Sari la continut

Descoperă habits by Republica

Vă invităm să intrați în comunitatea habits, un spațiu în care înveți, găsești răspunsuri și resurse pentru a fi mai bun, pentru a avea o viață mai sănătoasă.

„Ești proastă!” Un copil a bătut la ușa cancelariei

Cancelarie

Foto: Octav Ganea/Inquam Photos

Ema de la clasa a VI-a vine la uşa cancelariei, bate şi aşteaptă. Îi deschide chiar un profesor de la clasa ei.

„Doamna mea de română este aici?“

„Care doamnă?“, întreabă profesorul provocator.

„Doamna noastră, de la clasa a VI-a“, răspunde copilul contrariat.

„Dacă vrei să-ţi răspund, spune cum trebuie. Aşa: «vă rog să-mi spuneţi dacă doamna profesor de limba şi literatura română este în cancelarie».

Ema repetă sacadat: „Vă rog să-mi spuneţi... dacă doamna de română... ăăă... Am uitat!“ Copilul zâmbeşte încâlcit, cere ajutor din privire, dar domnul îi aruncă „Eşti proastă!“ şi-i trânteşte uşa cancelariei în nas. Uşa rămâne închisă câteva clipe, de la masa cancelariei se aud nişte râsete.

Ema e o fetiţă de o frumuseţe incredibilă, aproape intimidantă prin candoare. Dar are un ritm de învăţare mai lent şi, pentru că rămâne în urmă, uneori îşi pierde răbdarea. Din aceste motive, este considerată leneşă şi obraznică, iar întrebările ei, sfidări la adresa profesorului.

Oricâtă mângâiere a primit Ema mai târziu, jignirea venită din partea unui profesor nu poate fi ştearsă. E vorba de un om în care are încredere, la care priveşte cu respect, cu afecţiune.

Mă întreb adeseori, dacă Ema nu ar fi provenit dintr-o familie săracă, dacă părinţii ei ar fi avut mai multă educaţie şi ar fi venit mai des la şcoală, frumoasa Ema ar fi fost tratată la fel? Şcoala trebuie să fie un mediu ocrotitor în care să ne lăsăm copiii cu încrederea că îi vom revedea senini, bucuroşi, împliniţi, nu răniţi, vătămaţi sau schilodiţi în devenirea lor.

Uneori, regulile şcolii sunt absurde. Poate ar fi bine ca profesorii să fie mai degajaţi cu copiii. Îi las pe copiii mei să-mi spună cum vor, doamna mea, doamna Cristina, doamna de română. Foştii mei elevi îmi spun Cristina, ne-am eliberat din chingile şcolii. Nu ne vor schimba lumea generaţiile cu capetele plecate, obedienţii, ci spiritele vii, contestatare, încrezătorii, curajoşii care bat în uşa cancelariei şi cer ce vor.

Urmăriți Republica pe Google News

Urmăriți Republica pe Threads

Urmăriți Republica pe canalul de WhatsApp 

Abonează-te la newsletterul Republica.ro

Primește cele mai bune articole din partea autorilor.

