este apanajul in primul rand al familiei, si nu a scolii - vezi "cei 7 ani de acasa".
    2. Atitudinea si comportamentul parintilor fata de scoala se vor reflecta si in atitudinea elevului fata de scoala - cazul prezentat in acest articol
    3. Din 4 in 4 ani, parintii pot influenta, atat la nivel local - dotarea si aspectul scolii tin in principal de autoritatile locale -, cat si la nivel central - programa si politicile educationale ce tin de Ministerul Educatiei - politica din educatie; din pacate, educatia nu a fost o tema centrala si decisiva in optiunea de vot a multor romani.
    Evident ca in cazul parintilor se aplica vorba "cu o floare nu se face primavara". Sunt destui parinti responsabili, problema e ca in multe cazuri acestia nu constituie neaparat o masa critica.
    • Like 5
    • @ Alexandru Amaricai
      1. Fabula cu ”cei șapte ani de acasă” este o gogoriță comunistă. Chiar și atunci, copiii mergeau de la șase ani la școală. Acum, în sistemul de învățământ se intră de la trei ani. Copilul vine acasă obosit, iar cele învățate la școală îi rămân mult mai pregnant în comportament. În special șpaga pe care trebuie să o achiți ”doamnei”; pentru că în viață, doar cu șpagă poți răzbate, nu?!
      2. Între ”școală” și părinte trebuie să existe o colaborare permanentă, în interesul (!) copilului; doar că ”dascălii” știu mai bine ce este bun pentru copiii altora.
      3. Niciodată părinții nu pot influența deciziile (oricum vă contraziceți în justificare) adoptate de către politrucii aleși. Oricum, nu în situațiile definitorii. Un partid împinge un primar, acela își formează o gașcă de profitori -dintre apropiați, iar deciziile se iau în cercul restrâns al gaștii. După 13 ani de interacțiune cu sistemul de învățământ, în calitate de părinte, am ajun să observ faptul că marea majoritate a părinților nu au nicio părere, nicio reacție, înghițind orice le este împachetat de către gușterițele apropiate dascălului/dirigintelui. De teamă - ca să nu se răzbune cineva pe copil, ori pentru că nu pot înțelege relația dintre sistem și dreptul la învățământ.. Atâta vreme cât plocoanele/șpăgile,/cadourile vor continua să existe în școală rezultatul va fi unul groaznic. Ca și în prezent, vor exista absolvenți analfabeți (și nu doar funcțional), abonați la mila politrucilor veroși...
      • Like 0
    • @ Ion Popescu
      Si pentru spaga parintii nu sunt vinovati, sau cum?
      • Like 3
    • @ Ion Popescu
      1. Cei 7 ani de-acasa nu sunt o gogorita comunista, dimpotriva, Foarte, foarte utili intotdeauna in viata, indiferent cata scoala vei avea.
      2. Normal ca dascalii stiu mai bine, asta este meseria lor. Hai sa vina dascalii la dvs la serviciu sa va explice ce/cum trebuie facute una-alta. Va convine?
      3. Ce legatura are una cu alta? Totul se rezuma la oameni si dascalii sunt oameni si daca sunt respectati si lasati sa-si faca meseria totul va fi bine.
      • Like 2
    • @ Za Daniela
      Aici nu este neaparat problema materiei in sine, desi ar fi si acolo de discutat. Problema este la Sistem. Din cauza asta ministerul de invatamant este politizat, asa cum sunt toate sistemele, toate sunt conduse de partid. Asta-i marea problema Daniela. Siatemul este praf, corupt si sarac. Ptr ca ei, politicienii, nu vor sa investeasca in educatie, aia este ptr viitor, ei au nevoie de voturi acum. Banii din educatie se duc la pomene electorale.
      • Like 0
    • @ Alexandru Amaricai
      Realitatea este că programa școlară a devenit din ce în ce mai stufoasă, mai grea. Ministerul educației e de vină că aprobă așa cărți grele pt. clasele 1-8.Cred că acum nu aș face față. Și am fost un elev sârguincios, destul de bun. Memoria nu m-a ajutat, a trebuit să învăț mult. Am întrat prima la IMF - Stoma. Am avut bursă toată facultatea. Am terminat a 12-a pe țară. Acum mă îndrept spre 80 de ani. Știam matematică în liceu, algebra, sinus, cosinus, integrale, derivate, geometrie, trigonometrie. Acum nu mai știu nimic. Decât adunare, scădere, înmulțire și împărțire. Dece sunt suprasolicitati copiii. Mi-e milă de ei. Cred că acum să am 11-12 ani n-aș mai face față.
      • Like 0
  • Dar cand ne dadeau profesorii cu capul de tabla, cand nu isi faceau treaba fiind prea ocupati la barfa in cancelarie, sau cand tipa la noi madam profesoara, venind nervoasa de acasa, unde erau aceste stiri? (vorbesc de noi cei nascuti in 80-90) Vremurile totalitariste in care se taia si se zpanzura in invatamant, unde copii tremurau de frica, au luat final. Cadrul didactic sa isi faca treaba, ca orice alt angajat! Foarte bine ca acum parintii sunt implicati si supravegheaza sa nu aiba loc abuzuri in serviciu.
    • Like 0
    • @ Chris Emil
      Parintii supravegheaza prin abuzuri si tupeu, iar elevii dau acum ei profesorii cu "capul de tabla". Nu mai exista educatie, cultura, bun simt, respect nici macar pentru parinti. Cu putine exceptii, elevii au drept singura preocupare " distractie la maximum si adrenalina". Mass media este vinovata, in proportie imensa, pentru incultura si anarhia instaurata, prin fel de fel de "emisiuni recreative", copiate din televiiunile de categorie b in jos, de promovarea tuturor cazaturilor, tarfelor, pitipoancelor, manelistilor, ajunse modele pentru majoritatea ignoranta. Singura mare preocupare, in vremea pandemiei, a tuturor, este horeca, toata lumea ii plange de mila. Restul nu conteaza. Un popor care se plange permanent de scaderea veniturilor are o singura problema: unde isi va petrece vacanta?, de preferinta afara, in tari cat mai exotice. Pe langa ignoranta ne caracterizeaza si ipocrizia.
