Sari la continut

Spune-ți părerea! Intră alături de noi în comunitatea Republica

Vă invităm să intrați în Comunitatea Republica, grupul de Facebook în care contributorii, cei care își scriu aici ideile, vor sta de vorbă cu tine. Tot ce trebuie să faci este să ceri intrarea în acest spațiu al dialogului.

Valul patru: cum ne-am șters țara de pe harta turistică a Europei

Turism în București

Foto: Profimedia

Din punct de vedere al imaginii, în ultimii 30 de ani, România a trecut de la „niște amărâți din lagărul comunist”, la „o țară bananieră din Europa de Est”, apoi la „o grădină zoologică în aer liber” – chiar și a Maicii Domnului și s-a fixat în cele din urmă la „o curiozitate a naturii” – chiar și umane. În ultima etapă am prestat și perseverat cam în ultimii 10 ani. Toate stângăciile de imagine săvârșite în mod oficial s-au contorizat în dreptul țării noastre europene.

România nu a performat niciodată în materie de promovare a imaginii. Nu am avut niciodată capacitatea de a atrage turiști. Nu am avut aproape deloc și niciodată profesioniști la cârmă. Tot ce s-a întâmplat s-a întâmplat mai degrabă datorită celorlalți, nu datorită nouă. România a fost ridicată de expați, de străini care au ajuns aici și au văzut dincolo de caracterizările din paragraful anterior. Mulți și-au pus chiar și niște ochelari de cal și au văzut dincolo de mizeriile proprii care ne înconjoară la tot pasul. Britanici, americani, unguri, nemți ori francezi au contribuit mult mai mult decât națiunea română la promovarea imaginii României. Sigur, mulți dintre noi se vor revolta, dar dincolo de revolta liber-dacică, haideți să cugetăm. 

În 2018 România a fost vizitată de aproape 2.8 milioane de turiști, iar în 2019 au fost 2.7 milioane, de bine ce ne-am promovat... România este cea mai ieftină destinație din Uniunea Europeană. Pe bune, cea mai ieftină, mai ieftină și decât Bulgaria. Chiar și așa, România era o destinație turistică preponderent ocolită. Acum este pe cale să fie ștearsă definitiv.

În 2021 numărul turiștilor străini în România a fost ridicol de mic. Ridicol. Între 1 ianuarie - 30 iunie 2021 am fost vizitați de 196.000 de turiști străini. În primele 6 luni ale lui 2019 cifra era de 1.1 milioane. În anul 2020 România nu a făcut nimic, dar nimic, pentru a se pregăti de ceea ce va fi după. Nu a alocat nici măcar un cent pentru promovare, din contră. În 2021 am ajuns la concluzia și mai tristă cum că era mai bine anul trecut când nu am făcut nimic. Pentru că în 2021 ne-am dat singuri cea mai mare lovitură de imagine din istoria modernă.

Așa cum am scris mai sus, imaginea României a fost generic proastă. Sunt un milion de motive: de la cele mai ridicole, până la unele foarte serioase bazate pe studii și statistici. Iar pe cale de consecință, străinii s-au purtat cu noi exact așa cum merităm: Mamaia pentru fete și prafuri, Bran pentru kitsch, Transilvania pentru o capsulă a timpului sau Bucureștiul pentru mizeria balcanică. Nu am făcut nimic pentru a îndrepta situația. Ah, am făcut. Scuze, am făcut. Am făcut un miliard de asociații și de asociații ale asociațiilor asociate. Ne-am organizat ca să facem nimic.

Toamna lui 2021 va rămâne ca cea mai jenantă perioadă în istoria noastră, iar noi am fost direct contributori. 70% dintre români nu sunt vaccinați, iar în acest moment România se află pe locul 1 in lume la numărul de decese cauzate de Covid raportat la populația țării. La aproape doi ani de când ne luptăm cu pandemia, toate celelalte tări, toate fără excepție (suntem pe locul 1, da?) au găsit diverse mecanisme de a stăvili pandemia și de a o împinge în cărțile de istorie. Noi nu. 

Cum ne văd acum străinii?