Comentarii. Intră în dezbatere
  • Asta e de-a dreptul "BULLYNG'" incriminat de legislatie, cu atat mai grav cu cat este facut de cei care au OBLIGATIA PROFESIONALA sa-l elimine din scoli. Elevii care asista zilnic la astfel de comportament vor intelege ca asa e normal sa procedeze.
    Atat profesorul respectiv cat si "galeria "din cancelarie.sunt condamnabili legal si moral. Ca sa-si faca datoria profesionala nu trebuie sa vina parintii la scoala. Cu atat mai mult e grav sa tre buiasca sa vina "deschizand usa cu piciorul"
    • Like 1
  • Da, interesant articolul. Poate că lanțurile educației tîrîite de cîțiva zeci de ani deja n-au să se rupă prea ușor. Sistemul încă funcționează după nivelul rangului (din ce familie provine), după micile „atenții”, iar unii profesori n-au fost antrenați sau nu vor să învețe cum să se comporte cu niște copii cu probleme speciale. Din nefericire. Însă văd cum se vrea schimbarea și se încearcă. Și nu cred că sîntem chiar atît de departe de ea cum pare.
    • Like 0
  • cromium check icon
    Acum fara suparare...Invatamantul nu este ideal pe nicaieri, poate in tarile nordice se mai apropie de ce ar trebui sa fie, dar se poate exagera si cu protejarea copiilor.Majoritatea tarilor vestice , asa zis capitaliste, investesc foarte putin in educatia profesionala a copiilor, majoritatea scolilor lor publice nici limbi straine nu predau, dar investesc mult in dezvoltarea simtului etic pana la o stare bolnavicioasa in care copiii sunt invatati sa ceara protectii nerealiste.Odata ce au ajuns adulti sunt socati de valul de emigranti veniti din tari unde sunt tratati ca niste animale si care nu fac nici mofturi si accepta si cele mai naspa conditii.Apoi micii ingamfati devin nationalisti si pretind ca le-a fost luat locul de munca pe nedrept de catre oameni care nu stiu ce e aia sambata sau duminica liber.O sa fiti uimiti cati tineri au votat pentru Brexit sau partide extremiste in vest, in conditiile in care celor mai multi, daca le pui in mana o lopata resimt instantaneu dureri de spate.Aveti idee cati vestici se declara bolnavi psihici ori atinsi de "depresie" exact asa, depresie pentru a primi ajutoare sociale?Ati vazut cum se bat parlamentarii lor pe voturile "oamenilor cu probleme mintale" promitand unei paturi care nu ar trebui sa depaseasca 1% tot felul de ajutoare pentru ca aceiasi bolnaviori asigura si "epurarea" etnica , atacand ori expunand cersetorii ori est-europenii ? Firmele private gem de nevoia de muncitori calificati si pregatiti pentru MUNCA, ori pur si simplu invatati cu greul...dar invatamantul lor nu le da nimic in realitate, ei se bazeaza tot pe ce vine din alte societati asa zis inapoiate. Pana l urma presiunea aceasta extraordinara pe copii vine din societate si regulile ei mai degraba decat de la pedagogi.
    • Like 1
    • @ cromium
      Valentin check icon
      Înveţi cumva o limbă străină la şcoală, acolo unde nu se face conversaţie şi totul e garnistic cu gramatică dată aiurea, adică înveţi modurile verbului înainte de a învăţa ce este verbul? De regulă se învaţă extraşcolar, la cursuri unde nu se galopează cu programa, unde se face conversaţie. Unde, dacă ai probleme cu o parte a materiei - nu aprofundezi un modul - poţi relua fără probleme. Nu se poate face asta în sistemul de stat, unde totul e legat ca într-un lanţ şi merge obligatoriu înainte. Limba străină se învaţă cu meditator sau la vreo academie extraşcolară.
      • Like 1
    • @ Valentin
      cromium check icon
      Eu am invatat engleza si franceza la scoala si cand am ajuns in UK, la nici 3 luni eram intrebat de cati ani sunt acolo.Da! Eu trebuie sa o pup si in cur pe profa de engleza care voia sa ma lase pe vara in liceu, desi eram la profil de stiinte exacte.Ca am mentinut proaspata engleza datorita miilor de filme americane vazute dupa aceea in timp ce franceza vorbita am uitat-o e alta treaba , desi si acum stiu sa citesc si sa traduc aproape perfect din franceza, dupa mai bine de doua decenii.Limba straina se invata doar daca vrei.In UK sunt indieni care au trei decenii de rezidenta continua in Londra si vorbesc engleza mai prost decat eram eu capabil cand am ajuns acolo.Aveti idee cati oameni au fost uimiti de faptul ca eu conjug verbele mai bine decat englezul de rand cu 10 clase?Da...dar era sa raman intr-a unspea pe vara daca nu invatam conjugarile si asta doar pentru ca am avut o profesoara care a stiut sa ma ironizeze suficient cat sa ma apuc de invatat.Si da...am invatat toata engleza pana la nivelul clasei a doispea in doi ani, dar nu suficient cat sa dau bacul la engleza asa ca am ales franceza pt bac.Ironia sortii face sa stiu mai multa engleza astazi...MAi departe scrie-n carte...