      • Like 1
  • Sistemul de verificare al școlilor naționale ( cel mai ) international acceptat a relevat faptul că România are cel mai deficitar învățământ din Europa- după Bulgaria si Albania. Actualmente asistăm la o catastrofă a învățământului românesc mai gravă decat cea din domeniul drumurilor, căilor ferate al depopulării satelor, al disparitiei sistemului bancar propriu, un fenomen cu incomensurabile efecte pe termen lung. Am constat pe viu de exemplu că profesorii dintr-un liceu pretins de prestigiu dădeau teme in pandemie care insumate cu orele de on-line ( ochi de copil imobilizat la telefon sau tableta) in 20 (două zeci de ore pe zi) de ore pe zi !!! Să nu comenteze nimeni : Inainte de pandemie li se spunea elevilor in fata; ”la scoala de stat atat suntem platiti atat facem, cine vrea mai mult ia ore in particular !!! ” Totuși nu reclamăm nici unul pentru că știm că vor fi copiii nostri persecutati ulterior la școală. Acum intimidăm părinții fără vreo referire la bătaia de joc din școală ? Domnilor de la Republica ce facem, chiar pierdem măsura ??? PS Un domn amintea de Halep. Simona Halep a ajuns la performanță strict datorită eforturilor individuale ale ei si ale familiei. Scolile si liceele sportive sunt o altă ”glumă” românească a performantei.Punctum.
    • Like 0
  • Articol de bun simt intr-o lume a parintilor fara.......bun simt. Eu zic sa o intrebam pe Simona Halep cum a ajuns la performanta.
    • Like 2
    • @ Victorin Borsciov
      Răspunsul este mult mai simplu decât ați vrut să spuneți. Simona Halep nu a făcut performanță în sistemul de învățământ. Ea, pe banii părinților, și-a urmat visul. Sistemul de învățământ nu are nicio relevanță în cazul ei. Niciodată, școala românească nu te încurajează să-ți urmezi visurile, ci doar să tocești ceea ce se screm unii să-ți furnizeze drept arie curriculară...
      Urmașii cizmarului au distrus și pepinierele sportive de stat.
      • Like 1
    • @ Ion Popescu
      "Niciodată, școala românească nu te încurajează să-ți urmezi visurile, ci doar să tocești ceea ce se screm unii să-ți furnizeze drept arie curriculară..." - si mai exact cum ati tras concluzia asta? Eu unul spre exemplu am avut profi foarte buni si in scoala si in liceu care ne-au incurajat sa ne urmam visele si ne-au sfatuit foarte bine in acest sens.
      • Like 5
  • Cu siguranta sunt destui parinti care se plang si critica profesorul pe nedrept. Dar ca sa dai vina pe "victima", nu cred ca este normal si corect. Cea mai mare problema din "razboiul" asta dus intre printe-elev-profesor, este sistemul de educatie invechit si coruput. Directorii de scoli sunt inca pusi politic, scoala nicidecum nu este gratuita asa cum se lauda guvernele. Iar materiile sunt plictisitoare, matemaica nu este aplicabila si in general cam totul se reduce la memorare. Atata timp cat nu o så scapam de sistemul asta memorativ de predare-invatare, parintii au dreptul så se planga. Si da, temele alea interminabile nu sunt necesare. Scoala nu este doar ptr aia care stau in prima banca cu mana sus, scoala trebuie så fie si ptr ala din ultima banca care nu poate sau nu are posibilitatea sa invete la fel de mult. Dezdchilbrul asta din societate porneste chiar din scoala discriminatorie .
    • Like 2
    • @ Daniel Mirel G.
      Pana acum n-am intalnit profesor care sa spuna "invatati ma, pe de rost, nu conteaza ce intelegeti", nici vreo programa sau metodologie in care sa scrie asta. Asa ca asta cu memorarea nu mi se pare ca ar tine. Ce e plictisitor e subiectiv. Daca stai in ultima banca poti sa fii cu mana pe sus. Faptul ca directorii sunt numiti politic si inca avem fondul clasei/scolii este incorect, cu asta sunt de acord.
      • Like 4
    • @ Jonn Jonzz
      Normal ca nu se spune, se aplica direct, este ceva normal ptr ca noi ne incapatanam si politienii o fac intentionat. Asta-i marea diferenta dintre ce se invata in vestul-nordul europei si in est. Din cauza asta avem atatia analfabeti functionali. Programa lor este cognitiva de prin anii 70, noi o continum p'ai memorativa.
      • Like 1
    • @ Daniel Mirel G.
      Ce treaba are programa cu asta? Unde mai exact scrie in programa (care e totusi un document) ca trebuie invatat pe dinafara? In plus diferentele nu sunt atat de mari. Bacul international la mate de exemplu nu difera foarte mult de cel romanesc. Nici manualul pentru asa ceva nu difera foarte mult de ce am gasi in Romania (vedeti de exemplu Mathematics Standard Level Course Companion de Laurie Buchanan and co. de la Oxford University Press).
      Sigur e programa corelata cu analfabetismul functional? Saracia, lipsa de infrastructura, rata abandonului cu cat contribuie?
      • Like 5
    • @ Daniel Mirel G.
      Eu am stat si in prima, si in ultima banca. Nu mi s-a intamplat sa mi se spuna sa memorez (in afara de comentarii la Romana, care sunt complet counter-intuitive). Chiar si atunci, memorarea era pentru examen, nu pentru clasa.