Exact așa cum suntem. Niște conspiraționiști fricoși, o națiune care nu dă doi bani pe reguli, o națiune condusă de un guvern care habar nu a avut cum să organizeze niște reguli. Un guvern condus de un prim-ministru care a călcat în cel mai sensibil moment absolut totul în picioare pentru o funcție politică. La nivel de imagine mondială, România pandemică a mai avut câteva autogoluri pandemice memorabile.

  • Când amenzile de la începutul pandemiei au fost declarate neconstituționale;
  • Când presa vuia în iarna trecută, în plin val pandemic, de cât de pline sunt stațiunile montane de la noi și cât de goală era Germania;
  • Când anul acesta am atins pe litoralul românesc un vârf de aglomerare istoric, fix în ciuda mersului normal al lucrurilor și toată lumea se întreba „Băi, dar românii ăștia sunt sănătoși la cap?”
  • Când campania de vaccinare efectiv s-a oprit – 4000 de persoane vaccinate/ zi – și nimeni nu a făcut nimic.
  • Când campania de vaccinare din România a fost prezentă guvernamental prin niște reclame miorlăite, tragice și melancolice – așa, în spiritul poporului român, campanie care a dispărut pentru că s-a terminat bugetul sau guvernul brusc a avut alte treburi pe la partid.
  • Când am ajuns fie să aruncăm doze de vaccin pentru că expiraseră, să aruncăm la gunoi milioane de euro sau, mai grav, să prelungim valabilitatea din pix a dozelor de vaccin fără prea multe explicații. 

Toate aceste autogoluri au fost contorizate de toți cei care știu că România există pe hartă. Și fiecare element dintre cele de mai sus a fost un pas mai departe de a alege România în viitor ca o posibilă destinație de vacanță.

Ei bine, în perioada septembrie – octombrie 2021, în România, au fost anulate evenimente a căror valoare combinată depășește 50 de milioane de euro. Nu vorbesc de nunțile din Ardeal. Vorbesc de conferințe, congrese, traininguri, expoziții – toate aceste evenimente ce antrenează industria ospitalității, dincolo de salonul de nunți. Multe dintre aceste evenimente au fost relocate în alte țări. Banii nu s-au pierdut, ci au fost transferați la cei care au știut cum să se pregătească.

Banii pe care România i-a pierdut chiar înainte de perioada asta, pe baza punctelor de mai sus se regăsesc deja în statistici. La sfârșitul anului România va înregistra o pierdere agregată, care foarte posibil va depăși un miliard de euro. Bani care nu că nu au venit la noi, s-au dus în buzunarele concurenței.

Așadar, pe lângă problemele cronice structurale care defineau turismul de incoming în anii trecuți, s-a adăugat una extrem de hidoasă pentru cei care ar fi vrut să ne viziteze. Înapoierea vădită ce generează insecuritate sanitară și o mare bătaie de joc la adresa respectării regulilor. 

Haideți să ne punem un pic în pielea unui cetățean... să zicem danez. În fața lui există un platouaș cu o mulțime de destinații: 195, mai precis. Danezul nostru a îndurat o pandemie rigidă, s-a vaccinat și s-a născut cu un simț de respectare al regulilor evoluat. În țara lui covidul aproape a fost eliminat. Ar vrea un danez să călătorească în vara lui 2022 în România, într-o țară cu hai să zicem 50%-60% de persoane imunizate oficial? Ar călători într-o țară care s-a transformat într-un focar mondial de covid? Ar veni un danez aici, fie și vaccinat, știind că chelnerul român, ușor covidat, nedeclarat și nevaccinat, s-ar putea să îi strănute pe friptură? Ar veni într-o țară în care legile aplică spre a fi contestate? Ar veni într-o țară unde la cele mai multe dintre hoteluri nu se solicită spre verificare certificatul verde? Ar veni într-o țară în care în orașe cu rata de infectare de peste 3 la mie chelnerii din restaurante nu au nicio treabă cu purtatul măștii?

Autogolul ăsta a venit din două direcții. Prima a fost cea enunțată anterior – 70% din populație ce refuză să se vaccineze. A doua a fost din cea mai proastă cârdășie posibilă: ineficiența autorităților și foamea industriei HORECA. Astă-vară litoralul a fost arhiplin si nu s-a ținut cont de nimic pentru că restaurantele și hotelurile au permis, iar instituțiile abilitate să NU permită asta au închis ochii binevoitor.

