Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

Vi s-a întâmplat să fiți nedreptățiți și să nu vă ia nimeni apărarea? În spatele acestei situații se află un fenomen cunoscut sub numele de dezangajare morală

Angajată concediată

Foto: - Wavebreak/ Profimedia

Vi s-a întȃmplat vreodată să fiţi victima vreunei agresiuni (fie şi verbale) nemeritate, sau să fiţi evident nedreptătiţi (în vreo chestiune chiar de mică importanţă) şi să observaţi că, deşi erau multe persoane care au asistat la asta, nimeni nu v-a luat apărarea? Şi nu v-aţi întrebat de ce oare se întȃmplă asta? Şi mai ales v-aţi pus întrebarea cum a putut persoana care v-a agresat/nedreptăţit să facă asta deşi nedreptatea era evidentă?

Ei bine, fenomenul a fost studiat de psihologia socială şi poartă numele de dezangajare morală, respectiv auto-convingerea unei persoane că, din varii motive, normele morale nu i se aplică, într-o anumită situaţie specifică.

De obicei, oamenii dobândesc, odată cu încadrarea în societate (deci încă de la vârste relativ mici), noţiunile de bine şi rău, care le gestionează comportamentul. Încălcarea acestor norme morale duce la pedepse (uneori de tip legal, alteori din categoria sancțiunilor sociale) dar, mai ales, apare o auto-sancționare internă, respectiv oamenii nu se simt prea bine cȃnd au mințit, au fost nedrepţi, au fost agresivi, etc. Această auto-sancționare este cea care reglează ulterior comportamentul şi, de obicei, oamenii respectă normele morale.

Totuşi asta nu se întȃmplă întotdeauna şi, din păcate, istoria are unele exemple cutremurătoare, de crime de război, episoade de tortură, prigoana unor categorii sau etnii, purificarea etnică, şi aşa mai departe. Pentru unele din aceste situaţii poate a fost găsit un vinovat sau un grup de vinovaţi singulari, dar în realitate astfel de fenomene nu s-ar fi putut amplifica până la proporţiile la care s-a ajuns fără participarea – activa sau pasivă – a unui număr mare de persoane, „oameni simpli de pe stradă” care cumva, în contextul respectiv, nu au părut a mai ţine cont de moralitate (deşi în alte aspecte ale vieţii lor au continuat să funcţioneze conform normelor sociale acceptate).

Psihologul Albert Bandura [1] a fost primul care a descris mecanismele prin care are loc dezangajarea morala.

Un prim mecanism este cel al găsirii unei justificări morale: fie că e vorba de onoare, fie de un bine viitor, fie de interesul superior al comunităţii în ansamblu, astfel de argumente pot fi găsite fie pentru a justifica tortura, fie unele crime „de onoare”, fie de exemplu corecțiile sălbatice aplicate unor copii (de către părinţi sau alţi supraveghetori) pentru că „îmi vei mulţumi odată pentru asta”.

Folosirea limbajului eufemistic este o altă cale de a atenua auto-cenzura morală. De multe ori copiii sau adolescenţii care practică bullying-ul justifcă prin „ei, ne distram şi noi puţin”, sau unele persoane abuzive justifică violenţa prin „a fost o palmă prietenească”.

Comparaţiile avantajoase sunt şi ele un mod de a facilita dezangajarea morală: fie că un rău făcut azi va duce la un bine în viitor, fie că răul făcut unei persoane (sau unui grup mic) va aduce beneficii unui grup mai mare, fie că ceea ce se întȃmplă acum este minor faţă de alte cazuri (fie cunoscute deja, fie posibil de imaginat).

Dacă factorii de mai sus facilitează acţiuni imorale, persoanele care au făcut asta se confruntă cu conștientizarea consecinţelor faptelor lor. În acest moment ar trebui să intre din nou în acţiune auto-cenzura, care să limiteze participarea la practici imorale, sau chiar să împingă persoana spre a încerca să repare cȃt se poate din răul făcut. Însă şi aici apar mecanisme de dezangajare morală. Primul dintre ele este deplasarea responsabilității spre ceva/cineva extern: „astea sunt ordinele primite”, „asta cer șefii”, „astea sunt vremurile”, „asta e politica” (a companiei sau a statului). Pare că oamenii pot să se poarte destul de reprobabil atȃta vreme cȃt responsabilitatea este a altcuiva. Mai apare aici şi difuzia responsabilității („toată lumea face la fel”), care pare să minimizeze presiunea morală la nivelul unui singur individ.

Ignorarea consecinţelor sau a legăturii cauzale dintre fapta comisă şi rezultat este un alt factor de dezangajare morală. De multe ori în organizaţii unde lanţul de comandă este foarte lung, persoanele care decid o anumită politică şi cele responsabile de implementarea acesteia sunt atȃt de departe de cei care au de-a face cu consecinţele încȃt nu mai văd responsabilitatea proprie a unor decizii dezastruoase. Unii părinţi, sau educatori, tind să minimalizeze efectele negative ale unui comportament asupra copiilor („cum adică asta o să îl afecteze ca adult?”) iar şoferul care lovește pe cineva şi nu se opreşte nu ştie dacă victima s-a ales cu o vânătaie, un braț rupt sau chiar a decedat, iar în timp autorul accidentului îşi va imagina că doar a trecut pe lȃngă persoană, fără de fapt să o fi atins.

Uneori însă consecinţele nu pot fi nici ignorate, nici minimizate. Justificarea imoralității poate veni atunci din dezumanizarea victimelor („sunt doar nişte animale”, „sunt cretini, nu simt nimic oricum”) sau din demonizarea acestora, respectiv atribuirea unor vinovăţii către victime, vinovăţii anterioare abuzului („lasă că ştie el/ea de ce a primi asta”, „dar şi ei au făcut…”, „si-o meritau pentru că…”).