      Am mai scris pe acest forum ca la clasa profii mei de Romana ne lasau sa scriem cam ce credeam noi in teza, insa ne reaminteau ca la examen baremul e - ala.

      Paralela cea mai evidenta mi se pare dansul sportiv. Evident inveti elemente care se puncteaza in concurs. Cum dansezi tu la discoteca sau la petreceri n-are a face. In concurs iei puncte pentru anumite miscari, asa cum la examen exista un barem.

      Daca proful te invata cum sa iei cat mai multe puncte in examen, e rau. Daca nu te invata, e prost. Cum iese un profesor din situatia de lose-lose?

      De pe cealata parte, parintii ne trimit totusi la scoala ca sa invatam ce nu pot ei sa ne invete acasa. Sau cam asta ar fi ideea de baza a unui sistem public de invatamant. Daca nu stii despre ce vorbesti, ce critici, de fapt? Metoda de predare a materiei X, pe care nu o cunosti? Cuantumul de exercitiu necesar pentru insusirea acelei materii?

      Daca as avea un copil talentat la un sport, de exemplu, eu nu as sti ce sa ii spun unui prof de sport. Daca mi-ar veni copilul acasa plangand in fiecare zi da, mi-as dori o discutie. A-i cere unui profesor sa se explice nu e un atac.

      Iar victimele razboiului parinte atotstiutor-profesor atotstiutor nu sunt adultii, in acea situatie. Victima este mereu elevul.