      • Like 3
    • @ cromium
      Valentin check icon
      Faptul că există impuls autodidactic nu scuză inutilitatea unui sistem. Am păţit acelaşi lucru cu germana, cu o programă absolut stupidă, în care am fost obligat să învăţ timpuri verbale înainte de a învăţa verbul.
      Faptul că mi-a plăcut germana şi că am citit şi studiat singur nu spune nimic despre sistem.
      Sistemul mai mult m-a încurcat.
      • Like 3
  • Citat din profu' de fizică: "90%dintre femei ar trebui să dispară".
    Citat din profa de bio: "Creierul meu e mult mai valoros decât creierul tău ".
    Citat din profa de germana: "Cand intru in clasa și vad ca lipsesc xyz ma simt ușurată.
    Sunt cateva "confesiuni" facute de niste profesori catre elevi, într-un liceu de elită din Romania. Un corp profesoral jalnic în masa lui, total nepregătit sa raspunda nevoilor noilor generații, determinați să îi înghesuie pe copii de-a valma în matrițe vechi și schimonosite. Din pacate câteva exemple strălucite de dascăli dedicați nu reusesc sa dea eficiența unui sistem în care adevatul formelor fără fond e mai hidos și mai sluțitor decât oriunde altundeva.
    • Like 4
  • comentariile (nefavorabile corpului didactic) se bazeaza pe o fictiune,: articolul e o facatura, pt ca ar trebui presupus ca autoarea tragea cu urechea la conversatia descrisa si, in mod regretabil, nu a avut prezenta (de spirit) sa iasa din cancelarie si sa lamureasca copila!
    dar, presupunand ca exista asa ceva (si cred ca exista) , sunt cca 300.000 (trei sute mii) de profi - cadre didactice - in scolile romanesti,, cu diplome, cu studii universitare - de ar fi sa fie inlocuiti, aveti sau avem macar atatia tractoristi sau psdisti sa le ia locul?
    iar ideia ca scoala e grea, ca programa e supra incarcata e o mitologie propagata/intretinuta de cei care nu s-au prea straduit si nici nu au un termen de comparatie ( ca volum de cunostinte cerut asi avansa ca e vorba de o cincime din ce era acu' 30 de ani) si, nici nu ar trebui ca toti sa ia nota 10 la toate materiile, asa ca pretentiile pt promovare sunt inca pe jumatate sau o treime din ce revine notei maxime (ne mai vorbind ca difera de la o scoala mai acatarii la una mai de periferie sau rurala)!!!
    • Like 0
  • Maria check icon
    Fetita mea are maine serbarea de sfarsit de an. Terminam clasa a saptea. Mai avem un an... Şi ma bucur. Cu regret afirm, dar învățământul nostru, cel putin învățământul primar, este o jungla. Sunt multe de spus. Înarmați.va cu o rabdare de fier, cei care veti intra in sistem, ca viitori părinți de elevi. Este singurul sfat pe care il voi da. Daca as începe sa detaliez, as scrie un roman. Regret ca nu pot fi mai pozitivă.
    • Like 1
  • Valentin check icon
    Sistemul este cel care îl obligă pe pedagog să apară într-o lumină nefavorabilă. Să dăm nişte exemple interesante: modul de predare. În pedagogie există aşa-numita metodă euristică. Termenul derivă din greacă (eureca sau evrica - a descoperi). Este învăţare prin descoperire. Dacă luăm ca exemplu comentariul literar, profesorul va aplica o serie de metode prin care elevul descoperă singur - dar ghidat de profesor - structura unui comentariu literar. Nu i se predă, nu o citeşte de undeva, ci o descoperă. De aici şi conceptul de descoperire.
    A doua metodă este asemănătoare dresajului. Profesorul nu mai apelează la metode de descoperire, ci expune direct reţeta unui comentariu. Comentariul se compune din X, Y şi Z. Elevul va înlocui automat variabilele în funcţie de textul pe care îl are; seamănă cu o reţetă de bucătărie, unde în loc de 300g de făină pui 300g de zahăr, având însă grijă să foloseşti reţeta de prăjitură la prăjituri şi reţeta de supă la supe (sau reţeta de liric la operele lirice şi reţeta de epic la cele epice).