Valul litoralului se vede la București. La trei săptămâni după vârfurile istorice, Bucureștiul sărea de 3 la mie ca rată de infectări, iar la șase săptămâni, creștinește, bifam 10 la mie.

Greșeala noastră este impardonabilă, iar acum, în acest ceas, după ce 30 de ani nu am fost în stare să spălăm imaginea României, acum nu cred că mai avem vreo șansă. Toate țările se duc înainte, numai noi ne ducem înapoi. De aici încolo România va rămâne o bună perioadă de timp ciumata Europei, cel puțin. Va rămâne acea pată neagră in colțul din dreapta-jos al hărții cu Europa. O pată care va fi ocolită.

Vom continua să pierdem bani. Până acum nu eram în stare să ii facem, acum am făcut în așa fel încât să nu mai avem preocuparea asta. Banii turiștilor ne vor ocoli. Vor urma, probabil 2-3 ani în care...

Sunt vreo trei scenarii prin care să ieșim din înfundătura asta îngrozitoare.

1. Primul este să mințim. Să mințim mapamondul și să o întoarcem așa cum știm noi mai bine, să mințim ca statisticienii lui Ceaușescu. În lumea asta conspiraționistă și a toate posibilă am putea vinde povești cu variante de covid ținute institute de cercetări cripto-comuniste, cu oameni cu solzi ori cu poligloți vaccinați. Am putea să îi ducem la Institutul Cantacuzino, de exemplu. Ar fi probabil singura soluție ca să scoată bani. Sigur, turistul străin, avid de senzațional, nu va găsi nimic din ce scria în pliant, dar, hei! a văzut cineva vampiri la Bran? Putem rămâne clovni și ridicoli, dar măcar vom avea o identitate. S-ar putea să conteze mai mult asta.

2. Ne vaccinăm degrabă și ne punem cenușă în cap. Ieșim cu „Băi, să vedeți ce rușine am pățit. Acum avem o frică în noi de dezinfectăm și toaletele de la aeroportul Otopeni.” Putem deveni un exemplu, dar aici va trebui să implementăm o rigurozitate într-o industrie...hotelieră, să zicem, care a dovedit un mare dispreț față de respectarea regulilor. Dacă începem să aplicăm amenzi așa cum se cuvine. Dacă ne oprim din furat și din evaziunea fiscala care pe litoral a ajuns la cote astronomice. Dacă asanăm tot putregaiul din HORECA. Iar asta este treaba exclusivă a statului.

3. Ultima variantă ar fi să strângem din dinți și să ne asumăm că avem 1000 de zile în care țările vecine vor lua caimacul circulației, o enormă pălărie de bani, iar noi, „loserii” Europei, să stăm la masa aia de lângă ușa de la toaletă. Așa cum am stat și până acum. Dar stând acolo să ne adunăm toți la o masă – în organizațiile acelea asociate în asociații asociative pe bază de asociere și să dăm RESTART. Între timp ne merităm cu vârf și îndesat locul la masa anterior menționată, iar acolo, în loc să numărăm bănuții pe care i-am fi putut câștiga, momentan, îi numărăm pe cei pe care îi pierdem.

Credeți că industria turismului din România ar fi capabilă de acest RESTART sau ne vom duce de aici înainte, noi cu noi și atât, cu aceeași scârbă pe litoralul românesc în care lipsa bonului fiscal și prețurile fabuloase sunt ilustrative?