      • Like 4
    • @ Jonn Jonzz
      Pai chiar tu spuneai in primul tau coment ca programa este devina. Dar cred ca ne indepartam de problema si ne ducem spre micro, cand de fapt problema este la scara macro. De 20 de ani tot''bantui'' prin alte tari iar de 15(ptr. ca sunt parinte) tot incerc sa-mi dau seama unde tot gresim si stam pe loc la subiectul educatie. Atat cat pot de la nivelul meu din patura de mijloc, chiar de margine, ptr. ca asta-i viata de emigrant, mi-am dat seama ca sistemul nostru de educatie este ''bolnav'' in 3 locuri. Mentalitate, prin oamenii conservatori si neincrezatori de nou si schimbare, populism, prin politicieni interesati doar de voturi si interese personale si 3,dupa cum spuneam, marea diferenta de predare si sistem invechit. Saracia nu am mai adaugat-o ptr. ca este evidenta. Sistemul de invatamant progresist ne-a luat-o de mult inainte, iar noi ca orbii si plin de orgoliu, nationalism si populism o sa ramanem pe loc inca 5 generatii daca nu facem ceva de maine. Daca nu vedem unde-i boala, nu o sa ne facem bine niciodata. Si daca eu un parinte simplu de la mijlocul/marginea societatii isi da seama de lucrurile astea, cu siguranta cei ce ne conduc o vad, stiu si o fac cu buna stiinta, educatia ptr. o minte deschisa, critica, analista, nu este buna ptr. ei, ei au nevoie de populatie obedienta si oarba, aia aduc voturi. Jonn, sistemul nostru e praf si pulbere, astia din conducere si nationalistii frustrati, ''flutura'' cativa olimpici prin fata noastra, iar restul este praf. Daca te uiti cine participa la olimpiade, sunt majoritari din tarile astea ramase in urma, nu ai sa vezi elevi din Scandinavia sau alte tari dezvoltate, iar daca sunt sunt doar asa de testare personala. Asta ptr. ca 10 elevi buni, sunt irelevanti, ei se bazeaza pe toti copiii, nu mai exista de mult concurenta intre elevi, se lucreaza in echipe, nu individual, asa creste o societate. Aia 10 olimpici ai nostri unde crezi ca or sa plece dupa terminarea scolii,? o sa-i pierdem si p'aia.
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      Da, o spuneam cumva la misto, pentru ca la mai toate articolele legate de educatie fie se blameaza programa inca din articol fie discutiile ajung inevitabil acolo. Am fost sincer surprins sa vad un punct de vedere diferit aici.
      Si eu "bantui" strainatatea de cativa ani buni. Culmea e ca sunt unul din olimpicii aia care au plecat. S-a intamplat sa ajung sa lucrez in mediul universitar in afara la un moment dat ca asistent pe la niste cursuri de mate. Am tinut seminarii, am discutat cu diversi studenti din diferite tari, am corectat teme etc. Good stuff. Ce am observat eu ca in ceea ce priveste educatia preuniversitara sistemele din vest nu par sa aiba niste super avantaje, din contra. Cei care veneau de obicei cu un bagaj mai bun din liceu erau... romani, bulgari, rusi, chinezi. Erau studenti buni si din tari vestice (Germania si US de exemplu), de obicei care avusesera treaba cu olimpiadele. Pentru ca da, participa si aia in continuare. Erau insa destui care cu greu se adaptau si unii dintre ei chiar avusesera niste cursuri de "advanced placement" de mate/fizica inainte sa vina la facultate.
      Metoda de predare pana la urma difera de la prof la prof, sunt profi buni si profi idioti. Cu programa scolara insa inca nu vad problema.
      "Mentalitate, prin oamenii conservatori si neincrezatori de nou si schimbare" - conservatori exista in orice tara, ceea ce e si normal pana la urma. Nu orice schimbare e neaparat si buna. Sunt absolut de acord ca anumite schimbari se impun in sistemul nostru, si nu doar cel de invatamant. Infrastructura e destul de muci, acolo se cer niste investitii-monstru. Unele scoli in Romania sunt pur si simplu improvizate. Birocratia trebuie mult simplificata, directorii nu ar trebui numiti politic etc. Sunt insa si aspecte pe care, cel putin pana la proba contrarie, nu cred ca ar trebui schimbate.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Interesant.
      Oamenii folosesc Programa prin a simplifica ideea, probabil ca nu este chiar corecta. Nu cred ca are importanta f. mare atata timp cat toti stim la ce se refera cuvantul/ideea.
      Nu stiu de ce am dat ex. de mate, nici macar nu mi-a placut, mai ales ca am avut parte numai de profi idioti. Cei din generala imi rupeau perciunii si ma bateau cu compasul ala mare de lemn, daca iti mai aduci aminte de el. Nu ptr. ca eram obraznic, nici nu aveam tupeul ala, ci ptr ca nu stiam sau nu intelegeam sau probabil ca nu eram unul din aia care faceam meditatii extra. Il chema Tibulca din sc. 50 Bucuresti. A butut toate generatiile de baieti(in specia) care-i trecusera prin maini, rigle de lemn triunghiulare si compasuri de 1 kg greutatea, stii ce zic. Iar cei din liceu, nu ma/ne scotea din ''pleava societatii''. La facultate nu am mai ajuns, am ''fugit'' draq din tara aia/asta unde am putut, ca sa scap de oamenii aia bolnavi. Sincer, dupa mine, nu-i nimic de pastrat in tara asta ptr. urmatoarele generatii.
      A, si mai era era ceva de spus la mentaliate si educatie. Romanii confunda si amesteca grav educatia cu meseria. Adica, si acum mai exista ''logica'' aia cu ''Spune-mi ce faci, ca sa-ti spun cine esti. Pai aici dupa gard la strainii astia, omul de servici, este mai educat mental, decat un prof universitar de la noi. El a invatat doar o meserie, restu-l e praf la mentalitate. Nu toti ,bineinteles, dar destui cat sa-mi fac o parere din ce mai vad invitati pe la tv sau emisiuni pe youtube. Toate bune domn' profesor Jonn, te-am banuit ca esti din bransa asta :)
      • Like 0
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Singura modalitate de a verifica dacă nu s-a învăţat pe de rost e testul timpului. Tot ce s-a învăţat pe de rost se uită. Cine nu a uitat, înseamnă că a priceput.
      • Like 0
    • @ Valentin
      Dvs. n-ati uitat niciodata vreo informatie pe care sa o fi inteles? Toate numele, zilele de nastere, nici o problema, nu?
      • Like 2
    • @ Daniel Mirel G.
      Ce sa zic, pacat ca folosesc termenul in mod incorect atunci.
      Tin minte compasul ala, puneau creta pe unul din brate ca sa deseneze niste cercuri mari pe tabla. Un pic exagerat dupa parerea mea, dar haios. Cand nu e folosit pe post de arma, evident.
      Bataia de orice fel e un abuz, in asemenea cazuri trebuie anuntat dirigintele/directorul, politia, asa ceva e de neacceptat. Am avut in scoala generala o profa de engleza care batea copiii pe palme cu o rigla de lemn. Parintii au vorbit cu directoarea si tanti de engleza a zburat urgent.