    Prima metodă - euristica - e cea mai solidă, însă cere un timp IMENS. Pot trece şi ani până când elevul descoperă şi îşi fixează materia. Fixarea durează însă o viaţă.

    Cea de a doua metodă - a dresajului şi a schemei - nu se va fixa decât temporar, până trece examenul. Este însă o metodă extrem de rapidă.

    Programa şi cerinţele din învăţământul românesc sunt atât de aglomerate încât metoda euristică nu ar acoperi nici un sfert din materie. Sunt şi profesori inimoşi, care preferă această metodă, însă elevii lor cam dau chics la examene. De regulă sunt suplinitori idealişti, iar când locul le este luat de un titluar, cântecelul e acelaşi:
    - Nu i-aţi învăţat nimic! O să dea examen în curând şi n-aţi parcurs nici jumate din materie!
    - Da, dar puţinul pe care l-au învăţat s-a fixat temeinic.
    - Se poate, dar la examen vor da foaia goală. Dvs. plecaţi şi tot eu trebuie să-i depanez!

    Şi atunci aplicăm dresajul, trezim memoria temporară şi trecem examenul. Nu rămânem cu nimic, dar avem o notă care ne fereşte de un liceu dubios. Meditatorul - cel bun, evident - e o oază de scheme şi tipare. Sunt şi caiete de 300 de pagini pentru evaluarea naţională. Schemă lângă schemă, de la punct la virgulă. Nicio descoperire, ci doar aplicarea unor stereotipuri. E ceea ce aduce valuri de analfabetism funcţional.
    • Like 4
    • @ Valentin
      Articolul era despre un profesor. Unul prost, ce-i drept (na, merita sa-i fie intors "complimentul"), dar unul singur. De unde saltul la sistem, metode de predare (nici nu era vorba despre predare/invatare in articol, ci doar despre o intamplare petrecuta la cancelarie) etc.?
      • Like 3
    • @ Jonn Jonzz
      Valentin check icon
      Pentru că articolul respectiv face parte dintr-o preocupare mai largă despre sistemul educaţional din România, lucru confirmat de multitudinea de articole cu acest subiect de pe Republica.
      • Like 2
    • @ Valentin
      "Sunt şi profesori inimoşi, care preferă această metodă, însă elevii lor cam dau chics la examene." - nu neaparat. Profa noastra de romana din gimnaziu preda intr-un mod interactiv, prin care elevul descoperea, sa zicem, trasaturile unui personaj. De putut se poate, daca profesorul este suficient de capabil si isi organizeaza timpul cum trebuie, si, desigur, daca si elevul isi face treaba (adica citeste textul care urmeaza sa fie discutat).
      • Like 0
  • Observ in Republica mai multe articole care prezinta pedagogul din scoala romaneasca actuala intr-o lumina extrem de nefavorabila. Ca tata de viitor scolar, perceptia mea pe baza acestor informatii este ca un pedagog sanatos la cap a devenit o raritate. Si ca scoala a devenit o absurditate. Stiu ca programa scolara e ultra invechita, ca birocratia este sufocanta, ca politizarea este in floare... dar oare imaginea profesorului absurd (asa cum este prezentat in acest articol si altele) este reprezentativa pentru pedagogii de acum? Intreb (in necunostinta de cauza), pentru ca societatea actuala este extrem de polarizata si cu greu poti afla informatii obiective si echilibrate.
    • Like 0
  • Fireste, comportamentul d-lui profesor este inadecvat[...la ora de fata in scoala romaneasca ar trebui ca locul profesorilor si al elevilor timizi, sa fie luat de catre actori -persoane care stiu cum sa-si camufleze stresul!]Trebuie reliefat totusi ca in cazul de fata se poate posta urmatoarea intrebare:Chiar si un elev mai timid,nu trebuie sa stie care este modul de adresare fata de o persoana,fata de un profesor,etc.? PS: In societatea de astazi a supertehnicii si a supervitezei,se pare ca nu mai este luata in serios ,formula de adresare adecvata !Ebine,Nu e bine,sa raspunda cine se crede in masura !
    • Like 1
    • @ Raducu Mihai
      Delia MC Delia MC check icon
      Ba trebuie să știe. Ăsta e și rolul școlii, să-i învețe dar NU să-i jignească și să-i umilească. Copiii au multe carențe de comportament, n-ai ce-i face, dar unele se pot acoperi de către școală. Cu duhul blândeții.
      • Like 4
    • @ Delia MC
      Ada check icon
      Perfect adevarat !
      • Like 0
  • Si ne intrebam de ce scade nivelul de educatie. Pai daca cei care ar trebui sa faca asta dupa cei 7 ani de acasa se comporta violent, copilul ce poate invata!?doar ce ii transmite invatatorul/proferulul. Si ma opresc aici, ar fii multe de spus...
    • Like 0


Îți recomandăm

Centrul Pompidou

Francezii anunță, sub patronajul președintelui Emmanuel Macron, deschiderea pe 27 martie a celei mai mari expoziții Brâncuși de până acum, iar un vin românesc a fost ales drept vinul oficial al evenimentului inaugural: Jidvei. (Profimedia Images)

Citește mai mult

Familia Mirică

„Eu, soția, mama și tata. Mai nou, sora și cumnatul care au renunțat să lucreze într-o firmă mare de asigurări ca să ne ajute cu munca pământului. Au fugit din București și au venit la fermă, pentru că afacerea are nevoie de forțe proaspete. Și cei 45 de angajați ai noștri, pe care-i considerăm parte din familie”. Aceasta este aritmetica unei afaceri de familie care poate fi sursă de inspirație pentru toți tinerii care înțeleg cât de mult a crescut valoarea pământului în lumea în care trăim.

Citește mai mult

Dan Byron

Într-un dialog deschis, așa cum sunt și majoritatea pieselor scrise de el, Daniel Radu, cunoscut mai degrabă ca Dan Byron, a vorbit recent la podcastul „În oraș cu Florin Negruțiu” despre copilăria sa, cântatul pe străzi la vârsta de 16 ani, amintirile mai puțin plăcute de la Liceul Militar de Muzică, dar și despre muzica sa și publicul ei întinerit. (Foto: Cristi Șuțu)

Citește mai mult
text: Cristina Tunegaru / voce: Claudiu Pândaru
sound-bars icon