Nu vă întreb de capacitatea noastră de a onora primul punct... 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Horeca pare sa fie cea mai mare problema a Romaniei, generatoarea de covid. De asemenea Horeca pare sa fie singurul segment care nu respecta regulile. Poti intra ca n branza in plina pandemie, fara verificari, in orice institut al statului, unde nimeni nu poarta masca, dar acolo nu i covid. Poti merge la biserica si la n alaiuri religioase, dar nici acolo nu i covid. Tot covid ul si toata imaginea Romaniei sunt in Horeca. Vanzatoarea de la hipermarket poate sa poarte masca sub nas si sa si stranute, ca nu i problema nu. E trist ca sunteti lasat sa publicati asemenea articole.
    • Like 0
  • In sfarsitul lunii Iunie, inceputul lui Iulie 2021, am petrecut un sejur de 7 zile pe litoralul romanesc, hotel 4 stele din statiunea Venus, conditii si oameni deosebiti atenti la tot ceea ce insemna masuri de protectie fito-sanitara si distantare.
    Nu putem generaliza si clasifica ca intrega industrie HORECA este responsabila de situatia pandemica actuala.
    Haide-ti sa ne uitam la spatiul locativ privat "inchiriabil" pe ceva mai mult decat cei cativa "arginti" din intreg litoralul romanesc, unde s-au perindat fara nici o minima masura de control si igiena sute si sute, mii de oameni si a caror inconstienta la modul de raportare la situatia pandemica a aratat o crasa indolenta.
    Suntem proprii nostri dusmani, prin comportamentul huliganic, agresiv asupra celor din propria familie, ce sa mai vorbim de comportamentul in societate, ce dezvoltam fel si fel de depresiii din plictiseala si leanea de a ne autoeduca si ipocrizia pe care o afisam cu atat grandoare!
    Revolutia din Decembrie 1989 prin sacrificiul conationalilor nostri, ne-a adus marele cadou si anume cel de a gandi liberi.
    Nu suntem pregatiti de a folosi acest mare cadou nici dupa 30 de ani de la reconfigurarea cursului istoric, efectul de turma, masa de manevra ipocrita folosita doar pentru a inregistra voturi in directia "marelui ecran" pe care evolueaza o clasa politica ce are in maoritatea sa personaje perfide corupte si cu ganduri din cele mai ascunse pentru realizarea beneficiilor de grup de "haita".
    Cum poate un deputat/senator ales intr-un colegiu sa aplice politica si vrerea partidului si nu cea a cetatenilor din colegiul elector. Pentru ca votam liste, alegem grupul, nu entitatea individuala ce pote mai apoi sa fie trasa la raspundere de electori.
    Votul individual si mai apoi decizia de afiliere la politica de partid trebuie sa primeze.
    In parlament si senat trebuie exprimat glasul cetateanului contribuabil responsabil prin prezenta la vot, nu turma, nu gloata adormita, ce ridica glasul si-si arata nemultumirea la orice adiere de vant venita si gestionata de fel si fel de entitati iresponsabile.
    Pentru toate functiile administratiei publice examinarea psiholigica completa, obligatorie pentru confirmarea pe post.
    • Like 0
  • Ce ziceai, pituliciule? https://www.tion.ro/stirile-judetului-timis/margina-in-finala-europeana-pentru-a-fi-desemnata-destinatia-2021-pentru-turismul-cultural-sustenabil-1505972/
    • Like 0
  • Razvan G check icon
    Din pacate, suntem pe cale sa ne stergem de pe harta economica, nu numai de pe cea turistica. Si daca insistam, putem sa ne stergem si de pe cea geografica...mare efort nu mai trebuie sa facem. Selectia naturala lucreaza pentru noi.
    • Like 0


Îți recomandăm

articol audio
play icon mic icon Mihai Bran - Claudiu Pandaru

Când medicul psihiatru Mihai Bran le-a povestit colegilor săi de la muncă, în 2015, că ar vrea să își facă un startup în domeniul serviciilor de telemedicină, pentru a-și putea urmări mai ușor pacienții, cei mai mulți dintre ei au izbucnit în râs, neîncrezători. În prezent, business-ul său, ATLAS, pornit alături de câțiva prieteni IT-ști, a ajuns la o cifră de afaceri de un milion de euro și 400.000 de utilizatori.

Citește mai mult

Food waste Japonia

„În Japonia mâncarea e un personaj din marea poveste a lumii, un prim pas în călătorie. Fiecare regiune are cel puțin un ingredient sau o mâncare pentru care e faimoasă și care, când îi vine sezonul, e consumată în restul Japoniei. E și o formă ritualică de a reuni timpuri, locuri și oameni. Mâncarea japoneză e o formă de echilibru”, spune scriitorul George Moise într-un interviu pentru habits by Republica.

Citește mai mult