      Zilele astea fac cercetare, nu stiu daca se pune ca as mai fi in bransa :P
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Profesorii de limbi straine zburau oricum cel mai usor, aici vorbesc de profesorii de mate, unde in anii 80-90 erau d-zei, majoritatea erau si directori de sc. Pe vremea aia nu te proteja mai nimeni, singurii erau parintii daca aveai noroc, dar de multe ori, parintii nu aveau curaj sa intervina sau si mai rau, le spuneau ca bine ne fac daca nu am invatat. Nu vreau sa fac pe victima, dar suntem un popor de victime. Tu spui ca e haios si un pic exagerat, eu spun ca nu stii sau poate nu vrei sa stii cate victime a creat societatea aia bolnava. Prin educatia aia ''disciplinara'' autoritara unde'' se facea scoala'', oamenii au fugit umiliti unde au vazut cu ochii. Au pierdut milioane de oameni in care au investit timp si bani, iar acum facem bani ptr. altii. Ptr straini suntem aur, am ajuns aici gata pregatiti ptr. munca, pe gratis, ei nu au investit niciun ban in noi. Societatea de mijloc la noi este fugitiva, au ramas aia care fac bani cu statul,(inclusiv politicienii) bugetarii, aia care cat de cat se descurca mai bine si aia care pur si simplu sunt atat de derutati incat au ''incremenit'' in loc. Tara aia e fara viitor in urmatoarea suta de ani, cel putin. O spun cu mare parere de rau.
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      Haios si un pic exagerat spuneam ca e uzul normal al acelui compas imens, atat. In nici un caz nu vreau sa minimalizez situatii de abuz.
      Vremea aia... daca vorbim de anii 80 ne ducem deja un pic cam departe, comunismul a apus totusi acum circa 30 de ani. Nu stiu in ce masura profii de mate mai sunt azi d-zei, cert e ca n-ar trebui sa fie.
      Nu, chiar nu stiu cate victime a creat sistemul de invatamant intr-o perioada sau alta, pentru ca pe de o parte am auzit si bune si rele (si la randul meu am vazut si bune si rele) si pe de alta nu am date in sensul asta ca sa pot spune care e situatia in ansamblu din punctul asta de vedere. Faptul ca s-a plecat masiv din tara nu stiu cat se coreleaza cu sistemul de invatamant, eu unul nu din cauza asta am plecat. Coruptia, birocratia excesiva, mediul de cercetare... sa-i zicem insuficient dezvoltat (si asta tot din cauza statului, mai exact a birocratiei), cam astea au fost motivele mele.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Toate astea se rezuma la educatie si mentalitate. Astea sunt primordiale. Poate m-am dus prea in urma cu timpul. Dar sistemul de invatare este acelasi. Vad si ma interesez la nepotii mei care sunt inca la sc, vad la copiii prietenilor ce fac si invata altceva decat ar trebui sa invete. E trist totusi ca de la nivelul unde tu ai ajuns nu ai vazut marea diferenta de predare din tarile dezvoltate. Dar probabil daca nu ai copii, nu te-a interesat prea mult. Tu te-ai dus la munca, ti-ai predat materia, corectat lucrarile, ti-ai luat salariu si ti-ai vazut in continuare de viata. Viata de la nivelul asta mai jos in societate se vede altfel decat dupa catedra sau biroul tau.
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      Pai fiecare prof are propriul mod sau stil de predare. Fiecare elev pana la urma poate sa aleaga daca vrea sa toceasca sau chiar sa inteleaga ce scrie in carte/notite etc. Sa compar ce? Cel mai bun prof dintr-un sistem cu cel mai slab din altul? Asta n-ar fi cinstit. Daca compar bun cu bun diferentele nu mi se par atat de mari. A, cati sunt buni sau slabi, proportional, in Romania vs. o tara din vest, asta e alta problema. Eu n-am copii, dar tin legatura cu persoane care au azi copii in sistemul de invatamant si cu profi care inca mai predau. Pe programa actuala, ca de la ea am plecat, se poate lucra foarte bine in continuare.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Te inteleg ca nu intelegi. Sistemul ne-a facut praf in cap. A scos tot ce ar fi putut så fie bun in noi. Ne-a luat empatia si nu putem vedea si simtii la un metru in juryn nostru. A creeat exact ce a vrut, niste robotei obedienti care-i urmeaza si "lasa asa ca merge ". Dupa cum spuneam, problema e la scara Marco, nu micro cum se vede de la catedra. Tu ti-ai invatat materia, o predai mai departe cu aceleasi formule repetate si...dupa cum si ce spui, cam atat. ti-e bine, restul nu mai conteaza, merge asa. Trist
