Sari la continut

Vorbește cu Republica și ascultă editorialele audio

Vă mulțumim că ne sunteți alături de nouă ani Ascultați editorialele audio publicate pe platformă. Un proiect de inovație în tehnologie susținut de DEDEMAN.

„Capra cu trei iezi” - ceva de speriat! Ce e cu adevărat de groază în noul film în care joacă Maia Morgenstern și Marius Bodochi

Maia Morgenstern în „Capra cu trei iezi”

Am fost un ied rău când eram mic. Am văzut „Capra cu trei iezi” săptămâna trecută, dar n-am avut curaj să scriu decât acum despre asta. Am tot trăit senzația că, dacă nu fac o cronică de amator așa cum trebuie, mă trezesc cu Bodochi la ușă, să-mi cânte ceva cu ușa mamii descuieți.

Subiectul îl știți, nu mai e nevoie să mă feresc de spoilere. Probabil și pe voi încă vă încearcă sentimentul acela de șoc și groază din copilărie, după ce ni se citea povestea lui Ion Creangă, cu scopul educativ să fim iezi cuminți. Filmul regizorului Victor Canachi are meritul să fie chiar mai grozav decât creația moldoveanului. Grozav, tot de la groază. Dar nu numai. E un film la care nu te duci să mănânci popcorn, decât dacă îți place riscul de a te îneca cu floricele de porumb. Dacă te plictisești repede și vrei acțiune ușurică de ținut romantic mâna fetei la prima întâlnire, mai bine ocolești. Deși e foarte posibil să se arunce de-a dreptul în brațele tale de mascul insensibil la chestii din astea mărunte cu sânge și decapitări de copii.

În „Capra cu 3 iezi”, nu există cadre colorate și replici stupide, totul e un gri lent și o foșneală apăsătoare de la care ți se face un pic frig la inimă. E drept că pe alocuri se simte în ritm și lipsa fondurilor, motiv pentru care s-a umplut filmul cu ce s-a putut. De exemplu, cadrul cu luna plină durează vreo 10 secunde. Mi-a plăcut, totuși, că autorii au rămas în poveste, inclusiv în ceea ce privește grafica. Vei descoperi desenele clasice din cartea copilăriei, dar într-o formă modernă. Poate nu e cea mai liniștitoare amintire din copilărie, dar să nu uităm că Nică și-a luat revanșa cu „Amintiri din copilărie”. Probabil a trebuit să aleagă între asta și muncă în folosul comunității pentru sadism.

Sigur că narațiunea nu e despre lupi și capre, ci are mai multe straturi și înțelesuri, ca orice poveste. O fi despre invidie (sau dușmănie cum se zice acum), lăcomie, gelozie, rude rele, pericole, mame singure, dreptate, dar un pic de cruzime tot a pus și Creangă acolo să se viralizeze treaba. În film, e chiar mai rău, că e cu oameni. Dacă în poveste, pofta de iezi a lupului era justificată, cel puțin formal, de natura lui animalică, aici rămân doar aluziile la pofta refuzată a inimii. Ceea ce nu justifică întru totul măcelărirea iezilor umani. Poate o scurtă completare la mobilul crimelor n-ar fi stricat, chiar dacă n-ar mai fi existat o suprapunere completă cu povestea. Care oricum nu există pentru că acțiunea nu se petrece într-o comunitate unde mai este la modă canibalismul.

Apropo de mâncare. De la film ieși cu ideea fixă să înfuleci o oală de sarmale, la primul restaurant care îți iese în drum, chiar dacă, uneori, HORECApra din România e ca-n povestea lui Creangă: te cheamă la masă doar ca să-ți facă rău.

Iezii joacă minunat, aproape la fel de bine ca Marius Bodochi si Maia Morgenstern, cu mențiunea că doi dintre ei au roluri mai scurte că, deh, au fost mai obrăznicuți. Regia la un nivel înalt. Montajul și imaginea la fel. Pentru bugetul infim pe care l-a avut filmul, este o producție puternică, îți rămâne în cap și merită văzută. Nu degeaba a luat si premiul publicului la TIFF.

Încă un gând care nu a fost în intenția autorului, dar care are o morală contemporană pentru România. Părinții plecați prin afară pentru hrană (trai mai bun) și copiii lăsați singuri să se descurce cum pot. Sigur că pe copiii de azi nu-i mai mănâncă lupul, dar rămân mutilați sufletește. Pe vremea lui Creangă se numea supraviețuire, acum e mai degrabă vorba despre o alegere.

Gogâlț, gogâlț.


Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere


Îți recomandăm

E.ON predictibilitate facturi

Din 1 iulie, jocul s-a schimbat complet în piața energiei. Asta înseamnă că furnizorii nu mai practică tarife reglementate, iar prețurile se stabilesc liber, în funcție de evoluția pieței. Da, asta a însemnat și facturi mai piperate pentru mulți dintre noi, așa că apare întrebarea firească: ce putem face ca să avem mai mult control asupra facturii lunare?

Citește mai mult

Fără poveste nu există design

Ezio Manzini este una dintre cele mai influente voci globale în domeniul designului pentru sustenabilitate și inovare socială. Profesor emerit la Politecnico di Milano și fost profesor de Design Industrial la Universitatea de Arte din Londra, Manzini a revoluționat modul în care înțelegem rolul designului în societate. Fondator al DESIS (Design for Social Innovation and Sustainability), o rețea internațională prezentă în peste 50 de universități din întreaga lume, el a fost printre primii care au articulat viziunea designului ca instrument de transformare socială și ecologică. Cărțile sale, printre care ”Design, When Everybody Designs" și "Politics of the Everyday", au devenit texte esențiale pentru designeri, arhitecți și inovatori sociali. Cu o carieră de peste patru decenii dedicată explorării modurilor în care designul poate facilita tranziția către o societate mai sustenabilă și mai justă, Manzini continuă să inspire generații de profesioniști să regândească relația dintre design, comunitate și mediu.

Citește mai mult

Hektar

Traian F1- gogoșarul rotund cu pulpă groasă, Kharpatos 1- ardeii lungi de un roșu intens la maturitate, Minerva F1- vânăta subțire cu semințe puține și miez alb, Prut F1- castravetele care nu se amărăște când îl arde soarele, Burebista- pepeni ovali cu coajă verde și miez zemos, Valahia F1, Daciana F1, Napoca F1. Zeci de soiuri hibrid de legume care poartă nume românești sunt realizate în serele private de cercetare HEKTAR, de lângă Câmpia Turzii.

Citește mai mult

Mara Barbos Niculescu

În România lui „învățăm simultan”- în aceeași oră, unii copii rezolvă probleme, iar alții silabisesc primele propoziții. Discuția cu Mara Barbos Niculescu (Director Regional Centru-Vest, Teach for Romania) oferă o imagine mai puțin vorbită la nivelul societății despre ceea ce se întâmplă în școlile vulnerabile. Clivajele adânci dintre comunități, decalajele de literație și numerație te obligă la gimnaziu, ca profesor, ori să înveți să construiești baza – citit, scris, socotit, ori să cauți sprijin din partea unui specialist.

Citește mai mult

Cartierul perfect

Nu e doar un loc pe hartă, ci o combinație de elemente care ne fac să ne simțim acasă, în siguranță și conectați. „Cartierul perfect” nu e o utopie, ci o lecție sau un model de locuire la comun. E o alfabetizare, spune Alexandru Belenyi, arhitectul care a coordonat, la inițiativa Storia, un proiect curajos în România încercând să răspundă la întrebarea: Ce înseamnă ”perfect” când e vorba de locuire?

Citește mai mult