Iată că am descris o multitudine de mecanisme, şi cu siguranţă pe unele – dacă nu pe toate – le-aţi recunoscut. Poate la alţii, poate la dvs. înșivă. Ele există, ca mecanisme psihice, şi probabil fiecare dintre noi le-a folosit ca pretext pentru a face unele lucruri în dezacord cu principiile morale proprii sau pentru a asista fără protest la încălcarea de către alţii a acestor principii. Suntem oameni, deci greşim. Important ar fi să recunoaştem cȃnd se întȃmplă aşa ceva şi – pe cȃt de mult posibil – să încercăm să nu mai repetăm sau, dacă este posibil, să îndreptăm nedreptățile comise.

1. Bandura, A, Barbaranelli, C, Caprara, G.V., Pastorelli C. (1996) – Mechanisms of Morl Disengagement in the Exercise of Moral Agency, Journal of Personality and Social Psychology, vol 71, nr. 2, pp 364-374

Articol publicat pe blogul autoarei.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Mhai Nai check icon
    Daca ni s-a intamplat???? Pai ni se intampla zilnic doamna! Marii majoritati. Ne f*** statul de ne sar fulgii si n-ai cu cine vorbi. Iti blocheaza ANAF contul si n-ai cu cine vorbi. Platesti taxe 90 % din banii pe care-i faci, si n-ai cui te plange. Si dup-aia vine cate unul la TV si se plange ca oamenii nu mai vor sa munceasca.
    • Like 1
    • @ Mhai Nai
      ,,taxe 90%,, ? Romania impoziteaza 26-27% din PIB. Suedia 52_53 %
      • Like 0
    • @ Vasile Ostaciuc
      Mhai Nai check icon
      Suedia recunoaste pe bune... Vreti sa calculam?
      • Like 0
    • @ Mhai Nai
      de pe pozitia unuia care are doctoratul in politici publice la Oxford, presupun
      • Like 0
  • Dvs. zpuneti, citez: "De obicei, oamenii dobândesc, odată cu încadrarea în societate (deci încă de la vârste relativ mici), noţiunile de bine şi rău, care le gestionează comportamentul". Eu personal nu cred ca se mai intampla astfel intr-o multime de cazuri. In primul rand, exista o multime de copii lasati de capul lor de proprii parinti imbecili, care au procreat dar nu reusesc sa educe, ca e prea "complex". Am vazut personal nenumarate cazuri, asa ca as pedepsi in primul rand parintii pentru incompetenta parentala. In al doilea rand, scoala este incapabila sa repare ceea ce au gresit minunatii parinti, pentru ca, deh, plozii au posibilitatea sa urle ca sunt abuzati, vai de mine! Asta in timp ce ei sunt cei care isi bat joc de profesori ba chiar ii si bat uneori. Educatia implica si abordari mai dure uneori; englezul are o vorba buna in acest sens "You have to be cruel to be kind". Copiii crescuti ca pe maidan se vor comporta ca unii fara valori morale, ca nu li s-au impus niciodata aceste valori de catre nimeni.
    • Like 3
  • lipsa de credibilitate a articolului este dată de lipsa termenului cu f, da, frica. plus cazuistica nesfârșită a intervențiilor pline de spirit civic terminate prost sau la morgă. plus, aberant dar viabil, amendarea la propriu a celor cu, iarăși, spirit civic, de către poliție. dacă tot e să reparăm nedreptatea unei acuze strâmbe.
    • Like 1
  • Francisc check icon
    Mi s-a întâmplat, doamnă Butac. De-aia m-am „dezangajat moral” când l-am plagiat pe Coșbuc...

    Iarna pe uliță..

    (un plagiat la rimele lui George Coșbuc)

    Ieri credeam că o să cadă
    (acuzați de plagiat!)
    Toți cei care au furat...
    Azi văd că ei stau grămadă
    Peste stat.

    Nu e „soare”, dar e bine
    Și-n guvern e numa‘ fum.
    Mai știe cineva cum
    Bunăstarea care vine
    E pe drum?

    Mulți naivi, ce bat mătănii
    Făr‘ să aibă niciun gând,
    Vin pe la urne crezând
    Că trebă aleși doar unii
    Vrând-nevrând.

    „Rotativa”-i roata morii
    Ce se-nvârte românesc
    Cum pe gard se învârtesc
    Vrăbii gureșe când norii
    Ploi vestesc.

    Cei mai mari acum, din sfadă,
    Stau pe-ncăierare puși:
    Cică-ai mici, de foame-aduși,
    Se scâncesc și plâng grămadă
    Pe la uși.

    Colț din colț acum răsare
    Un ministru-al nimănui
    Care spune-n vorba lui
    Tot ce i se năzare
    Dumnealui..

    ---------------------------

    Mi s-a terminat berea și urmarea firească e tăcerea. De ce să mai fac gură când nimeni nu e dispus să audă „gălăgia” cu care îmi rostesc părerile?
    • Like 3


Îți recomandăm

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult

articol audio
play icon mic icon  BT Business Talks - Corina Cojocaru, CEO BT Pensii

Într-un nou episod din BT Business Talks, podcastul economic și financiar al Băncii Transilvania, am stat de vorbă cu Corina Cojocaru, CEO BT Pensii, despre sustenabilitatea sistemului public, importanța pilonului III și deciziile care ne pot defini calitatea vieții… peste zeci de ani.

Citește mai mult