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      OK, in primul rand nu predau, fac cercetare. Am fost asistent universitar, am tinut seminarii, am rezolvat probleme cu studentii, le-am raspuns la intrebari, am discutat cu ei, am reluat eventual ce se predase deja la curs.
      Daca problema e la nivel macro, atunci ar trebui tratata cu uneltele de rigoare, cu statistica nu cu experienta personala si atat. Nu sunt de acord ca sistemul de invatamant romanesc m-ar fi facut praf in cap, sau ca n-as avea empatie din cauza lui. In particular cu ce mai exact am dat dovada de lipsa de empatie?
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Lipsa de empatie, ignoranta, ''mie sa/mi fie bine'', nu ne intereseaza(mai ales generatia noastra) sunt metehne vechi din comunism, in perioada post-comunista le-am preluat si dus mai departe. Ptr. ca asta au vrut comunistii si cei dupa, lipsa totala de empatie si interes ptr. societate, asa suntem mai slabi. Tu ca faci parte din sistem, nu vezi problemele de la firul ierbii sau p\alea de sus de tot, ptr. ca tie iti merge bine, cu siguranta ai un salariu bun, un mediu bun de munca, incojurat de oameni destepti pe meserie. Problema este la educatie si mentalitate, asta ne lipseste noua. Stiu ca stii tot, ptr. tine sunt un Mister obvious'' dar nu iti pasa, esti din sistem. Tot din cauza ecestei mentalitati am avut si dictatura lui Ceausescu si mai tarziu a coruptilor, ptr. ca oamenilor din sistem le-a mers bine si au facut tot posibilul sa ''mearga asa cum e''.
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      Sunt din care sistem? Ca nu lucrez pentru statul roman si nici in Romania. Am intrebat zic eu destul de clar si la obiect: cu ce am dat eu dovada de lipsa de empatie? In discutia noastra ma refer.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Ca nu empatizezi cu poporul ala amarat si tinut prost educat de un sistem plin cu probleme, corupt si ticalos. Daca nu mai faci parte din sistem acum, ai facut inainte si simti nevoia sa iei apararea colegilor tai sau orgoliul nu te lasa sa recunosti si sa vezi problema. Nu stiu, banuiesc, nu stiu cine esti, poti fi troll sau doar nostalgic, sau poate chiar crezi ca e bine asa. Oricare ar fi raspunsul la aceasta defensiva purtata, esti gresit din punctul meu de vedere. Voi astia mai scoliti si care ati putea face ceva din pozitiile voastre, nu faceti nimic. Noi oamenii de rand suntem neputinciosi, frustrati si suparati rau pe tot sistemul din Romania. Aici este lipsa de empatie a celor care ar putea sa faca, dar nu fac nimic. Poate gresesc si te acuz degeaba. Poate nici tu nu poti face mare lucru, dar ma supar cand oamenii iau aparere proastei educatii oferite de politicieni. Succes in ce faci, cred ca am lungit deja prea mult discutia, desi imi place sa analizez problemele. N/o lua personal cu criticile. Toate bune
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      N-o iau personal, sunt pur si simplu curios. De empatizat eu cred ca empatizez. Si pe mine ma enerveaza cand aud de analfabetism functional, situatii de saracie lucie, profesori idioti s.a.m.d. De predat nu am predat niciodata in Romania, am fost insa elev si am avut niste profi super, experienta nu a fost una tocmai nasoala. Am vazut insa ce inseamna decizii luate de sus de la minister fara vreo planificare sau informare corespunzatoare (Abramburica...). Nu sunt impotriva oricarei schimbari a priori, dar nu tot ce zboara se si mananca. E clar nevoie de investitii serioase la mai multe nivele. E nevoie de eficientizarea birocratiei, de manuale alternative si de competitie reala pe piata asta, nu de spagi pile si relatii, e nevoie ca unii profesori sa isi schimbe metodele de predare si de un control strict pentru situatii de tip meditatii fortate, sa se renunte la numiri politice ale directorilor etc. Nevoia de eliminare a coruptiei din orice mediu este o chestie evidenta, nevoia de schimbare a programei insa nu o vad ca fiind atat de evidenta. Poate niste schimbari se impun, dar as vrea sa vad o argumentatie mai buna pentru asta decat "uite ca altii fac asa si ce bine le merge" pentru ca asta nu tine, sunt o groaza de factori care influenteaza rezultatele invatamantului intr-o tara, unele care nici nu tin in mod direct de invatamant. Nu mai vreau sa vad decizii heirupiste, luate pentru imagine si atat, care nu fac decat sa puna scoci pe gaura din barca si nu nici o treaba cu problemele reale.
      Nu sunt in pozitia sa pot sa fac ceva pentru invatamantul din Romania, crede-ma. N-am putere de decizie, nu lucrez la minister, nu-s in nici un sindicat, nu lucrez in Romania. Nu iau apararea proastei educatii, dar nici nu consider ca absolut toate aspectele invatamantului romanesc sunt de rahat.
      Multumesc la fel, toate bune.
      • Like 2
    • @ Jonn Jonzz
      Daca te ocupi cu cercetarea, oricare ar fi ea, poate arunci si un ochi in timpul liber sau chiar la laborator de unde lucrezi si ''cercetezi'' si diferenta dintre sist. de educatie romanesc si cel din tarile cu altfel de educatie. Eu tot vad de 15 ani la fim-iu de cand era la gradinita si pana acum in scoala cl 8-a. si m-am lamurit. Ei fac educatie 70%(sociologie, psihologie, mediu inconjurator etc. totul este bazat pe comunicare si interactiune, comportament. Iar restul de 30% este materie. (mate aplicabila (stii tu ce inseaman), chimie, limbi straine, limba nationala etc. Mi-am mai dat seama de aceasta dif. si din intalnirile cu profesorii si sedintele de la sc. cu parintii. Si mi-a fost clar, ei invata educatie, poate suna aiurea, dar altfel nu stiu sa -ti spun acum. Materia este simplificata si actualizata la noua generatie. Nu poti preda aceleasi lucruri de 3-4 generatii la rand, mentalitatea se schimba de la generatie la alta. Crezi ca mai e nevoie de sondaje si teste de diferenta, ele sunt oricum?. Dar sunt atat de evidente incat nu ma poti acuza de subiectivism si parere doar din propria ex. E mult de scris, m-a luat oboseala :)
      • Like 0
    • @ Daniel Mirel G.
      Am vazut rezultatele unor astfel de sisteme lucrand cu elevi din sisteme din astea ajunsi la facultate. Spoiler alert: nu era de bine. Am vazut oameni insuficient pregatiti pentru ce voiau sa faca, dar care aveau impresia ca stateau super bine. Respectivii au avut un oarecare soc si au fost nevoiti sa isi schimbe specializarea pe ceva mai simplu. Asa ca nu mi se pare deloc evident ca simplificatul materiei ar fi un lucru bun.
      "Crezi ca mai e nevoie de sondaje si teste de diferenta" - e nevoie de un studiu mai aprofundat, da, macar in ceea ce priveste sistemul nostru.
      • Like 2
  • Domnule/doamnă TOPALA... spuneți-mi și mie unde e școala aceea că merg și eu acolo... eu sunt cu gradul I și am și plata cu ora 3 ore și tot nu ajung să iau 3600 în mână.... cred că acel caz e unul singular și mai ales, nu luați în seamă stresul de la clasă din învățământul actual, când elevul are numai drepturi iar părintele nu dă doi bani pe învățământ sau profesori... dacă e așa de bine, de ce nu intrați și dumneavoastră în sistem pentru o așa sumă frumoasă de bani?? Ce e mare ceea să faci o facultate de 5 ani (că altfel nu poți preda!!) și apo să ajungi să iei bani mai puțini decât cei care fac o școală postliceală (sanitar sau mai degrabă poliție, că tot ieși mai repede la pensie, la doar 49 de ani ... și nu ai nici atâta bătaie de cap cu tot felul de copii sau părinți??? ) nu vă tentează ideea???
    • Like 1


Îți recomandăm

Solar Resources

„La 16 ani, stăteam de pază la porumbi. Voiam să-mi iau o motocicletă și tata m-a pus la muncă. Aveam o bicicletă cu motor și un binoclu și dădeam roată zi și noapte să nu intre cineva cu căruța în câmp. Că așa se fura: intrau cu căruța în mijlocul câmpului, să nu fie văzuți, făceau o grămadă de pagubă, călcau tot porumbul. Acum vă dați seama că tata nu-și punea mare bază în mine, dar voia să mă facă să apreciez valoarea banului și să-mi cumpăr motocicleta din banii câștigați de mine”.

Citește mai mult

Octavian apolozan

Tavi, un tânăr din Constanța, și-a îndeplinit visul de a studia în străinătate, fiind în prezent student la Universitatea Tehnică din Delft (TU Delft), Olanda, una dintre cele mai renumite instituții de învățământ superior din Europa. Drumul său către această prestigioasă universitate a început încă din liceu, când și-a conturat pasiunea pentru matematică și informatică.

Citește mai mult

Green Steps

100.000 de români au participat la marcarea a 100 de kilometri din traseul Via Transilvanica într-un mod ingenios. „Drumul care unește”, este un traseu turistic de lungă distanță, care traversează România pe diagonală, de la Putna la Drobeta Turnu Severin și este destinat drumeției pe jos, cu bicicleta sau călare. Via Transilvanica este semnalizată cu marcaje vopsite și stâlpi indicatori. Pe parcursul drumeției, călătorii vizitează ceea ce constructorii spun că este cea mai lungă galerie de artă din lume, pentru că la fiecare kilometru se găsește o bornă din andezit sculptată individual.

Citește mai mult